Vauvavakuutus

Hempuli86

Oman äänensä löytänyt
Onko kukaan miettinyt vauvavakuutuksen ottamista?

Itse olen niitä jo jonkun verran vertaillut ja lähetinkin muutama viikko sitten vakuutusyhtiölleni Pohjolalle kyselyä heidän vakuutuksensa hinnasta ja siitä, että onko todennäköistä, että astmani takia sitä ei myönnetä.
vastaus oli todella tyly, jossa kerrottiin, että ennen kuin olen käynyt rakenneultrassa ei voi tarjousta tehdä, ja päätös tehdään aina äidin täydellisen terveysselvityksen perusteella... :confused: Vastaus yllätti, sillä olen muutamistakin blogeista lukenut, kuinka ennen rakenneultraa on kilpailutettu vakuutus ja saatu tarjous, jota voi vasta rakenneultran jälkeen hakea.

Tekisi mieli vaihtaa vakuutukset muualle, eikä heidän vakuutuksensa edes olisi lapselle ehkä paras, koska ei korvaa rasvoja, mikäli sattuisi olemaan atoopikko. Ja netissä surffailun jälkeen löysin tietoa, että tasapainossa oleva astma ei yksinään olisi vakuutuksen este. Ei voinut virkailija tätä kertoa! :mad: Ehkä muita vakuutusyhtiöitä kiinnostaa enemmän uusi asiakas.

Muut vakuutusyhtiöt, jotka kiinnostavat, ovat Lähitapiola ja Turva. Onko näistä yhtiöistä kokemuksia?
 
Meillä oli vakuutukset ennen lähitapiolassa (ikinä ei oo vauvavakuutusta ollu) ja ei ole valittamista, pohjola vaan teki paremman tarjouksen tossa alkuvuodesta niin vaihdettiin pohjolaan takas.
 
Me käytiin kanssa jo kilpailuttamassa vakuutusyhtiöitä ja otetaan vauvavakuutus Pohjolasta rakenneultran jälkeen, n. kuukauden päästä. Olen myös itse atoopikko, mutta perusvoiteet ei ole niin kalliita, etteikö tuo vakuutus olisi silti meille paras. Lähitapiolassa oli sama vuosittainen omavastuu kun Pohjolassa, mutta lisäksi tuli myös +10% omavastuu. Lääkevoiteethan Pohjola kuitenkin korvaa. Pohjantähti ja Fennia putosi laskuista kun kuulin, että heillä on sairauskohtainen omavastuu. Hintaeroja noilla yhtiöillä ei juuri ollut, mutta toisissa ehdot oli meille paremmat kuin toisissa.

Pohjola kun korvaa myös puhe- ja toimintaterapiaa sekä neuropsykologista kuntoutusta, joista säästetään jatkuvasti kunnallisella puolella. Esimerkiksi meidän kunnassa ei pääse enää yksittäisistä äännevirheistä puheterapeutille ollenkaan, vaan ne hoidetaan vanhempien ohjauksena. Puheterapeuttituttuni on myös kertonut, että vaikeammissakin kielihäiriöissä kela antaa maksusitoomuksen murto-osaan siitä terapiamäärästä, mitä kuntoutukseen asiantuntijan mielestä tarvittaisiin. Sama koskee neuropsykologista kuntoutusta: veljeni sai vuoden kunnan maksamaa neuropsykologista kuntoutusta, mutta kunta ei jatkanut sitä, vaikka neuropsykologin mielestä tarvetta olisi vielä ollut. Vakuutusyhtiö maksoi seuraavan vuoden kuntoutuksen. Veljelläni on siis lukihäiriö.

Mulla on ollut myös lapsena sairaskuluvakuutus, ja ehdottomasti myös omalle lapselleni olen päättänyt sen ottaa. Aina olen päässyt sairastuttuani samana päivänä erikoislääkärille, saanut mm. siedätyshoitoa yksityisellä yms.
 
Ollaan ottamassa vakuutus, mutta vielä ei olla tarkemmin tutustuttu eri yhtiöiden tarjontaan. Omat vakuutukset on Turvassa, joten ainakin sieltä tullaan kysymään. Ihan hirveästi en noista vakuutuksista muutenkaan tiedä, mutta ystävän lapsella oli vauvana jos jonkinlaista vaivaa ja vakuutus on maksanut itsensä takaisin kuulemma jo ajat sitten.
 
Me kilpailutettiin vakuutukset viime vuonna esikoista oottaessa. Pohjantähden vauvavakuutus on kattavin, mutta myös kallein. Lähes kaikki vakuutusfirmat edellyttää kaikkien vakuutusten keskittämistä samaan lafkaan. Meillä jäi sen takia ottamatta se vauvavakuutus Pohjantähdestä kun mm. Kotivakuutus ja ajoneuvovakuutus oli muualla halvemmat. Sit lopulta todettiin, että ei oteta mitään vakuutusta, vaan laitetaan se noin 300 euroa vuodessa säästöön ja jos tarvii lääkäriin lasta viedä yksityiselle, niin ei oo sit ainakaan rahasta kiinni. No ihan hyvä ettei maksettu kallista vakuutusta kun esikoinen on ollut terve kuin pukki. Ainoastaan lievä atopia löytyy, mut pysyy hyvänä ihan perusvoiteella.
 
Me tutkittiin ennen esikoisen syntymää lasten vakuutuksia ja valittiin Fennia. Siitä asti onkin sit oltu "naimisissa" kyseisen yhtiön kanssa mut ei kyllä ole pahaa sanottavaakaan. Meillä siis lasten allergiat ovat heti sitoneet vakuutusyhtiöön koska yhtiötä vaihtaessa kaikki sellainen rajataan pois jota on joskus korvattu..

Meillä vakuutukset on siis otettu kun lapset on ollut sen 5vrk koska raskaudenaikaisten ongelmien vuoksi ei olisi saatukaan raskausaikana. Omavastuutapa on ollut meille hyvä kun on sairauskohtainen eli meidän tapauksessa kun lapsilla on näitä pitkäkestoisia (vuosia tai koko elämän kestäviä) sairauksia niin kerran kun on maksettu omavastuu niin ei tarvi enää maksaa myöhemmin. Omavastuu tosin nousi juuri 75euroon tms. Mut meillä on maksettu pojan allergiakustannuksista 15v ajalta 42e ja ADD-kustannuksista sama summa. Kustannukset on kuitenkin vähintään satoja euroja vuodessa. Tytön kohdalla omavastuu oli aluksi 50e ja hänellä on maksettu tuo summa astman, allergisen ruokatorvitulehduksen ja allergioitten osalta eli 150e ja todelliset kustannukset alle neljässä vuodessa on ylittänyt varmaan jo 10000e vaikka hoito on julkisella. Molempien kohdalta lisäksi maksettu muutamat satunnaiset käynnit muista syistä yksityisellä, mutta silti meillä on lasten vakuutukset maksanut itsensä vuosiksi eteenpäin.

Se mihin meillä on kulunut paljon rahaa on lasten erityiskorvikkeet joita ei korvaa kuin Pohjantähti ja Pohjolan joku erityisvakuutus osan. Mutta onneksi nuo menevät lääkemaksukaton piiriin eli maksavat sen n. 600e/vuosi meille vaikka ilman maksukattoa maksaisivat n. 6 kertaa enemmän.

Suosittelen ehdottomasti vakuutusta lapsille vaikka vaan ensimmäisen vuoden tai kahden ajaksi, koska siinä ajassa käy usein ilmi miten sairastelevaa laatua lapsi on. Ja ehdottomasti suosittelen niille perheille joissa on allergioita aikuisilla (ainakin jos muutakin kuin aikuisiällä alkanutta heinänuhaa). Me oltais etenkin esikoisen kanssa oltu ihan pulassa ilman vakuutusta kun apua saatiin vain yksityiseltä ja raha riitti juuri ja juuri elämiseen.
 
Me kilpailutettii vakuutukset esikoista odottaessa ja saatii pohjolasta paras tarjous. Monissa muissa vakuutuksissa oli vaatimuksena että pitää olla myös kotivakuutus samassa yhtiössä. Lisäks monilla vakuutuksilla pitää ottaa eri vakuutukset eri ikäsillle kun pohjolan taas kattaa vakuutuksen syntymästä 100 ikävuotee asti.

Me saatii tarjous vakuutuksesta jo enne rakenneultraa ja otettii vakuutus sitte ultran jälkee. Otetaa varmasti pikku kakkoselle myös pohjolasta vakuutus. :)
 
Mä harkitsen Lähitapiolasta vakuutusta kun on muut vakuutukset siellä. En ole tutkinut vakuutusta sen kummemmin vielä, enkä pyytänyt tarjousta, mutta onko kellään Lähitapiolasta mitään erityistä mielessä?
 
Meillä on esikoisen vakuutus lähitapiolassa ja ollaan tykätty. Omavastuu 150€/vuosi, joka maksetaan vaan kerran ja kattaa kaikki sairaudet. Ei haluttu sellasta että flunssalle, yskälle ja korvatulehdukselle on erilliset omavastuut (näin kärjistettynä). Netissä kun tekee korvauspäätöksen, nii meillä on menny maksimissaan viikko ja korvaus on ollu tilillä :)
Toimii ja suosittelen lämpimästi!
Lähitapiolas on vaan ehtona se, että kotivakuutus pitää olla siellä.
 
Meillä esikon vakuutus ifissä ja korvaukset toimineet todella hyvin. Otettiin sieltä kun kaikki muutkin vakuutukset oli heillä ja siksi saatiin paras tarjous.

Esikko meni 10kk ikäisenä päiväkotiin ja heti alkoi korvatulehduskierre. Ollaan aina käyty yksityisellä lääkärissä ja korvaukset saatu parin päivän sisällä laskun ilmoittamisesta. Eli on ollut todella tarpeellinen meille. Otetaan myös uudelle tulokkaalle heti kun voi. Näillä näkymin palaan töihin takaisin about samalla aikataululla kuin esikon kanssa jos ei ihmeempiä tapahdu.
 
Anteeksi että mä nyt tyhmänä kyselen kun ensimmäistäni odotan, mutta raskausaikana saa siis jo pyytää tarjouksen vakuutuksesta (kunhan on rakenneultrassa käyty?) ja vakuutuksenkin voi ottaa jo raskausaikana (onko viikoilla väliä, siis rv? alkaen?)... :shy:
 
Keiju, vakuutuksen voi ottaa syntymättömälle lapselle ja se astuu voimaan heti, kun vauva syntyy. Yleensä pitää olla rakenneultra tehtynä, jotta vakuutuksen saa, mutta eri yhtiöillä on eri käytäntöjä. Jos vakuutusta ei ota raskausaikana, vauvan voi vakuuttaa vasta n. 2kk ikäisenä, jolloin kaikki syntymähetkellä mahdollisesti todetut sairaudet jäävät vakuutuksen ulkopuolelle.
 
Kiva kuulla hyvistä kokemuksista yhtiöstä riippumatta :) pitää varmaan mennä paikan päälle keskustelemaan, kun eivät olleet tosiaan omapohjolan nettipalvelussa yhtään kiinnostuneita kertomaan mitään. Eikä tässä nyt rakenneultraankaan pitkä aika ole, kun se on 21.9. Itse haluaisin nimenomaan tuon vuotuisen omavastuun, joka on aikalailla ykkösenä kriteereissä.
 
Me meinataan ottaa vakuutus. Esikoisellakin oli/on! Varmaan pohjolasta suoraan koska meillä on kaikki vakuutukset sielä.
 
Me meinataan ottaa vakuutus. Esikoisellakin oli/on! Varmaan pohjolasta suoraan koska meillä on kaikki vakuutukset sielä.

Millainen se pohjolan vakuutus on? Onko voimassa jo ennen lapsen syntymää? Täällä kovasti miettinyt jos sieltä ottaisi kun op:lla kaikki muutkin jutskat niin saisi tuostakin vakuutuksesta sitten bonuksia.
 
Minä kävin lähitapiolassa tänään puhumassa vakuutuksesta ja ne sanoi että vakuutuksen voi jo ottaa ensimmäisen ultran jälkeen! Kun otettiin vakuutus esikoiselle niin silloin sai ottaa vasta rakenneultran jälkeen.
 
Meillä on vauvalle lähitapiolan vakuutus. Ollaan oltu tyytyväisiä lähitapiolan kotivakuutukseen ja siksi oli helppo ottaa vakuutus sieltä. Vakuutus ei korvaa puheterapiaa, mutta kaikki ihoallergiat kyllä. Otettiin vakuutus koska miehellä on astma ja atooppinen iho. Ajateltiin, että katotaan ainakin ensimmäinen vuosi ja päätetään sitten jatketaanko vakuutusta. Otettiin kun moni työkaveri sanoi, että heitä harmitti kun eivät tajunneet ottaa vakuutusta ajoissa ja loppu raskaudessa vauva vakuutusta ei saa syntymättömälle lapselle + ei korvaa syntymässä havaittuja allergioita, sairauksia ym. Mulla nyt rv. 37+6 menossa.
 
Kumpikos noissa vakuutuksissa nyt sitten on parempi: vuosikohtainen vai tapaturma-/sairauskohtainen omavastuu? Oon tässä pyytänyt tarjouksia eri firmoista (ja pakko sanoa, että aika iso ero on kyllä siinä, miten nopeasti pyyntöön vastataan tai edes reagoidaan...). Hirveä viidakko!
 
Riippuu tosi paljon. Jos lapsi sairastelee paljon, mutta sairaudet ei ole pitkäkestoisia/kroonisia niin vuosittainen omavastuu on varmasti parempi. Jos taas lapsella on pitkäkestoisia vaivoja kuten allergioita, atopiaa, astmaa tms niin sairauskohtainen on huomattavasti parempi. Meillä siis sairauskohtainen ja on tullut näillä meidän "kroonikoilla" paljon edullisemmaksi. Perusflunssat ym on hoidettu julkisella pääasiassa jos nyt ovat lääkärikäyntiä vaatineet paitsi joskus jos on ollut tarvetta käydä illalla tai viikonloppuna niin on käyty yksityisellä päivystyksen sijaan.
 
Takaisin
Top