Vauvelit kasvaa <3

Ja aloitan itse saman tien...

Meillä tänään pojan 7kk (5,5kk korjattu ikä) neuvola, jossa painoa oli 6580g ja pituutta 63,6cm.

Napatyrä, joka pahimmillaan ponkotti melkosena pikkuluumuna on nyt surkastunu melkeenpä kokonaan itekseen pois. Selästä sano, että on vielä vähän pehmeä istumista ajatellen, mutta pikkuhiljaa vois alkaa syöttötuoliakin miettiin.
 
Paan tähän aikaisemman neuvolan niin saa hiukan samaa linjaa, meillä oli 9.5, 5kk neuvola, jossa mitat 9.1 kg ja 70cm. (edelleen aika valtava ero teihin :D) Melkein jo suoristaa selkänsä joten saatiin lupa syöttämiseen tuettuna syöttötuolissa. Rokotukset sai joista nousi pariksi päiväksi kuumetta ja oli tosi kiukkunen... Neuvolatädin mukaan ihan normaalisti kehittyy...
Osaa nyt suoristaa kädet mahallaan ollessaan ja vaihtoehtoisesti pyllyn ilmaan ja yrittää työntää itseään eteenpäin, tulos on lähinnä hiukan peruuttava mittarimato :D
Myös pinsettiotetta alkaa kehittymään eli leluista kiinnostaa enemmän ne pesulaput kuin lelut :D ja sellanen helistin jossa jalat on narumaiset niin niistä kans näprätään kiinni. Helistimiä heilutetaan niin kovin että välillä ne kopsuu päähän - ei haittaa tahtia. Varpaat menee suuhun sujuvasti. Kierähtää mahalleen ja vahingossa välillä toisinpäin. Lattialla pyörii maha-akselin ympäri jonkin verran. Tuli tämmönen kattavampi selostus....
 
Meillä oli 10.5 4kk neuvola, vaikoltiin jo yli 4,5kk mitat 7460g ja 65cm. Oltiin maisteltu tuolloin vähän pottua ja jotain hedelmää.. alkaa olee iso mies toi mun pieni vauva. Mä ite oon ollu pitempi toki 1veenä, mut samaa painoluokkaa :happy: fyssarille saatiin lähete, ku vähän veltoks nuori naislääkäri sano... mun mielestä aika turhaa, mut minkäs teet... laps oli jo tosi väsyny ja muuteki aivan järkyttävän kutisevainen jalkapohjista, ni ei varannu jaloille...
 
Kiva tämmöinen ketju! :)

Meillä oli 17.5 5kk neuvola. Paino oli 7210g ja pituus 66,9 cm. Rokotukset saatiin mutta niistä ei tällä(kään) kertaa mitään tullut, onneksi. :) Motoriikkaa kehui kovasti ja kuulemma muita ikäisiään vähän pidemmällä kehittymisen suhteen. Osaa kääntyä selältä mahalleen ja mahalta selälleen, kummatkin opittiin ennen 4 kuukauden ikää. :) ympäri pyörii kovasti ja peppua nostetaan ilmaan ja jaloilla ponkaistaan vauhtia, välillä menee hirmuista vauhtia eteenpäin. Varpaat kiinnostavat edelleen. Lupa saatiin myös syöttötuolin käyttöön, tulevana viikonloppuna olisi tarkoitus käydä ostamassa syöttötuoli. Ei tosiaan ole mikään pikku vauva enää. :nailbiting:
 
Meillä tänään 6 kk neuvola. Mitat 7,2 (6,2) kg, 64,3 (61,4) cm ja 41,9 (40,9) cm. Suluissa 5 kk mitat. Kunnon loikan ottanut, viimeksi painoa oli tullut 600 g/kk ja pituutta 1,5 cm :) saadaan alkaa nyt syöttötuolia opettelee mikä onkin kivaa, päästään sormiruokailemaankin.
 
Meillä kans 6kk neuvola tänään paino 8230g (7740g/5kk) ja pituus 69cm (67,7cm/5kk). Me saatiin lähete fysioterapiaan, kun selässä vähän kaarevuutta toiselle puolelle. Itse siis kysyin asiasta ja sain valita, että mennäänkö heti vai seurataanko muuttuuko tilanne 8kk neuvolaan mennessä. Ajattelin parempi hoitaan heti ennen kuin alkaa kunnolla istua. Voi olla nuo refluksin kaarellevedot aiheuttanut osaltaan tuota kaarevuutta/lihasjumeja, mutta ei pitäisi mitään huolta olla asian suhteen.
 
Täällä 5kk neuvola tänään, rokotteista tuli kauheat huudot ja pukkasi hikikarpaloa niin äidin kun neuvolantädinkin ottalle kun sätki niin neloja laitettaessa. Loppu hyvin kaikki hyvin, illalla oikein iloinen poju taas. :) Mitat oli 8,6kg ja 69,2cm (4kk: 8,2kg ja 68,2cm). Mut neuvolantäti uskoi että viime kerran pituusmitta harjoittelijan tekemänä oli vähän yläkanttiin, tosin omasta mielestä poju jo sen 70cm, mut mene ja tiedä vaikeahan noita on sätkivänä saada tarkkaan. Pääasia että kasvaa. :) Mut taas niin läpihuuto juttu, ei tarkistellut motoriikkaa, selän pyöreyttä kun yritin kysellä syöttötuoliin harjoittelusta jne. En oikein ole tyytyväinen meidän tätiin mut ei kai niitä oikein vaihtaa voi...
 
Täällä vähän viivästyi reissun takia 5kk neuvola, oli siis tänään ja mitat 7560g ja 68cm. Rokotteista vähän kärttyisyyttä illaksi... :sad001 painoo oli tullut 690g ja pituutta kolme senttiä edellisestä. Selkä on vielä köyryssä istuessa, niin syöttötuolin käyttö siirtyy eteenpäin. Myös kiinteistä tauko kun tuli ensimmäisistä niin vihreä kakka.
 
6kk neuvolassa käyty...
9.5kg ja 71.5 cm oli mitat. (9.1 kg ja 70 cm edelliset mitat) eli hiukan hiipunut hurja kasvu.
Täti oli tosi iloinen kun painoa noin vähän tullu... Epäilen että kipeys vaikutti ruokailuihin koska nyt on ruoka maistunu ihan erilailla pari päivää... Oikeen nälkäisen oloinen ollut ja maitomäärä nousi kans humauksella. Seuraavaksi 8kk neuvola.
Ei oikeastaan mitään uutta edellisen jälkeen opittu.
 
Me käytiin tänään 6kk neuvolassa ja mitat oli 9.8kg ja 65.5 cm painoa oli tullut melkein kilo edelliseen mutta pituutta ei yhtään... Itse epäilen että edellisen kerran kun mittailtiin niin opiskelia mittas et meni ihan pipareiks tää:/ mut eniveis kaikki oli hyvin ja kaikki mallikaasti. seuraavan kerran olis neuvola vasta 8kk iässä elokuussa:)
 
Meillä oli tänään 6kk neuvola. Se oli sellanen ryhmäneuvola eli meitä oli 5 perhettä siellä. Ekana oli hampaista, nukkumisesta ja syömisestä puhetta. Sen jälkeen jokaiselle vielä oma punnitus ja pituus hetki. Neiti oli nyt 68cm ja painoa oli 9340g :) hyvin kasvaa ja kehittyy.
 
Mä vältyin tuolta ryhmäneuvolalta ja pääsin privaattineuvolaan kun mulla aina matkassa koko katras... Jostain kumman syystä ne ei halua meitä ryhmä tapahtumiin :D
 
Ei 5kk neuvolassa ollut puhetta et seuraava kerta olis ryhmäneuvola... onko esikoisen kanssa privaatti vai onko taas jotain kuntakohtaisia säästöjä?
 
Käsittääkseni 6kk ryhmäneuvola koskee myös esikko perheitä... Mä en yhtään tykkää ryhmä neuvolasta!
 
Takaisin
Top