Vauvaneuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sme
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sme

Puuhakas puhuja
Laitetaan tälle uusi keskustelu niin jää mammojen neuvolakäynnit omaksi osiokseen...

Syntymämitat 2466 g, 47.5 cm pituus ja pää 35 cm...

Tänään eka lastenneuvola aika...Eli keskustelua yms.. mittauksia tietenkin...

Eli 2,5 viikkoa vanha poitsu ja painoa tullut 500 g syntymäpainoon...Eli tänään 3050 g...Pituus 50,7 cm ja päänympärys 35,8 cm...

Hyvin on ruoka maittanut![;)]
Muita kommentteja hyväkuntoinen, jäntevä poika, hienosti kasvaa, saa äidinmaitoa pullosta...

Sai kehuja niskan kannattelusta ja siitä että kädet aukeaa nyrkistä hienosti...kokoisekseen erittäin hyvin kehittynyt ppoika...Ja äiti on ylpeä....[8D]
Sit saimme d-vitamiinitipat poitsulle...1 tippa kerrallaan aloittaa huomisesta alkaen...Jekovit-merkkinen...

Terkkari oli ihmeissään kun kuuli että syötän 3 h välein ja pumppaan maidon pulloon...Ihmetteli et missä välissä kerkeät nukkumaan...No päivällä ja yöllä...AIna 30 min-2h kerrallaan...[8D]
Ihmetteli mun jaksamista...No toistaiseksi mennään näin ja jos näyttää ettei jaksa pumppaamista niin sit siirrytään korvikkeeseen...

Mutta suurin onni oli se, että nyt saadaan virallisesti siirtyä elämään poitsun mukaisissa syötöissä eli kun poitsu herää niin sapuskaa, ei tarvi herättää 3 h välein syömään...[:D]

Seuraava terkkari käynti ois kahen viikon päästä...Ja terkkari + lääkärikäynti 8.9...

Meillä oli tänään myös neuvlan täti kotikäynnillä Ja tällä kertaa lasten neuvolasta.

Muuta ei mitattu kuin paino ja sitä olikin jo 4070g!!! Tytsy ollu ruoka-aikaan kotona[:D].

Keskustelin tästä kui tyttö haluis olla koko ajan tissillä. Täti oli sitä mietlä et kun nykyisin mennään vauvan tahtisella imetyksellä niin sillä sit mennään. Et sit jos itteä alkaa liikaa ahistamaan olla tissi suussa koko ajan niin sit vois yrittää jotain vaihtoehtoisia keinoja saada vauva tyytyväiseksi. Nämä olivat hyssyttely tiiviisti sylissä ja tutti. Et enää ei ollenkaan suosita sitä mitä joskus aikoinaan et kiellettiin äitejä syöttämästä useammin kuin kolmen- neljän tunnin välein. Ja sit äidit ja vauvat itki molemmat[&:].

Toisen iho en kesinyt kovasti mut sekin on ihan normaalia eikä tarvitse paljoa rasvailla. Kerran päivässä riittää ihan perusrasvalla. Näin oli tehnyt tähänkin asti kun olin ajatellut et turha opettaa vauvan ihoa heti alkuun rasvaamiseen vaan saa iho ihan ite oppia säätelemään kuntoaan. Samaa mieltä oli neuvolan täti.

Meillä kans saatiin Jeovit tippoja. Ei muuten sanonu mitään et pitäs alottaa hitaasti. Ajattelin kuitenkin niin tehdä. Mut olin ajatellu alottaa kahella tipalla. Mut jos sinä Sme olit saanu ohjeeksi alottaa yhellä nii mäkin taidan tehä sit niin.

Sit oli puhetta pienistä vatsavaivoista. Sanoi et ne kuuluu asiaan tän ikäsellä. Suositteli et vois antaa maitohappobakteeri tippoja. Et vauvan elimistö kyllä pikkuhiljaa kehittää omia bakteereita mut näiden maitohappobakteerien hyvä kanta on todettu olevan hyväksi jo vauvasta lähtien. Ja sit jos näyttää et alkaa olla enemmän vatsavaivaa nii sit guplatonia.

Seuraava käynti onkin sitten neuvolassa. Mielenkiinnolla odotan, koska kotona ei ole tuota pituutta mitattu ollenkaan. Kuukauden ikäisenä siis kahden viikon päästä mennään.

Kertoi myös, että ensimmäiset rokotukset tulevat sitten kaksi kuisena. Ja uusia rokotteita on rotavirusrokote ja joku pöpö rokote, mikä nyt sit olikaan.  Mä otan kaikki rokotukset. Poika osallistui aikoinaan tuohon rotavirusrokotetutkimukseen. Sai valitettavasti lumelääkettä. Rokote todettiin toimivaksi koko sillä kannalla missä poika oli mukana.

Terkka sanoi et d-vitkskut kannattaa aloittaa varovaisesti koska ne voi aiheuttaa vatsaväänteitä kun ei vauvan suolisto oo tottunut niihin...Ja aamusta/aamupäivästä kannattaa antaa, niin ei ainakaan huuda yöllä vatsanväänteitä...Meinasin tehä niin et annan lusikalla ensin ja sit vasta maitoa päälle, niin saa maun pois suusta...Sit jollei noi sovi niin on ainakin kahta muuta valmistetta joita voi kokeilla...

Meillä sanottiin perhevalmennuksessa, et neuvolasta saatavat d-vitamiinit aiheuttaa usein vauvoille mahaanväänteitä. Ja, että jos se ei sovi niin toista merkkiä vaan ostamaan. En sit tiiä jakaako ne ymäri suomen sitä samaa vai eri... Sano vaan siellä, et se taitaa olla halvinta mahdollista, joka ei sit taas oo parasta mahdollista. Mutta enpä minä näistä vielä tiedä mitään[:D]

D-vitamiineissä oli se ero et jekovit on vesipohjainen ja devitol on öljypohjainen...joillakin on ainoastaan auttanut deetipat...Niitä kyllä annostellaan vissiin 20 tippaa/päivä...

juu veikkaan kyllä et neuvolasta annetaan sitä halvinta mahdollista...säästöbudjetti iskee...[;)]

Mä olen pojalle ihan ite ostanu alusta lähtien tipat ja mä käytin sillä just tota devitolia. Sen masu kesti sen ihan ok. Ja mä olen ymmärtäny et usein ne öljypohjaset on enemmän sellasia mitkä aiheuttaa vatsan väänteitä. Et toi vesipohjainen olis parenpi sen suhteen. Mut kokeiltava on mikä sopii kenellekkin. Olinkin ennemminkin ihmeissäni ku kuulin et täälä saa neuvolasta tipat.

Onko se kuitenkin niin et sieltä saa vain tän alotuspakkauksen ja sit jatkossa pitää ite ostaa?

Mun tietääkseni vauvat tottuvat hyvin pian siihen vitamiinin makuun ja pitävät siitä tottumisen myötä. Mä laitoin viimeksi ne tipat aina tuttipullon tuttiin, on paksua ainetta, ja sitten tilkan vettä päälle. ja annoin vauvan ottaa sen siitä tutista juuri ennen tissiä. Se ei siis valu tutista pois ilman imua ku on sen verran tönkköä ainetta. Nyt ajattelin kokeilla et käyn tänään ostamassa pehmolusikan millä annan tipat suuhun. Tottuupahan lusikkaan hyvissä ajoin.

Tuli noista vitamiinitipoista mieleen, kun taallahan ollaan niin kovasti ton kalanmaksaoljyn puolesta. Sita sit suositellaan 4 viikkosesta lahtien ja aika paljon viela, olikohan 5 ml - siis ihan sairaan iso sellanen mittaruisku.[:-] Se mika mua huvittaa on, et mun vanhemmat on nain vanhemmiten loytaneet kalanmaksaoljyn ja ne ostaa sita Møllerin valmistamaa, mita taaltakin saa. Niin norjalaisessa pullossa lukee, etta suositellaan lapsille 4 ikaviikosta alkaen ja suomalaisessa pullossa lukee, etta ei alle 4 VUOTIAILLE lapsille. Luulis, et samaa oljya kuitenkin on, kun on sama valmistaja..

Ma en silti oo antanu sita oljya meidan tytolle, vaan ihan oon ostanut tippoja. Siis 5 tippaa sen 5 ml sijasta. Paljon helpompi antaa, eika vauvakaan puklaa/kaki kalanhajusia.[:'(][:'(] Ma en tajuu, et naa paikalliset oikeesti viittii..[8|]

Meidän piti ihan itse ostaa vitamiinitipat. Neuvolasta annettiin vaan esitteitä eri tipoista ja neuvolatäti kertoi mikä on ollut täälläpäin suosittu. Jecovittia ostin tänään apteekista ja huomenna olisi tarkoitus alkaa antamaan. Ja jos jecovitista tulee jotain vatsan väänteitä niin ostin gefilusta rauhoittamaan mahaa. Neuolatäti sanoi että jos imettävä äitikin syö/juo gefilustuotteita niin se auttaa myöskin rauhoittamaan vauvan mahaa. Tiedä sitten [:D]

Ja Sme, meille sanottiin kun sairaalasta lähdettiin että pitää syöttää 3h välein korkeintaan [&:] Meillä imetetään ja annetaan välillä korviketta jos ei tisseistä maitoa yksinkertaisesti tule riittävästi.

Ja sitten oli ensimmäinen neuvolakäynti 3.8 ja mitoista painon ainoastaan katsoi. Hyvin oli paino lähtenyt nousuun (n. 300g tullut lisää). Tomera poitsu joka kannattelee hyvin päätään. Seuraava neuvola on sitten 23.8 jolloin on 1kk neuvola [:)]

Meidän neuvolan täti ja minä ite olen kyl ehottomasti sitä mieltä et on ihan hullua jos vauvalle ei saa antaa ruoka useammin ku kolmen tunnin välein. Jos hän sitä tasan tarkkaan vaatii ja näyttää et on todellakin nälkäinen niin kyllä mä sitä suokaa myös annan. Tarkotus olis tietty et välit olis sen kolme tuntia nii ehtis itekki jotain muuta ku istua tissi suussa.

Eilen pidin tiukasti kiinni siitä kolmesta tunnista mut yö on menty 1,5 tuntia - 2,5 tuntia per syöttöväli. Eikä juuri mutenkaan ukuttu kun pitää jatkuvasti kovaa murinaa jä ähinää. Toisella vissiin vatsavaivoja. Enkä ollu edes niitä Jekovitteja alottanu. Kakkaa ei olekkaan ollu nyt ihan joka vaipassa, et johtuukohan vatsan purut siitä vai siitä et syöttövälit on pidentyneet ku en ole antanu heti ku on pyytäny eilen? Vaikee sanoa. Mut siihen asti ku syötin silloin ku vauva pyysi ei ollu pahemmin vatsavaivoja.

Mäkin viimeksi Vantaalla asuessani ostin Ne jekovitit ihan itte. Täällä vaasas antoi neuvolantäti purkin.

Hei meille sanottiin neuvolassa, että jos haluaa, niin voi ostaa sellasia Gefilus (muistaakseni)- tippoja, missä on SAMASSA se d-vitamiini. Ei tarvi erikseen sit niitä. Oisko siinä mitään itua?

Ai pitääpä ottaa selvää. Siis se olis maitohappobakteeri ja d-vitamiini samassa?

Me käytiin pikapunnituksella eilen viikon ja päivän iässä ja poitsu oli 2g vajaa syntymäpainossa[:)]Hyvin siis tulee maitoa[:)]

Kuinkahan paljon mulla tuota maitoa oikein tulee ku kahen viikon kohdalla on syntymäpaino ylitetty 580g? [:D][:D][:D]

Täällä kanssa maitoa tuntuu tulevan kiitettävästi[:)]
6:ssa päivässä poitsu kerännyt 430g painoa lisää.Eli tänään punnituksessa 3810g[:)](syntymäpaino siis 3380g kaksi viikkoa sitten)
Kohta ei rimppakintuista tietoakaan kun tulee makkarat reisiin[:D]

Katselin meidän lasten neuvolakortteja ja kyllä ainakin meidän lapsissa on tyttöjen ja poikien painon nousussa selkeä ero.Tytöt olleet 3kk iässä n 6kg:n paikkeila kun pojat saattanut olla pitkälti yli 7kg...

Että kohta on taas kantamista tuossa pikkuritarissa[:)]

Käytiin tänään pikku-ukon kanssa neuvolassa ja kaikki on loistavasti! Iso kivi putosi harteilta, kun sai vastauksia kysymyksiin ja pojan paino oli noussut lähes syntymäpainoon. Pojalla nyt siis ikää 6 vrk. Kovasti sai poju kehuja, hienosti seuraa ihmisiä ja liikettä katseellaan ja koittaa jutella.[:)] Vaa'alla ollessaan teki tietenkin pissat siihen, mutta onneksi ei nyt suihkutellut ihan kaaressa...Yhtenä päivänä meinaan hoitopöydällä ollessaan pissasi melkein naamalleen![8|]

Pääsin myös itse juttelemaan lääkärin kanssa ja sain lääkeapua tähän nukahtamisongelmaan (olen viikossa nukkunut n. 10 h[&o]), toivon että ensi yönä saan vihdoin tajun kankaalle...
Luulin myös, että neuvolantäti vain pikaisesti tarkistaa ja punnitsee vauvan, mutta siellä juteltiin varmaan tunnin verran kaikenlaista. Kyseli kaiken synnytyksestä ja sairaalassaolosta, kotijutuista, minun voinnista, isän tuntemuksista (isä oli mukana) jne. Tuntui kivalle, että välitettiin, kun sairaalassa hoitajat eivät ehtineet edes vauvan hoitoa näyttämään, käskettiin vain katsoa huoneen telkkarista video.[:@]

Ensi viikolla sitten ekaa kertaa lastenneuvolaan! [:)]

Anteeks kun kyselen vähän väärässä paikassa, mutta eikö ne gazelle tosiaan opettanut mitään vauvanhoitoa sairaalassa?[:-] Etkös synnyttänyt TAYSissa? Nyt alko pelottaa. Enhän minä ite osaa vielä mitään, varmaan en osaa edes nostaa sitä vauvaa oikein[:(]

Täytyy sitten varmaan pyytää anoppi opettamaan jos muu ei auta[&:]

Madie: Kyllä ne nyt pikaisesti opetti jotain, mutta esim. pyllyn pesua ja kylvetystä ei näytetty. Yksi hoitaja pyytämisen jälkeen näytti navan ja silmien putsauksen ja vaipan laittamisen. Itse jännitin eniten kakkapyllyn pesua ja kysyin yhdeltä hoitajalta, että soitanko sitten kelloa, että joku tulee apuun. Hoitaja vastasi, että ei tarvitse, nostat vauvan vain näin (ja näytti otteen) ja viet vessaan.[X(] Ok...No, tuolla tavoin sitten toimin ja hyvin onnistui!![:)]
Varmasti saat apuja, jos vain jaksat sitkeesti rinkutella soittokelloa ja pyytää apua. Mä en viitsinyt, kun oli vähän muitakin murheita/ongelmia.
Kannattaa vain rohkeasti kokeilla itse, pukea ja vaihtaa vaippaa, äkkiä sen oppii! Mullakaan ei ollut oikeastaan mitään kokemusta vauvanhoidosta ja hyvin olen oppinut. Vauva täyttää tänään viikon ja on edelleen hengissä![:D]
Hoitajia oli vähän joka lähtöön, osa mukavia, osa ei niinkään. Kannattaa myös rohkeasti pyytää, että ottavat vauvaa hoitoonsa, jos tuntuu, että et saa itse levättyä. Hoitajien kansliassa oli varsinkin yöaikaan pitkä rivi vauvansänkyjä![;)]

Mutta se video kannattaa katsoa, siinä on hyviä hoito-ohjeita! Niin ja kotona vauvan kylvetyskin onnistui, vaikka sitä ei sairaalassa näytettykään!
Niin ja jos olet synnytyksen jälkeen heikossa kunnossa, niin pyydä tuomaan ruoka suoraan huoneeseen. Muuten ruoka pitää hakea itse käytävältä ja ne tarjottimet painaa hitosti!! Niin ja seltä käytävän jääkaapista saa hakea mehuja, jugurttia, hedelmiä jne...

Kyllä sä MADIE pärjäät, kun mäkin pärjäsin!!! Tsemppiä!!

Menee vähän ohi tämän aiheen, mutta kysele vaan Madie lisää Tayssin toiminnasta,/käytännöistä jos haluat jotain tietää! Kertoilen kyllä!

Kiitti vastauksesta[:)] Ehkä me siis pärjätään. Oon vaan vähän huono pyytämään apua, kun ei haluais olla hirveästi vaivaksi jos siellä on kiirettä ja muuta, mutta kai sitä kelloa on vähän pakko painella, jos ei osaa eikä jaksa. Ja kyllähän ne muutkin sitä painelee[:D] Muutenkin on varmaan turha stressata tällaisesta etukäteen, mutta minkäs sille voi.

Täytyy tosiaan katsoa se video sitten[:)]

Aika outoa gazelle et siellä ei opetettu osastolla vauvan hoitoa. vaasassa ainakin tuntui et olivat koko ajan valmiita opettamaan. Mut mä sanoin et joo kittos mä pärjään ku halus ite päästä pientä hoitamaan. Tosin toisena aamuna hoitaja tei aamupesut ja punnitsi ym. nii mä sain mennä rauhassa pitkän kaavan mukaan suihkuun.[:D]

Elysee: musta tuntuu et täällä on tytöllä tullu nopeammin painoa ku pojalla tuli. Mut poikakin painoi kaks kuisena yli 6kg[:D]. Tarkalleen ottaen tyttö oli aikalailla saman painonen kahen viikon neuvolas ku poika oli mut poika olikin syntyessään 400g painavanpi. Ihan jännittää ens viikolla mennä neuvolaan ja punnitukseen, mitähän lie vaaka silloin näyttää kuukauden iässä?

Tampereella on ihan kamala ryysis ja nyt mennään pahinta aikaa. Tilaa ja hoitohenkilökuntaa on aivan liian vähän.[:(] Kaikilla siellä on ihan törkee kiire ja vauvoja tulee kuin liukuhihnalta...Vauvatehtaaksi sitä jo sanotaan.[&:] Lähes kaikki lähikuntien pienemmät synnytyssairaalat on lakkautettu, joten kaikki tulevat Tayssiin. Nyt vielä Vammalan sairaala on kiinni koko elokuun, joten Vammalalaisetkin tulevat Treelle...
Tosi kivoissa asioissa säästetään![:@] Niin ja Tayssissa on vielä putkiremonttikin meneillään, mutta onneksi ainakin mun huoneen kylppäriin tuli vesi! Kesäkuussa osa huoneista oli kokonaan ilman vettä...

Takaisin