Vauvojen alkutaipaleen kuulumisia

KOLIIKKIVAUVAN TAVALLISIA OIREITA
• Vauva on liikkeissään aktiivinen ja rauhaton.
• Vauva on ärtyisä.
• Vauvalla on hyvin jännittyneet raajat sekä taipumus taipua
taaksepäin kaarelle
• Vauva saattaa usein vastustella sylin läheisyyttä.
• Vauva pyrkii pystyasentoon ja välttää makuuasentoja. Vauva voi olla
esimerkiksi haluton nukkumaan vaunuissa tai sängyssä.
• Itku- ja rauhattomuuskohtauksia ilmenee ilman selkeää syytä.
• Itkukohtausten aikana vauvan vatsanseutu on kova ja kasvot
ovat punaiset, minkä lisäksi vauva vetää jalkoja kippuraan.
ym.

lähteestä; http://vaestoliitto-fi-bin.directo....f/3226422/Itkuinen_vauva_ja_koliikki_2014.pdf

Väitän, että meillä oli koliikkia viikot 2-5, jonka jälkeen ollut hieman helpompaa. Tsekkaa tää opus Lälly, tää on hyvä.

Muokattu viimeksi:
Lälly, mä niin tiedän tuon sun tunteen! Kamalaa kun oma lapsi huutaa ja on selvästi kipuinen mutta tuntuu että et voi tehdä mitään helpottaakses toisen oloa! Mä niiiiin sydämestäni toivon että teillä ja muillakin joilla itkuinen vauva alkaisi pikku hiljaa nyt jo arki helpottua! Itsekin esikoisen kanssa pääsin todella vauva-arkeen kunnolla kiinni kun saatiin lapsi perustyytyväiseksi! Se ero oli huima niin omassa mielialassa kuin lapsenkin olotilassa!

Toi oli tosi hyvää luettavaa tähän tilanteeseen. Auttoi ymmärtämään monia asioita ja sain hyviä vinkkejä. Meillä nukahtaminen on esimerkiksi monen tunnin tisseilyn tulos. Muuten ei osaa rauhoittua ja nukahtaa. Mut sitä en tajua ku heti aamulla herätessään alkaa itku vaikka olis kuinka hyvin nukuttu yö takana.

Vois se mun analyysin mukaan olla koliikkia.

Moi! Ootteko ottaneet rota rokotteet lapsillenne ja onko ollut oireita? Meidän vauvalla toimi vatsa tosi hyvin ennen sitä, (joku 2-5 kakkaa päivässä) mutta rokotteen jälkeen on toiminut tosi huonosti.. jotain 3-5 päivän välein tulee jos silloinkaan Välillä kiermurtelee ja ähkii , selkeesti vatsan väänteitä. Tuntuu niin inhottavalta! Ulkomailla kuulemma käytetään paljon esim. luumuvettä auttaakseen vatsan toimintaa... Mieheni ei enää kestänyt ja meni ostaa apteekista microlaxia, sillä heti kakka tulikin, mutta eikö se nyt jo pitäis pian palautua "normaaliin"? Tietty paljon kuulee sitä että vauvoilla joskus viikkokin menee ettei tuu kakka, mutta kun nämä oireet alkoivat heti rokotteen jälkeen...

Meillä on selvää koliikkia. Nyt alkaa olla ilmeisesti pahimmat viikot. Tiistaina täyttää 8 viikkoa.

Ihan hysteeristä yhtäjaksoista huutoa kaksi tuntia joka ilta. Mikään ei auta.

Kaikki nuo Ameeban laittamat oireet!

Odotan vaan, että tää nyt alkais helpottamaan. Kestän hyvin noi illat, mutta koko päivän valmistelen itseäni henkisesti illan huutoa varten. Pelkään, etten jaksakaan tätä enää...

Rintamaitoa jos saa niin on ihan ok vaikka kakkaa ei tulis viikkoon. Muistan esikoiselle rotarokotteen tehneen tuon, ettei kakkaa tullut samaan tapaan päivittäin vaan muutaman päivän välein, kun taas pojille rotarokote on kiihdyttänyt suolen toimintaa ja tehnyt masukipua, ilmavaivoja ja pahanhajuista kakkaa. Yleensä vain eka satsi on tehnyt oireet, eli tehosteista ei oo tullut niinkään oireita.

En suosittele käyttämään noin pienellä mitään mikrolaxeja.

Oireet rokotteesta kestää max kolmisen viikkoa ja sit helpottaa.

Meillä vauva on ok sylissä ja lähellä. Itkee ja hermostuu yksin jäädessään. Saattaa kyl joskus nukkua hyvätkin päikkärit vaunuissa tai matkiksessa, jos äänimaailma on kohdillaan, mut yleensä kun ympärillä hiljenee, niin herää ja alkaa huutaa.

Meillä koliikki paheni huomattavasti ku poika oli 6,5vk vanha (jostain luin et koliikin pahimmat viikot on 6-8). Nyt vaan ootellaan viel viikon verran josko sit lähtis pikkuhiljaa helpottamaan. :)

Kaikenhan sitä tahtoisi tehdä että vauvan olo helpottuisi ja etsii niitä neuloja heinäsuovasta. Hienoa Lälly et teil on jo ollut vähän helpotusta vaivoihin. Jos korvikeella itkut jää niin voisi kuvitella että ruokavaliojuttu se on. Voimia salapoliisitöihin ja jaksamista itkujen kanssa. Sä olet kyllä uskomattoman sitkeä!

Tässä itkuisen vauvan kanssa on ehkä kaikista rankinta kun ei nää vauvaa tyytyväisenä, onnellisena. Meillä on ollut jo muutamia hyviä päiviä vaikka itkua onkin. Mutta eilen illalla itku taas paheni, yöllä oli pitkästä aikaa refluksioireita ja nyt aamulla ei olla saatu vielä pientä puettua kun makuulla huutaa niin riipivästi. Tissillä hiljenee mutta siinäkin katselee pelokkaan näköisenä. Ja unikin on niin rauhatonta.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Gavisconia käyttäneet! Miten ootte saaneet lääkkeen ihan vallan nieluun ja ruokatorveen asti? Meillä tulee lähes kaikki paluupostina ulos, sylkee siis jo ennen nielemistä.

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Millä annat? Mä ostin apteekista pieniä ruiskuja ja sen kun asemoi suuhun keskelle, riittävän syvälle niin alkaa imeä lääkettä. Olisko joku nielemisrefleksi.

Meillä tilanne on sillain helpompi, että vauva on kaikki muut ajat tyytyväinen, paitsi tuo ilta kun kello lyö 20.00.
Sitten ei auta syli, heijaukset, pomputukset... Ei pullo, eikä rinta.
Vauva vaan huutaa kurkkusuorana sen pari tuntia ja sit uni lopettaa sirkuksen.
En enää jaksa jatkuvasti kantaa, vaan oon kokenu parhaaksi pitää vauvaa sängyn päällä mua vasten. Silittelen ja taputtelen pyllylle rauhoittavasti. Sit kun alkaa olla tukehtumispisteessä, niin nostan syliin (joka ei muuten edes auta).
Kun näen nukahtamis merkkejä siirrän vaunuihin ja heijaan niitä, sekä rauhoittelen äänellä ja silityksillä. Siihen reppana nukahtaa ja annan nukkua yösyöttöön asti vaunuissa.
Mun kaikki illat menee nykyään makkariin ovien taakse lukittautuen, että esikoinen pääsis uneen. Mies hoitaa esikoista ja mä huutavan vauvan. Onneks esikoinen on kestänyt itkut hyvin.

Ruiskulla, mutten oo uskaltanut työntää kauheen syvälle kohti nielua, lähinnä poskiin, kun tuo saattaa hörästä väärään kurkkuun, mutta pitää kokeilla, jos sais nielemisen käynnistymään ennen ku truuttaa litkua. Kiitos vinkistä :)

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Hitsi kun tää on tämmöstä vuoristorataa. Tyttö on ollut itkuinen ja eilen itku alkoi kuulostaa erilaiselta, ihan pelästyi kun alkoi miehen sylissä itkeä. Jotenkin voimaton mut silti surkea ääni. Piti ihan kuume mitata kun aattelin et onko saanu multa tän kytevän flunssan. Ehkä johtuu refluksivaivojen paluusta, kurkku menny rassulla karheaksi.

Pitikin antaa sitä cuplatonia. Vasta kun pari päivää olin sitä antanut muistin lukeneeni et joillain se pahentaa refluksia.

Meillä on pojan itkuääni pitkään jo ollut ihan käheä... Ja hengitys välillä makuuasennossa etenkin kuulostaa rohisevalta :(

Mä annan myös ruiskulla noita lääkkeitä. Refleksin avullahan ne alas menee :)

Joo täälläkin ääni jo ihan käheytynyt huutamisesta. Eilen luettuani noita koliikki oppaita, ni tajusin, että meillä vauva on kaikkein itkuisin päivinä kun käydään jossain. Niissä luki siitä, että koliikki vauvan on itse vaikea siirtyä vireystilasta toiseen ja tarvitsee nukahtaakseen vanhemmalta apua mm. rutiineilla. Ajattelin, että tänään emme pakolla lähde mihinkään vaan saavat ihmiset tulla meille. Ei ole tänään vielä huutoa saatu kun ollaan oltu tutussa ympäristössä, mutta ei ole malttanut vieraiden takia nukahtaa. Ja nyt tilanne on siinä pisteessä, että taistelee unta vastaan ja varmaan kohta alkaa väsy itkut. En haluaisi erakoitua, mutta ainoastaan niinä päivinä kun ei olla poistuttu kotoa tai meillä ei ole käynyt ketään niin vauva on ollut tyytyväinen ja nukkunut lähes koko päivän.

Lälly, kyllähän ne koliikki-itkut usein helpottaa 3-4kk iässä joten ehkä siihen asti voisi vähän "erakoituakin" jos se auttaa vauvaa? Ja mielenkiintoista mitä kirjoitit, tunnistan tämän myös meidän vauvasta. Juuri tämä "tarvitsee apua nukahtaakseen"-kohta etenkin. Rutiinit ja pieni pepusta heiluttaminen auttaa meillä ainakin. Sängyssään kun makoilee selällään niin otan toisen jalan alta pepusta kiinni ja vähän keinutan. Se usein auttaa. Ja harso lähellä naamaa, ikäänkuin kiinni kasvoissa on meidän pojan mieleen... Tuoko turvaa?

Spiraali, meilläkin tyttö saa turvaa kun on hepulin vallassa juurikin tuosta harsosta kasvoilla.

Takaisin