vauvavatsa ei näy

http://www.aijaa.com/v.php?i=6668721.jpg

rv 18, esikoista odottaessa. :)

Mutta mulle sanottiin kyllä joskus neuvolassa että mun kohtu on aika edessä, niin voi johtuu siitäkin et näkys jo niin hyvin.

perjantaina olisi sitten rakenneultra ja viikkoja sillon 22+1. viimeksi ultrassa n.vk12 katselin muita aulassa istuskelevia äitejä joilla oli suuri vatsa ja todennäköisesti olivat rakenneultraan menossa ja mietein että ensi kerralla minäkin näytän sitten tuolta. no toisin kävi. takki päällä kun paikan päälle saavun ei minusta näy jälkeäkään raskaudesta. hieman jos vähennän vaatetta saattaa joku ihan pikkuinen tavallista pyöreämpi vattamakkara näkyä mutta ei kyllä kukaan sitä arvaisi minusta ulkoapäin jos ei raskaudesta tiedä.
mutta ei sovi valittaa. vauvalla on kuitenkin kaikki hyvin ja selvästi hyvin tilaa myllertää kun potkii niin paljon että tuntuu siltä että se tulee kohta läpi sieltä [:D]
ehkäpä sitten on niin leveä lantio ja muuta tilaa kasvaa hyvin siellä. toivotaan että se helpottaisi sitten synnytystä :)

Heh, samaa katoin minäkin siinä ekan ultran aikoihin, että ai noin iso maha on sit jo rakenneultran aikaan..... [:D] Hahaa. Puolessa välin edes sukulaiset eivät tajunneet(ketkä eivät tienneet) vaikka oli tiukka t-paita päällä. Olen pitkä ja laiha. Viikko ennen laskettua mulle vielä nauroi parturissa toinen asiakas, että ai tuolla mahalla muka pitäisi viikon päästä synnyttää... Maha ei ollut missään vaiheessa ylhäällä niin että olisi ahdistanut tm.
Eli, ei siihen aina pääse kyllästymään kun ihan kaikille se ei pullahda hirmuisen isoksi viimesilläänkään! [:)] Ja kuitenkin yli 3kg rinsessa sieltä masusta tupsahti, että ihan normaali kokonen kuitenkin. [:)]

On taas reilua, kun ei toisilla ole mahaa ollenkaan [:)] Tosin musta olis kiva, jos olis ollut iso maha. Multa tosin tuli ihmiset rv 20 kyseleen "et, ai teille on tulossa vauva, huomasin lehestä sun kuvan ja oli kyllä niin iso maha" [:D] Ja oon kans laiha, joten se erottuki. Onneks oli mahaa jo tuolloin, kun raskauskerran päättyi rv 25 eikä päässyt sitten kovin pitkään siitäkään ilosta nauttimaan. [8|]

Töissä kerroin raskaudestani vain parille hyvälle työkaverille heti kun tein testin rv 8.
Prisman työhousut alkoivat kinnata aivan tosissaan masun kohdalta rv 12-13.
Rv 14 kerroin pomolle raskaudestani, koska en tiennyt miten saan tilattua mamma-työhousut.
Muille työkavereille en vielä silloin kertonut ja pyysinkin pomoa olemaan hiljaa, halusin kokeilla kuka uskaltaa tulla utelemaan ensimmäisenä olenko paksuna... [:D]

Mutta Masu paljasti minut täysin jo rv 15. Miespuolinen työkaverini tuli kyselemään virne naamalla olenko lihonnut... Kuulemma olivat muiden työkavereiden kanssa jo reilun viikon verran tsiikaillut, että olen varmasti raskaana. Ja tämä mies oli ainut, joka oli uskaltautunut tulla kysymään. Kuulemma kaikkien mielestä oli jo ihan selvä vauvamasu.

Palasin kesälomalta takaisin töihin rv 25 ja kaikki luulivat, että jään ihan kohta äitiyslomalle, kun maha oli niin kauhean SUURI. "Ookko ny iha varma, että sielä on vain yks vauva?" Tätä kuuli lähes joka päivä... Rupesi jo jossain vaiheessa v*tuttamaan, kun kaikki olivat laittamassa minua laitokselle ja ihmettelivät: "Miten tuo sun maha voi olla nuin iso!?"
Ei sillä, painoa kyllä tuli ihan kiitettävästi raskausaikana (18kg...) ja bmi ennen raskautta oli 24. Ja olen aika lyhyt (162cm). Ja käyrät menivät taivaissa koko raskausajan, ehkä parilla viimeisellä viikolla kun masu laskeutui, niin pääsin yläkäyrälle.

ALKUPERÄINEN: Jenni74
Olen vaan ymmärtänyt että jos on paljon extraa, se näkyy aikaisemmin, jos on tosi laiha se näkyy aikaisemmin, mutta jos on jotain siitä välistä, voi olla että menee pikkasen kauemmin...

Näin ainakin itselläni ja ystävälläni.
/Jenni74 

ALKUPERÄINEN: ssalla
Riippuu myös äidin ruumiinrakenteesta, jos on vähän mahaa ennestään niin näkyy useimmiten vähän myöhemmin kun mitä ihan laihoilla.

Mää kapinoin kovasti tätä ajattelua vastaan sillä vauvamasun näkyminen aikaisin/myöhään ei todellakaan ole ruumiinrakenteesta kiinni vaan se yksinkertaisesti on ihan henkilökohtaanen asia ja uskoisin, että myös vauvan asento/paikka kohdussa ja koko vaikuttaa jokseenkin asiaan.

Todistaakseni nuo lainaamani viestit vääriksi voin ottaa vaikkapa esimerkiksi itseni -varootus jo etukäteen pitkähköstä tekstistä [;)]. Mulla on taustalla 7 vuoden anoreksiahelvetti (josta syystä tää maha-asukas todella on i-h-m-e[:)]) ja huhtikuussa, jolloin raskausviikkoja oli takana lähes 8 niin olin pelkkää luuta ja nahkaa, kävelevä luuranko (vaikken tuota itse silloin nähnytkään mutta muut kyllä ja itse nyt jälkeenpäin kuvista). Tuolloin olin syömishäiriöklinikalla, jossa anorexia nervosa-diagnoosi päätyi potilastietoihini. Ja pituutta mulla on huikeat 153cm. Liikkeitä aloin tuntemaan oisko päälle rv 21 ja vauvavatsa alkoi tekemään näkyvyyttään tuossa kesän aikana. Nyt rv on 30+2 ja edelleen mun mahani on kuulemma suht pieni eikä kyllä uskoisi että enää 9vkoa ja risat laskettuun aikaan jäljellä. Ja neuvolatäti on todennut, että maha-asukas on siro.
Paino mulla aluksi romahti entisestään raskauspahoinvoinnin takia (mikään ei pysynyt sisällä pariinkaan kuukauteen) ja nousi vasta kesän aikana siihen, missä oli ennen romahtamista ollutkin. Rv 29 lähestyessä painoa oli tullut koko raskauden aikana vasta n. 4-6kg lisää ja viikko sitten puntarilla käydessäni paino oli muutaman kilon noussut. Eli rv 30+2 mennään ja raskauskiloja tullut yhteensä olisko n. 6-8kg. Ja neuvolatädin mukaan ei kuulemma haittaisi yhtään jos kiloja tulis vielä saman verran lisääkin ja suurin osa muhun synnytyksen jälkeen jäisikin sillä kuten taustastakin voi jo päätellä niin oon kuulemma liian pienikokoonen.
On täs vauvamasun siroudes ainakin yks hyväkin puoli: säästää rahaa kun ei tarvitse ostella paljoakaan uusia vaatteita sillä omat vaatteet eli ne lastenvaateosastolta/naisten osastolta pienimmät mahdolliset ostetut menee vieläkin päälle ja osa on väljiä yhä.

Siis enitenhän tuossa raskausmahan näkymisessä määrittää kohdun kallistuskulma ja lantion tilavuus, ei niinkään odottavan äidin oma koko. Iso lantio voi aika hyvin toimia pesänä pitkäänkin kehittyvälle vauvalle.

Itsellä pötsi on ollut ns. 'mahtava' jo n. vkosta 20 alkaen, kauhulla odotan että mitä se kertoo omasta lantiosta, alateitse kun en ole päässyt synnyttämään enkä edes niin pitkälle edellisessä raskaudessa että olisi tarvinnut edes miettiä synnytystapaa. [8|]

Mulla ekan kanssa oli tunne, että maha oli kovin pieni. Sitä lisäsi vielä synnytyssairaalan lääkäri, joka tokaisi, että näytän siltä kun en olisi raskaan ollenkaan (kun kävin kontrollissa rv36 juuri sen pienen mahan takia...) Sf-mittahan mulla tuolloin kaikkien käyrien alapuolella. Lopulta lapsi painoi syntyessään kuitenkin sen 2,9 eli ei ollut liian pieni, ja oli täysin terve. Nyt mulle itselleni tullut painoa melkein tarkalleen saman verran kuin esikoisen kanssa (molemmissa raskauksissa n.13kg) mutta maha tuntuu vähän isommalta - olisko osittain senkin takia kun sitä on koko kesän saanut esitellä hellevaatteissa, esikoisen odotus osui talveen. Varmaan myös siksi että kohdun kannatinlihakset vissiin jo toisen lapsen kohdalla löystyneet ja maha näkyy paremmin. Sf on ollut nytkin pieni, ihan alakäyrällä mennään. 

Takaisin