Vauvan vaivat ja vointi

Juu luumua mekin saatiin syödä ihan huolella että loppu ummetus. Ei auttanu ne parit t-lusikalliset. Ja mallasuute sit pieneen määrään maitoo autto loppujen lopuks. Nykyään on ihan vakio että ruoan päätteeks syödän vähän luumua. Ja ruoan kanssa juodaan vettä niin masu toimii hienosti. :)

Tänään parin päivän tauon jälkeen otettiin taas vähän velliä iltapalaksi. Pian sen jälkeen pojan posket ja suun ympärys lehahti aivan punaiseksi sekä leukaan, kaulaan ja rintaan ilmestyi nokkosihottumaa. Poika sai siis selvästi allergisen reaktion. Hetken päästä tästä, hän oksenti taas melkoisesti, todennäköisesti kaiken, mitä oli juuri syönyt.

Tästä olenkin nyt osannut laskea yhteen 1+1. Viimeksi oksennettiin silloin kolme päivää sitten kun oltiin syöty perunaporkkanavelliä. Kahtena päivänä välissä oli velli loppu ja tämään ostin lisää maissivelliä ja annoin. Mitä yhteistä näissä kahdessa vellissä on? No maito tietenkin. Mille itse olin pienenä allerginen? No maitohan se. Viikon verran velli sopi ja nyt on kaks viimeistä kertaa oksentanut ja tänään sen lisäksi nuo iho-oireet. Enpä kyllä uskalla enää mitään maitopohjaista antaa. Onneksi pystyn imettämään.

No ehkä me sitten jätetään noi kuumemittaritouhut suosiolla pois. Hassua että ohjeistukset on niin erilaisia, meidän neuvolasta nimenomaan suositeltiin konstia ja saatiin oikein kutsu neuvolaan operoitavaksi, kun neuvolantätillä kuulemma on hyvin tämä "taito" hyppysissä laughing4

Kyllä mä oom ymmärtäny, että kuumemittarikonsti olis ihan hyvä ja suositeltava käytäntö tarpeen vaatiessa, mutta ei pitäis sit käyttää joka päivä.

Aika paljon olen netissä lueskellut kaikenlaista vauvanhoitoon liittyen ja aika usein tuo kuumemittarikikka on tullut vastaan.

Kyselinkin tuolla kiinteissä tuosta että jos itse tekee luumusosetta niin tehdäänkö se kuivatuista vai tuoreista luumuista ? Ei hajuakaan, mietin että yleensä kuivatut luumut ovat ne joita suositellaan vatsan ja suolen hyvinvointiin, mutta ne ovat aivan järjettömän makeita. Tuntuisi hullulta antaa niin makeaa vauvalle. Se kaupan luumusose taas ei ole läheskään niin makean makuista. Täytyy kysäistä neuvolasta ens viikolla.

Mulle terkka sanoi "soseita kannattaa tehdä itse jos vaan viitsii. Mut luumusosetta ei kyl tartte ite ruveta vääntään... et eka liottelee luumuja, keittelee jne" eli ymmärtääkseni mahaan auttaa nimenomaan kuivatut luumut. Ja kuivatut luumut on makeita, koska niistä on vesi poistettu ;) Kaupan soseeseen sitä vettä (ja hyytelöimisaineita) on sit lisätty nii ei taas maistu niin makealta, kun sokerit on "lantrattu" vedellä.

Sä voit Jolanda keittää itse tuoreet luumut kypsiksi ja soseutat sitten. Tälleen ei tuu mitään ylimäärästä siihen soseeseen. Keittelet ainakin 10min kiehuvassa vedessä, poista sitten kuoret ja soseuta. Vedä vielä sihvin läpi, ettei mitään kiven palasia tms jää mukaan. Laita vaikka päärynää sekaan, jos ei oo sopivan makeata se sose. Tällaisen ohjeen löysin itte, kun joskus googlasin raskaana ollessa vauvan soseita. En oo siis ite tehny tällaista, kun poika itki ja väänsi vatsaansa koko illan, kun kaupan luumusosetta testattiin. Mut kokeilen luumua myöhemmin uudelleen ja sit teen ihan itse sen. :)

EDIT: 10 minuuttia on ohjeellinen. Keität ne tarpeeksi pehmeiksi eli kypsiksi tietenkin.. :D

Hyvä tieto kiitos molemmille :) Mä tein jouluna luumusoppaa ainakin sen seitsemän kertaa, niin on taito hyppysissä. Hyvä tulos tulee myös, jos laittaa luumut vaikka etukäteen veteen likoamaan ja sitten keittelee. Ei tarvi keittää niin kauaa, luumut hajoavat sitten helpommin. Aion tehdä itse soseita ainakin alkuun.

Meillä on tällä hetkellä sellainen tilanne että vauva on itkunen, pyllystä tulee jo vähän verta kun sieltä olis kunnon patukka tulossa mikä ei pääse ulos :( Meinaan kuitenkin käydä tänään siellä neuvolassa ja jatkossa syötän sitä luumua, jos se vaan vauvan vatsalle sopii.

Ajattelin tehdä soseen itse, kiitti simbbu ohjeista :)

mä oon pakastanu sitä kaupan luumusosetta,ei sille ainakaa mitää kummosta tapahtunu.ihan samanlaista oli ku sen sulatin.

Meillä ei oo ollut pään nykimistä mutta oikean jalan nykimistä nukahtamisen yhteydessä. Eikä oo loppunut vaikka oon ottanut jalasta kiinni.. Neuvolalääkäri katsoi ja kysyi myös kollegaltaan niin loppu tulemana joko nukahtamiseen liittyvää rentoutumista tai hermoston kehittymättömyyttä. Meillä oli aika kovatkin vipattelut ekat pari kuukautta käsissä ja jaloissa mut nyt ne on loppuneet. Samoin tuota nykimistä ei oo nyt pariin viikkoon enää ollut.

Jos teet esim.pakastetuista marjoista soseen ja keität tai kuumennat sen kunnolla ( joku voi kertoa mitä se kunnolla kuumentaminen on) niin sen voi pakastaa kuumakäsittelyn jälkeen. Uudelleen ei saa pakastaa ilman kuumakäsittelyä.

No tuota mäkin oon miettiny, kun pitäs ruveta lihasoseita tekemään ja kaupan lihat ovat saattaneet pakkasessa jossain matkan varrella käydä (kaupan jauhelihaa en edes harkitse syöttäväni). Mut kylhän sen lihan voinee kypsennyksen jälkeen pakastaa "uudelleen" huoletta..? Vitamiinithan ym. noissa käsittelyissä kärsii, mut pöpöjen pitäisi pysyä kurissa kun nopeasti jäähdyttää ennen pakastusta.

Noh, niissäkin on varmaan eroja... Mut usein teurasjätettä, jänteitä sun muuta. Mies vielä täs onnellisena toi kaupan omaa jauhelihaa meille ruuaksi, josta sit valistin, että nii tähän on luultavasti jauhettu ne kaikki päiväysvanhenemassa olevat lihat. Aikuisen maha tuskin valittaa vaiks olisikin vähän vanhenevaa, mut muksulle ei viitti syöttää :) Kerran myös olin ajattelemattomana ihan ajoissa ennen päiväystä pakastanu jonkun ihan perusjauhelihapaketin (ei siis kaupan omaa, vaan isomman lihatalon) josta sit tein lihapullia. Jo tehdessäni haistelin, et jännä haju... Lihapullat hais valmiinakin ihan hirveelle, maistoin yhen ja nakkasin kaikki roskiin. Ilmavaivoja sain jo tuosta yhdestäkin ja otin opikseni, eli varmaan oli tuokin jauhis joskus pakkasen kautta käynyt ennen myyntiin tuloa. Jäi mieleen tuo jauheliha kaverin taannoisesta facebook-keskustelusta, kun joku vanhempi kotitalousihminen älähti, että ei jauhelihaa soseisiin, kun ovat aika moskaa.

Muokattu viimeksi:
Mäkään en osta ihan mitä tahansa jauhelihaa... tällaisena peruskuluttajana mun on pakko luottaa siihen, et atrian liha on kotimaista ja laadukasta. Tosin.. ei sekään sitä sisäfileestä oo jauhettu. Mut jos jauhelihaa ostan, niin ostan atriaa.. kovasti ainakin vakuuttavat lihan olevan kotimaista enkä mä lähe sinne kyttään et näinkö asia todella on. :D Meidän perheessä kun kerta metsästetään, niin saadaan kyl hirven lihasta ite jauhettua silloin tällöin. Voishan sitä toki ostaa lihaa tuottajalta aina isomman kasan ja jauhaa kotona, niin ois ainakin sit sellasta, mis ei oo jäänteitä.. Mut kyl mä luotan atriaan, kunnes joku iskee todisteet pöytään, et hyi paha kauhea atria. :D Eineksiähän mä en käytä, sama se kuka niitä valmistaa.
Nii ja mulla on kaks tuttua alalla.. toinen heistä sanoi ihan suoraan, mitä siellä palvelutiskillä myydään. En osta itte tehtyjä tuotteita lainkaan kaupoista.

Mä muistelisin, että ei ollu Atriaa tuo mun hajujauhis ;) Ja hirvestyskausi meni sopivasti ohi, nii ei ainkaa tuoreeltaan saatu jauhelihaa soseisiin. Pakkasesta kyllä löytyis, mutta se ois sit taas sulatus ja pakastus, mut kypsennetäänhän ne välissä. Onkohan missään kaupan lihoissa merkintää, että ei olis pakastettu koskaan..?

En oo muuten huomannu kattoo, et onko.. hmm.. No, eniveis.. jos sen kypsentää, niin sen saa huoletta kyllä sitten pakastaa uudestaan. :) Muutenhan pätee sääntö, että pakastettua ei pidä pakastaa enää uudestaan.

Takaisin