Vauvan vaatetus

Hmm. Mielenkiintoinen keskustelu herkesi tästä. Itse en pidä pakkausta lahjana, kuten en muitakaan sosiaalietuuksia. Ainut, minkä tuossa voi mielestäni laskea lahjaksi on se säästynyt aika ja vaiva, jotka olisi kuluneet kaiken sen tavaran metsästykseen. Meillä taisi vain kestovaippa jäädä paketista käyttämättä, joten muun etsimiseen olisikin tovi vierähtänyt.

Alesta ostin pojalle puvun täksi talveksi, jonka normihinta 160€. Maksoin siitä 70 € ja kohta myydessä saan siitä tod näk lähes kaikki rahani takaisin. Tuli vain mieleen tuosta Satrun viestistä, ettei ostaisi kallista pukua. Joissain tapauksissa se kallis voi jäädä käyttökustannuksiltaan pienemmäksi kuin halvempi.

Varmaan ajatuksena nyt on, että äippäpakkauksen vaatteet eivät mene kirpparilla ainakaan kovaan hintaan kaupaksi siksi, koska ne ovat kaikkien odottavien äitien saatavissa. Niitä tehdään monia satoja, ellei tuhansia haalareita. Joten, jos kerran ostaa lapselle haalarin, niin sitten ehkä jonkun muunlaisen kuin pakkauksessa olevan/tulevan? Toki rahaa säästää paljon, jos ostaa käytettynä ylipäänsä vauvan/lastentarvikkeet.

Joo, mä olen saanut saanut sellasen kasvatuksen että vähemmälläkin rahalla voi saada hyvää. Kaksi ed. lasta kulki "halpis toppavaatteissa" ja ihan hyvin pärjäsivät ja mun vähäiset rahat jäi sitten muuhun. Kasvatuksesta ja ihan periaatteesta en osta kallista, vaikka siihen ois varaakin (tosin nyt elellään kotihoidontuella..joten ei olis varaakaan:) ) Kirpparit mahtis paikka munlaiselle! :)

Muokattu viimeksi:
Itse ostin äitiysavustus rahoilla minulle mieluisat ja tarpeelliset vauva tarvikkeet kirppikseltä. Vain pyyhkeen ja rintapumpun ostin uutena. Eli kyllä olen lahjoittanut kaiken avustuksella ostamani tavarat eteenpäin. Toppahaalarinkin ostin kirpparilta 20€ ja aivan uudenveroinen Reiman untuvahaalari. Ei kauaa tarvinnut miettiä että otanko 10€ maksavan pakkaushaalarin jollainen kaikilla on vaiko 20€ maksavan kivemman ja ainutlaatuisemman . Mietin jo silloin miten joku kehtaa edes pyytää rahaa pakkausvaatteista, mut näköjään monikin kehtaisi. En kyl vieläkään tajua miten se pakkaus jonkun mielestä on maksanut jotain? Vaikka sen ottaisi rahana niin silti sillä rahalla ostetut vaatteet ovat mielestäni olleet ilmaisia..

Kuinka moni nukuttaa vielä päikkärit vaunuissa? Tää pukeminen on nyt taas mun tän hetken kuuma peruna. Ensin on pakkasta kun laittaa vaunuihin, sit alkaa aurinko paistaa ja tulee plussaa, sit on jätkällä hiki päässä nukkuessaan. Mä en taas muista mitä olen pukenut plussakeleillä sille. Näköjään ainakin liikaa; ohuet sisävaatteet (vrt pitkätkalsarit & aluspaita), äippäpakkauksen haalari, ohut kypäräpipo, hanskat ja villasukat sekä lämpötossut. Äippäpakkauksen makuupussiin vielä lisäksi laitan. Ei pääse tulemaan sieltä pois kun on vielä vaunujen tuulensuoja neppareilla kiinni kuomussa.

Meillä poika nukkuu rattaissa päiväunet. Menee torkuille vasta puolen päivän jälkeen joten lämpötila ei hirveesti siihen aikaan heittele. Nyt on ollu muutama plussa aste lämpöö ni oon pukenu sisävaatteiden päälle ohuen neuleen, sit rukkaset, kauluri, pipo, villasukat ja vk haalari, rattaissa lämpöpussi (paksumpi kun äp makuupussi) ja jalkapeite (mikälie jalkasuoja?).

Herääkö teillä LiLLY poika jos käy vaikka kesken unien, kun alkaa ilma lämpenee, avaamassa makuupussia? Tai sit pukee kuitenkii vähän kevyemmin unille kun lämpimänähän sinne lähetään ja ei pääse kylmä tulemaan kun alkaa ilma lämmetä unien aikana, vrt. talvella kun lämpötila pysyy samana kylmänä ni saattaa unien loppupuolella ruveta palelee jos ei oo tarpeeks vaatetta.

Meillä mennään nyt nukkumaan niin, että useimmiten päällä on body, sukkahousut, kauluri ja pipo. Päälle pakkauksen haalari niin, että käänteet ovat kiinni. Sitten rattaissa on sellainen superlämmin makuupussi. sitä ei ole voinut enää pitkään aikaan laittaa kiinni, mutta saa kätevästi käännettyä sivut niin, että lämmittää jalat ja sivuilta kiillaa kätevästi kädet lämpimään. Hieman ovat kädet lämpöiset, mutta muuten ok. Hanskoja ja/tai villasukkia ei ole voinut käyttää ikuisuuksiin. Sitten jos painuu pakkaselle reilummin. Nyt olen vain pelannut muutamat kylmemmät päivät sulkemalla pussia hiukan enemmän. Meillä nukutaan heti huonommin jos on kuuma!

Sehän siinä on, että tietyn ajan päästä ei voi mennä aukomaan vaunujen tai makuupussin vetoketjua. Kyllä se havahtuu hereille. Jos on vaatetus kohdillaan, niin poika nukkuu 3 tuntia putkeen vaunuissa. Kai tää kevät on nyt taas testailua... Tänään jätin vaunujen tuulensuojapeitteen laittamatta, vedin sen rullalle ja nepparit kuomuun kiinni, jottei kuitenkaan pääse poika könyämään pois vaunuista kun herää. Saakin olla aika nopeana hakemassa pois, kun alkaa olla vaatetta vähemmän eikä valjaita vielä käytössä.

Meillä poika nukkuu toisinaan rattaissa päikkärit. Rattaissa on lämpöpussi, jonka sisään laitetaan poika ihan sisäkuteissa. Kauluri vaan kaulaan ja pipo päähän. Ostettiin tuo lämpöpussi vartavasten juurikin siksi, etten jaksanut aina pukea ja riisua hirveetä vaatekertaa. Kylmemmällä kelillä vedetään villahaalari väliin ja hanskat käteen. Lämpöpussista saa läpi valjaat joihin poika köytetään kiinni. Yhden kerran kun jätin köyttämättä niin johan oli kiipeämässä rattaista pois....

Meillä on karkausestona (kun lämpöpussi on auki) se ötökkäsuoja. Olen vielä pyykkipojalla tiukannut kiinni :)

Meilläkin on vyöt ja pussissa vyönpaikat, mutta jotenkin kakarainen ja vyöt ei oikein pelitä (liekö huonot suojat), vyöt on jotenkin aina huonosti.

Takaisin