Vauvaneuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sme
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No tolle tilanteelle ei tietenkään voi mitään ku ei ole porukkaa töis ja vauvoja enemmän ku olis tarpeen nii minkäs teet jos eivät ehdi.[>:]

meillä kävi niin hyvä tuuri et sinä päivänä kun mä synnytin niin oli osastolta kotiutettu 10! Eikä täyttöä ollut tullut samaan tahtiin uudelleen. Mä olin molemmat yöt kahden hengen huoneessa yksin!!![:D] Vikana aamuna klo 8 siihen tuli toinen.

Silloinkin kun olin poikaa synnyttämässä naistenklinikalla niin mulle kävi niin huonosti et oli ollut paljon synnyttäjiä just samaan aikaan. Mä en ollu toivonu mitään erityistä huonetta mut vaihtoehdoiksi antoivat käytävä paikan tai perhehuoneen[:D][:D]. Ainoat mitkä olivat sillä hetkellä vapaana. Oli sit pakko tyytyä siihen perhehuoneeseen[:D].

Aika hurjalta kuulostaa tuo TAYSsin tilanne, vaikka onhan se tässä ollu tiedossa jo pitkään, joten ite oon ainakin henkisesti yrittäny siihen varautua.
Just sanoin miehelle, et mitä jos ei osaa sit hoitaa sitä vauvaa ja ne ei kerkee opettaan. Mies vaan sano, et kai sen nyt oppii ilman opettamistakin. Niin, no kai sitten niin...
Jostain kuulin, et TAYSsissa olis tilat 3500 synnyttäjälle vuodessa, mut nyt siel on lähemmäs 5000, joten ei ihme, että ruuhkaa on. Mut niinku Eemi sano, minkäs teet.

neuvottiinko teitä muita alottaan d-vitamiinilisä myös itelle? Mä sain sairaalasta sellasen ohjeen.

Huomenna tulee neukkutäti kotikäynnille. jännää.. [:D] harmi vaan, et ei oo oma: jäi lomalle. Mut kivalle kuulosti puhelimessa.

Se d-vitamiini mun tietääkseni suositellaan aikuisille lokakuusta vai oliko marraskuusta maalis vai huhtikuuhun. Ei mulle ainakaan sanottu et mun pitäs vielä ite sitä syödä.

Meillä eka käynti lasten neuvolassa perjantaina. Tähän asti ollu kotikäyntejä. Kiva ku saa varmaan tietää miten on kasvanu pituutta, ku sitä ei ole tähän mennes kertaakaan mitattu. Painon nousu mua jo hirvittää. Toivottavasti ei pärise jo 5kg rikki!!

Mä sain d-vitsku suosotuksen jo ekalla neuvolakäynnillä raskaana ollessa...Sitä suositellaa suomessa kesälläkin syötäväksi, varsinkin raskaana oleville/imettäville...

Eilinen neuvolakäynti...Yleistä kysymystä voinnista yms...Terkka ihmetteli kuinka jaksan vieläkin pumpata maitoa, enkä anna korviketta...Sanoi että yleensä monet ovat jo luovuttaneet muutamassa päivässä ja mä oon jaksanut jo kuukauden rumbaa...[8D]

Paino poitsulla 3540 g eli kahdessa viikossa melkein 500 g lisää...Eli vajaa kilo tullut lisää syntymäpainoon 5 viikossa...
Pituus 53,4 cm...Kahdessa viikossa melkein 3 cm lisää...Syntymäpituuteen 5,4 cm lisää...
Pipon ympärys 36,5 cm...Syntymän jälkeen 1,5 cm lisää...
Muuta: Tyytyväinen, rintamaidolla kasvaa hyvin, hymyjä on jo tullut!

Eli hyvin oli mitat noussut, mutta eivät kuitenkaan liikaa...Ylpeä äiti on tyytyväinen pojan kasvuun...[:)]

Eilen käväistiin pikaisesti neuvolassa, mutta uusi käynti heti ensi viikolla, kun saadaan vihdoin joku vakiterkka - nyt ne on vaihtunut koko ajan.

Poitsulla edelleen ripuli jatkuu, ja käytiinkin Jorvin päivystyksessä lauantaina, mutta kaikki oli ok, kun painokin noussut huimasti (lauantaina 4890 ja eilen 5000, lähtöpaino sairaalasta oli siis 4360 g), että täällä vasta ruoka-aikaan ollaakin kotona oltu. Meillä poitsu söiskin ihan koko ajan, ja terkka kehottikin välillä antamaan tuttia ja illalla korviketta, että saisin nukuttua. Nyt herään noin 6-7 kertaa yössä. Eilen sitten alettiin opetella tutin käyttöä ja on vähän helpompaa, kun kiukkusta kaveria voi lohduttaa välillä tutillakin eikä aina tissillä.

No nythän tuo heräs jälleen, joten menoa taas [:)]

Tuon kokoinen kun sinun vauvelisi on Illi niin varmasti vaatii paljon ruokaakin. Siinä on tekemistä että saa pidettyä tyytyväisenä.

Ai nii ne sano sulle otsta d-vitamiinista Sme? Mulle ne sanoi vaan et sinä aikana olis otettava ja tuossa mun neuvolakortissakin on tarra missä sanotaan lokakuun alusta maaliskuun loppuun suositellaan raskaaoleville ja imettäville d-vitamiinia 10mikrogrammaa/pvä. Hmm taas eri ohjeistuksia ympäri suomen.

Sme tiedätkö mikä muuten liikaa noissa mittojen nousussa? Ku mua niin pelottaa tuons uursyömärin kasvuvauhti. Pe sen sit näkee mitä mitat näyttää.

eemi uusi suosituskoko on 20 mikrogrammaa per päivä...Suomessa kuulemma annetaan liian vähän d-vitamiinia...Sen takia toi 20 mikrogrammaa...

En tiiä mikä on liikaa kasvussa, mutta...Itse kun ihmettelin tota puolen kilonpainon nousua niin terkka sanoi et älä huoli ei oo yhtään liikaa, just sopivasti...

Kaitpa vauvat itse tietää milloin on maha täysi...Ainakin meillä ei mee nukkumaan ennenkuin on maha varmasti täysi ja vaippa vaihdettu...

Meillä kävi eilen neuvolantäti kotikäynnillä.. ja voi että: ei ollut oma, vaan sijainen.. en tykännyt yhtään!! Oli ihan eri planeetalta mun kanssa.. ja oli asioista aika eri mieltä.. huoh.. no, punnittiin edes. Ja paineli mun kohdun.. Synnytyksestä ei kysellyt mitään, mut vastaili mun vauvakysymyksiin. Edes... Ens viikolla tulee vielä tuo sama!! [:@] JA sit alkaa ne "vauvaneuvolakäynnit". miten tiuhaan niitä tulee? Ens viikolla tuo kuulemma deevitskut. Ja punnitaan sillä harsosydeemillä taas.. no, en mä valita. Kiva, että kävi...

Höh...Meillä ei oo ollut yhtään kotikäyntiä...Kaikki ollaan menty neuvolaan...[8D] Eipähän tarvi siivota...[;)]

Poika täyttää huomenna kaksi viikkoa ja tänään käytiin neuvolassa. Kovasti poika sai kehuja, kun on niin reipas ja jäntevä![:)] Kaikki oli kunnossa ja poju kasvanut kovasti! Syntymämitat oli 51 cm ja 4070 g ja nyt 53,5 cm ja 4275g! Hyvin on Ukkeli kasvanut korvikkeellakin! Suursyömäri![:D]

Itsellä paino pudonnut kilon päähän lähtöpainosta, jihuu!!!

Eilen vauvan 1kk:n neuvola käynti.

Painoa oli tullut joo
Lähtö siis 3490 ja nyt 4670[:D]. Siis melkein 1.2kg kuukaudessa. Neuvolan täti sanoi et hyvä +. Viimeisen kahden viikon aikana siis painon nousua 300g/vk. Sanoi et keskimääräinen normaali nousu on 200-270g/vko. Et ei toi nyt niin paljon ole yli normaalin keskimääräisen toi 30g.

Pituudeksi sai huimat 54.8cm. Tota en taida uskoa. En ehkä laittanu ihan tarkalleen päätä sinne seinään. Lähtöhän oli 49cm et kuukaudes olis muka tullu 5.8cm lisää. Eipä taida. Mut katotaan mitä on kuukauden päästä.

Kupolin ympärys 37.8cm.

Kommenttina vain kasvaa hyvin[:D] ja jäntevä vauva. Tätillä oli vähän vaikeuksia tutkia kaikkia heijasteita ja refleksejä ku oli taas touhotustuulella[:D]. Jalat ja kädet kävi koko ajan.

Hormoni näppyjä tullut nyt ensimmäisiä naappeliin. On ollut jo kolme päivää. Toivottavasti nyt sitten ehtivät laskea ennen kolmen viikon päästä olevia ristiäisiä. Ja se mies pirulainen nyt vois vastata et käykö se mun ehdottama nimi[:@][:D].

Onneksi tämä minun neuvolan täti on myös vauvapuolella oikein ammattitaitoinen ja mukavan oloinen. Mä kun olin vähän huolissani tästä ihan jatkuvasta syömisestä ja painon noususta niin hän vaan tuumasi että jos vauvalla on nälkä niin silloin syödään. Ei ole ylärajaa. Ja et itsellehän se vähän on rankkaa kun joutuu koko ajan syöttämään mut eiköhän se kun vauva kasvaa niin välitkin pitene.  No ei tänään[:o], ny on syöty aamu yöstä puolen toista tunnin välein ja molemmat tissit ku öisin ja aamupäivisin menee yleensä yhtä tissiä kerralla nii maito on riittäny hyvin. Tänää loppuu kesken ihan varmasti jo aiemmin.[>:]

Meillä oli kotikäynti tänään. Oli sijainen, mutta tosi mukava ja opetti mulle kainaloimetyksen[:)] Poika on nyt lähtöpainossaan eli hyvin siis maito riittää. Kokeiltiin myös syöttöpunnitusta ja jätkä vetäsi 60g eli 60ml noin 10 minuutissa! Hmm paljonkohan saa siis yleensä sen parin tunnin aikana kun roikkuu rinnalla... No onhan siinä taukoja.

Ens viikon perjantaina sitten neuvolaan taas niin kuulee lisää mittoja[:)]

Meillä kävi neuvolan hoitsu kotikäynnillä tänään, ja sanoi että nelikilosen vauvan, niinku meijän jätkä, pitää saada 800 ml maitoo vuorokaudessa..järkytyin toisaalta, tää meijän jätkä kun syö päivällä neljän tunnin välein..syö siis tissistä ensin ja vetää pullosta lypsettyä/NANia/tuttelia jopa 60-70 ml..mutta periaatteessahan sen pitäs syödä 100 ml/kerta jos se söis 8 tunnin välein..eli vielä enemmän kun syö näin harvakseltaan..mihin ihmeen mahaan se vois vetää niin paljon?!

Joskus se syö kyllä iltaisin 80 ml ihan kepeästi, ahmii suorastaan, ja parin tunnin päästä vielä lisää, mutta tyypillisesti puklaa jos liian paljon syö kerralla. Ja sit kun syö enemmän eikä puklaa, nukkuu sit jopa 6 tuntia putkeen..Päivällä ei herralle syöminen oo aina mielessä, tykkää nukkua päivälläkin 3,5-4 tunnin pätkissä, ja syö sitten tissiltä mitä saa/jaksaa ottaa irti ja lisäks pullosta suunnilleen 40-60 milliä.

Mutta en usko, että tää sälli missään nimessä söis 800 ml/vrk!! Ja viiden kilon painonen vauva syö sit jo litran..herrajee..siinä sitä saa lypsää ihan tosissaan [8|]. 

HP Meiän poika on reilu 3.5 kg ja suurin vrk-annos on ollut 740 ml...Meillä loppu puklut kun annan cuplatonia joka syötöllä sen 4 tippaa ja aina syötön ppuolivälissä röyhtäytän kunnolla ja sit jatketaan loppuun ja taas röyhtästään....Tää vetäää kanssa välillä 20 minsassa 140 ml...välillä ei syö kuin 60 ml ja välillä 140 ml...Sen takia lämmitän maitoa osissa, esim. ensin 60 ml, sit 20 ml, 20 ml, jne...Kunnes työntää tutin pois suusta tai toisesta suupielestä alkaa valua kaikki maidot pois...

Meillä huomenna ensimmäinen neuvolakäynti. Hiukan kauhistuttaa, että olenko kotona saanut neidillä painon nousun jatkumaan. Kotiutuspaino maanantaina oli 2595g ja mitä olen miettinyt viime viikkojen painonnoususta niin sen pitäisi kyllä olla jo kohta 2750-2800g. Toivottavasti on, koska jos ei lähde nousuun niin sitten pitää ottaa taas yhteyttä sairaalaan ravitsemusterapeuttiin.

Nesterajotukset purettiin maanantaina myös, sitä ennen söi 8x 57ml, nyt menee 50-100ml mutta ei ehkä ihan noin usein [8|] vaikka aina kunm hereillä niin maitoa yritän tyrkätä naamaan.

Meilläkin oli jo eka neuvolakäynti (terveydenhoitaja kävi kotona) 4 vrk ikäisenä kun Kättäriltä käskivät pyytää käynnin 1-2vrk kuluessa kotiutumisesta keltaisuuden ja painon tsekkaamisen takia. Tyttö painoi syntyessään 3400g - sairaalasta lähtöpäivänä 3086g ja seuraavana päivänä kotona 3260g. Virkeä ja napakka vauva kirjoitti terkka neuvolakorttiin, ja sanoi ettei tarvitse huolehtia keltaisuudesta ja lisämaitojakin voi vähentää. 8x20 ml sanottiin sairaalassa lisämaidon tarpeeksi, olen nyt antanut terkkakäynnin jälkeen vähintään 4x20ml ja imettänyt joka välissä kun tyttö vain tahtoo syödä. Oma maitokin tuntuu olevan nousussa, kun tyttö lopettaa syömisen niin sitä valuu rinnasta ihan kunnolla.

Viikon päästä seuraava käynti, vähän jännittää mitä paino on silloin. En ole käyttänyt rintapumppua vielä, mutta ajattelin kohta kokeilla mitä pumppaamalla saisi jos siitä vähän näkisi että minkä verran rintamaitoa saa.

Meillä oli toinen kotikäynti tänään. Painoa oli tullut viikossa n. 400gr: nyt menty yli syntymäpainon 150gr HUH. Mulla ei ole hajuakaan siitä, minkä verran päivässä syö: tissimaidolla kun mennään.. mut nähtävästi riittävästi ja hyvä niin. Viettää päivästä varmaan puolet tissi suussa.. [:D] mut itepä oon tapani valinnut. En valita. [8D]

Mä kysyin ulosnukuttamisesta ja sain "luvan" jättää nukkumaan ulos, jos vaunutellessa nukahtaa. Tähän asti kärrätty vaunut sisään ja olen nukkuvaa lasta riisunut varovasti vaunuihin... [8|] D-vitamiinit saatiin kanssa, mut minen taida niitä antaa: haen niitä gefiluksen, missä on dee samassa. Nuo kuulemma aiheuttaa aika paljon mahavaivoja.. kiva.. [:'(] Nyt sit seuraava kotikäynti on parin viikon päästä omalla neuvolantädillä: meillä vaihtuu neuvola nyt asuinpaikan mukaan lastenneuvolaksi. JÄnnää ja haikeeta samaan aikaan.. ja lokakuussa on mulla jälkitarkistus. Sitä ootellessa.. Vuoto on mulla melkein ohi kokonaan: JEE, pian pääsen kylpyyn ja saunaan!!!! [:)]!!

meillä kävi terkka tänään kotona tarkastuskäynnillä..
Poika painoi sunnuntaina synnäriltä lähtiessä 3500g ja nyt painoa oli jo 3840g [:)] eli +340g/4 päivää...ilmeisesti maito riittää [;)]

Hän myös laapisti pojan navan, sanoi kyllä ettei se haise eikä mitään, mutta erittää aika runsaasti kuollutta solukkoa(?) Jospa se napa siitä pikkuhiljaa irtois...Poika vetää raivarit joka kerta kun yritän putsata navan ja sit se onkin hankalaa kun sätkii ja potkii koko ajan...oon silti mielestäni saanu sen hyvin putsattua...

Sit juteltiin synnytyksestä ja imetykseen liittyvistä asioista...

Ens torstaina kun poika on 2vko:nen tulee terkka uudelleen käymään kotona...

Hyvin mä eilen arvelin [:D]Neiti painoi tänään 2750g ja oli 47cm pitkä.
Rotavirus"rokotteen" eka annos saatiin.

Takaisin