Vauvan vaivat ja hoidot

Viime yö meni ihan hyvin, pari syöttöä ja muuten taisi nukkua (en oikein muista, meinaa olla hieman väsymystä ilmassa..). Tänään ei ole kuumeillut eikä myöskään oksentanut. Kiukkuinen kuin ampiainen, kakan sain tulemaan kuumemittaria avulla ja se oli pahanhajuista, haisi ihan norolta :sad001 ei ole nukkunut päikkäreitä juurikaan eikä ruoka maistu, kitinää kitinää kitinää.. Onneksi mies tuli kotiin ja otti neidin, tänään olis ollu salipäivä hänellä mut taisi nähdä että oon aika naatti joten on tämän illan kotona. Jospa alkais pian ruoka maistua, eihän se nukutakaan jos yrittää pelkän tissimaidon turvin elää :/


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Kuinkakohan kauan tuota kiukuttelua kestää tuollaisen mahataudin jälkeen. Neiti kuumeili siis vielä ti, mut muita oireita ei ole ollu. Nukkuu ja syö vaan tosi huonosti, valveilla ollessaan vaan kiukuttelee. Herää yöllä 10 kertaa itkemään ja päivällä nukkuu päiväunia vaan pienissä pätkissä ja koko ajan pitäs olla hytkyttämässä. Raskasta :sad001


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ehkäpä tuossa on tuommoinen kierre... kun ei syö hyvin niin ei nukuta. Ja kun on väsynyt niin ei jaksa syödä hyvin. Ehkäpä siihen auttaa vaan aika, voimia jaksamiseen :Heartred
Tai jos hänelle on vaikka tulossa myös hampaitakin ja osuu samaan syssyyn. Tai olisiko muutenkin semmoinen kehityksen vaihe? Meillä ainakin tyttö on nyt tosi mussa kiinni. Tyyliin itkee lattialla jos näkee mut eikä pääsekään syliin. Sylissä itku loppuu kuin seinään. Tai olisiko oksentaminen esim ärsyttänyt nielua/suolisto mitä lie ja siksi vielä kipuilee? Nämä kaikki on ihan arvailuja... mutta jos niistä vaikka saat jonkun ajatuksen :)
Parempaa vointia pienelle! :Heartred
 
Tuolla tytöllä on sitten jonkunlaista ihottumaa. Mää en tiedä mistään ihottumista yhtään mitään. En ole jaksanut olla tuosta huolissani. Tulee semmoisia reunoilta punertavia läikkiä, mitkä on vähän kuivia/kohollaan keskeltä. Sopii kai johonkin atooppiseen ihoon kun ritin googlailla. Koko atooppinen ihokin ihan hepreaa mulle... Tietystihän mä mietin että onko jotain allergista.... mutta kun mä oikeesti koen ettei toi ole "kuoleman vakavaa". Että jos olisi allergiaakin, niin parempi kai siedättäminen, oli sitten mikä vaan se allergisoiva juttu.

Sibicort voide tuntuu tepsivän hyvin noihin. On vielä niin "tahmeaa" että pysyykin suunnillee siihen mihin laitetaan.

Neuvola meillä on parin viikon päästä ja siellä kyllä pyydän että katsovat kunnolla. Itseasiassahan tuo on se neuvolalääkäri, eli pitäisi sitten saada selvyys.

Vähän nyt tässä kuitenkin kyselen onko muilla ollut ihottumia? ovatko olleet vakavia? Ja onko esim ihottuma aina tarkoittanut allergiaa? Tätä ihottumaa on ollut ainakin useampi viikko.

En siis jaksa uskoa mihinkään vakavaan oireiluun. Mutta kun itse olen vähän semmoista "mennään lääkäriin vasta kun pää kainalossa"-tyyppiä, niin sitä sitten miettii että jos onkin jotain nopeamman reagoimisen arvoista...
 
Missä kohdin hänellä Sandy ihottumaa on?

Meillä molemmilla lapsilla on atooppinen iho joka on periytynyt isältä. Meillä ihottuma ei ole allergiaan liittyvä, vaan "vain" perinnöllinen ominaisuus. Pahimpiin kohtiin laitamme sibicortia kuureina. Eli viikon rasvataan ja viikko ilman. Kortisoni ohentaa ihoa ja heikentää siten ihon omaa kuntoa joten jatkuvaa käyttö ei saa olla. Atooppisen ihon hoitoon kuuluu rasva rasva ja rasva :) meillä kylvetään joka ilta ja veteen laitan vauvaöljyä. Sitten vielä kostea iho rasvataan kauttaaltaan perusvoiteella. Meillä toimii aqualan ja miniderm.
Jos ihottuuma on allergista niin hoitona tietenkin aiheuttajan välttely :)
Mutta kokeile tuota rasvaamist nyt alkuun ja tosiaan seuraile ruokia paheneeko jostain.

Vaatteet ja lakanat kannattaa huuhdella hyvin ja käyttää herkkäihoistrn pesuaineita. Itse vältän zeoliittia sisältäviä pyykkijauheita koska pilaavat koneen ja jää ät vaatteisiin pölisemään..

Nythän on siitepölykausi alkanut joten pienten kroppa voi hyvinkin reagoida vähän allergiaoirein esim ristiallergeenien kautta.. (Jos on allerginen koivulle niin usein myös omena kutittaa kurkkua) Moni reaktio on kuitenkin ohimenevä :)

T: itseoppinut ihotohtori
 
Sandy meillä on pojalla punainen, laikullinen ja hieman kohollaan oleva iho. Sopii hyvin atooppisen ihon kuvaukseen. Eniten tätä ihottumaa on poskissa, rinnassa, selässä ja käsivarsissa. Aqualanilla olen rasvaillut. Minulla tai miehelläni ei ole atooppista ihoa. Soitin eilen asiasta neuvolaan, niin 8kk neuvolalääkärissä lääkäri kattoo sitten ihoa. Sillä ajattelin viedä asiaa nyt eteenpäin, kun poika raapii nykyään itseään ilman vaatteita. Eli iho on alkanut vaivata häntä itseäänkin. Tätä oireilua on ollut varmaan pari kuukautta jo. Välillä parempana, välillä pahempana..
 
En siis tykkää Menna teidän tilanteesta, mutta aika saman kuuloinen tilanne kuin meillä.

Ihottumaa löytyy täälläkin tytöltä juuri rinnasta, selästä ja noista käsivarsista. Eikä tosiaan kummallakaan vanhemmista ole atooppista ihoa. Mä en edes oikein ikinä rasvaa ihoa, muuta kuin naamaa, kun ei vaan yksinkertaisesti tarvi. Miehellä kutisee jonkun verran enemmän iho (etenkin talvisin), mutta ei hänelläkään mitään ihottumaa ole.

Onneksi meillä en ole vielä ainakaan huomannut että haittaisi tyttöä. Pesulla tyttö käy vaan kerran viikossa, max kaksi kertaa. rasvataan sillon sillä vauvarasvalla, ei muuten millään. Paitsi siis noihin ihottumiin sitä sibicortia tai ihan vaan bepanthen...

Kummallakaan vanhemmista ei ole minkäänlaista allergiaa, ei ole koskaan ollut.

Meillä tosiaan se neuvolalääkäri kahden viikon päästä. Jos nyt sinne asti odotan. Tosiaan tuo sibicort auttanut, mutta kuten pumpulipallo totesi, niin eihän sitä saa koko ajan käyttää. Just oli meillä ns 5 pvän kuuri, jolla sain hyvin laikut hoidettua. Nyt meinasin taas loppuviikon olla laittamatta. Katsotaan miltä sitten ensi viikolla näyttää.... Siitä onkin sitten viikko enää neuvolaan. Pitää kai tarkoituksella jättää joku kohta "hoitamatta" muutamia päiviä ennen neuvolaa, että näkevät sitten...

Toivottavasti tää olisi jotain ohi menevää!!! Tyttö oli tuossa pari viikkoa flunssassa ja sen aikaan mä oikeastaan ton ihottumankin huomasin. Flunssa nyt ohi, mutta ihottumaa vieläkin. Olisiko niillä sitten jotain tekemistä keskenään vai ei...!?!?
 
Sen ainakin oon huomannut, että Bepanthen ei tehoa tuohon ihottumaan ainakaan meillä niin hyvin kuin tuo Aqualan. Kortisonivoiteita en ole virlä kokeillut ja meinadin odottaa siihen saakka, että neuvolalääkäri antaa oman kommenttinsa. Meilläkin normaalisti käydään vain kerran viikossa kylvyssä. Luin netistä, että jos on atooppista ihottumaa, niin olisi ilmeisesti parempi käydä useammin ja rasvata aina pesun jälkeen reilulla määrällä voidetta. Ehkä joku, joka tuntee atooppisen ihon paremmin, voisi kommentoida tähän pesuasiaan..?
 
Joo menna - ennen luultiin, että peseminen on atooppiselle iholle huonoa mutta nyt jopa suositellaan pesua. Öljy kylpyvedessä on hyvä ja tosiaan se rasvaus heti pesun jälkeen vielä kostealle iholle.
Hiki on hyvä pestä pois koska se hautuessaan pahentaa kutinaa.
 
En ole itse atooppinen enkä oikeastaan atoopikkoja tunnekaan, mutta tuohon usein pesemiseen ja rasvaamiseen. Luulen, että ajatus perustuu siihen, että rasva kerää iholle kaikkea roskaa/pölyä/muuta vastaavaa joka taas voi entisestään kuivattaa. Toisaalta, jos rasvaa päivittäin, eikä pese ihoa välissä, kertyy rasvaa melkoinen kerron ihon pintaan, mikä heikentää ihon mahdollisuutta hengittää. Vesihän ei kuivata, vaan pesuaineet, eli näitä ynnällein itse ajattelin juurikin niin, että pesu vedellä usein ja siihen päälle rasvaus olisi se suositeltavin hoitokeino?
 
Meillä on vesirokko. Isoveikka 9v. oli pari vkoa sitten rokossa ja nyt on pikkumies. Näppyjä on onneksi aika vähän, eniten päässä ja muutama vatsassa. On ollut monta päivää kärttyinen ja hieman flunssaoireinen. Jos näin vähällä menee ohi, niin hyvä juttu. Onpahan sitten tämäkin inhottava tauti sairastettu :mad:.
 
Tykkäsin tuosta rokosta, ei siitä tietenkään että sairaana ollaan. Mä olen kuitenkin ymmärtänyt että tuo rokko olisi parempi sairastaa mahdollisimman nuorena. Teillä sit toinen sairastaa 9 vee ja toinen 9 kk :)
 
Juu, näin meillä. Vanhin sairasti tämän rokon 2.v ja keskimmäinen toisiaan 9.v. Hän onneksi selvisi melko helpolla, kun näppyjä ei tullut paljoa, muutaman päivän oli tosi kipeä. Nyt on juniorille noussut lisää näppyjä, eniten päässä ja vatsassa. Ressukka heräili viime yönä monta kertaa ja on kyllä aika pipi:sad001. Muutama näppy on valtavan kokoisia molluskoita ja varmaan kipeitä. No kyllä se tästä..
 
Paitsi et alle vuotiaana sairastettu vesirokko ei tee vielä sitä vastustuskykyä vaan todennäköisesti sairastaa sen vielä uudelleen.
 
No toivottavasti olis saanu jo sen suojan, on nimittäin aika ikävä tauti. Yli viikon on nyt kestänyt ja näpyt alkaa pikkuhiljaa parantua. Onneks kuumetta oli vaan parina päivänä.
 
Päivitystä tuohon meidän ihottumaan :) Eli en tiedä onko se nyt jotain atooppista ihoa vai mitä, mutta täältä saaduilla ohjeilla ollaan menty ja iho on pysynyt TOSI hyvänä! :):) Pesukertoja siis lisättiin siitä kerta viikosta sinne noin joka toinen/kolmas päivä viikossa (nyt kuumilla ilmoilla ja ulkona tonkiessa joka pvä). Ja rasvattu ollaan kunnolla aina pesun jälkeen ja joka ilta, juurikin tuolla Aqualanilla :) Harvoin on tullut mitään mikä vaatisi tarkempaa hoitoa, mutta sitten olen laittanut heti sitä Sibicorttia.

Toivottavasti ei nyt koko elämää tarvitse tytön lotrata rasvoilla, mutta nyt ainakin auttaa ja toimii :)
 
Meillä taas atopia on ollut pahana. Tänään just mennään hakemaan allergialähetettä. Pesut kerran päivässä, rasvaus aamuin illoin joko Dermalog punaisella voiteella tai Locobase repairilla, molemmissa n. 60% rasvaa. Viikon välein kortisonivoideviikko apteekin omavalmisteisella vahvemmalla kortisonivoiteella tai jos iho ei niin pahana Sibicortilla. Tosi inhottava homma :sad001 Ja poika raapii itsensä tilaisuuden tullen verille.
 
Ikävä kuulla Menna että teillä mennyt tuohon suuntaan :sad001 Itsekin kun ehdin olemaan melko huolissani silloin ihon ollessa pahimmillaan. Toivottavasti allergiatesteistä löytyy apua. Toisaalta kuitenkin ikävä jos jotain allergiaa löytyy... :confused:
Kerrohan sitten miten tilanne kehittyy :)
 
Kerrotaan, kunhan joskus pääsee sinne testeihin. Lähete saatiin, mut aikaa saattaa mennä :/
 
Takaisin
Top