Vauvan vaivat ja hoidot

Miten suhtaudutte nyt influenssa-aikana vauvan kanssa liikkumiseen ja otitteko rokotuksen itselle tai perheellenne? Uutisointi aina herättää miettimään, ja nyt on tosiaan taas iltapäivälehdillä riittänyt uutisoitavaa, lohjan tuhkarokkotapauksista, sikainfluenssasta ja näköjään tuberkuloosista Tampereella..
 
:sad001Täällä on pieni mies kipeänä. Viime yönä kun heräsi syömään, oli pää aivan tulikuuma. Suppoa laitettiin ja nyt taas kun supon vaikutus loppui, kuume alkoi nousta. Saas nähdä kuin tässä nyt käy, onko lähdettävä lääkäriin. Hyvin on onneksi vielä syönyt. Meillä tuli isäntä kipeeksi keskiviikkona ja olen niin toivonut ettei tulisi tautia pikkumieheen. No toivotaan et menee pian ohi...
 
Parempaa vointia teille sinne Ilppu78!

Me ollaan onneksi vältytty kaikilta taudeilta. Miehellä on kyllä ollut jotakin, mutta onneksi ei ole tarttunut muihin. Eipä ole vielä kertaakaan tarvinut lämpöä tytöltä mitata. Mä en osaa pelätä mitään tauteja, eikä siis rajoita meidän menoja mitenkään.
 
Kiitos Sandy. Lämpöä oli aamupäivällä 38astetta ja hengitystiet tukkoiset. Nukkunut ei ole päivän aikana kuin kaksi kertaa puolen tunnin nokoset ja aikas rutuinen on kaiken aikaa. Ei ole mekään rajattu kulkemisiamme sen kummemmin vaikka flunssakausi on pahimmillaan. Eipä me nyt muutenkaan paljon ihmisten ilmoilla liikuta :wink Kait ne nuo meidän isot pojat kantavat koululta kaikenlaisia pöpöja tänne kotia :signs017
 
Ilppu78, mun on nyt pakko tarttua tuohon sanaan "rutuinen". Mun yks kaveri käyttää sitä kans, ja se on mulle ihan uus sana. Ymmärrän kyllä asiayhteydestä mitä sillä tarkoitetaan :) Onkohan se jonkun tietyn murteen tai alueen sana?
 
Oon syntyperäinen tamperelainen, joten oliskohan se täkäläistä murretta? Äiti on kotoisin pohjoisesta, joten voishan se olla sieltäkin päin. Rutuinen on siis kitisevä ja vähän kuin ei-tyytyväinen-mihinkään. Asiasta toiseen, täällä voidaan jo tosi paljon paremmin:). Ei enää kuumetta ja herra on kun eri mies eiliseen verrattuna.
 
Se munkin kaveri on Pirkanmaalta ja itse olen Pohjois-Pohjanmaalta, että varmaakin siis Tampereen alueen sana on kyseessä :) Ja joo, tuota juuri olen ajatellut sen tarkoittavan :) Hyvä juttu, että siellä on olo parantunut!!!
 
Mä oon Tampereelta kotosin enkä kyllä olis tienny tota sanaa! :D

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app
 
Etelä-karjalassa sanotaan että vauva rutisee :D Muuta muotoa sanasta en ole ainakaan kuullut.
 
Tuo rutisee on mullekin tuttu, täällä Etelä-Karjalan vieressä, Kymenlaaksossa :)
 
No siinäkin tuntuu kyllä olevan eroa, mies on Tampereen suunnalta kotoisin ja sillekin oli ihan outo sana, mutta toisaalta sen vanhemmat ei oo täältä kotoisin kun taas tää mun ystävä on paljasjalkaisia täältä päin ja kai useamman sukupolven takaa. Jos se on jotain vanhaa kieltä Tampereen seudulta? :) Tää ei kyllä nyt liity enää aiheeseen ollenkaan :P
 
Voi olla tosiaan joku ikivanha tamperelainen sanonta tai sit tuolta Kainuun seudulta, mistä äitini on. Olen kuullut että mulla on sieltäkin päin tullut sanoja puheeseen:wink Tamperelainen kait sanois sen vielä rutunen eikä rutuinen:)
 
Tiesittekö muuten että lelut on paijoja? Mun anoppi on jo 85-v. paljasjalkainen tamperelainen ja hän sanoo lasten leluja paijoiksi :) tarttee varmaan avata oma murre- otsikko tänne...
 
Epllä sanotaan rutuunen.. :)

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Mälsää kun joutuu tänne kirjoittamaan :sad001

Huomasin just että tytöllä märkii molemmat korvan taustat. Toinen ihan vähän, mutta toinen sitten on vähän pahempi. Netissä oli miljoona"neuvoa" ja soitin sitten neuvolaan kysyäkseni "virallisen" ohjeen. Jos meinaan kävisikin niin että kotihoidolla ei parane ja joutuu lekurille näyttää.

Ohjeena oli kunnon puhdistukset ja kuivaukset sekä joko bacibact-puuteria tai sitten sibicort-voidetta. Molempia sattui löytymään meiltä kun puuteria aikanaan tarvittiin napaa varten ja tuota voidetta laitettiin tytön nänni-ihottumaan. Pistin nyt puuteria, se tuntui ainakin tuohon pienempään pahaan auttaa. Se toinen korvantausta märkii niin paljon enemmän että puuteri meni ihan "märäksi"....:confused: Parissa päivässä pitäisi kai jo näkymään miten tehoaa :)

Onko kellään ollut vastaavaa vaivaa ja mikä auttoi? Jotkut kirjottelee että vois olla allergiaoireita/atooppista ihoa jne, mutta mä en siihen usko. Suoraan sanottuna voin myöntää, että enpä ole noita korvantaustaja juurikaan katellut taikka puhdistellut, niin että hyvin voi olla vaan huolimattoman äidin aiheuttamaa... :rolleyes: Kainalot, kaula, sormien- ja varpaidenvälit, nivuset sekä polvitaipeet kyllä kattelen, mutta enpä sitten tätä ole tajunnut.... vaikka onhan niitä ihan sanontojakin lapsista ja märistä korvantaustoista :oops::)
 
Pyhpah, ei sitä voi aina kaikkea muistaa! Mulla on unohtunu navan putsaus ja viimeks ku putsasin niin siellä oli sellaista valkoista möhnää :/ Täytyy kyllä alkaa seuraan tarkemmin kun navassa on tyrää ja silleen vähän koholla (eli ei kuopalla).
 
Meillä oli kans joku aika sitte tulehtunu korvantausta, tuli mulle ihan yllärinä ja löysinkin sen ihan sattumalta. Pakko myöntää, etten ole korvantaustoihin kiinnittänyt mitään huomiota ja siksi ehkä tulehtui. Hoisin niin että pesin kunnolla joka päivä ja kuivatin kunnolla. En laittanut mitään rasvoja ja parani ihan muutamassa päivässä. Nyt olen muistanut kuivailla korvauntaustat aina.
 
Meidän neidillä on ilmeisesti noro-virus :sad001 alkoi oksentaa eilen aamulla ja oksensi koko päivän ja viime yön, tänään on sitten puolestaan kuumeillut ja ripuloinut pariin otteeseen.. Kiinteitä en ole antanut ollenkaan, vettä ja tissiä vaan. Tosin annoin tänään pari metwursti-siivua ja pari sipsiä, että saisi vähän suoloja ja tulisi jano että menis nesteitä, hyvin näkyi maistuvan :wink olin huolissani kun pissaa tuli niin niukasti ja on ollut muutenkin tosi voipunut eikä yhtään oma iloinen itsensä joten käytiin tänään lääkärissä; lievästi kuivunut ja tulehdusarvot ok joten päästiin kotiin. Nyt vaan paljon nesteitä ja syliä! Annoin Supon yöksi kun oli niin itkuinen, jospa sais tänä yönä nukuttua suht hyvin. Päiväunetkin on nukkunu tänään vähän levottomasti kun ei osaa oikein sisällä nukkua eikä pihalle voi kuumeen vuoksi laittaa.. Toivotaan että paranis pian eikä tarttuis meihin.. Vaikka mieluummin itse sairastaisin kun näkisin oman pienen rakkaan olevankin kipeä. Sydäntä raastaa :Heartred


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ai kauheeta, ei näille pienille nyt ainakaan noroa toivoisi, tai mahatautia ylipäänsä! Kovasti tsemppiä sairastamiseen, tiedän tunteen kun ottais itselleen kaikki kivut ja vaivat ennemmin kuin katsoisi pienen sairastavan.. :Heartbigred
 
Kamalaa :sad001. Muuten hei, kuumeessa saa nukkua ulkona. Tekee itse asiassa hyvääkin, jos vain pukee riittävästi.

OnnellinenHelmi ( mun nimimerkkini näkyy jostain syystä aivan oudosti)
 
Takaisin
Top