Vauvojen alkutaipaleen kuulumisia

Lälly, meillä ainakin esikoisen maitoallergia oli raju! Oksenteli, nieleskeli ja oli silmin nähden kipeä, ja se kakka oli siis vetinen vihreä joka poltti pyllyä. Hän viihtyi vain pystyasennossa eli oli aina olalla tai sitterissä. Mutta en huolestuisi sinuna jos poika suht tyytyväinen, kun kyllähän vauvat aina itkee ja sitä ilmavaivaakin on usein :)

Meidän poitsun naama on kukkinut nyt kolme viikkoa ja vieläkin on ihan täynnä sellasta ryhelmää. Nuo helteet ei ainakaan helpottanu sitä vaivaa.. Se hormoninäppy voi toisilla olla aika pahankin näköistä. Meidän muilla lapsilla en muista olleen näin kovasti näppyä kuin tällä. Jospas nyt kun viilenee, niin naamakin paranis..

Todellakin hormooninäppy saattaa olla rajunkin näköistä. Meilläkin tytöillä eroja. Toisella oli aika hurjan näkönen ihan parisen kk noin. Onneksi parani ristiäisiin :) Nyt toisella on aika sievää näppyä.

Elisha toivoinkin sulta rauhoittelevaa kommenttia, kun kuitenkin tiedät mistä puhut. Kiitos :) Yritän hillitä nää kotilääkärin diagnosoinnit.. Mut nyt huomasin, että vauvan kieli on ihan valkoinen ja kitalaessa valkoisia pisteitä. Lähdin sinne kurkkimaan ku epäilin, että mulla olis rinnoissa sammas ku hirvee polttelu ja kirvely, myös sillon ku ei imetä. Nyt oon lätränny vichyllä ja sitruunamehulla, mut vauvan suusta en saa noita valkoisia peitteitä kyllä pois :( Pitää huomisessa neuvolassa pyytää vielä tilannearvio.

Tyttö nukahti puol kymmenen ja heräs seuraavan kerran varttia vaille 2! Eli nukkku melkein 4h putkeen ja syömisessä oli taukoa 5h! Mun oli pakko pumpata toinen tissi ton jälkeen ku lorotti pitkin liivejä niin kovin ja tuntui et poksahtaa. Sit nukku vielä tyytyväisesti puol kuuteen ja tankkas ja otti vielä tunnin torkut siihen! Jee, näitä lisää!
Jostain syystä mä en kyllä ole virkeä vaan hedari vaivaa:(

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Keillä muilla olikaan pulautteleva vauva? Onko niksejä yöpulauttelun helpottamiseen? Tilanne on meillä muuten ihan hallinnassa mutta aamuyöllä on kurjaa, kun sapuska nousee vauvan kurkkuun jatkuvasti parin tunnin ajan ja hän yrittää taistella sitä vastaan. Hirveä örinä kuuluu siitä.

Pystyasento auttaisi, mutta pelkkä röyhtäytys ei riitä vaan pitäisi olla pystyssä koko ajan. Mutta nukkuakin pitäisi!

Yks kaveri kertoi joskus nukkuneensa vauva kantoliinassa ja itse sohvalla puoli-istuvassa asennossa, kun vauvan piti saada olla pystyasennossa. Itse en tiedä pystyisinkö siinä asennossa nukkumaan ellei ole ihan tositosi väsynyt.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meillä on kyllä maailman epämukavin sohva, mutta ehkä keinutuoliin voisi rakentaa vilteillä nukkumakelpoisen pesän.

Toistaiseksi toi vaiva näyttää menevän aina parissa tunnissa ohi. Vauva nukkuu aamuyön huonosti (ja minä vielä huonommin, kun kyttään örinää ja vaihdan puhtaita harsoja tytön pään alle), mutta aika usein se osaa jatkaa unia aamulla. Osaisinpa itsekin.

Hki, pinniksen pääty kohoasentoon. Jalkojen alle kirjoja. Samaa käytetään, jos vauva on flunssanen ja lima tukkii röörit.
Meillä vauva ei pulauttele, mut pitää aamuyöstä kamalaa röhkimistä. Laitan nyt pinniksen koholle ja koitan auttaisko tuohon. Saatais kaikki paremmin nukuttua.

josko mä tänne vähän raapustaisin.... on ollu melkoista touhua välillä täällä kotona kahden pienen, yhden ison ja yhden nelijalkaisen kanssa... tuntuu välillä että oon vallan laiminlyöny koko foorumin...... mut arki vauvelin, a.k.a Päven, kanssa on ruvennu sujumaan ihan kivasti.... alkuun nukkui toooosi huonosti yöt, mutta nyt on ruvennu viikon aikana tasaantumaan... asiaa helpottaa onneksi se, että eka on vielä päivähoidossa arkisin sen 5h... saa hetkeks vetää ittensä oikoseen tai tehdä kotihommia.... ens viikolla sekin sit loppuu, kun hoito jää lomalle, mut eiköhän se siitä..... on muuten ollu ihan sika ikävä kaikkia kotitöitä!!!!! en muista koska viimeks mein kämppä olis ollu näin siisti pitkiä aikoja :eek: ihana puuhastella, kun ei särje mihkään..... tai no vähän, mut sen kestää......

neuvola täti kävi muutes maanantaina kotikäynnillä.... oli jäppinen sitten ottanu kotiutusmispäivästä (6pvää) 475g painoo :grin ja paino oli siis tuolloin maanantaina 4710g..... jännä nähä meneekö 5kg rikki jo ekassa kunnon neuvolassa ens tiistaina :) hirveesti poika kasvaa koko ajan... on kasvojen piirteetkin jo muuttunu tosi paljon syntymästä.. päivisin on 1-2 kertaa pidempi jakso, millon hereillä ja seurustelee... vahinko hymyjä tulee sillon tällön ja ne on niiiiiin yyber söpöjä!!!!!!! :Heartred:Heartred:Heartred en malta oottaa, et koska se oikee hymy tulee.... yks ilta se nukahti tissille ja rupes taas hymyilee ja ihan yhtäkkiä SE NAURO ÄÄNEEN!!!! en meinannu uskoo, mut ihan selkee kikatus kuulu!! mitäköhän unia noin pienet näkeekään.....?!

.....on tää vaan niin kivaa, vaikka välillä vähä raskaalta tuntuukin :happy090

Meil olin eilen ihan mahdoton päivä. Missää ei ollu hyvä nukkuu ja tissillä oltiin tunnin välein. Yökin oli ollut kamala ja en ollut nukkunut paljoa, niiin tietenkin sain migreenin. Nytkin särkee päätä ja oon nukkunut 2-3 tunnin pätkiä yöllä.
Tissillä huudetaan ja sählätään mitä sattuu. Musta tuntuu että kirppu on vaan hirveen väsynyt ollut. Tämä vaatii äitiltä kyllä jaksamista.
Kirpulla on myös näppyjä naamassa, mut huomasin, että niitä ilmestyy ainakin sillon kun maitoa valuu pitkin naamaa. Kosteella olen pyyhkinyt ja se on toiminut ainakin tähän mennessä.
Neuvolassa huomattin napasieni ja siihen tökättiin jotain tahnaa. Jospa se sillä lähtis.

Käytiin tänään painokontrollissa, kun ei vielä kolmen viikon ikään mennessä oltu saavutettu syntymäpainoa, mut nyt oli tullu kolmessa päivässä 130grammaa eli alkaa tahti olemaan toivottu ja syntymäpainokin rikottu :) Vauvan suussa todettiin lievä sammas, kuten jo itsekin eilen epäilin. Kinusin vielä itselleni lääkäriajan, ku viime yönä imettäessä itkin melkein kivusta. Eli mulla nänneissä vissiin kanssa tuo ja siihen lääkäri määräs daktarin puuteria hoidoksi. Kiva vaan, että tää venäläinen lääkäri ei tajunnu, että sammas on myös vauvan suussa ja pitäähän se sieltäkin saada hoidettua, että kierre lakkaa, eikä tätä puuteria saa joutua vauvan suuhun. Sano vaan et laita sitruunaa. Ihan ku en olis jo kokeillu sitä, enkä usko, että se mitään auttaa. Ärsyttää ku ei voinu suoraan määrätä sitä voidetta, jolla sais molemmat hoidettua. Vaikka se tuskin ees ties sellasen olemassa olosta, ku googlaili eka puol tuntia ennen ku keksi diagnoosin, ja sit toisen puol tuntia, et keksi siihen lääkkeen.. Huoh kuhan sais nää nännit ainaki kuntoon. En halua, että muuten hyvin sujuva imetys kaatuu tähän!

Lälly, se on kumma että useasti lääkäriin mentäessä sun pitää itse tietää kaikki jo valmiiksi! Meillä ainakin arvauskeskus täynnä tunareita, sinne mentäessä pitää tietää mitä haluaa ja pyytää vaan reseptiä lääkäriltä suoraan, sitten saa apua!
Koeta vielä lontata sille sitruunamehulla, kun ei kerran muutakaan saanu :\

Mua kyllä harmitti ku en muistanu sen geelin nimeä, josta olin eilen netistä lukenu. Olis voinu tilata sitä vaan suoraan. Käyn kyllä yksityisellä, jos emme ihmeen kaupalla selviä tästä näinkin. Vauva oli ku myrkyn nielly ku sitruunamehuun kastelulla topsilla pyörittelin kielellä ja kitalaessa, ja kiitokseksi puklas vielä ekaa kertaa. Katotaan kuinka käy kohta ku oon pojan syöttäny. Varmaan hyvä joka syötön jälkeen tehdä toi toimenpide, jotta siitä olis hyötyä.

Tyttö nukkuu koko ajan! Yön nukku hyvin ja nyt päivän kanssa. Herää 2-2,5h välein syömään ja vaipanvaihtoon ja on 15-30min hereillä ja sit tissille taas nukahtaa... kummallista. Eilen se kyl valvoi muutamilla torkuilla 14-21.30 joten josko se verottais. En jaksais huolestua, eiks vauvoilla mee vähän vaihtelevasti nää nukkumiset ja valvomiset? Ku tää kuitenki herää ite syömään...

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Meillä tyttö on kyllä ollu aikalailla samassa rytmissä siitä asti kun tultiin synnäriltä kotiin. Valveillaolopätkät vaan on pidentyny mutta esim yöunet on alusta asti ollu n. 22-11... Neuvolatädin kanssakin juteltiin ja sesano että kyllä joillain voi olla heti pienestä pitäen tietty rytmi joka pikkuhiljaa muuttuu sit lapsen kasvaessa.

Meilläkin tänään pojalla unipäivä. Nukkuu ja syö vuoronperään. Ollut tosi vähän valveilla. Syö hyvin ja pissii ni tuskin sillä hätää on. Varmaan päättänyt vaan kasvaa. :)

Takaisin