Vauvavakuutus

Kirsikka2014

Puuhakas puhuja
Toukokuunmammat 2015
Tällaista ketjua meillä ei taida olla, ellei silmäni ole sokeutuneet :)
Elikkäs mitä mieltä olette vauvan vakuutuksesta, aiotteko ottaa vai ette?

Varsinkin ne kenellä on jo lapsia, haluaisin kuulla teidän mielipiteenne asiasta,
onko ollut hyötyä ja jos on, niin missä kaikissa asioissa/toimenpiteissä tms :)

Olen itse vielä todella kahden vaiheilla, vaikka jo kahden kuukauden päästä asia pitäisi
päättää, jos aikoo hankkia vakuutuksen jo ennen vauvan syntymää.
Ymmärsin, että silloin vakuutus pitää ostaa viimeistään 3 kuukautta ennen laskettua aikaa.
Toinen mahdollisuus on ottaa lapsivakuutus, kun vauva on vähintään 2 kuukautta, mutta sehän ei sitten
korvaa, jos synnytyksessä sattuu jotain, joten olen todella pihalla mitä teen! :D

Olen myös miettinyt vaihtoehtoa, etten ota koko vakuutusta, koska kunnallisiin palveluihin olen ollut todella tyytyväinen ja jos lapsi ei sairastukaan mihinkään vakavaan, niin vakuutus on turha..
Mutta näitä asioita, kun ei voi tietää eikä ennustaa :)

Olen kuullut muutaman ystävän mielipiteen asiaan, puolella on vakuutus ja puolella ei, ja he ovat tyytyväisiä omiin tilanteisiinsa. Ne keillä vakuutus on, ovat sitä tarvinneet ja vakuutus "maksanut itsensä takaisin", mutta sitten taas he kenellä sitä ei ole, ovat pärjänneet kunnallisilla palveluilla ja muutenkin heidän lapsensa sattuneet sairastamaan todella vähän koko lapsuusaikanansa.
 
Niin ja yksi asia, jos joku ihmettelee, miksi mietin tätä asiaa näin tarkkaan, on tietysti raha. Jos olisi rahaa pistää mihin vain, en miettisi edes asiaa, vaan ostaisin vakuutuksen heti. Mutta kun asia ei näin ole, niin tulee olemaan tiukkaa niin kauan kuin opiskelen eli ainakin vielä 2 vuotta vauvan syntymän jälkeen. :eek:
 
Meillä on kyllä tullut tarpeeseen kahden neidin vakuutukset. Porvoossa kunnallinen terveydenhuolto on ihan retuperällä. Ainoastaan yksityistä käytetään. Esim. viime vuonna esikoisemme sai neljä korvatulehdusta putkeen (niistä ja kontrolleista lääkäri-käynnit), norovirus ja keuhkoputkentulehdus. Nämä maksoivat noin 600€ kun käytiin lastenlääkärillä ja korvalääkärillä, onneksi saatiin noin 500€ takaisin kun vakuutuksen omavastuu on 100€ vuodessa. Meillä vakuutukset ovat Pohjolasta.
 
Hui, ootte saanut sit urakalla lääkäreissä juosta! Mutta onneksi teillä oli vakuutus, kyllähän noista lääkäreistä ja lääkkeistä nopeasti iso lasku tulee, kun muutaman kerran sairastaa.
 
Kyllä me ollaan aateltu ottaa toi vakuutus jo raskausaikana, siskolla kummatkin lapset putkitettu useampaan kertaan niin ohan se eri helppo vielä suoraan yksityiselle kuin alkaa tk:n kautta odottamaan aikoja
 
Meillä ei oo ollut vauvavakuutusta, vaan on otettu sit syntymän jälkeen. Ja tähän asti ei oo myöskään osunut tarvetta. Nyt kyllä ajattelin ehdottaa miehelle, et otettais. Ei vaan millään usko, että neljännen kerran kaikki menis tolta osin putkeen.
 
Me ollaan ehdottomasti ottamassa vakuutus, sen verran juttuja kuullut tapauksista joissa se on ollut korvaamaton, että en uskaltaisi olla ilmankaan. Eihän se ihan ilmainen ole, mutta toisaalta aika iso turva.
 
Kyllä me se varmaan otetaan kun esikoisenkin kohdalla otettiin kun ikinä ei voi tietää mitä on edessä.. Esikoisesta ei olla kertaakaan haettu mitään kun ei oo sairastanu onneks. :) Mietittiin et lopetettaisko vakuutus esikoiselta mut oon varma jos lopetetaan ni heti olis tarvetta..
 
Noniin nyt selvisi tämäkin asia kertaheitolla kun tänään vihdoin kerroimme vanhemmilleni ja isäni on vakuutusalalla duunissa. Hän sanoi heti että maksaa odotusajan vakuutuksen ja vauvan ensimmäisen vuoden vakuutuksen, enkä ollut siis tästä asiasta ehtinyt hänelle edes mainita vielä mitään :) olisin kyllä kysynyt joskus tulevaisuudessa hänen mielipidettään asiaan, mutta nyt selvisikin jo :wink niin ne asiat lutviutuu :Heartred

1esikoinen2015, laskin eilen tarjouksen if:n sivuilla ja se antoi syntymättömän vauvan vakuutus hinnaksi noin 150 e ja vauvan vakuutus noin 350-450 e/vuosi, riippuen mitä turvia siihen haluaa. Kannattaa kysyä tarjousta eri vak.yhtiöiltä, hinnat vaihtelee tosi paljon.
 
  • Tykkään
Reaktiot: JMT
Me otettiin kun tyttö oli sen 2kk. Nyt vaihdettiin juuri tapiolasta pohjolaan ja meillä se on nyt jotain 300€ vuodessa. Se taitaa vähän halventua vuosi vuodelta? Ensimmäinen vuosi on kalliimpi. (Korjatkaa joku jos oon ihan väärässä!) me ei onneksi olla tarvittu kuin kerran käydä yksityisellä, mutta en uskaltaisi olla ilman vakuutusta. Sitä ei koskaan tiedä mitä tulee. Esimerkiksi mietin ottaako itselleni enää sairasvakuutusta vaihdon yhteydessä, kun sain siihen muutamat rajoitukset. Mutta eipä mennyt kuin kuukaus, niin multa löytyy umpilisäkkeestä kasvain!! Joten ehdottomasti olen itse vakuutuksien kannalla :) nopeasti se sitten maksaa itsensä takaisin jos jotakin ilmenee. Ja mä kanssa olen vähän taikauskonen, että tyttö on ollut terve kun ollaan maksettu se vakuutus :)
 
Itse asiassa vakuutus taitaa kallistua kun lapsi täyttä kolme tai jotain, ainakin meillä kallistui esikoisen vakuutus.
 
Meillä ifistä lapsivakuutukset ja ollet just silleen, että eka maksaa about 450 /vuosi ja sit myöhemmin laskee. Oiskohan esikoisella ja keskimmäisellä jo alle 100€. Muutaman kerran on käytetty, eikä oo mitenkään tarkoituskaan yrittää lypsää vakuutusta kuiviin ennenaikojaan, kun ei ne mitään rajattomia oo. Käytetään pääsääntöisesti julkista terveydenhuoltoa, mut jos pitäis yhteispäivystykseen lähteä, niin sit mielummin yksityiselle menty.
 
Meillä esikoinen tulossa ja ollaan kuultu lähinnä vakuutuksen puolesta puhuvia kommentteja. Ollaan ajateltu ottaa vakuutus jo ennen syntymää, jotta se on tarvittaessa turvana jo heti alusta. Vakuutusyhtiöistä ei olla vielä kyselty tarjouksia yms. Jos sitten vuodenvaihteen jälkeen tutustuisi niihin tarkemmin :)
 
Meillä on myös esikoinen tulossa ja ajateltiin alkuvuodesta käydä vakuutus hankkimassa. Ainakin siskoni on kertonut vain positiivista vauvavakuutuksesta kun heidän esikoinen sairasteli. Taisi vakuutus maksaa itsensä takaisin jo parin ekan kuukauden aikana. :)
 
Hei, hyppään keskusteluun tuolta huhtikuisten puolelta. Meillä on esikoisella vakuutus ja nyt 3v ikään mennessä vakuutukseen on mennyt joka vuosi vähintään 1000€ edestä lääkärikäyntejä. Esikoisella ollut korvakierrettä ja kuumeiluja ja vaikka mitä muuta "pientä" sairastelua. Kertaakaan ei olla turhan takia lääkärissä käyty! Toissa vuonna korvien putkituksen takia menot ylitti 2000€.

Itse hoidatan itseni aina kunnallisella tai työterveydessä, mutta lapsen kohdalla olen ollut todella tyytyväinen yksityiseen, josta saa samalle päivälle lastenlääkärille tai korvalääkärille ajan. Usein olen varannut lääkärin muutaman tunnin varoitusajalla. Etuna kunnalliseen verrattuna siis palvelun nopeus ja erikoislääkärien palvelut, joihin meillä ei ilman vakuutusta olisi varaa. Ja ajan saa vielä suht myöhäiselle illallekin, kun muuten joutuisi jo lähtemään päivystyksen puolelle. Meille siis vakuutus ollut todella hyödyllinen, suorastaan elintärkeä... Korvien putkitukseen jonot ovat useita kuukausia kunnallisella, ehkä vieläkin odoteltaisiin sitä ilman vakuutusta :-)

Toisaalta hyvällä ystävälläni ei ole ollut mitään käyttöä samanikäisen lapsensa vakuutukselle, lapsi ei ole esim. kertaakaan syönyt antibioottikuureja. Meidän lapsi on syönyt niitä elämänsä aikana viitisentoista, muutamat lisäksi vielä suonensisäisesti... Ja vielä siitä että jos vakuutuksen ottaa vasta myöhemmin, rajaavat yhtiöt pois usein sairauksia vakuutuksen piiristä, jos niitä on ehtinyt tulemaan.
 
Täällä Porvoossa on niin kätevää kun voi netin kautta varata yksityiselle ajan ja useimmiten saa samalle päivälle, taitaa lääkärikeskus olla jopa ilta-seitsemään tai -kahdeksaan auki :)
 
Ihan vinkkinä, vauvavakuutus kannattaa ehdottomasti ottaa ennen rakenneultraa! Sillä jos rakenneultrasta löytyy jotain, niin vakuutus korvaa kaiken myös syntymän jälkeen. Ystäväni kiittää itseään, että otti esikoisensa kanssa vakuutuksen ennen rakenneultraa. Ultrassa löytyi käsien rakenneviat, joita on nyt korjailtu useampaankin otteeseen ja vakuutus oli tässä tapauksessa pelastus. Jos vakuutus olisi otettu vasta ultran jälkeen, sitä ei todennäköisesti olisi edes saanut tai se ei olisi korvannut mitään käsiin liittyviä hoitoja ja toimenpiteitä.
 
O-ou. Meillä on rakenneultra 16. päivä. Kiire tulee. Täytyykin laittaa tarjouspyynnöt viikonloppuna yhtiöihin :/
 
Takaisin
Top