Vauvan vaatteet

Meillä kans esikoinen tulossa. Muutamia 50 kokosia vaatteita ollaan ostettu/saatu, mutta enemmänkin kokoa 56 olen yrittänyt hommata. Meillä siis la 8.6 ja ostin sellaisen nallehaalarin lämpöpuvuksi, jotta voin viileimmällä päivällä pukea ja sairaalasta lähtiessä

Lisäksi meillä on paljon potkuhousuja ja bodeja kumpaakin mallia, ihan perus ja kietasu. Siskolta sain jonkinverran vanhoja vaatteita ja kirppareilta voi löytää hyviä kans!

Tsemppiä kaikille hankintoihin, itse hommaan ainakin enemmän synnytyksen jälkeen, kun tiedän mitä pikkuinen tarvii ja minkä kokoinen kaveri sieltä tulee
 
Jep, ei huoli olla liian kriittinen isiä/äitiä kohtaan vaikka synnytyksen jälkeisessä hormoni-väsy-tissimyräkässä se vääränlainen pallopaita saattaakin tuntua aivan kertakaikkiselta katastrofilta. Pääasia et vauvalla on päällä jotain, vaikka sitten se yökkäri vetskarilla (kuin miniminibody nauhoilla, joihin vain näppärimmät sormet taipuvat) ja vaippa jalassa. Eli kuivaa, lämmintä ja ruokaa. Tää kuullostaa nyt ihan idiootilta, mutta tulee vielä toisenlaisiakin aikoja itse kullekin :wink
 
Todella hyviä vinkkejä täällä tullut näin esikoista odottavalle,kiitos :) niin ja siis ihan mielellään lisääkin saa kertoa jos vaan mieleen tulee :wink
 
Äiti on kertonu monta kertaa tarinaa siitä ku oli synnyttäny mun pikkusiskon ja iskä tuli meidän kolmen kaa sairaalalle kattomaan. Mulla oli päällä vaan joku ihan kauhea luukkukalsaripuku ja äiti oli hävenny silmät päästään :'D Ei ollu silti sanonu mitään iskälle ku oli tyytyväinen ett oli ees vaatteet päällä hahah.
 
Meillä mies on yleensä valinnut kohtuu sopivia pareja, mutta parasta on katsoa, kun se harjoittelee tyttöjuttuja. :) Kerran muistan kun oltiin lähdössä johonkin juhliin ja mä olin valinnut esikoiselle jotkut vaatteet. Mies siinä sitten vähän aikaa pyöritteli ja katteli niitä ja kysyi sitten, "mihin väliin tää... mikä tää oli... bolero? puetaan?" Nyt kun on neljä vuotta jo harjoitellut tyttöjuttuja, niin bolerot ja saparot taittuu jo ihan hyvin, mutta aluksi sille tuotti kyllä jo sukkahousut ja muut päänvaivaa. :D
 
Hattaraa, mullakin oli esikoisen aikaan yöpukukriisi. Ihmettelin että miten ikinä vauvalle tulis laitettua yöpuku, kun alku-usvassa oikein itekään ollut vuorokauden ajoista selvillä. Ja vauvalla kokoajan "nukkumisasu" kun nukkui päivät, yöt. Kaikenlaisesta sitä osaakin itseään kritisoida.
 
Heh. Meillä varmaan tulee mies oleen tarkempi siittä mitä lapsella on päällään. Itse viihdyn paremmin niissä mitkä on mukavat päällä ja töissä on vaan parempi kun ei ole ihan ne parhaat päällä. Hallin puolella, kun käväsee nopeesti niin saa pestä naaman ja käden ennen kuin koskee mihinkään muualle.
 
Mun mies kiroilee tämän tästä, kun ei tiedä miten päin mikäkin vaate puetaan. Kuulemma nepparit ja vetoketjut pitäisi aina olla samassa kohdassa. Mutta en mä kyllä ymmärrä miten sukkahousuja voi edes ajatella laittavansa väärinpäin, mutta niin vaan on. Varsinkin jos peppupuolella on joku kuva, niin varmasti se on edessä
 
Meillä ongelmana ei oo ollu niinkään se, et mies ei osais valita sopivan näkösiä vaatteita lapselle. Kaikki vaatekaapissa olevat vaatteet kun miellyttää omaa silmää ja ainakin omasta mielestä sopii ihan hyvin yhteen. Mut ongelmana onkin ehkä se, et mies ei jostain syystä osaa hakea vaatteita vaatekaapista. Vaatteiden kun pitäs aina olla heti siinä kodinhoitohuoneessa lojumassa, joten useimmiten hän tyytyy kaivamaan ne vaikka likapyykkikorista. Ja kyllä äitiä hävettää, kun laps lähtee yltäpäältä puurosten ja kurasten vaatteiden kanssa hoitoon :D En mä itekään kovin tarkka siitä oo, vaikka paidankauluksessa olis vähän tahraa, mut jos koko vaate on selvästi likanen, niin lentää kyllä mun käsistä jo pyykkiin.
Lisäks mun miehelläni on vähän eri käsitys siitä, mitä tarkottaa määritelmät "pieni" ja "suuri". Tossa ykskin päivä hän valitteli, et onpas meidän esikoisella liian pieni yöasu. Oikeastihan yöpuvussa oli vielä 5 cm kääntövaraa sekä hihoissa, että lahkeissa...
 
Mulla oli ekan kans ekat 2-3kk päivävaatteet yölläki ku oli vaan helpompi... sellaset mitkä helppo pukea ja riisua :)
 
Meillä ollaan siitä hassussa asemassa, että kaikki mun ystävättäret on jo lapsensa tehneet ja juuri niin vähän aikaa sitten, että KAIKKI haluavat luopua vauvan/lastenvaatteistaan (osa haikeana, osa iloiten). Eli me hukutaan vaatteisiin. Ihanaa silti, aivan loistavia käytettyjä pukineita, pahimmat kemikalit pesty pois ja kun odotettavissa on nopeaan tahtiin pieneksi käyviä tekstiilejä, olen ottanut ilolla kaiken vastaan.

Miettinyt lähinnä, että mitä kautta pääsis sit lahjoittamaan eteenpäin tarvitseville.

Toi sukkahousu ajatus olikin hyvä, ei jostain syystä ollut tullut mieleen. Onko niitä myynnissä myös ihan pikkuisille ja onko ne ahdistavia, siis en osaa oikein hahmottaa et miten se vyötärö sit toimii/pysyy/asettuu?

Sit oon miettinyt sellaista unipussia, ainoa "vaate" jota ei ole tullut vastaan/hankittua, onko kellään kokemusta niistä?
 
Sukkahousuja löytyy ihan pienimmistä kooista (miten toi taipuu? :O) lähtien ja en oo huomannut, että niiden vyötäröt kiristäisi tai valuisi, kun vauvat on sellaisia pötkylän mallisia, niin ei keskity vaan yhteen kohtaan pito. :) Ja unipusseja meillä on ollut. Ihan pienellä on niitä jonkun aikaa köyttänyt, mutta jossain kohtaa ei enää imetyksen jälkeen tullut laitettua takaisin. Ostin sellaisen myös isompaa kokoa, kun lapset on pienenä aina potkineet peiton pois, mutta jotenkin se jäi kyllä melkein kokonaan käyttämättä.
 
Mä olen nyt raivannut tyttövaatteita pois ja jättänyt kaikki neutraalit/kirkkaat vaatteet tulevalle pojalle..et jos joku haluaa tyttöselle vaatteita, niin täältä lähtis halvalla :)
 
Sain eilen työkaverilta ison kassillisen vaatteita. 56 vaatekappaletta, sisältäen mm bodyja potkareita yökkäreitä paitoja ja puolipotkareita. Ja muutama.myssy ja neljät sukat ja yhet tumput. Ja kaikki tosi hyvässä kunnossa kuin ei ois juurikaan käytetty. Seassa tosi paljon äitiyspakkauksen 2015 vaatteita, jotka ihania ja kesäisiä. Ja tuo uus pakkaus joka tänään tuli on sit enemmän syys ja talvivaatteita väreiltään. Oon ny saanu neljältä ihmiseltä vaatteita vinun pinon ja omat ostamat muutamat ja äidin hankkimat muutamat on. Eli minivaatetta riittää. Pyykkiä ei tarvi siis joka päivä olla pesemässä :D
 
Minulla on kohta jemmassa enemmän ja vähemmän täydellisinä ja täydennettyinä 2008, 2015 ja 2016 ÄP:t, ja sitten sekalainen määrä söpöjä pikkumekkoja. :) Eiköhän näillä pärjää!
 
Jos meille tulee poika, niin saan ostella vielä ihan reilusti lisää pikkuvaatteita, mutta jos on tyttö, niin ei kyllä tarvita mitään lisää. :)
 
Muutamia kivoja tyttövaatteita on tullut hankittua. Pitäisi käydä läpi pojan vanhat ja katsoa, mitkä sopisivat tytöllekin hyvin.

Unipussi on muuten erityisen hyvä kapine. Pysyy päällä (toisin kuin peitto)= ja on aika söpökin. Poika nukkui yli 1-vuotiaaksi unipussissa, joten meillä on valmiina monta kokoa sekä kevyempää että paksumpaa.
 
Onkohan nuo Ikean unipussit ihan ok..? Oon harkinnu ostavani..

Minkä kokosia kannattaa hankkia?
 
Sukkahousuissa on valtavasti kokoeroja eri valmistajilla. Erityisesti sanoisin että H&M:n sukkikset on pitkiä ja kapeita, eivät sovellu jos on pulskempi vauva. Ja toisaalta Across merkkiset on aika löysiä/ leveitä...eivät pysyneet meidän laiheliinin päällä (ei vieläkään). Mutta sitten mun ehdoton sukkahousurakkaus: MaxiMo Konttaus-sukkahousut. Niissä on jalkapohjissa ja POLVISSA liukuestettä, jote konttausharjoittelut sujuu mukavammin. Ovat kyllä hintavia housuja, mutta myös kestäviä. Meillä kun on vielä kasvanut niin hitaasti että samoja sukkiksia on käytetty kuukausitolkulla, niin eivät juuri kuluneetkaan. Ne sopii monen kokoisille, koska kaverin tukevampi lapsi on käyttänyt niitä myös, venyy ja paukkuu siis moneen suuntaan.

Ja olen todellakin aikonut käyttää pojallakin sukkahousuja vaikka joidenkin mielestä ne ei pojalle sovi....mutta mun mielestä ne on niin käytännölliset. Paremmat kuin sukat. Mulla oli esikoiselle niitä sukanpitimiä Socks on merkkisiä. Ne ei ollut kivat, vaikka tytöllä oli ohuet jalat niin mun mielestä ne puristi.

Meillä ei unipussia käytetty. Olin kuvitellut että käytän, mutta esikoinen ei tykännyt/ hikosi niin paljon. Kokopotkarit ja peitto käytössä. Ei vaan voinut pitää pussissa kun oli niin kuumissaan kesät talvet.
 
Takaisin
Top