Vauvavalmistelut

Thilduska

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Heip!

Missäs vaiheessa teillä on valmistelut. Mulla todellakin tää pesiminen vaan pahenee päivä päivältä. Joulun valmisteluun sain purettua aiemmin, mutta nyt on pakko alkaa puuhaamaan kotia vauvalle valmiiksi :)

-Tänään pesin ensimmäiset vaatteet ja valitsin kotiin tulovaatteet sairaalasta.

-Kohta voikin pakata sairaalakassin valmiiksi.

-Pinnasänky on siirretty meidän makuuhuoneeseen ja siitä tulee sellainen sivulaiva, että vauva nukkuu vieressä, mutta omassa sängyssä kuitenkin.

-Kohta täytynee tehdä jo lista hankinnoista, mitä pitää hommata ennen syntymää. Ainakin uuden rintapumpun (käsikäyttöinen ja halpa) hommaan, kun vanha haisee kamalalle, kait se on tullut pestyä liian kuumalla ja siihen on sitä maitoproteiinia tarttunut kiinni.

-Pitäisi vielä hankkia jonkinlainen säilytyskaluste uuden tulokkaan tarvikkeille.

-Hölmöistä hankinnoista haaveilen sellaista pientä arkkupakastinta, että saisin tehtyä paaaaljon ruokaa varastoon aina kerralla, kun tuntuu, että tuo jääkaapin alakerta ei enää riitä mihinkään. Autohan me jo hankittiin, mikä tuntuu vaan ihanalta tällä hetkellä.

Mää nyt oon tällainen hosuja, että teen kaiken ihan liian aikaisin :), mutta jotekin pelkään, että pikkuinen päättääkin tulla ajoissa (tulee varmaankin taas myöhässä ;D) niin sitten mikään ei ole valmiina, vaikka viimeksi totesin, että ehti sitä kaikkea hankkia ja järjestää syntymän jälkeenkin.

Mitäs te muut? Joko ootte järjestelleet kotia? Onko vaatteita hommattuna? Aiotteko tehdä kaiken äitiyslomalla? Mitä teillä on jo valmiina?
 
Mä en ole tehnyt vielä mitään.
Tai no, olen mä kehdon raahannut jo varastosta takas ja pessyt kaukalon päälliset.
Vaatteita hommaan tarvittavan siinä helmikuussa ja pakkaa laukunkin samalla valmiiksi.

Nii ja olen mä nyt sit kuitenkin katsastellut noita sisarusrattaita, kun haluan päästä piiitkille lenkeille päikkäri aikaan jatkossakin :D

Sen verran ollaan kotia laitettu, että mun huoneeseen tilataan vuodesohva, ja me nukutaan pikkuisen kans alussa siellä, jos on kova heräilijä.

Mutta muuten ei muuta, vielä on kaikki tavarat esillä edellisen vauva-ajasta, ja kaapissa on omat säilytyskorit vauvelin (tuleville) vaatteille..

 
Mä oon kans ollu laiska tämän suhteen, täytyy myöntää. Eilen rustailin paperille vähän muistilistaa mitä pitää ostaa tai tehdä ennen vauvan syntymää ja pitkähän siitä tietenkin tuli. Pinnasänky-kehto ollaan ostettu, pitäs käydä vaan hakemassa. Muut on hankkimatta - tilipussia odotellessa! :)

Vaatteita aion ostaa, pieniä kokoja paljon enemmän mitä esikoiselle. 56cm mulla ei montaa löydy ja aattelinkin nyt niitä sit hankkia, samoin haalari ja tumput/pipot yms on listalla mitä olen jo ehtinyt myydä alta pois.

Suurin taitaa olla tuplarattaat ja turvakaukalo minkä hävitin heti esikoiselle jäätyä pieneksi, meillä ei ollu telakka/isofix systeemiä ja siks mä siitä halusinkin eroon heti et joutuu ostamaan seuraavalle uuden :)

Eka urakka meillä on kuitenkin tytön opettaminen omaan huoneeseen ja lasten sänkyyn. Mennäänki lauantaina miehen kotiin entisöimään sen vanha sänky tytölle ja nokka pitäis suunnata joku päivä kohti Ikeaa huonekaluostoksille et saatais tytölle kunnon lastenhuone :)

Hommaa ja urakkaa riittää. Vielä ku mä oon tosta ompelusta innostunu, kiitos joulupukin ku toi ompelukoneen, niin aattelin väsätä peittoa ja muuta pientä vauvalle niin ei tarvi sitten sitä yöpeittoa kuljettaa joka paikassa mukana..
 
Mä oon tehny tosi vähän. Alotin kutomaan peittoa vauvalle, mut luulen että sille käy samoin kuin esikoisenkin peitolle kävi. Alotin tekemään, ja tossa pari kuukautta sitten totesin, ettei tää oo vieläkään valmis enkä jaksa tehä loppuun, joten nakkasin koko roskan mäkeen :D Ja esikoinen tosiaan on sen 6v... ton keskimmäisen peiton taisin antaa jollekin, kun en oo sitä nähnyt missään. Onneksi mä olen intohimoinen fleece- ja villahuopien keräilijä, ja hamstraan niitä aina kirppareilta ja ale-laareista hirveitä määriä, joten tarvittaessa voin sit vaan leikata vaikka pienemmäksi, huolitella ompelukoneella (jos tarvii) ja pestä, ja ta-daa, vauvalle on peittoja enemmän kuin laki sallii!

Oon raahannut varastosta kaikki mitä vauvakamaa on, paitsi pinnasängyn ja turvakaukalon, eli siis vaatteet, harsot, kantoliinat ja kestovaipat. Vaatteita ei paljon ole, niitä pitää lisää hankkia, vaippoja on ihan ok, varsinkin kun käyn ton keskimmäisen vaipat läpi (jee, meillä EI ole kahta vaippahousua samaan aikaan!) niin sieltä joitakin koko vaippaiän vaippoja tulee lisäksi, ja tietty loputkin jää sitten kunhan vauva kasvaa taas, käyttöön. Kantoliinoja on yksi pitkä trikoinen, jolla mennään ihan vauvaikä, ja rengasliina, jolla sit isompaa voi kantaa, tai sit tarvittaessa imettää/nukuttaa vauvaakin, jos siltä tuntuu. Harsoja on n. 30 kpl, mä oon niitä haalannu jo kahelta ekalta ihan älyttömät määrät enkä oo luopunut, kun jostain syystä tykkään niistä niin kauheesti :) Ja kaikki pitää pestä.

Kaappitilaa ei oo, sitä pitäis raivata. Pitäisi olla helppo juttu, kun vasta inventoin noi isompien vaatekaapit, ja keskimmäisen kaappeihin tuli paljon tyhjää tilaa, joten sinne varmaan sit vauvan kamat ängen. Ja kylppärin kaappiin tyhjennän hyllyn, jossa voi säilyttää harsoja, vaihtovaatteita jne., ettei niitä tarvi aina erikseen metsästää. Nyt kun mulla kerrankin on jopa hoitotaso - sitä ei oo aiempien lasten kans ollut, nyt satuin netistä löytää halvalla ni ostin samantien :) Matkarattaat, joihin saa kaukalon kiinni, me saadaan ystäväperheeltä, jonka nuorimmainen jää rattaista pois käytännössä samoihin aikoihin kun meidän vauva syntyy. Tokihan meillä edelleen on noi yhdistelmät, sotavankkurit niinkuin me puhutaan, jotka on kyl kans ihan toimivat, mut just reissuilla matkarattaat joihin kaukalon saa myös on kätevät. Ja sit jos kyläillään, kaukalossa on se hyvä puoli että vauvan saa siihen nukkumaan ilman että tarvii pelätä että se putoaa sängyltä tai että joku lemmikki tai isompi lapsi tai ajattelematon aikuinen pyllähtää sen päälle. Turvakaukalohan mä jo meidän varastoon raahasinkin, vaikka ei meillä omaa autoa ole edes, eikä tule. Esikoisen koliikkiaikoina huomattiin, että se anopin jostain ihmeen syystä meille roudaama turvakaukalo oli tosi kätsy, kun karjuvan nyytin sai hetkeksi hiljaiseksi sillä, että sitoi sen kaukaloon ja pisti pesukoneen päälle - varsinkin linkousvaihe sai vauvan tyyntymään hiljaiseksi :)

Mitähän muuta sitä vielä vois kuvitella tarvitsevansa... liivinsuojat, rintapumppu ainakin pitää vielä hommata, tästä imetyshässäkästä on jo tarpeeksi kokemusta. En oo ajatellut hankkia tuttipulloja enkä korvikkeita enkä edes tutteja varmuuden vuoksi, hankitaan sitten jos näyttää tarpeelliselta. Mut aikomus olisi imetyksen eteen nähdä vaikka sitten vähän vaivaakin, jotta se onnistuis.

Katsotaan, milloin mä innostuisin jotain valmisteluja tekemään. Toistaiseksi ei sytytä yhtään, mua vaan ärsyttää se, että kaikki nää(kin) hommat kaatuu mun niskaan. Oon jo monta viikkoa tolle miehellekin räpättänyt, että miksi mun pitäis muka kaikki valmistelut hoitaa, miksei sen tarvi tehä mitään, mut elettäkään ei oo herra tehnyt. Tai no, on yhden: tuli tossa yks päivä Prismasta mukanaan ihan pikkuruinen kangaslakki, jonka oli löytänyt alelaarista. Nyt voikin sit seuraavat kuukaudet ratsastaa sillä, että onhan hänkin valmisteluja tehnyt, ja perinteiseen tapaan repiä paniikki siinä vaiheessa, kun mä ilmoitan että olisi aika lähteä sairaalaan, että "herran jestas, eihän meillä oo ees pinnasänkyä kasattu!" Tää on ollut kuvio näiden kahden ekan kohdalla, tuskinpa muuttuu. No, tällä kertaa mä olen menossa yksin synnyttämään, joten herralle jääkin sit ihan ruhtinaallisesti aikaa pistää se pinnasänky kasaan.
 

   Meillä alkaa olla kaikki isommat hankittuna, mutta mitään ei ole voinu laittaa valmiiksi... Sen verran on vielä vaiheessa toi alakertakin tässä peruskorjauskaaoksessa. Isommat jutut on paketeissa miun isovanhempien varastossa ja vaatteet, vaipat tms on tossa meiän vintillä. Ketuttaa vaan, kun viime viikollakin olis ollu aikaa pyykkäillä vaikka valmiiksi, mutta ei viitti sitäkään tehdä, kun ei niitä juttuja sitten kuitenkaan saa vielä paikoilleen... =/ No, ehkä sitten parin viikon päästä! Ei onneksi enää puuttuis kuin lattia- ja kattopinnat tuosta tulevasta väliaikaisesta makuuhuoneesta.

   Vaippoja ja liivinsuojia pitäis vielä ommella läjä (ja tod näk trikoinen kantoliinakin...), mutta sekin on vähän hankalampaa, kun ei ole kunnon pöytää kotona, niin tarttee aina raahautua 7 km päähän mein mutsille! Ei o helppoo tää elämä! =D
 
Meillä kasassa:

Vaatteet:
-KELA-pakkauksen sisältö, yks body ja yhdet housut
-yhdet villasukat ja yhdet töppöset
- Ehkä pienempiä vaatteita ajattelin ainakin vähän ostaa.. Kappahlin vauvan vaatteista tykkäsin erityisesti :)

Vaunut:
- Eilen käytiin hakee Gesslein Swing-vaunut käytettyinä, tykkään kovin, tuntuis menevän hyvin täällä "maalla"kin (Asutaan siis Helsingissä Viikissä.. ;))

Huonekalut:
- Kehto puuttuu, mies haluis käyttää KELAn pahvilaatikkoa, mä sanoin että mun mielestä se tuntuu jotenkin köyhältä.. Ja vastaus oli "mehän ollaan köyhiä" :D Hehe
- Pinnasänky saadaan kavereilta, haluisin vaan kehdon ensi alkuun..
- Hoitopöytänä toimii yks lipasto, siihen tarvitsis vaan jonkun hyvän hoitotason tms
- Tarvikkeille hankittiin IKEAN expedit hylly, jossa koreja -> Erittäin jees.

Muut jutut:
- Babysitter saatiin, jossa mun mielestä ruma kuosi :D Mutta eiköhän me käytetä
- Makuupusseja tms. on ehkä 5-6kpl kerääntynyt? Yks ihana untuva
- Turvakaukalo puuttuu --> Ajattelin metskaa huutonetistä

Sälää:
- Rintapumppu - Näistä en sitten tiedäkään yhtään mitään, pitää varmaan googlettaa.. Mä en kuulemma käyttäny tuttia vauvana, ja ajattelin kokeilla mennä ilman --> Saa nähdä kuinka hyvin onnistuu.....
- Kantoliina: Haluisin ehdottomasti, ja käyttöohjeilla myös ;) Mies haluis kantorepun, mut käsittääkseni se on kätevämpi sit vähän myöhemmin ku vauva kannattelee jo päätä..?

Tässä nyt joitakin, muuta ei nyt tähän hätään tuu mieleen.. vajaa 3kk aikaa vielä hankkia, jotenkin on semmonen fiilis et tulee ajallaan/menee yli (25.3. LA) mutta u never know, parempi olla kaikki valmiina viimestään Helmikuun lopulla..
 
Meillä jotenkin jäänyt valmistelut ja kun siis esikoinen tulossa niin ei osaa ees aatella, että mitä kaikkee tarttee.
Pinnasänky löytyy jo kasattuna ku aikoja sitte sukulainen kysy, että otetaanko "hoitoon" vai myyvätkö pois kun tilaa ei ole. Hoitopöydäksi on aateltu koittaa rakennella/viritellä tommosta pirttipöytää joka meillä ylimäääräsenä, jos siihen jotain hyllyjä rakentelis ja hoitotason, kaattoo nyt kuinka onnistuu. Hommatuna vaatteista on kaks bodya, ei muuta. sit on toi äitiyspakkauksen sisältö. Tänään käytiin ostaan brion sing-setti, jossa siis vaunut ja rattaat, sekä brio primo turvakaukalo telakalla. Tämä kaukalo käy siis suoraan ilman adaptereita tuohon vaunurunkoon. Näppärän oloinen setti ja menee pieneen tilaan, joka meillä tärkeää, koska paljon ollaan liikkeellä. Siinä ne tähänastiset hankinnat sitte olikin. Mutta kai sitä vielä ehtii. 5.3. tuo laskettuaika on, vaikka viimeks kyllä pelottelivat että voi olla että aiemminkin käynnistellään. 
 
Meillä kun on esikoinen tulossa niin on aika lailla hankittavaa. Tähän mennessä on hankittu lähinnä isompaa kalustetta: vaunut, turvakaukalo autoon, sitteri, pinnasänky. Joululahjaksi tuli jokunen lelu vauvalle ja body. :) Vielä on siis aika lailla hankittavaa, mutta onneksi on vielä aikaa! Nyt odotellaan Kelan äitiyspakkausta, siitä tuli päätös tällä viikolla ja pitäisi olla parin viikon sisällä meillä.

Meille päänvaivaa tuottaa tuo hoitopöydän valinta... Ei olla osattu päättää hankitaanko hoitopöytä vauvan huoneeseen vai kylpyhuoneeseen. Kummatkin kuulostaa käteviltä omalla tavallaan ja kumpaakin puoltaa tietyt seikat. Miten teillä muilla on hoitopöytäasia ratkaistu? Vai hankitteko ollenkaan? Eihän niiden käyttöaika kai kovin pitkä ole...
 
Meillä kans aika roimasti hommattavaa kun esikoista odotellaan. pinnasänky on hankittu mutta pysyy vielä paketissa, vaikkakin vaaveli nukkuu meidän huonessa perinto babysängyssä. hoitopöydäksi valittiin ikean lipasto mihin vain tuli tuommoinen levike reuna lisä osa sitten kun ei hoitopöytää tarvitse niin ei mene hukkaan se on jo kasattuna ;P . vaatteita on tullut jo jonkin verran osteltua nekin on jo pesty valmiiksi :). varsinkin nettikaupoista :) siinä se sitten oli. rattaita nyt sitten tammikuussa katselemaan. on vaan niin paljon kriteerejä että tuntuu jo ihan tuskalta tämä ajattelu. ja turvakaukalo kans sitten samalla. jos vaikka löytyis semmoset mitkä pystyis yhteen sovittamaan :) ja sitten on vielä paljon kaikkea pientä tingeltangelia. :) mutta jäin nyt sairaslomalle äitiyslomaan asti jotenka tässä on hyvin aikaa kiertää kaikki kivat liikkeet. :)
 
Ihanaa! Täälläkin ollaan ihan into piukeena tulevasta vauvasta ja hankintoja on tehty jo pitkään :) Me ostettiin vaunut jo loka-marraskuun vaihteessa kun löyty kivan väriset ja laadukkaat yhdistelmät edullisesti (olivat kaupan viimeiset). Tuolla vauvanhuoneessa ne on nyt nököttänyt koottuna siitä saakka, on saanut koirakin totutella niihin :) Turvakaukalo saatiin miehen siskolta, rintarepun huusin huutonetistä, on ihan kuin uusi, ihana farkkukuosillinen BabyBjörn :)

Pinnasänky ostettiin ikeasta ja sekin on ollut jo koottuna pitkään. Mä oon kans vähän tämmönen hätähousu :) Nyt pinnasänky on tuolla vauvanhuoneessa, mutta siirretään se tuonne oman makkarin puolelle kunhan saadaan se rempattua ennen vauvan syntymää. Vaatteita oon ostellut jo vuosia sitten, tyttövauvalle, jos on tullut eteen jotain sellaista mitä ei vaan kertakaikkiaan ole pystynyt ohittamaan :) Kavereilta tullut paljon myös vaatetta ja molemmille sopivaa. Mutta kyllä tuo huone uhkaavasti on tytölle tehty, katotaan että kumpi sieltä ihan oikeasti tulee. Rakenneultrassa annettiin varovainen lupaus tytöstä  <3 Itsellä on ihan tyttö-olo, ja kaikki ketkä mun masun näkee, sanoo että tyttö tulee varmasti.... Jännää! Vaikka olis se pieni poikakin niin ihana!

 
Meidän hankinnat oon alkanut jo kesällä. Äiti sattui löytämään annetaan ilmoituksen pinnasängystä heinäkuussa, niin olihan se kotiin saatava ja tottakai kasattava, jotta näkee millainen se nyt sitten on. Ja tuolla se makuuhuoneessa on jököttänyt siitä lähtien :) Marraskuun lopulla sain sinne petivaatteetkin ym.. hah,joudun kyllä hieman niitä tuulettelemaan  kun käyttöön tulevat oikeasti.
Sitteri, hoitoalusta ja lastenvaunut saatiin ilmaiseksi ja hyppykeinu. Vaatteita joitain ihan muutama body tullut hankittua itse, loput on saatu tuttavilta ja tietty äitiyspakkaus. Kaikki on pesty ja odottaava paikoilleen asettelemista. Turvakaukaloja ituhälytin tuli hommattua veronpalautusrahojen saapuessa, sekä muutama tutti, tuttipullo ym. hömppää jota tarvii sitten tulokkaan saapuessa hommailla lisää ja ehkä sopivampiakin :)

Ainut mitä ei olla viellä saatu aikaiseksi on lapsen huone. Siellä kun lattiamatto tarvisi vaihtaa ja tapettia vähän uusia. Mutta pikkuhommia nuo, ja vauva kyllä nukkuu ensin meidän kanssamme, joten sillä ei niin kiire ole.. Isi saa sitten isyyslomalla viimeistään puunailla sen valmiiki :)
Kantoliinan, soivan mobiilin pinnasänkyyn ja vaipparoskiksen ostin huutonetistä..
Kehdon meinasin ensisängyksi lainata kaverilta. Kun nyt saisin sen vain haettua kotiin.. Ja mitäs muuta..hmm.. No siinä ne suurimmat. Ainiin ja hoitotaso Ikeasta on hankittava, joskos sen tohon vessaan aseteltaisiin.. On hieman viellä kaikki mitä mihinkin kannattaa laittaa auki, ja jotenkin tuntuu että käytäntö sitten vasta opettaa missä on järkevää pitää mitäkin..

Imetysliiveä seuraavaksi olisi tarkoituslähtä katselemaan (halpoja sellaisia, jos ei mahdukkaan päälle enää synnytyksen jälkeen..)

Jep, onhan tuossa jo rompetta.. Pikkuhiljaa siis kaikkea hankkinut, niin ei ole niin ressi sitten H-hetken lähestyessä, kun viellä pitäisi 7viikkoa kouluakin väkertää..
 
Musta tuntuu että meiltä puuttuu vielä vaikka ja mitä.. Miehen mielestä mä hössötän ihan liikaa ja vastaus onki aina et " ehtiihän niitä hommata sitku se on jo syntyny".. Joo, minä haluan ITSE valita kaikki jutut, eikä niin että pitää laittaa mies asialle. :D

Vaatteita on kertyny jo ihan kivasti.
Eli siis :
- äitiyspakkaus
- kaverilta saatu uutena muutama vaate
- tuttavapariskunnalta pöksyjä, kevätpuku, muutama body
- tuleva kummitäti osti ensimmäiset kengät 
- saatiin facebookin kautta TOSI hyväkuntosia vaatteita pari kassillista., suurin osa 60cm eli niitä ei tartte enää yhtään

Vaunut ostettiin halvalla tuttavapariskunnalta jo syksyllä. Puolisen vuotta käytetyt ja aivan kuin uudet. Voisin niistä laitella vaikka kuvaa sit tuonne facebookkiin.. 

Huonekaluista puuttuu nyt melkeinpä sitten kaikki. Pinnasänky on edelleen miehen isovanhempien luona Itä-Suomessa. Se pitäis sieltä hiissata tänne lähiaikoina. Alkuun käytetään äitiyspakkausta, vaikka oon kyllä aina sanonu että itse en lastani sellaseen laittais.. Mutta laitanpa nyt kuitenkin, kun kaveri ompelee siihen nätit reunukset :) 
Taitettava hoitopöytä saatiinkin tätä kautta Thilduskalta, kiitosta vaan. Sitä tuskin tulee hirveästi tarttemaan ja lähinnä miestä varten se otettiinkin. 
Eiköhän se vaipan vaihto suju parhaiten sängyllä tai pesukoneen päällä.
Vielä pitäisi siis hommata ihan ikioma lipasto / kaappi tms vauvan vaatteille. Nyt ne on olohuoneen lipaston laatikoissa, mutta eihän niitä sinne voi jättää ja lipastoahan en vauvan huoneeseen siirrä kun se käy olohuoneen sisustukseen niin hyvin :D

- Sitteri ja kantoreppu saadaan miehen tädiltä, kunhan vaan löytyy sopiva päivä että voisin lähteä kaveriksi valitsemaan

-Turvakaukalo hommattu

- Lämpöpussi saatiin uutena kun oli tuttujen muksulle käyny pieneks käyttämättömänä 

- Pyyhkeitä ja harsoja ostettu ja saatu 

Lisäksi meillä on jo pesuaineet sun muut hommattuna. 

Vielä olisi hankittavana ainakin rintapumppu ja itkuhälyttimet.. 
Tänään olisi missiona löytää sellaset. 

 
Meillä on aika hyvin tavaraa kasassa esikoisen jäljiltä (varsinkin jos nyt oikeasti on tyttö tämä kakkonenkin). Vaunut ostettiin kokonaan uudet, koska esikoiselle ei missään vaiheessa ostettu kun saatiin sukulaiselta. Ne yhdistelmät on kyllä jo parhaat päivänsä nähneet ja joutaakin parvekevaunuiksi. Renkaat irtoilee ja jarru lyö lukkoon omia aikojaan:) Nyt sitten panostettiin vaunuihin, ettei tarvii enää ostaa uusia, vaikka lapsia tulisi lisää. Näihin vaunuihin hankittiin vaunukoppa, ratasistuin ja tuplaistuin. On kyllä ihan mahtavat kun nuo kaikki saa samaan runkoon kiinni. Matkarattaat hankittiin esikoiselle kun nuo toiset vaunut oli niin huonot, ja niillä paineltiin sitten lumettomat kuukaudet. Nyt voi kyllä olla että jää matkarattaiden käyttökin vähemmälle kun noi on niin superit noi uudet:)
Mun pitäisi käydä esikoisen vanhat vaatteet läpi ja selvitellä onko jotain mitä pitäis hankkia. Ihan pienimmistä en oo varma mitä kaikkea sieltä löytyy, koska tyttö syntyi kesällä ja ekat kuukaudet mentiin pääasiassa lyhythihaisilla.
Äitiysavustuksella oon ostanut jotain ihania vaatteita. Mä rakastan nettishoppailua, mutta harvoin on rahaa ostella muuten vaan. Nyt olin päättänyt, että äitiysavustus käytetään pelkästään vauvaan, niin sai hyvällä mielin ostaa. Vaikka eipä se 140€ loppujen lopuksi ihan hirveän suuri summa ole. Mutta kiva että uusi vauva sai muutamia ikiomia vaatteita, vaikka voi olla että olisi esikoisen vanhoillakin pärjännyt:) Samalla tilasin itelleni parit äitiyshousut ja yhet imetysliivit.
Turvakaukalo saatiin uusi kun mun äiti tilasi mulle vauva -lehden niin tilaajalahjaksi tuli Brio Primo -kaukalo. Meillä olisi ollut semmoinen ikivanha, monella lapsella kiertänyt kaukalo, niin oli kyllä ihana juttu että saatiin turvallisempi versio:)
Pinnasänky on ennestään. Esikoinen nukkuu siinä vielä, joten hälle pitäis sitten uusi sänky hankkia. Muuten en sen kanssa kiirehtisi, vauva nyt nukkuu melkein missä vaan, mutta haluisin opettaa esikoisen uuteen sänkyyn ennen kuin vauva syntyy, ettei sitten siinä hässäkässä vastasyntyneen kanssa ala harjottelemaan...
Mulla on joitakin juttuja mitä haluaisin ostaa, mutta voi olla että jää hankkimatta kun ei tuota rahaa ihan loputtomiin kuitenkaan oo ja tärkeimmät jutut kuitenkin on jo ennestään. Jalusta varmaan hankitaan tohon kaukaloon, mutta voi olla että sekin jää myöhemmälle. Pitää nyt jaksaa raahautua kellariin ja alkaa käydä vaatteita läpi, jos nyt onkin niin että joku merkittävä vaatekappale uupuu. Mutta onhan tässä vielä aikaa... :)
 

Täällä ei vauvelia varten ole hankittu oikiastaan muuta kuin tuplavaunut, jotka lopen ostettiin käytettynä (Teutoniat,tosi hyvät kuntoset). Esikoiselle kun vouhotettiin ja ostettiin kaikki uutta ja hienoa. :D Nyt onkin sitten sisävaunuiksi vauvalle nuot emmaljungat ja sitten ulos tietty lähen aina molempien kanssa niin on nuot teutoniat, jotka sisältää myös vauvankopan ym.  Lisäksi matkarattaat on olemassa reissuja varten, niihin menee joko ihan vastasyntynyt tai sitten vanhempiki.

Pinnasänky meillä varman otetaan miehen kotoa sellanen ihanan pieni rottinki sänky, kun esikoinen vielä nukkuu pinnasängyssä silloin kun uusi vauveli syntyy.

Äitiyspakkauksen otin lopulta, vaikka aluksi en aikonut ottaa, mutta varmistu, että meille tulee poika niin otin sitten sen ja tänäiltana pääsenkin tonkimaan sitä. :P

YHTÄÄN vaateriepua en oo vielä vauvalle ostanut tai muutakaan harsoa yms.. Ehkä mää nyt skarppaan sen asian suhteen ja alan katella vauvallekki jotain enkä aina tuolle neitille. :D

Turvakaukalo meillä on tuo Brion Primo, vuoden vanha, neitille ostettiin just uusi turvaistuin BeSafe nii vauvelille sopivasti jää tuo entinen, jossa kylläkin neiti vielä välillä matkustelee.

Itkuhälyttimet on tietysti ja tuo imetystyyny, joka osottautu mun kohalla täysin turhaksi. Esikoiselle hommattiin se, mutta empä tainnu 10 kertaa enempää imettää sen avulla. Liian iso tyyny mulle, kun oon niin lyhyt. Vauva nousee siinä liian korkialle.

Sitteri meillä on neitin vanha kans, vaaleanpunainen, mutta ajattelin, että voisin päällystää sen uuestaan poikamaisemmaksi niin kuin teen äippäpakkauksen makuupussillekkin, päällystän uudelleen, neitillekin tein niin vuosi sitten, tulee oman näkönen eikä oo semmonen ruma makuupussi. Pitäs lähtiä kangas ostoksille.

Flanellilakanoita oon ommellu vauvalle samalla kun neitillekin siis aluslakanoita. Jossa pitsiä jne.

Hoitopöytä meillä ois, mutta sitä ei oteta käyttöön, kun en enää siitä tykkää. Todennäkösesti laitetaan hoitoalusta pesukoneen päälle ja vierelle ostetaan joku hyllykkö, johon vauvan tarvikkeet sitten laitetaan.

Neitin entisenä on onneksi kokoa 50 ja 60 olevat beige ja ruskea haalari niin ei tarvii talvipukuakaan ostaa, samoin villavaatteet jne.

Poikamaisia vaatteita pitäs siis vielä hankkia ja harsoja värjätä poikamaisemmaksi, nyt kukkasia, pinkkejä jne. :D Että näin meillä!
 
Ihana tämä ketju, kun mulla ainakin on nyt hirmuinen pesänrakennusinto päällä :) no vuosi vaihtui ja nyt saa alkaa laittelemaan! Harmi vaan, kun on vähän rahapulaa niin ei voi oikein ostella kaikkea mitä haluaisi. Vaikka eipä me juuri mitään enää tarvittaiskaan.

Eilen alkoi tämä pesänrakennus shoppailukierroksella. Ikeasta tarttui mukaan vauvalle viltti (esikoisella samanlainen, mutta eri värinen) ja peppupyyhkeitä ja H&M:ltä ostin puuttuvat sukkahousut. Oli ihan hirveän vähän alennuksia lastenvaatteissa! Lähinnä kaikki epäkäytännölliset vaatteet oli alennuksessa ja sitten merkkiliikkeissä ne vaatteet, joiden lähtöhinta olikin ihan hunajaa. Enpä raaskinut sitten kauheasti ostella, kun on kaikki esikoisen vaatteet tallessa. Viikonloppuna viimeistään käyn ne läpi ja aloitan pesuprojektin niin sitten näkee jos jotain uupuu.

Esikoiselle saadaan viikonloppuna uusi sänky niin siinä on se meidän ensimmäinen projekti. Siirtyy varmaan samalla pinnasänky meidän makuuhuoneeseen niin voisi periaatteessa laittaa vauvalle sängyn jo valmiiksi.

Sitten on ompeluprojekteja, kun täytyy ommella uusi päällinen imetystyynyyn. Voisin ehkä ommella myös liivinsuojia eli olisko Mykkyrällä tai jollain muulla antaa niihin ompeluohjetta? Ei siis se ompelu itsessään tuota hankaluuksia, mutta en nyt muista mitä kankaita niihin kannatti käyttää.

Joku kyseli hoitopöydän paikasta, meillä on hoitopöytä esikoisen huoneessa. Ostetaan myös vaipanvaihtoalusta pesukoneen päälle siltä varalta, jos joskus yöllä tarvitsee vaihtaa niin ei tarvitse esikoisen unia häiritä. Mutta viimeksi ainakin toimi hyvin tuo hoitopöydän sijoitus makuuhuoneeseen. Ei meiltä hirveän montaa metriä kuitenkaan ole sieltä vessaan pyllyä pesemään :)
 
Mä taas sijoitin hoitopöydän (ja aiempien kanssakin hoitopaikka, ts. joku alusta tai vastaava on sijoitettu) kylpyhuoneeseen. Tämä siksi, että parikin kertaa olen "päässyt" pesemään kakkapyllyn lisäksi kakkamattoa, mikä ei kerrostalossa olekaan ihan helppo juttu. Lattioitakin on toki tullut kuurattua pariin sataan otteeseen samasta syystä - joko jo valmiiksi oli sen verran löysää kamaa, että valuu sitten joka puolelle, tai sitten tuotanto jatkuu ja tietenkin just siinä matkalla kylpyhuoneeseen.

Madie, mä käytin viime raskauden aikaan kun suojia tein, liivinsuojiin imukykyisiä kankaita, jotka kuitenkin pysyi myös pehmeinä. Mun ehdottomat suosikit oli sellaiset, joissa oli vielä pul-kankaasta kosteussulku, yksi kerros froteeta (jostain vanhasta pyyhkeestä) ja ihoa vasten vielä bambukangas. Ne oli imukykyiset, eivät päästäneet läpi paitoihin mutteivät myöskään olleet märkiä ihoa vasten. Nyt pitää taas haalia uusia, mä kun menin kaikki liivinsuojatkin myymään/antamaan eteenpäin jo edellisen jäljiltä.

Nekin valmistelut, mitä tossa sain tehtyä joulupyhien aikaan, lannisti taas mun valmisteluinnon. Mielessä pyörii sata ja yks asiaa, joita pitäisi vielä miettiä ja hankkia, mut ei yhtään innostaisi eikä huvittaisi ruveta etsiskelee mitään tavaraa. Tänään tosin ostin töppöset, tumput ja paksumman pipon, kun sattumalta tuli edulliset vastaan. Ja kaiken lisäksi alkoi uudestaan tää oma vaateahdistus, vaikka mulla piti muka olla tarpeeks vaatetta koko raskausajan selviämiseen. No olishan noita ollut, mutta kun yli puolet niistä ei mee enää päälle! Eli mä oon taas siinä tilanteessa, että mulla on kolmet tai neljät housut, joita pystyn käyttämään...
 
Madie, miulla suunnitelmissa aika samanlainen kerrostus noihin suojiin, kuin mitä Ksmirre jo laittelikin! Kokemustahan miulla ei ole aiemmasta ole, mutta muuten kankaita paljon räpeltäneenä mietiskelin, että tuollanen vois olla hyvä setti. Ja sellasen vinkin yks kaveri antoi, että kannattaa ne imukerrokset leikata pikkusen pienemmäksi ympyräksi kuin päällimmäinen ja alimmainen, niin ei tule sitten reunoilta niin paksu ja istuu paremmin! =)
 
Meilläkin on tuo hoitoalusta kylppärissä, pesukoneen päällä. Luulen, että olisi muuten kämppä täynnä kakkaa ja pissaa, jos joutuisi toisesta huoneesta kantamaan palajaspyllyn kylppäriin pesulle ja vaikka miehen mukaan liikaa siivoankin, niin ei pahemmin huvittaisi ylimääräistä siivoilla.. Erityisesti alkuun, kun vauveli ruikkii kaikenlaista, lavuaarin läheisyys on mun mielestä ehdoton. Nykyään kyllä vaipanvaihto sujuu ihan missä vaan.
 
Kateeks käy ku ootte noin aikaansaavia. Mä en oo saanu mitään aikaseks. Remontti seisoo ja vauvanhuone on vieläki ihan vaan varastona. (sitä se tosin tulee olemaan luultavasti varmaan kesään asti) Hyvä että jaksan vapaapäivinä laittaa mitään päälle. Tosi vetämätön olo. Tuntuu et isäntä ei tee mitään, ihan vaan kostoks, ku mäkään en tee. Mitenhän tässä piristyis.
 
Tuonne tammikuun höpinöihin jo kirjoittelinkin, että lähes kaikki on jo valmiina tyttöä varten!

Sain esikon yhdistelmävaunut jo myytyä ja huomenna mennään katsomaan (ostamaan) sisarusrattaat, sekä pojalle isojen lasten sänky jolloin saadaan pinnis mun makkariin. Hoitopöytä toistaiseksi on vielä pojan huoneessa, mutta eiköhän sekin siirry mun makkariin niin ei tartte yöllä mennä toisen huoneeseen vauvan kanssa. Kylppäriin en hoitoalustaa saa kun on pesutorni ja suihkun viereen en hoitopöytää viitti laittaa..
Vaatteet alkaa olemaan kasassa, oon pessy niitä sitä mukaan kun niitä on mulle ilmestyny kavereilta, äidiltäni ja ne pari mitä oon ite ostanu. Pitäis vaan vielä siistiä pinot ja pistää isoimmat piiloon hetkeks, niin että kaappiin jää 50 ja 56 kokoiset.
Tyttömäisemmät harsot, pari tuttipulloa (annoin kaikki esikon vanhat eteenpäin) ja ehkäpä rintapumppu ois viel hankittavana..

:)
 
Takaisin
Top