Vauvojen alkutaipaleen kuulumisia

Kuis nopeasti huuto alkaa jos neuvolasta saadut d-vitskut ei käy? Tytöllä on ainakin ilmavaivaa kun rupsuttaa ja naama menee mutrulle ja röyhytyskin tuottaa useamman purahduksen mutten tiedä onko vielä abkuurista, aamulla annetusta korvikkeesta vai vitamiineista, jotka annettiin tänään ekaa kertaa.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Hikka tosiaan, samassa tahdissa ku mahassakin eli ainakin viidesti päivässä. Meillä kestää tollanen liberon 1.koon vaippapaketti max 3 päivää. Tyttö turauttelee aamun aikana helposti 4 vaippaa ennen ku mä edes nousen ylös ( miehen vuoro alkaa kuudelta )... nyt ku pylly ollut punainen niin ei viitsi antaa muhia edes pienet märät pierut vaan vaihdetaan heti... ehkä se joskus tasottuu tuo kakkaustiheys :D itsehän vauvana kuulemma kakkasin vain tiistaisin ja torstaisin, tyttö vois ottaa myöhemmin saman tavan:D

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Meillä vaunuiltiin vissiin pari päivää kotiutumisen jälkeen eli hiukan vajaa viikon ikäsestä.
Oon pukenu kylmemmälläkin ilmalla vaan vanuhaalarin normi sisävaatteiden lisäks tai haalarin sijaan laittanu makuupussiin. Meil on normaalisti aina vaan body, housut ja sukat sisällä ja ulos lisätään jotain jos ei oo ihan +20 mutta jos on senkin verran, lisään vaan neuletakin ja pipon. Niin ja trikoopeitto on aina vaunuissa. Esimerkiks eilen piti se pipo riisua kun oli lämmin.
Sitteriä ollaan pari kertaa kokeiltu, ei oo ihan mikään hitti vielä.

Tänään olin useamman tunnin liikenteessä ilman vauvaa, heillä oli isin kanssa laatuaikaa. Kaikki sujui oikein hyvin ja itsekin tunsin oloni oikein virkistyneeksi kotiin palatessa. Ehti kyllä tulla jo ikäväkin...
Ja onnen päivä, pukluja on tullu tänään ihan olemattoman vähän! Mä jo huolestuin et korvike ei jotenkin sovi tai ite oon syöny jotain mistä vauva oirehtii mut tuskinpa niin. Lienee ollut ihan normaalia toi pulauttelu kun se välillä jää vähemmällekin.

Tyttö söi illalla 20:30 ja nukahti siinä 21 aikaan ja heräs vasta 4:30 syömään ja vaipanvaihdolle! Nyt se nukkuu taas tyytyväisenä omassa sängyssä :) Uskomatonta että noin pieni voi nukkua yli 7h yhteen putkeen! Vähän kyllä mietityttää että onko se liian pitkä väli...mun tissien mielestä ainakin on.

Voispa meilläkin nukkua pitkiä putkia mutta pitää herättää toinen syömään 3-4h välein ton alhaisen painon takia :(

Tänään neuvolaan punnitukseen katotaan onko paino noussut, toivon kovasti että olis! Ei tarvis miettiä mitään jatkotutkimuksia... Toinen on niin pikkuruinen, kun paino syntyessään kolme kiloa ja siitä on tippunu sen 10% mikä on maksimi tiputus, enempää ei saa yhtään tippua.

Huh huh, täällä on elämä kotona alkanut ihan hyvin. En oo jaksanut kirjotella mitään tänne, kun olen ollut niin stressaantunut. Vauvalla todettiin vsd, eli sydämessä pieni 3millin reikä. Havaittiin lääkärin tarkastuksessa sivuääni ja seuraavana päivänä ultrattiin. Vauva on silti terve ja voi hyvin. Reikä tod. näk. umpeutuu itsekseen kahteen ikävuoteen mennessä. Mutta kyllä säikäytti!

Toisena juttuna on nyt billirubiinit koholla, hoitoraja on 310 ja nyt on arvo 301. Tänään uusi labra. Toivotaan vielä, että maksa alkaisi itsestään hoitaa keltaisuutta pois.

Huh, Lucy, reikä sydämessä varmaan säikäyttää! Mutta ne umpeutuvat tosiaan hyvin, voi olla että nopeamminkin kuin parissa vupdessa.

Me vaunuiltiin synnäriltä kotiin kaksipäiväisen kanssa. Oli lämmintä ja matka suht lyhyt. Mulle se oli rasittavampaa kuin vauvalle, joka veti sikeitä...

Ulkoillessa vauvalla on pitkähihainen body, sukallisten puolipotkarien päällä villapolvisukat ja kylmällä villahousut ja villanuttu. Lisäksi kannan mukana hirveää läjää ylimääräisiä vaatteita, mutta niitä ei ole tarvittu kun tällä on aika herkästi hiki päässä. Makuupussi on joka tapauksessa niin lämmin, että siihen saa vauvan hyvään kapaloon jos sää äkkiä kylmenee. Ja kantoliinassa tuntuu tulevan helposti hiki viileälläkin säällä, kun kantajan ruumiinlämpö lämmittää.

Kohta lähdetään tunnustamaan isyyttä ja vauvan ekalle ratikka-ajelulle. Luulen että bebe saa mennä liinaan sisävaatteissaan, ulkona kuitenkin yli 20 astetta.

Sitteri saadaan tänään! Ei mitään hajua millainen tuki siinä on selälle. Olin luullut että joka tapauksessa pitäisi vielä lykätä sitterin käyttöä, mutta kuulostaa ihan järkeenkäyvältä, että jämäkässä sitterissä voi pienikin välillä oleilla.

Vauva on nyt valohoidossa. Ihan karmee alku, pikkunen itki ja äiti itki ihan lohduttomasti. Sit vielä lääkäri oli joku erikoistuva lääkäri joka ei ollu kovin pätevä. Määräs vielä turhan veriryhmäkokeen vaikka se oli tiedossa. Onneks tajuttiin se ja kiellettiin pistäminen ennen kun tuo turha testi oli listalta poistettu! Tästä tulee niin pitkä vuorokausi :( Aamun verikokeen jälkee saadaan tietää jatketaanko hoitoa vielä.

Poju pissi omalle naamalleen :grin pippeli sojotti vahingossa ylös päin ku vaihdoin vaippaa, mut kerkesin onneksi naurultani pelastamaan tilanteen niin, ettei menny silmiin tai suuhun :oops: Mä saan varmaan kostoks tänään kakat päin näköä.. Eipä olis sekään eka kerta.

En tiijä oliko liian aikasta mut niinpä me vaan käytiin koko perhe kaupassa! :)

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Mitähän unia tuo lapsi oikein aamuöisin uneksii...? Nyt on muutama aamu menny niin, että herää kolmen-neljän maissa syömään toisen kerran ja nukahtaa nätisti syötön jälkeen. Aloittaa kuitenkin unissaan ääntelemään. Pitää aivan älytöntä öhkinää ja ähinää, ei siinä saa äiti ja isä nukuttua. Silmät on kuitenkin pojalla kiinni eikä huuda, öhisee vaan. Hiukan rasittavaa. Jatkuu sinne kuuteen asti, kunnes miehen kello soi ja noustaan ylös. (En saa itte enää unta) Sitten nukkuu ihan rauhassa. Niinkuin nytkin.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Meillä tyttö huokailee ja ähisee kans kovasti unissaan. Alkuun se piti mua hereillä kun oli pakko kurkkia vähän väliä tytön sänkyyn ja varmistaa että se nukkuu ääntelystä huolimatta. Nyt en enää välitä uniäänistä vaan se on lähinnä huvittavaa että tyttö on unissaan ihan kun isänsä :)

Mulla ois sellainen tieto, että vauvan kanssa voi mennä ulos heti jos on kesävauva ja talvella parin viikon ikäisestä. Jos menee heti, niin pikkuhiljaa pidentää niitä aikoja. Ja kauppakeskuksesta sellainen muistikuva, et sinne vasta 3 viikkoisesta (tää on jonkun terkan mutu varmaankin) koska siellä on enempi pöpöjä.

Pakkohan sitä on ulos mennä jos ei oo miestä taikka pitää kaupassa käydä. Ja ei vauvaa voi kotiinkaan jättää. Mut jos menisin ihan tosi vastasyntyneen kanssa kauppaan, laittaisin jonkun harson kaukalon/vaunujen eteen tms.

Me oltiin vaunuilemassa ekaa kertaa kun vauva oli viikon ja 2 päivää vanha. Ihan heti ei ehditty kun oli kaikenlaista tohinaa ja olin itse alhaisine hemoglobiineini tosi heikossa hapessa. Sitten ollaankin vaunuiltu melkein joka päivä. Pukeminen on haastavaa kun kelit vaihtelee. Useimmin meillä on se pipo päässä. Helteillä lyhyhihainen body ja peittoa päälle. Parinkympin asteissa pitkähihainen ja housut sekä ohut haalari ja tarv. peitto niskasta kokeillen.

Me mentiin vauvan kanssa vaunuilemaan, kun oli parin päivän ikäinen, eli heti kun kotiuduimme. Ja tähän kätilö oikeen kannusti! Sano, että menkää ihmeessä työntelemään ylpeinä vaunujanne, siihen ei ole mitään estettä! Ja niin teimme. Alle viikon vanhana kävimme jo isossa ostoskeskuksessa. Harso oli kyllä kaukalon suojana, ettei kaiken maailman pöpöt pääse iskemään. Ja ihan elossa ollaan edelleen.

Takaisin