Vauvavakuutus

Hellu<3

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Rakenneultrat lähestyy ja sen myötä mahdollisuus ostaa vauvavakuutus. Itse olen ihan pihalla kaikesta näihin vakuutuksiin liittyvistä asioista ja siksi pyydänkin tänne kirjoittelemaan ajatuksia ja faktoja eri vakuutuksista. Äsken tein OP:n nettipalvelussa hinta-arvion kaksosille ja se maksaisi noin 900 euroa/vuosi. Aika kova hinta mun mielestä...Toki siinä tulisi ensimmäinen vuosi kuluitta, mutta silti. Onko vakuutuksesta oikeasti jotain hyötyä?
 
Itse myös tutustuin Lähitapiolan valikoimaan ja soitinkin sinne selvittääkseni asioita. Olen jo liian vanha siihen Lähitapiolan tarjoamaan ennen vauvan syntymää otettavaan varausvakuutukseen (äidin pitää olla alle 43-vuotias, ja täytin alkuvuodesta 43), joten se jäi heti kättelyssä pois valikoimasta.

Käsittääkseni minun on kuitenkin mahdollista saada lapsen syntymän jälkeen vakuutus lapsen vakavan sairauden varalta, sille laskivat suurpiirteisen hinnan varausvakuutuksen pohjalta jättämällä siitä pois joitakin osioita, koska heidän laskentajärjestelmänsä ei huolinut tulevaisuudessa olevaa syntymäpäivää. Tämän sairaudenvaravakuutuksen hinnaksi olisi tullut n. 420 euroa/vuosi. Ehkä sellaisen voisi sitten hakea, tokihan siinä vaiheessa syynätään asioita tarkemmin, mitä nyt ei voitu tehdä.

Muista vakuutusyhtiöistä en kyllä kysellyt ainakaan vielä, koska muutenkin kaikki vakuutukset ovat Lähitapiolassa, niin en usko, että otettaisiin muualta muutoinkaan mitään vakuutuksia.
 
OP:ssa on tosiaan kampanja vauvavakuutuksista, ensimmäinen vuosi ilmaiseksi ja ikäraja 46 v.

Itse jouduin selvittelemään matkavakuutusasioita, kun tajusin että oma matkavakuutus ei kata kuluja rv 22 jälkeen, ja nämä viikot tulee täyteen matkalla. Kopioin oman viestini tähän tiedoksi Matkavakuutus-ketjusta:

Oman matkavakuutuksen ehdoissa lukee:

"Vakuutuksesta ei korvata vakuutetun raskaudentilasta aiheutunutta hoitoa tai tutkimuksia, synnytystä, ennenaikaista synnytystä, raskauden keskeyttämistä, raskauden ehkäisyä tai lapsettomuustutkimusta tai -hoitoa tai niihin liittyviä komplikaatioita."

Kysyin tästä tarkennuksia suoraan yhtiöstä (Turva), ja he vastasivat:

"Lähtökohtana tosiaan on tuo mainitsemasi ehtokohta, jonka mukaan raskauteen liittyviä kuluja ei korvata. Tämä siksi, että raskaus ei ole sairaus. On kuitenkin tilanteita, joissa raskauteen liittyvät oireet tai komplikaatiot katsotaan sairaudeksi ja siten voivat olla korvattavia.

Matkan peruuntuminen korvataan, jos matkan varaamisen jälkeen tulee yllättävä komplikaatio tai sairaus, joka estää matkalle lähdön. Tilanne arvioidaan lääkärinlausunnon perusteella. Peruuntumiseen liittyen korvataan ne matkakulut, joita matkanjärjestäjä/lentoyhtiö/hotelli tms. ei palauta.

Matkustajavakuutus korvaa matkalla sattuvan tapaturman ja matkalla alkavan sairauden hoitokuluja. Vakuutuksesta voidaan korvata matkan aikana (millä raskausviikolla tahansa) sattuvan äkillisen ja yllättävän komplikaation hoitokuluja, jos ennen matkaa ei ole ollut oireita.

Jos lapsi syntyy matkalla ennenaikaisesti, kyseessä on lääketieteellisesti keskenmeno raskausviikolle 22 asti, ja sen hoito korvataan matkasairautena. Jos lapsi syntyy raskausviikolla 23 tai myöhemmin, kyseessä on lääketieteellisesti ajatellen (ennenaikainen) synnytys. Synnytys ei ole sairauden hoitoa, joten se ei ole vakuutuksesta korvattavaa.

Mahdolliset korvaukset perustuvat aina lääkärinlausuntoon ja vahinkoilmoitukseen, joten etukäteen ei voida yksiselitteisesti sanoa, mitä korvataan ja mitä ei."

Eli hiukan yli puoliväliin on vielä suht turvallista matkata ns. tavallisella matkavakuutuksella. Rakenneultran jälkeen lienee viisainta hankkia vauvalle oma vakuutus, esimerkiksi OP:llähän on nyt kampanjakin jossa sen saa vuoden ilmaiseksi
:)
 
Meillä on esikoisella ennen syntymää otettu vakuutus Lähitapiolasta. Vakuutus jatkuu 80 tai 100-vuotiaaksi saakka ilman uusia terveysselvityksiä. Vuosimaksu on jotain 400€ luokkaa, mutta muutama korvatulehdus vuodessa teettää saman summan yksityisellä käydessä. Meillä vakuutus kattaa sairauden ja tapaturman lisäksi myös tapaturmaisen kuoleman ja tapaturmaisen pysyvän haitan.
Näissä vakuutusten kestoissa on aika paljon eroja eri vakuutusyhtiöiden välillä.
Itse olen kokenut, että etenkin sairauskuluvakuutus on hyvä olla, koska silloin voi halutessaan käydä yksityisellä ja ainakin Lähitapiolan Terveyshelpistä on saanut aina ajan nopeasti. Huonolla tuurilla vakuutus maksaa itsensä takaisin ennätysajassa. Aion ottaa vastaavan vakuutuksen myös tulevalle vauvalle.
 
Meilläkin esikoisen vakuutukset otettu jo ennen syntymää lähitapiolasta ja itse olen siihen ollut tyytyväinen. Meillä kaikki muutkin vakuutukset keskitetty lähitapiolaan :) Äkkiseltään en muista noita hintoja enkä muista mitä kaikkea vakuutus kattaa syntymättömän/ syntyneen vauvan vakuutuksessa, mutta tosi laaja mun mielestä on eikä mielestäni mikään kauhean kallis :) Mutta niin kuin Nipper jo kertoi niin ainakin nuo sairaudet/ tapaturmat ja tapaturmainen kuolema jne. kuuluu vakuutukseen.
 
Mun on ihan pakko kysyä, että onko julkiselle vaikea saada aikoja vai onko hoito siellä huonoa, kun niin moni haluaa käydä yksityisellä? Kysyn tätä siksi, etten juurikaan ole julkista käyttänyt, koska olen lähes kaiken hoitanut työterveyden kautta yksityisellä. Ja lapsiahan minulla ei siis entuudestaan ole. Eli onko ihan mahdoton ajatus, että ei ottaisikaan vakuutuksia ja kävisi ihan normaalisti vaan sitten julkisella? Mulla ei siis henk.koht. ole mitään mielipidettä asiasta, haluaisin vaan kuulla muiden mielipiteitä ja perusteluja, miksi yksityinen on niin bueno :)
 
Mä käyn näin opiskelijana ainoastaan julkisella ja se mikä mua ärsyttää ihan suunnattomasti on jonojen pituus. Oon ollut joskus esim. puol vuotta hammaslääkärijonossa ja tilanne ehti huonontua aika paljon sinä aikana. Samoin ihan tk:n päivystykseen on välillä tosi vaikea päästä. En tiedä onko lapsilla yhtä hankalaa, kokemukseni rajoittuvat aikuisiin.​
 
Itsellä on ainakin täällä päin suomea pelkästään huonoja kokemuksia julkisesta terveydenhuollosta... Hammaslääkäreille pitkät jonot, voi joutua odottamaan jopa useamman kuukauden ellei ole ihan akuutti tilanne niin voi päästä jo parissa viikossakin jopa. Laatu on huonoa, tyyliin ota buranaa ja mee kotiin lepäämään oli vaiva mikä tahansa. Lasten kohdalta ei ole muuta kokemusta kuin oma kokemus: lapsesta asti kärsinyt usein angiinaa, flunssaa yms ja aina vaan lykätty antibioottikuuri, terveystalolle kun viimein menin aikuisiällä niin saman tien tuli toteamus että multa olis pitänyt aikoja sitten leikata nielurisat.... Enään en ole 3 vuoteen sairastellut kun varmaan 1 tai 2 kertaa nuhan eli loppui sairastelu heti kun leikkaus oli tehty :) Sairastelua kesti vähintään se 10 vuotta ennen kuin sai oikeaa hoitoa.... Siskon lapsellakin (8 vuotias) ollu paljon vaivoja korvien kanssa ja flunssanen hyvin usein, mutta julkisella puolella lykätään vaan antibioottikuuria kuurin perään. Yksityiselle puolelle meni niin korvat putkitettiin ja nielurisat leikattiin yms ja sairastelu vähentynyt. Eli mielummin vien yksityiselle ja saan palvelua kun meen julkiselle miljoona kertaa enkä saa palvelua ja lopulta kuitenkin menen yksityiselle :D Ja plussaa, kun saa vakuutuksista korvauksia jos tarpeeks paljon joutuu käymään :)
 
Lapsilla taitaa tietysti julkisella puolella olla tiettyyn ikään lääkärikäynnit ilmaisia ja muistelisin kuulleeni, että lapset pääsevät ns. jonojen ohi eli lapset hoidetaan esim päivystyksessä ensin. Mutta mua se ei ainakaan lohduta jos sieltä ei apua saa vaivaan :)
 
Täytyy myöntää, että itse on ollut terveydenhoidon osalta kuin herran kukkarossa; yliopistossa oli YTHS johon kuuluu myös gynekologin & hammaslääkärin palvelut, ja nyt töissä työterveydenhuolto. Kokemusta on kuitenkin myös päivystyksessä odottelusta, ja täytyy sanoa, että sääliksi kävi sitäkin perhettä, joka jonotti hoitoon selvästi kipeän ja kuumeisen lapsen kanssa. Lisäksi hammashoitoon on ainakin täälläpäin kamalat jonot, kiireettömän ajan saa 6-9 kk päähän.

Lapsen vakuutusta itsekin pohdin - hirveän paljon riippuu siitäkin, miten terve lapsi on, tuleeko korvatulehduksia, kuumetauteja yms. joihin toivoisi pikaista pääsyä lääkärille. Toisaalta jaksaisin uskoa, että jos kohdalle osuisi, lapsen pitkäaikaissairauden hoito järjestyisi kyllä hyvin (jopa paremmin?) julkisella puolella. Ymmärtääkseni lapsen kehitystä seurataan kyllä tarkkaan neuvolassa, ja tähän kuuluu myös hammashuolto?

Ehkäpä puntaroitavaksi jää tosiaan vakuutuksen hinta vs. ne hetket, kun haluaisi hoitoon nopeasti.
 
Mulla on vakuutukset Lähitapiolassa mutt tuon vauvavakuutuksen otan OP:sta, kun siellä on nyt se tarjous että eka vuosi ilmainen, lisäksi se muutenkin on edullisempi
 
Tietääkö joku saako tuon syntymättömän lapsen vakuutuksen ottaa 4D-ultran jälkeen? Olen ymmärtänyt että se käytännössä vastaa rakenneultraa? Meillä tuo 4D on huomenna eli raskausviikolla 18 ja kunnallisen puolen rakenneultra vasta kesäkuun puolivälissä raskausviikolla 21.
 
Mun muistaakseni vakutuksiin pyydettiin se lääkärintodistus? Korjatkaa jos olen väärässä mutta muistelen että raskauden täytynyt kestää tietty aika ennen kuin saa hommattua tai jotain...
 
Me saatiin hylätty päätös vakuutukselle edellisen raskausmyrkytyken takia.
 
HuliVili, pikaisesti eilen pläräsin ehtoja OP:lta ja siellä puhuttiin, että vakuutusta voi hakea heti rakenneultran jälkeen. Eos. mitä tuumaavat 4D-ultrasta sitten tai pitävätkö jotain viikkorajoja (esim. matkavakuutuksessa vasta rv 22 jälkeen katsotaan lapseksi).
 
Mä oon kaiken hoidattanu niin itsellä kuin lapsilla julkisella ja ollut tyytyväinen. Ainoastaan yhtä pitkäkestoista silmähommaa yritin saada yksityisellä hoidettua lähinnä aikataulusyistä (pystyy valitsemaan vastaanottoajan aka järjestään lapsille hoidon) mutta lopulta hankkiuduin tk vastaanotolle ja sain heti lähetteen silmäpolille jossa homma viimein hoitu hyvin, tuntu et yksityiselle kelpas mun rahat niin hyvin et se lähete oli vaan mahdoton kirjoittaa..
Aikaisemmin on hampaatkin hoidettu julkisella eikä ole ollut valittamista, mut nykyään ne jonotusajat on niin kohtuuttomia et hammashommat oon käyny yksityisesti vaikka hinajaahan se maksaa.
 
Tätä ultra hommaa vaan mietin, että mikä siinä on semmoinen peruste millä vakuutusyhtiö myöntää vakuutuksen? Eihän sinne laiteta mitään ultrakuvaa tms joten miksei se silloin tämä 4D ultra ole ihan yhtä pätevä, koska on niillä viikoilla kun ru: kin... Ja ru: sta ei mun tietääkseni saa erillistä todistusta tai mitään vakuutusyhtiötä varten. En edes muista enään miten nää meni kun esikoiselle silloin hommasin :D
 
Ainakin Lähitapiolassa ehtona varausvakuutuksen saamiselle on : "Voit hakea syntyvälle lapsellesi varausvakuutusta, kun ultraäänitutkimus raskausviikon 10 jälkeen on tehty ja viimeistään kaksi kuukautta ennen lapsen laskettua syntymäaikaa. Varausvakuutus myönnetään äidin terveysselvityksen perusteella. Äidin on oltava varausta haettaessa alle 43-vuotias."

Eli normaali nt-ultran pitäisi riittää.
Itse päädyin ottamaan vakuutuksen aikanaan esikoiselle, koska yksityisellä pääsee pääsääntöisesti jonottamatta hoitoon ja voi halutessaan mennä suoraan erikoislääkärille, kiertämättä arvauskeskuksen tai muun yleislääkärin kautta. Ajan olen saanut joka kerta samalle päivälle, kun pikkuihminen on ollut kipeänä.
 
Ainakin Lähitapiolassa ehtona varausvakuutuksen saamiselle on : "Voit hakea syntyvälle lapsellesi varausvakuutusta, kun ultraäänitutkimus raskausviikon 10 jälkeen on tehty ja viimeistään kaksi kuukautta ennen lapsen laskettua syntymäaikaa. Varausvakuutus myönnetään äidin terveysselvityksen perusteella. Äidin on oltava varausta haettaessa alle 43-vuotias."

Eli normaali nt-ultran pitäisi riittää.
Itse päädyin ottamaan vakuutuksen aikanaan esikoiselle, koska yksityisellä pääsee pääsääntöisesti jonottamatta hoitoon ja voi halutessaan mennä suoraan erikoislääkärille, kiertämättä arvauskeskuksen tai muun yleislääkärin kautta. Ajan olen saanut joka kerta samalle päivälle, kun pikkuihminen on ollut kipeänä.

Tätä muistelinkin ettei itellä ainakaan lähitapiolassa vaadittu ru: ssa käyntiä vakuutuksen saantiin, mutta en kyllä muista pyydettiinkö mitään muutakaan "todistuksia". Eiköhän se ollut, että ilmotettiin ainakin la ja oliko mahdollisesti meneillään olevat viikot tms. Korjaa Nipper jos höpötän ihan omiani kun taidat vähän paremmin muistaa/ tietää lähitapiolan vakuutuksista kuin minä vaikka itellä onkin siellä vakuutukset, en niin hirveen tarkkaan oo päntännyt niitä ehtoja yms päähän... :D
 
Takaisin
Top