Vauvojen alkutaipaleen kuulumisia

Meillä kans päivän vauhdikkuulla on selvä vaikutus huutoon. Tosin tällä hetkellä ei edes kotona oleminen auta asiaan, silti illalla alkaa huuto.
Mutta elän toivossa, et tää 8 viikko on se pahin koliikkiviikko.

Tosi hyviä noi väestöliiton koliikki ohjeet. Ainakin minä olen saanut apuja ja ainakin mielenrauhaa, että teen kaikkeni.

Voimia kaikille toukolaisille, jaksetaan yhdessä! :)

Meille on ollut hyötyä oppaan huomiosta, että heräämisen jälkeen max. 2 tuntia voi olla vilkasta, sitten vauvalle on viimeistään järjestettävä mahdollisuus rauhoittua. Vaikka kyläilevät sukulaiset kuinka kinuaisivat vauvaa syliin nauratettavaksi.

Meidän ipana ei tosiaan ole ollut kovin itkuherkkä, mutta on ollut alusta asti luonteeltaan vilkas, levotonkin. Varsinkin 6 vkoa täytettyään lapsi oikein imee itseensä ihmiskontaktia ja virikkeitä, mutta väsyy myös kaikesta touhusta ja menee todella helposti ylikierroksille. Virikkeeksi riittää vaikka julisteen tuijottaminen, siitäkin saa sellaiset kicksit että kohta on itku pitkästä ilosta.

Juhannuksena tyttö oli vielä tyytyväinen ja joustava reissaaja, mutta ensi viikon sukulointireissut jännittävät, muksu on ehtinyt muuttua parissa viikossa niin paljon. Pakko vaan ajatella, että tää kehitysvaihe on vauvalle välttämätön eikä aivojen kehittymisen aiheuttamasta turhautumisesta sinänsä ole haittaa.

Meillä likka ei kyllä jaksa kauaa hereillä olla kun jo taas uni maittaa. Oon omalla tavallani oppinut lukemaan häntä siinä kohtaa kun väsy alkaa ottaa vallan ja unen päästä pitää saada kiinni. Siinä vaiheessa sitten siirrän hänet joko pinnikseen pötköttelemään tai pöppötän pyllylle ja nukutan sohvalle :)
Pakko vaan vielä tuumata että on meillä vaan erilaiset tytöt kun on nukkumisesta kyse. Esikoinen oli pienestä pitäen kova tappelemaan unta vastaan ja on sitä edelleen. Esikoisen ekat puoli vuotta mulla sitten menikin pääosin vaan nukuttamiseen! Pikku kakkonen taas nukahtaa omin nokkineensa ja vain harvoin tarvii apua nukahtamiseen mikä on todella todella outoa itselle :o Välillä sitä huomaa miettivänsä että onko pikkuisella nyt kaikki hyvin kun uni maittaa :D

lyyti, älä! Samaa mietein itsekin tänään että mihin meidän pikku nöttönen on kadonnut kun pinniksessä pötkötteli jo niin iso tyttö! :o Ja se vaan on tämä pikkuisen kehitys ja kasvu niin hurjaa että heikompaa hirvittää! 1v synttäreiden aikaan sitä sitten herkistyykin kun vauvasta tulee 1v taapero ;)

Tyttö on nyt tajunnu kunnolla kääntymisen siis niin että tietosesti kääntyy mahalta selälleen. Toiseen suuntaan kääntyy edelleen vaan unissaan :D

Mihin asti noiden vauvojen kuuluis pulskistua? Kun mun mielestä tää meiän tapaus on hoikistunu! Tekis mieli soittaa neuvolaan ja kysyä pääsiskö punnittavaks...

Menin sitten eilen syömään kitkuisena soijajäätelöä. Ja kuinkas kävikään: vauva itkenyt taas aamusta asti, ilmaa tulee ku läpivedossa ja kakkaa kanssa sutjakkaasti. Ei ollu kyllä tän arvoinen herkkuhetki vaikka hyvää olikin..

Meillä likka ei kyllä jaksa kauaa hereillä olla kun jo taas uni maittaa. Oon omalla tavallani oppinut lukemaan häntä siinä kohtaa kun väsy alkaa ottaa vallan ja unen päästä pitää saada kiinni. Siinä vaiheessa sitten siirrän hänet joko pinnikseen pötköttelemään tai pöppötän pyllylle ja nukutan sohvalle :)
Pakko vaan vielä tuumata että on meillä vaan erilaiset tytöt kun on nukkumisesta kyse. Esikoinen oli pienestä pitäen kova tappelemaan unta vastaan ja on sitä edelleen. Esikoisen ekat puoli vuotta mulla sitten menikin pääosin vaan nukuttamiseen! Pikku kakkonen taas nukahtaa omin nokkineensa ja vain harvoin tarvii apua nukahtamiseen mikä on todella todella outoa itselle :eek: Välillä sitä huomaa miettivänsä että onko pikkuisella nyt kaikki hyvin kun uni maittaa :D

Elisha, musta tuntuu, et meidän tytöt on kirjotusten perusteella kuin samasta puusta veistettyjä! :grin

Tulee oikein huono omatunto kun vauva jää pinnikseen hakemaan päiväunta parilla pyllytaputuksella ja esikoisen kanssa teki kaikki temput ennen kuin uni tuli. Ja tehdään vielä 3-vuotiaanakin!

Koliikin takia yöunille meno onkin vauvan kans työläämpää, mutta uskon sen muuttuvan.

Vaikka eilen just luin koliikkivihkosta ylimääräisistä ärsykkeistä niin piti sitten käydä ihan ideaparkissa asti tarkistamassa että tyttö ei diggaa ostoskeskuksista. Ekasta kaupasta saatiin napattua parit paidat, mut sit oli pakko lähteä kotiin kun karjuminen oli sitä luokkaa että kaikui käytävillä varmaa toiseen päähän asti.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Ja tää keli pistää miettimään et saaks tyttö tarpeeks nestettä. Huusi ostosreissulla itsensä ihan hikeen, vaikka omasta mielestä autossa oli suht vilpoista. Kämpilläkään ei ole lämpötila pahemmin noussut. Silti mun miestä pissaa on tullut paljon vähemmän. Pissavaippoja tulee kyllä mutta niissä on pieniä liruja vain. Ja aukile on kuopalla, istuessa kylläkin. Tissillä pidän minkä suostuu olemaan ja kittaan holitonta ja ykkösbisseä että maitoa tulisi mutta pitäisköhän korvikettakin lisätä.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Juu tuosta nesteen saamisesta sen verran et kyllähän tuota itekin on pitäny nyt päivisin varsinkin kiinni siitä että n.2h välein syyään! Pissaa onkin sitten päivän mittaan tullut ihan hyvin ja vauva nukkua posottelee makkarissa pääosin :)

Ja pioni, eikö oo hullua että voikin olla niiiin erilaiset lapset!? Itselläkin on aika ajoin tuota huono äiti fiilisti nuorimmaisen kohdalla kun tuntuu että hän on niin sopeutuvainen ja rauhallinen tapaus kun vertaa esikoiseen joka vaatimalla vaatii huomiota ja on temperamentiltaan tulista tavaraa! Mahdollisimman paljon vaan yrittää sitä aikaa ja huomiota jakaa myös pienimmäiselle vaikka hän ei sitä niin paljoa vaadikkaan, ainakaan vielä

Mäkin mietin tota et saaks poika tarpeeks nestettä. Aukile oli kuopalla vähän. Päädyin nyt siihen et huomisest alkaen tyrkytän parin tunnin välein maitoa. Pissannut poika on tänään, mutta kans aika pieniä liruja. Annoin nyt viel ylimäärästä iltamaitoa ja omasta mielestä aukileen kuoppasuus alko häviimään.

Mä soitan huomenna neuvolaan et päästäiskö punnittavaks kun mun mielestä tyttö on saanu liian vähän syödäkseen kun syö maksimissaan 3 minuuttia kerrallaan... Tätä on jatkunu nyt jo 5 päivää! Luulis että näillä helteillä ruoka maistuis paremmin :(

Kuinka usein vauva syö? Meinaan 5 minuuttia riittää periaatteessa ruuan tarpeen tyydyttämiseen, mutta tietysti tiheys olisi a ja o. Voisko hoikistuminen olla sitä, että venahtaa pituutta? Mutta kantsii soittaa, sitä varten ne neuvolat on. Kunhan pissaa niin se on hyvä merkki.

Mä oon viime päivien aikana huomannut, että harso on myös meidän vauvalle melko hyvä kapistus. Saattaa nukahtaa uudestaan kun harso on hieman naamalla. Ja vauvan tavaramerkkinä kulkee oikein se, että vetää aina peiton pään yli ja saan olla tarkastamassa että saa happea.

Viimesen vuorokauden aikana on syöny 9 kertaa. Aamulla söi 6 minuuttia mutta muuten on menty 1-3 min imetyksillä koko päivä. Yks kerta tänään oli pullosta ja sekin oli alle 100ml eli normaalia vähemmän...vaippaakaan ei oo kauheesti tarvinnu vaihtaa niin ajattelin että on varmaan hyvä soitella sinne neuvolaan.

Jeba, niin minäkin tekisin. Varmuuden vuoksi.

Onks toi aukile ja sen ulkoasu jotenkin yhteydessä nesteytykseen? Mä en ees tiennyt...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Takaisin