vauvautuneet :)

Lenita - ihmettelin tuota sun sairaalamaksua... Mä olin myös Jorvissa 3 vrk ja lasku tuli, 130 euroa. Vai saako neljännestä lapsesta alea... hihii! [:D]
 
sinnah : juu, olimme 2 yötä perhehuoneessa ja yhden olin ihan normi.että en tiedä mistä summa koostuu perhehuone 65 ja normi 32.5e noh, kai se synnytys salin lainaaminen maksoi lopun..heh.. vielä odotan tosiaan sitä 5 päivän laskua, jossa oltiin kyllä pojan kanssa kahdestaan..niin ja käytiinhän me vielä koko arviossa viikkoa ennen synnytystä, että siitäkin tulee vielä lasku..noh, millon ne veronpalautukset tulikaan [:@] heh..

miten voi säät näin vaihdella, tosi kurja ilma tänään.. enpä jaksanut kirppikselle lähteä..tein sitten miekkoselle aamupalan..ja sillä verukkeella sain sen sitten ylös [:D]

tänään täytyy vissii hakea paikallisesta kiinalaisesta kunnon satsi ja menna pikkuveljen perheelle päivälliselle [:D] ne leipoo jo pipareita niin täytyyhän sitä viedä hiukan ruokaa että ei ihan makean puolelle syömiset mene ..

no mutta , kai sitä on hiukan siivottava...vaihteeksi
 
On kyllä tosiaan kurja ilma. Eilen oli niin ihana sää ja nautittiinkin siitä koko perheen voimin pitkällä vaunulenkillä.
Huomenna jäädäänkin sitten kahdestaan kotiin kun mies palaa töihin. Mitäköhän siitä tulee... Uskon kyllä että
pärjätään muuten mutta toivottavasti ei ole bluesia ilmassa. Muutenkin mietityttää että miten se arki lähtee
rullaamaan. Sitä piti muuten kysellä että miten teillä muilla sujuu yöunille meno? Yritättekö jotenkin vihjailla
vauvalle että olisi aika siirtyä pehkuihin vai valvotteko vaan esim. telkkaria katsellen niin pitkään kunnes vauva
nukahtaa?
 
SinnaH ja muut vuotavien tissien kanssa ihmettelevät. Mä olen alkanut käyttää maidonkerääjää siinä tississä, joka ei ole imetysvuorossa. Sillä tapaa saa kerättyä päivän aikana hyvin maitoa pakkaseen. Olen nimittäin niissä toiveissa, että pääsisin jossain välissä vähän omaa aikaa viettämään (shoppailemaan, leffaan, tms.) ja mies voisi sitten sillä aikaa syöttää tytön niistä pakkasmaidoista tuttipullolla. Toki, jos maitoa tulee ihan hirmuisesti, niin eipä niitä kaikkia maitoja viitsi pakastaa, mutta sittenhän voisi harkita ylijäämän luovuttamista maitopankkiin. Vielä tilanne meillä ei näytä siltä, että ylimääräistä tulisi niin paljon.
 
Pitääpä pikaseen jotain kirjotella, ku sain tähän asti luettua vanhat jutut [;)]

Meillä on nyt oltu kotona kolme yötä, joista eka ja viime yö oli aikamoista. Kauhee itkukohtaus joskus yöllä kestäen about pari tuntia. Kuraa tuli, tisu ei maistunu ja huuto oli kova. Ainoa mikä autto vähän, ku iskä käveli poitsu olkapäällä ees taas. On nyt annettu Rela-tippoja, jospa ne auttas... Mitenkähän nopeesti niiden PITÄS auttaa..??

Muuten on mennyt yllättävän hyvin. Syönti on tunnin parin välein puolisen tuntia kerrallaan. Päivät on suhkot itkuttomia, pientä napinaa, jos ei heti saa tisua [;)]

Mut jees...palataan!!

Minsu: Hei...hyvä homma...mäkin käyn kyl ostaan niitä maidonkerääjiä. Tai siis ukko saa käydä... [:D][:D] Se on muutenki joutunu osteleen mm yösiteitä,heh!!
 
Kauheen kallista tuo sairaalassa oleminen... me oltiin neljä yötä perhehuoneessa... pelottaa minkälainen lasku sieltä on tulossa [&:]

Mies oli eilen viettämässä varpajaisia.. inhottavaa kun ei malttanut odottaa yhtään myöhempään tuon asian kans, kun vauvakaan ei ole vielä edes viikon ikäinen. Onneksi äitini halusi tulla yöksi hoitoavuksi. Määräsi minut nukkumaan, kun olin niin väsynyt. sainki nukuttua tosi hyvin :)

Meillä pikkusella on hirveitä vatsavaivoja.. ähisee, kipristelee ja huutaa, haluaa tissiä koko ajan ja kun antaa, niin puklaa aivan hirveet määrät ulos [:(]  Mikä tähän auttas?
 
Mun täytyy varmaan ottaa kans maidonkerääjä käyttöön. Hankittuna on, mutta en ole tutustunut vielä tarkemmin. Liivinsuojista tulee kans läpi... Menin hölmö ostamaan etukäteen halpaa merkkiä ja sehän tuntuu ihan pahvilta. Kestoliivinsuojat vois olla kyllä nyt parhaat vaihtoehdot, kun pyykkiä tulee kuitenkin paljon.

Miten teille tuo imettäminen sujuu? Onko helppoo kuin heinänteko? Meillä vähän haasteellista ollut, kun poika ei meinaa saada otetta. Lisäksi hurja luontonsa ei kestä sitä, jos maitoa ei heti tule, vaan alkaa huutamaan ihan hirveellä raivarilla. Ja sitten ei ainakaan onnistu. Sairaalassa tosiaan neljä päivää harjoiteltiin avustuksella ja kaikki totes hankalaksi. Sitten otettiin rintakumit käyttöön neljäntenä päivänä ja niillä ollaan nyt eka viikko pärjäilty. Poika saa helpommin otteen ja maidonsaanti turvattu. Lisäksi löydettiin hänelle sopivin asento. Saa parhaiten otteen, kun on itse tuolla kainalon alla. Makuulta en jaksa enää edes yrittää, vaikka yöllä olisikin ihana vaihtoehto. Siinä ei mene kuin hermot kaikilta. Nyt ollaan päivisin harjoiteltu ilman rintakumia. Ja nyt on muutamia onnistumisia ollut ja onnistumisentunne valtava. Paljon helpompaa ja käytännöllisempää, kun ei tartte mitään apuvälineitä eikä tartte jatkuvasti keitellä kumeja. Kunpa kohta pärjättäis.

Lisäksi meillä hankaluutena nukahtaminen yöaikaan muualle kuin syliin... Päivällä ei nyt niin paljon haittaa, mutta jossain vaiheessa sitä tarttis ittekin nukkua. Heti kun hänet laittaa pois, niin alkaa kitinä. Vaikka alkuun jatkaisikin untaan yksin tai mun vieressä, niin noin 10 minuuttia ja hän alkaa vaatimaan syliä ja sitten kestääkin taas rauhoitella. Oon jo heikkoina hetkinä miettinyt, että olisiko kamala synti antaa unitutti. Oon vähän suunnitellut, että kun osataan imeminen ilman rintakumeja, niin voisin varoivaisesti tuossa nukahtamisvaiheessa kokeilla unituttia. Alkaa nämä unirästit tosiaan vähän painaa. Onneksi mies on vielä kotona, mutta kun hän ei tuota imettämistä voi hoitaa. :P
 
juu pitäis varmaan henkkamaukkaan mennä noita imetyspaitoja kalastamaan. [:)]

Tämä pikku rinsessa onkin tänään ollut aika paljon hereillä, ei ole malttanut nukkua, ainakaan yksin, tuntuu vähän masua kipristelevän. Tykkää kun selästä taputellaan ja röyhtäyttäminen ollaan aloitettu. Onneksi öisin on vielä nukahtanut helposti sänkyyn.  Makuillaan en ole enää imettänyt kun osa maidosta tulee nenästä ulos (?) [8|]. Sellainen moottoroitu sänky olis hyvä niin sais vähän kohoasentoa [8D]

Imettäminen on sujunut suht hyvin, välillä nappaa heti, mutta varsinkin jos on kiukku niin menee vähän kauemmin. Kotona on käytössä imetystyyny, josta olet tykännyt. Välillä pitää kyllä imettää ilman tyynyä jotta ei unohdu se taito.
 
Zil imettäminen sujuu onneksi hyvin. Sairaalassa oli kyllä hankaluuksia ja meidän neiti ei ole tainnut juurikaan missään vaiheessa viihtyä rinnalla varttia pidempään. Eli aika lyhyt on tuo tankkausaika. Paino on kuitenkin noussut hienosti joten terkkari sanoi ettei tuosta kannata huolehtia että toinen on vain nopsempi syöjä [:)]

Minsu ootko testaillut jo tuttipulloa? Itse olen myös laittanut pakkaseen maitoa ja mietin että pitäisikö pulloa testailla aina välillä että tottuu sitten siihen niin että syöttö onnistuu pullosta tarpeen vaatiessa?

Täällä kukuttiin eilen taas melkoisen myöhään ennen kun nukkumatti tuli. Äipälle se nukkumatti olisi kyllä maistunut jo aikaisemmin mutta pikkuinen oli eri mieltä. Vinkkejä siis tuohon yöunille menoon otetaan lämpimästi vastaan [:)]

Mutta nyt kohti neuvolaa ja testaamaan ensimmäistä kertaa bussissa matkustamista!
 
jemppi, testattiin viikonloppuna tuttipullosta tuota maitoa. Tyttö meinasi kyllä vetää monesti väärään henkeen, kun siitä tulee niin herkästi maito. Tekniikkana otettiin se, että vain hetken hörppy ja tuttipulloa jo vaateriin, ettei tule liikaa kerralla. Kyllä se syöttö pullosta onnistuu, mutta vaatii vähän kärsivällisyyttä ja ehdottomasti ruokalapun kaulaan :D
 
Meillä on isi tullut yösyöttöihin apuun, kun olin niin puhki ja leikkauksen kivut vielä vaivaa eniten öisin. Tehtiin niin viime yönä, että kun vauva herätti, pumppasin maitoa rintapumpulla ja ojensin miehelle, joka kävi syöttämässä pullosta. Pitäis olla vastasyntyneiden pullo, josta saa hitaasti maidon, mutta meidän pikkumies vetäisee kyllä viidessä minuutissa maitonsa. (tullut isäänsä [:D] ) Mutta voi herranjestas mikä apu siitä oli, että toinen syötti toisen yösyötöistä ja hoiti röyhtäisyt. Minä sain heittäytyä takaisin sänkyyn ja nukkua vielä kolme tuntia ennen tissttelyä. Oon ollut koko päivän aivan onnellinen. Kyllä se uni vaan on ihmeen tärkeää mielenterveydelle.
 
Täällä oltu nyt kaksi yötä kotona, ensimmäinen meni vatsanväänteiden kanssa, kun sai sairaalassa korviketta ennen kuin maito nousi kunnolla. Viime yönä nukuttiin jo hyvin, vauva herää kahden - kolmen tunnin välein syömään.

Jemppi: Ei meiän pikkuinenkaan syö kuin vartin kerrallaan, tehtiin sairaalassa syöttöpunnituksia ja hyvin riittää toi vartti. On vaan nopea syömään :) Huomenna tulee varmuuden vuoksi neuvolantäti punnitsemaan, saas nähdä miten paino on nousussa.

Me lähdetään tänään ekan kerran ulos piipahtamaan, neuvolasta saatiin asialle siunaus, kun ei ole pakkasta niin mitään estettä pienelle lenkille ei ole, vaikka vauva on vasta kuuden päivän ikäinen. Kunhan pukee vauvan hyvin :) Kiva päästä ulos.

Ja ristiäisiä järjestellään jo täyttä päätä, meillä edessä jo 13.11, eli vauva on silloin vain kolmen viikon ikäinen. Pikainen aikataulu siksi, että äitini palaa ulkomaille firman pyöritykseen heti ristiäisten jälkeen.
 
Mulla on ensi yönä luvassa kokonaiset yöunet: lypsän illalla rinnat ihan tyhjiksi (joten toivottavasti en herää siihen että niitä särkee), ja iskä hoitaa syötön yöllä pullosta. Nukumme vielä eri huoneissa, jotta oikeasti saisin nukutuksi. Tulee kyllä uni tosi tarpeeseen, kun meillä yösyöttö on mennyt aika kummalliseksi mun väsymyksen takia. Pääsen nukkumaan noin puolen yön aikaan, ja poika herää kolmelta, otan viereen syömään ja nukahdan. En siis pysy hereillä loppuun ja noin tunnin päästä poika herää masun nipistyksiin, kun on jäänyt röyhtäytys väliin. Niinpä röyhtäytän ja imetän taas, kuvio toistuu...Eli klo 3-6 on enemmän tai vähemmän imetystä ja torkkumista. Ja kyllä on lakanakin sen näköinen, että taitaa molemmat nukahtaa kesken syötön, kun rintojen kohdalla on maitoläntti toisensa vieressa. [;)]
Viime viikolla oli isompien lasten syysloma, joten en oikein päiväuniakaan osannut nukkua, nyt ovat onneksi koulussa taas ja täällä on kovin paljon rauhallisempaa vaikka päivätorkuillekin. No, ehkä tämä tästä helpottaa.
Päivällä poika syö säännöllisesti jo kolmen kanssa hyväksi koetulla rytmillä: heti herättyä rinnalle, ja syö niin paljon kun jaksaa. Röyhtäytys ja vaipanvaihtoon. Siinä heräilee aina kunnolla ja jaksaa syödä lisää. Sitten seurustellaan ja kun väsy alkaa iskeä, annan vielä toisesta rinnasta unihuikat -maitonarkoosi iskee ja unta tulee sitten vähintään kaksi tuntia ennen seuraavaa kierrosta.

Meillä nimi on mietinnässä, mutta hirveän aktiivisia ei vielä olla oltu. Pitäisi varmaan tsempata siinäkin...
 
Meillä on yöt aina vaan ihan tuskaa... pikkunen huusi ja itki melkeen tauotta koko viime yön [:(] Röyhdyttäminen auttaa hyvin puklaamiseen, mutta mahaa näyttää vääntävän ihan hirveesti. Ostettiin eilen noita reladropseja, toivottavasti alkais auttaan.

Neuvolantäti teki eilen kotikäynnin, pikkusella lähteny paino nouseen hyvin :)

Tiiti72, meillä tollanen järjestely ei onnistu, kun mies ei herää vauvan ääniin.. vauva saa tosissaan itkeä ennen kuin mies huomaa.
 
JEESSS! meillä alkaa imetys sujua hyvin. Poika on jotenkin itse oivaltanut, että se tissi tarttee imaista tiukasti otteeseen, niin maitoa tulee. Ei enää rintakumeja, ei raivoavaa vauvaa ja itkevää äitiä. Tissi suuhun ja ruokailu alkaa. :)

Mikäs teidän kanta on tutteihin? Ootteko käyttänyt? Onko ollut hyötyä/haittaa? Oon lukenut netistä niin paljon keskusteluja ja ohjeita, puolesta ja vastaan, että noissahan sekoaa. Toisaalta... kai se on jokainen vauva erilainen ja päätös tutin käytöstä yksilöllistä.
 
Oli vihdoin tarkoitus tulla tännekin kertomaan bähän kuulumisia ja lukemaan muiden arjesta, mutta typy heräsi ja siirtyy taas kirjoittelu [:)] nyt siis vaipan vaihtoon ja syömään ja vaunuttelemaan! Hienosti on kyllä tällä lähtenyt arki rullaamaan, sen verran nyt sanottakoon [:)]

Mukavaa päivää kaikille!
 
heippasta kaikki[:)]

tänään meidän ukko on jo 1kk, kyllä aika menee hurjan nopeasti.
tänään käytiin neuvolassa ja poika painoi 4265 pituutta oli 56cm kuulemma keskikäyrällä mennään ja hyvin on pituutta ja painoa tullut.. kaikki oli kuulemma niin kuin pitikin..

Zil : puhuit noista tuteista, jokaisellahan on tietysti oma mielipiteensä mikä on hyvä jne.
itse olin ajatellut että jätän tutin kokonaan pois. mutta mieli muuttui kun poika piti tissiä tuttina. nännit ihan kipeänä ja tuntu että poikka roikkuu tissillä varsinkin kun ei syönyt, lutkutti vain.. ostettiin sitten muutama tutti ja nyt ollaan opeteltu sen syömistä,..välillä maistuu, välillä ei.helpottaa kyllä tosi paljon.kuten juuri nyt[;)] ja parempi se tutti on kun esim. peukalon imeminen, mitenpäs poistaa peukalon, tutti on helpompi [:D]

vihdoinkin on ristiäispäivä lyöty lukkoon, oli kyllä todella vaikeaa näin joulun alla saada kirkkoon aikaa, siksi ristiäiset on nyt perjantaina 26.11 tyhmä päivä kyllä mutta toinen vaihtoehto oli 28 sunnuntain ilta :/ joten päädyttiin mielummin perjantai iltaan kun sunnuntai iltaa.itsellehän on sama millon ristiäiset on kun aina olen kotona..mutta noita työssäkäyviä täytyy muistaa ,heh.. nyt täytyy miettiä ketä kutsuu jne. tarkoitus olisi pitää jatkot täällä meillä, asumme tosiaan kaksiossa ja ahdasta tulee, mutta en millään haluasi kahvitusta mihinkään muualle.jotenkin helpompi olla kotona kun kaikki on lähellä..noh..sopu sijaa antaa.

mitäköhän sitä tekisi, mies on jälleen illan töissä...
 
Kylläpä teki iltapäikkärit hyvää, on taas jotenkin järjissään. Yösyöttöjen jälkeen oli jotenkin niin hajalla ja päivällä uni ei vaan tullut.

Tänään on taas tehty jotain uutta, eli parkkeerattiin perhepaikalle! [:D] tuntui vähän hassulta. Käytiin h&m:ssä ja isukki halusi ehdottomasti ostaa pienen supermies-paidan ja "i love dad" -pipon. Nyytti nukkui tyylikkäästi koko reissun. Vieläkin jotenkin ahdistaa julkisella paikalla imettäminen, ei ole vielä tarvinnut, mutta ehkä siihen sitten tottuu.

Hurjan nopeasti nuo pikku nyytit kasvaa.[:)]

Vietiin myös maistraattiin nimipaperit, parin viikon päästä pitäis kelakortin tulla. Ehkä nimiäiset voisivat olla kela-kortin julkistamisbileet [:D]. Nyytin nimi kyllä tulee julki minun mummin hautajaisten värssyssä. Oma äitini halusi laittaa nyytille ihan oman kimpun missä on nätti runo, itse ei lähdetä hautajaisiin kun ovat 500km päässä. En ehkä jaksaisi sitä ihmismassaa siinä mielentilassa. No niin ja taas tuli itku....

Minä koitin tuttia tarjota tänään, mutta ei kelvannut. Tosin ei ole vielä kauheasti turhaan roikkunut tissilläkään. Ajattelin kyllä tutille totuttaa, siitä on tosiaan helpompi vierottaa kuin sormista.[;)]
 
Vielä on osa teksteistä lukematta kun on niin paljon ehtinyt tässä ajassa kertyä tavaraa tänne. Mutta ehkäpä joskus saa luettua [:)] Täällä tosiaan on oltu kotona reilu viikko jo ja hyvin on sujunut! Kaikki on (vielä toistaiseksi ainakin) paljon helpompaa kuin oletin [:)] Tyttö nukkuu, syö ja kakkaa ja välillä seurustelee, aivan ihana tapaus kertakaikkiaan!! Miten toista voikaan näin paljon rakastaa... [:)]<3 On tämä vaan ihan uskomaton tunne, tuntuu vielä hienommalta kuin uskalsin odottakaan. Mitähän olen olettanut tämän olevan, kun näköjään kaikki on muuta kuin ajattelin... [:D]

Leikkaus meni hyvin, koko kokemus toipumisineen oli yllättävän mukava ja nopea, turhaan siis etukäteen murehdin asiaa. Kotiin päästiin jo kolmantena päivänä. Pikkuisella oli bilirubiiniarvot vähän kohollaan ja ekan vuorokauden joutui olemaan sinivalohoidossa, mutta sen jälkeen onneksi pääsi pois. Arvot nousi päivittäin hieman, mutta pysyivät kuitenkin ihan hyvin kurissa joten seuraamista ei tarvinnut jatkaa. Hiukan kellertävät kasvot, mutta ok. Perätilan vuoksi lonkkiakin tutkittiin hieman enemmän ja lastenkirurgi totesi niiden olevan hieman yliliikkuvat. Mennään parin viikon päästä Kysille ja siellä ultrataan lonkat ja katsellaan mikä on tilanne. Toivottavasti ei luksaatioon viittaa, ettei tarvita lastoja.. Onko kellään täällä kokemusta lonkkalastoista?

On se kyllä ihmeellistä miten kaikki onkaan tuntunut niin luonnolliselta ihan heti alusta asti [:)] Raskausaikana sitä mietti monesti, että kuinka sitä tulee selviämään vauvan kanssa, joka on täysin riippuvainen minusta.. Mutta niin se vaan menee, että luonto kyllä hoitaa homman, minun kohdalla ainakin. Tyttökin on kyllä varmaan melko helppo tapaus. Yöt on sujunut tosi hyvin, neiti nukkuu helposti jopa 5 tuntia putkeen ja sitten vaihdetaan vaippa ja tankataan ja jatketaan unia. Kauhulla odotan niitä öitä, kun ei olekaan enää niin kovin helppoa... Sen verran vilkuilin muiden kokemuksia jo, että jäi mieleen joidenkin vaikeat ja huonosti nukutut yöt.. Toivottavasti siellä helpottaisi ja saisitte itsekin levättyä!

Imetyksestäkin oli täällä puhetta. Mulla on kyllä maitoa riittänyt, turha oli huoli siitä nouseeko maito ja sujuuko imetys sektion jälkeen [:D] Vähän väliä paita läpimärkä vaikka parit liivinsuojatkin olisi.. Ja auuh sitä kipua, kun tissit on täynnä tavaraa ja neiti vaan vetää sikeitä! Luulee, että räjähtää.. Onneksi on pumppu keksitty, ihana kapistus =) Nyt viime päivinä on kyllä tainnut onneksi maidontulo vähän tasaantua, ei ole enää ollut niin kireä olo kuin aiemmin. Mutta ainakin on typy saanut tarpeeksi maitoa, paino oli hienosti noussut kotiutumispainosta viikossa 250g [:)]

Parin päivän sisään on tainnut neiti alkaa potea myös vatsavaivoja. Vielä aika lievästi varmaan kuitenkin, koska ei täyttä kurkkua huuda, muutamat sydäntäsärkevät parkaisut kuitenkin irtoaa. Ja kun toinen naama punaisena irvistää ja kiprstää ja punnertaa ja ponnistaa... Sitä on paha katsoa. Oi sitä tunnetta, kun pieru pärähtää ilmoille! [:)] Vatsan hierominen on kyllä auttanut, kuten myös suihkumaidon pumppaaminen pois ennen imetystä, ja eilen kävin maitohappobakteerejakin ostamassa jos niistäkin iloa olisi eikä ainakaan tästä pahenisi.

Löytyykös muualta kakkalinkoja? Täällä nimittäin yksi pieni sellainen. Joka vaipassa on kakat! Ihan normaalia kait se on, ainakin sellainen kuva on, että vauvat voi kakata 10 kertaa päivässä tai kerran 10 päivässä tai mitä vaan siltä väliltä [:)] Vaippoja vaan kuluu aikamoista tahtia...... Pitäisi varmaan alkaa tutustua tuohon kestovaippaosioon, jos jatkuu pidempäänkin tätä tahtia [;)] Vaikka eipä se kyllä muutenkaan huono vaihtoehto ole, ei vaan vielä ole jaksanut miettiä moista.

Oli monta asiaa, joihin piti kommentoida ja kysellä, mutta eipä niitä nyt voi millään muistaa...! [:)]

Neiti tuhisee siihen malliin, että kohta rävähtää silmät auki ja suu vielä enemmän [:)]

Ihanaa, että on jo näin paljon vauvoja saatu maailmaan! Meille kaikille paljon voimia, nautitaan näistä mahdottoman suloisista nyyteistä täysin rinnoin [;)]
 
Täällä käytiin tänään kotona kylvyssä. Sintti oli nätisti eikä huutanut, mutta lopuksi alkoi vähän tulla itkua kun nälkäkin kaihersi massussa.

Mieli on ollu vähän maassa ja itkua on tullut pitkin päivää taas. On vähän inhottava tunne kun mies on joutunut tekemään niin paljon kun itse en ole pystynyt.
Olen vielä kuitenkin heikossa kunnossa ja istua en saa ellei ole IHAN PAKKO. Turhauttaa olla kun en jaksa seisoa ja kävellä ja sitten taas tylsyttää vaan röhnöttää makuullaa. :(
 
Takaisin
Top