Vauvan vaatteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sofien
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä tykkäsin eniten H&M:n unipusseista, oli pehmeitä ja sopivan lämpöisiä. Pari jotain muun merkkistä ohutta kesäpussia oli lisänä. Unipussissa pärjää vähissä vaatteissa tai pelkällä vaipalla hyvin.

Mä käytän kans pojalla sukkahousuja...on ne vaan niin käytännöllisiä vielä tuolla 3 veelläkin. Luovun sit jos poika itse alkaa niistä valittaan ettei halua jostain syystä sukkahousuja.

Meillä on Lontoosta asti tuodut kaksi unipussia...toinen talvi mallia ja toinen kesä. Ikinä ei olla käytetty, ei vaan jotenkin saanut aikaiseksi vaikka ideana onkin ihan kiva. Jotenkin koin sen vaan niin hankalaksi imettämisen kanssa.

Montako vaatekertaa aiotte vauvalle varata mitäkin kokoa? :) kunhan äitiyspakkaus saapuu niin teen listan mitä vielä puuttuu.

Riippuu ihan pyykinpesuinnokkuudesta ja tahrakriittisyydestä, mutta meillä taitaa noita pienimpiä olla noin 10 kpl tai asua, miten sen haluaa käsittääkään ja isompia sitten rutkasti enemmän. Meillä pestään vaaleat ja tummat lapsenvaatteet erikseen erillään. Isompia on enemmän siksi, että liikkumaan opittua erinäisiä kakkakarkureita, ruokaa siellä sun täällä yms. juttuja on enemmän. Pikkutahroista en vaihda, mutta silti joinain päivinä liikkuvaisen kanssa voi mennä viisikin asukokonaisuutta vaihtoon.

Onneksi ei ole vielä tullut hankittua sellaista unipussia. Nyt just jotenkin heräsin siihen et vaippaakin pitää tietty vaihtaa ja jos joutuu kuorimaan koko pussista pois niin mitähän siitäkin tulee. Sit löysin sellaisia mitkä on auki alhaalta et pääsee sukeltamaan jalkopäästä sisään, näpertämättä pään ja hartioiden seudulla. Miten oli te, jotka olette jo kokeilleet näitä, onko väliä/eroa tai muita vinkkejä joita kannattaa ottaa huomioon?

Saruska83: Mistä sä löysit tuollaisia alhaalta avattavia unipusseja? :)

Mä oon pohtinut kotiutumisvaatteita. Esikoinen syntyi kesäkuun lopussa, mutta kotiutumispäivänä oli vain +12 astetta. Joten päälle puettiin body, housut, myssy, tumput, villasukat ja kevyt vanupuku. Heh, oikein kesävauva....

Noh, nyt oon miettinyt tekeväni itse jumpsuitin collegesta. Se tulisi päälle ja alle ehkä joku body ja housut. Mutta pitäisikö jumpsuit olla vuoritettu vai ei? Ei varmasti mitään vanua, mutta esim. trikoo vuori. Mulla on la 5. päivä, mutta eihän sitä syntymäpäivää voi vielä tietää. Onko helle vai viileää...huoh, isot ongelmat :)

Mä oon yrittänyt netistä ettiä sellasta jotain haalarin tapaista... Kotiutumista ajatellen. Mistäköhän sellaisen löytäisi? Joku sellanen vanupuku mikä lie jota voisi käyttää viileämpinä päivinä kesällä.

Mä en oo vielä miettiny kotiutumisvaatteita mut kävin eilen kiertelee vauvanvaateliikkeitä ja ettimässä vähän lämpimämpää haalaria kuin ohutta trikoota. Tuli ihan epätoivo kun ei missään ollu ku kesävaatteita :eek: Siis eihän vastasyntynyt pärjää suomen kesässä pelkässä hihattomassa bodyssa. Lopulta Polarn O. Pyretistä löyty paksumpaakin. (toki se kallein liike) Sieltä ostin windfleecestä tehdyn tosi hyvän olosen ohuen haalarin mikä menee sit hyvin syksyllä ja loppukesästä ku on viileetä. Toiv valitsin oikean koon. Liian iso se on ku synnäriltä lähtee mut ei nyt raaskinu ostaa tollasta 50cm koossa. Siel oli myös ihania paksumpia collegehaalareita eri kuoseissa. Tekis mieli sellai käyä hakee 50cm koossa.

Ihanaa että on tällasia keskusteluja! En esikoista odottavana tiedä yhtään paljonko vauvalle tarvii pukea päälle. Täytyy siis etsiä housujen ja bodyn päälle vielä jotain kotiutumista varten. :)

Ainakin jotain peittoa tai kaukalopussia. Mutta tosiaan vastasyntynyt tarvii paljon vaatteita. Sairaalassa meidän esikoisella oli kolme päivää kahdet bodyt, housut päällekäin. Ekan vuorokauden oli tuplapeiton alla nukkumassa. Mutta jo parin viikon päästä kun helteet tuli nukkui vaunuissa pelkällä vaipalla tai bodylla. Ja tosiaan se niska on paikka josta tarkistaa onko vauvalla kuuma/ kylmä.

Olin muka päättänyt jo kotiutumisvaatteet mitkä kävin vasta ostamassa mut pitää vielä näköjään hommata joku paksumpi puku siihen päälle. En yhtään osannut ajatella että vaik kesävauva nin alussa tarvitsee enempi siltikin vaatetta:)

Meillä on kolmonen syntynyt kesäkuun lopussa ja hänellä oli päällä body,potkarit, sukat,myssy,tumput ja villapuku!! :) Eikä ollut yhtään liikaa.... Ja villa ei hiosta samaan tapaan kuin esim noi kevytvanupuvut!

Minä olen ajatellut myös, että kotiutumista varten body, potkarit ja siihen päälle villapuku vois olla hyvä yhdistelmä. Yks villapuku lienee muistona jemmassa isommilta (pitää tarkastaa) tai sit pyydän anoppia tekemään uuden, jos hän jaksais niin olis ihana saada uusi ☺

Samat suunnitelmat kotiutumisvaatteiksi ja muutenkin alun ulkoilu vaatteiksi eli bodyn ja housujen kanssa vielä ohut haalari ja pipo ja villasukat ja tumput. Ja sitten riippuen tuulesta ja lämpötilasta peittoa päälle. Mulla on LA 1.7 mutta luulen vauvan syntyvän juhannuksen tienoilla ja silloinhan on aina kylmä ;)

Pieniä vaatteita mulla on nyt vauvalle varattuna per koko n.6 asukokonaisuutta (body&housut),ja lisäksi mekkoja, boleroita/neuletakkeja ja haalareita muutamia sekä pipoja yms.

Kirpparilta kun ostaa niin ei kalliiksi tule :)

Tarvii varmaan pakata useampi kokonaisuus tai lisätä vilttiä sään mukaan (sataako vettä vai räntää :D ) esikoinen synty talvella, nii sitä sai kyllä huolella topata...täytyypä iteki alkaa kohta miettiä enempi vaateasioita.

Älkää unohtako myssyä :)

Myssyjä tosiaan suositellaan alkuun käytettäväksi. Aika suloisia ne pikkuruiset myssyt!

Mun äiti harmitteli että hän haluaisi ostaa jotain tälle uudellekin, mutta mahdetaanko tarvita mitään. Sanoin että periaatteessa ei tarvita, mutta saahan jonkun yhden ostaa jos tahtoo. Meinasin lipsauttaa että poikavaatteita ei ole. Voi olla että äitini huomasi takelteluni ;)

Kertokaa sit jos löydätte jostain hyvän villapuvun yms puvun kesäksi bodyn ja housujen päälle :)

Mä oon miettinyt kotiutumisvaatteita, mutta ei tarvii miettiä enää, kun äidin kätköistä löytyi mun omat kotiutumisvaatteet. ❤ Mun isotädin neulomat neuletakki, potkarit, pipo, viltti ja tumput. Muutenkin alkaa olemaan vaatteita sen verran hyvin, että niillä päästään hyvin alkuun. :)

Takaisin