Vauvan tarvikkeet

Bean

Jostain jotain jo tietävä
Aloitan tallaisen kun tuolla hopinoissa kyseltiin jo kantoliinoista. Joten vinkkeja, kysymyksia ja kommentteja eri hankinnoista vauvalle.
 
Aavistus kyseli kantoliinoista. Oma kokemukseni on seuraava.

Meille syntyi esikoisena silent GER vauva ja kun aloimme kayttamaan kantoliinaa elama helpottui huomattavasti kun vauva pysty nukkumaan koko ajan pystyasennossa ja omat kadet oli silti vapaina. Niita kantoliinoja ja reppuja ja vaikka mita on todellakin monenlaisia, mutta jos haluaa kantaa lasta ihan vauvasta alkaen on valittava sellainen liina tai reppu jossa lapsen jalat saa M asentoon (jalat ei saa roikkua ja paino olla vain pepulla) ja selka pyoristyy normaalisti. Joissain sivuilla asentoa kutsutaan kenguruksi mutta itsesta sammakko on parempi vertaus :).

Meilla on ollut kaytossa Babylonian tricot-slen. http://www.babylonia.be/p/9/Baby_Carriers/tricot_slen/BDDTS Helppo pitaa puhtaana (pesukoneeseen vaan surutta) ja ihanaa luonnonmukaista puuvillaa joka ei arsyta vauvan herkkaa ihoa. Asentoja on monia mutta ainoa hankaluus alussa on oppia sitomaan liina oikein. Mutta siihen tottuu nopeasti. Eli itsella on vain positiivisia kokemuksia kantoliinasta ja uskon etta sen kaytto on myos hyva asia oikeanlaisen kiintymyyssuhteen kehittymiselle lapsen ja vanhempien valillle. :)
 
Meillä keskimmäinen lapsista oli koliikkivauva. Olin saanut kantoliinan silloin, mutta vähäisen harjoittelun vuoksi sitomisesta ei tullut mitään, silloin kun sitä olisi tarvittu, joten liina jäi käyttämättä. Kolmannen kanssa olin sitomista harjoitellut jo raskausaikana kun pelkäsin taas koliikki-itkuisia aikoja, mutta tuo olikin tyytyväinen vauva ja liinaa ei sen vuoksi paljon käytetty. Nyt tätä neljättä odottaessa olen myös päättänyt harjoitella liinan kanssa mahdollisimman paljon, että se sujuisi sitten myöhemmin. Lähinnä senkin takia että näitä pieniä kun tässä vilisee useampi, niin liinassa saa juurikin nuo molemmat kullan arvoiset kädet käyttöön.
Ja yhdyn kyllä tuohon että mukavasti se vauva siinä tulee mukana, ja tarpeeksi lähellä.
 
Meillä oli esikoisen kanssa käytössä ensi viikkoina Hug a Bub -trikooliina. Tykkäsin siitä tosi paljon ja eri sidontoja vartenkin löytyy Youtubesta hyviä ohjevideoita. Meidän poika vaan sattuu olemaan kuuma kalle, joten vaikka molemmilla oli kevyet vaatteet, oltiin hiestä märkänä melkein heti. Esikoinen syntyi elokuussa, joten pian tuli syksykin ja liinailu jäi entisestään, kun ulos ei tarjennut enää ilman paksua vaatetusta. Liinailu jäi siis melko lyhyeksi.

Tän seuraavan kanssa liinaillaan varmaan ja toivottavasti enemmän, kun kesää vasten syntyy ja on toi esikoinen, jonka takia käsien on varmaan hyvä olla vapaana enemmän :)

Isompana meillä on käytetty Manduca-kantoreppua metsälenkeillä koiran kanssa, se on tosi kätevä, mutta ei taida käysä ihan pienille?
 
Meillä oli kans vauvana pitkä trikooliina kaverilta lainassa. Tykkäsin siitä paljon enemmän kun uutena osteteusra manducasta mikä vieläkin makaa kaapin täytteenä. Oon aatellu antaa sille vielä toisen mahdollisuuden mutta luulen että liina tulee olemaan mulle kuitenkin se ensisijainen juttu! Mut jokaisella on ne omansa ja kokeilemalla selviää. Tosin harmittaa että manduca oli aika kallis uutena ostettuna ja olisin vielä halunnut kokeilla muitakin reppuja, esim. tulasta olen kuullut vain positiivista palautetta.
 
Löysin tossa yhdeltä kirpparilta Pikku Ruun kantoliinan 20€. Onko kellään mitää kokemuksia ko. kantoliinasta?
 
MennaH Manducaa voi käyttää 3,5 kiloisesta ylöspäin, siellä on sisällä se vauvatuki :)
 
Uudelleen raskaana olevat, millaisia kuljetusvaihtoehtoja olette harkinneet: seisomalautaa, kantoreppua, sisarusrattaita tms.?

Mä itse oon päättänyt, että jonkinlaiset sisarusrattaat pitää hankkia. Seisomalauta ei meidän tapauksessa ole riittävä, koska haluan päästä millä kelillä  / minne vaan eli kulkupeli ei saa olla esteenä. Kantoreppu ja -liina on jo ennestään. Niitä voi käyttää lyhyillä matkoilla lisänä.

Nyt lähinnä pohdin, että olisiko vierekkäin, peräkkäin vai päällekkäin istuttavat menopelit parhaimmat. Julksissa päällekkäin istuttavat olis varmaan kätevimmät, mut olen kuullut, että alapuolella ei ehkä viihdy. Toisaalta olis myös kiva, että vauvan kasvot olisi työntäjään päin. Onko jolla kulla kokemuksia?
 
May - ma olen kanssa miettinyt tuota kuljetuspolitiikkaa... Hankalaa... Meilla on Quinny Buzz ja matkustamista (lentokentat ja koneet) varten Quinny zapp. Molempiin saa kiinni turvakaukalon eli toisen lapsen syntyman jalkeen me voidaan tilanteen vaatiessa (siis jos on kaks aikuista matkassa) ottaa kahdet karryt mukaan. Mika ei siis todellakaan ole optimaalista. Lisaksi on kantoliina jota ajattelin kayttaa alussa vauvalle kun on kuitenkin kesa ja ihana pitaa vauvaa lahella (kun vaan oppisin imettamaan kantoliinan kanssa!). Tuo seisomalauta kylla houkuttaa pitemman paalle mutta mulla ei ole mitaan tietoa kayko noihin meidan vehkeisiin mitkaan seisomalaudat. Tietaako joku onko niita jotain universaalia mallia vai onko ne aina karrykohtaisia?

Ma olen kylla niin tykastynyt noihin meidan Quinny karryihin etta en halu ostaa mitaan muita joihin sais kaksi naperoa samalla kerralla. Pitaa vaan yrittaa miettia menot sen mukaan etta parjaa jotenkin...

Mutta kokemuksia kaipaan minakin teilta joilla on jo kaksi (tai useampia) lasta.
 
Onko kukaan vielä eksynyt kattomaan sopivia rattaita pikkuiselle? Käväsin lastentarvikeliikkeessä  katsastamassa tarjontaa ja totesin samaan hengenvetoon että valikoimaa on aivan mielettömästi.

Mistä sitä ensimmäisen lapsen kanssa voi tietää mitä kaikkia ominaisuuksia tarvitsee. Merkkejä on miljoonittain ja malleja kanssa. Jos jollain on jotain hyviä suosituksia/ohjeita niin mielellään otan vastaan. Omat silmäni jämähtivät Gessleinin rattaisiin malliin F6-Fi ja F10-Fi, mutta mistä näistä tietää... Netistä löytyi läjä saman tapaisia ja hyvin erihintaisia. Vaatimukseni ainakin on että rattaisiin saa maxicosin turvakaukalonkiinni jonka ystävältäni saan.
 
Nalzu

vaunujen pitää osata palvella käyttäjää jos ei ole autoa,hyvä on tilava ja tukeva kantava alaosa ja minulla on Brion yhdistelmävaunuissa  sellainen hieno metallinen kehikko,johon olen saanut kaksi ruokakassia kun on kopan nostanut pois ja laittanut takaisin .
 isot pyörä helpottaa liikkumista luonnossa esim, lumessa mentäessä..pienuus on plussaa oviaukoista mahtuessa kuin linja-autoon mahtuessa ja käännettävä aisa.
Tummat(kannattaa pitää varjossa) vaunut haalistuu auringossa ja imee lämmön itseensä kuumalla säällä.
jos autoa käyttää helpottaa jos pieneen kasaan saa mahtumaan.
 
Mullakin mietinnässä tuo kahden lapsen kanssa liikkuminen. Esikoinen on kuitenkin vauvan syntyessä n. 2,5-vuotias, että meinasin seisomalaudan riittävän. Mutta nyt olen alkanut miettiä, että jos tuleekin oltua liikenteessä isomman päikkäriaikaan, että olisiko kuitenkin hyvä olla myös tuplat. Mutta en tee isompia hankintoja ennen kuin sitten vauvan synnyttyä, kun näkee mikä oikeasti on tarpeen. Jos esimerkiksi esikoinen on tuolloinkin vielä sellainen, että tykkää kyllä kävellä itse ja tutkia ympäristöä, mutta hyvin äkkiä haluaa myös kyytiin, niin silloin voi olla, että seisomalauta ei välttämättä riitä. Manducassa tuo ei enää kulje. Täytyy katsoa.

Ihme kyllä, tämä pienokainen ei ole vielä saanut mitään :D Siis ostettua. Viimeksi taisin jo alennusmyynneistä ostella yhtä jos toista, ennen kuin olin edes raskaana :D Luultavasti kuitenkin sitten tulee jotain pientä hankittua, jos rakenneultrassa selviää sukupuoli. Ei sillä, että suuresti antaisin sukupuolen vaikuttaa hankintoihin tai ylipäätään kasvatukseen. Kuitenkin sen sukupuolen kuuleminen tekee mielestäni vauvasta vielä todellisemman, kun tavallaan saa tietää jotain erityistä. Ja vaikka pyrinkin olemaan kasvattamatta lapsistani mitään sukupuolta, niin en pinkkiä röyhelöä pojalleni pue, ennen kuin hän itse sitä ehdottaa, mutta tyttö-parka kyllä saa sitä päälleen, kunnes osaa kieltäytyä :) Siinä taitaa mennä sukupuolineutraaliuteni raja :D
 
Me hankittiin eilen uudet vaunut! Mies oli bongannu työpaikan kirpparilta 50 egellä Brio combit (muistaakseni). Mutta siis sellaset missä on koppa ja rattaat. Ne on ihan sairaan hienot ja niiden mukana tuli kaikki mahdolliset härpäkkeet aurinkovarjosta rengassuojiin.

Esikoisen ikivanhat, aataminaikaset kärryt joutaa parvekevaunuiksi tai sit heivataan ne kaatikselle. Ne on niin vanhat jo ja ilman mitään heittoaisoja sun muita nykyajan juttuja, että tuskin niitä kukaan haluaa ostaa tai edes ottaa vastaan vaikka ilmaseksi saisi. Mutta jos joku siis haluaa vaunut, niin nyt täältä sais! Vinkvink! :)

Muuta ei olla vielä hankittu, eikä varmaan hankitakaan. Kaikki tarvikkeet on valmiina esikoisen jäljiltä. Tosin jos tää on tyttö, niin ehkä sitten jotain tyttöjen vaatteita on pakko käydä kirpparilta haalimassa.
 
Voih.. Kaikki vauvan tarvikkeet aiheuttaa kyllä täällä päänvaivaa. Kunhan nyt yrittäisi pitää jotain tolkkua siinä, että kaikkea ei todellakaan tarvitse ostaa etukäteen. :) 

Tietysti kaikilla on omat suosituksensa ja valitettavasti nämä menevät aina välillä ristiin. Vaunut ajateltiin ostaa uutena, vaikka muuten käytettykin kelpaa. Mitkäs vaunut/ratkaisut täällä on koettu parhaiksi. Lähinnä kiinostaa, että mitä ominaisuuksia kukin arvostaa tai luulee arvostavansa? ;)

Tällä hetkellä päänvaivaa aiheuttaa kaukalon kiinnitys vaunuihin, kun yksi ystävä kehuu yli kaiken vaunuja, joihin saa kaukalon kiinni ja sitten taas toisaalta saa lukea, että vauvaa ei saisi liian pitkään pitää kaukalossa. Voisiko sitä enempää sekoittaa. :D
 
Nellinooa: Meillakin aiheutti tuo kaukaloasia paanvaivaa esikoisen kanssa kun ajateltiin lahtea autolla lomalle ihan pienen kanssa ja sitten saatiinkin selville etta se on max 2 tuntia minka se vauva sais olla kerralla kaukalossa... No oli refluksilapsi ja kaukalossa olo oli ihan kauhua joten autolla ei pahemmin ajeltu kuin pakosta...

Mutta oman kokemuksen ja lukemisen perusteella jos mietitte lapsen kanssa autolla matkustamista niin kannattaa ostaa vaunujen koppaosa jonka saa auton turvavoihin kiinni (siis ihan siihen tarkoitukseen tehty) ja vauva saa nukkua normaalissa asennossa autossa (ei aikarajoitusta). Jos taas haluaa tyontaa lasta "vaunuissa" on jalleen koppa paras, ei kaukalo. MUTTA kaukalon puolesta sanon sen etta se on lapselle turvallisin paikka autossa ja on todellakin katevaa kun on esim. ostoksilla vaan ottaa pyorat mukaan ja laittaa kaukalo pyoriin kiinni ostoksilla olon ajaksi ja sitten taas autoon kun alkaa kotimatka. Jos vauva sattuu nukkumaan niin ei tarvitse herattaa. Sama on autokopan kanssa mutta sen liikutteleminen on hankalampaa kun se on isompi. No on vahan sekavaa mutta toivottavasti ymmarrat pointin.

On monia rattaita ja vaunuja joihin saa eri osia. Oiskohan ne suomeks yhdstelmavaunuja?!? Meilla on Quinny Buzz ja Zapp joihin molempiin saa MaxiCosi Pebble kaukalon ja Buzziin myos vaunukopan joko autosellaisen tai normaalin. Ja tietysti myos rattaitten istuinosa on vakiona. Kannattaa katsella netista eri malleja ja vertailuja jotta loydat teidan kayttoon parhaimmat. Myos vauvalehdista loytaa vertailuja ja olen kuullut etta ulkomailta tilaamalla saattaa saada halvemmalla kuin Suomesta. Me ollaan oltu todella tyytyvaisia ja nyt toinen lapsi on tulollaan niin yritan edelleen parjata vanhoilla kun niihin niin olen tykastynyt.

Onko jollain suositella itkuhalytinta jonka molemmat paat toimii joko akulla tai pattereilla (seka verkkovirralla)?
 
Kaukalosta, tosiaan suositus on se kaksi tuntia kerrallaan, mutta tauon jälkeen voi taas jatkaa. Eli mekin esikoisen ollessa vajaa 3kk matkattiin Ouluun, ja joka tapauksessa piti parin tunnin välein pysähtyä imettämään ja vaihtamaan vaippaa, niin silloin sitten pidettiin kunnolla taukoa ja vauva sai vähän jumppaa. Hyvin meni. Tai no ei nyt huipusti, poika ei tykännyt autoilusta eikä todellakaan nukkunut juurikaan menomatkalla. Paluumatkalla unikin jo maittoi. Mutta ei mekään nyt ihan koko ajan reissattu pitkiä matkoja, olen aika kotikeskeinen ihminen ja vauvan myötä tuli entistä tärkeämmäksi rauhoittaa elämä. Katsoin, että vauvan paikka on pääasiassa kotona, eikä koko ajan hirveiden ärsykevyöryjen armoilla.

Eli tuo kaukaloasiakin on sellainen, että maalaisjärkeä kehiin, ei se ihan kerrasta ole poikki ja kyllä ne pysähdykset pitkillä matkoilla vauvan kanssa herkästi kuitenkin venähtää sinne yli puoleenkin tuntiin. Etenkin jos itse aikoo vielä syödä siinä sivussa, niin kyllä sitten taas jaksaa vauvakin. Jos siis on sellainen autoilija-vauva ;) Mieheni sisko matkasi kyllä useamminkin tuota pitkää väliä vauvan kanssa ja juuri parin tunnin välein pysähdykset. Tulee niitä pysähdyksiä tuolleen muuten ihan taaperonkin kanssa, kun se mokoma syö koko ajan :D Nyt noihin reissuihinkin on tullut taas eri tunnelma, kun poika on isompi. On hauska pysähdellä tutkimaan uusia paikkoja ja syömään välipalaa. Ei ole vain kiire paikasta A paikkaan B.

Noni, menee taas jaaritteluksi. En taida käydä täällä taas muutamaan viikkoon, niin saatte olla rauhassa.
 
vaunut hankinnassa; kokemuksia kellään seuraavista
emmaljunga duo edge vm 2004
brio kombi vm 2008
ora taiga vm 2009
tällasii esimerkkejä. Kiinnostais erityisesti vaunun korkeus, jousituksen jämäkkyys, sisätilavuus ja käytettävyys.
 
Hei!!

Me ollaan tehty myös hyvissä ajoin hankintoja tulevaa perheenjäsentä ajatellen :-)

Vaunuista aina kovasti kysellään, että mitä suosittelette tai minkä on joku todennut hyvin toimivaksi tms. Toki kokemuksellakin varmasti on merkitystä vaunujen hankinnassa mutta jokaisella on omat tarkoituksensa vaunujen suhteen ja niitä löytyy mallien/merkkien puolesta niin monia että varmasti juuri jokaiselle sopivat, omasta mielestään parhaimmat vaunut löytyy.

Joku mikä on toisesta hyvä, ei välttämättä sovi toiselle ollenkaan!

Ostettiin meille Emmaljungan citycross vaunut (poistuva malli), kopalla sekä ratasosalla (+kaikki ihanat härpättimet tuli kaupan päälle, mm. aurinkovarjo sekä hoitolaukku). Näihin vaunujen citycross runkoon sopiva adapteri myös hankittiin jolla saa Maxicosin cabriofix kaukalon näppärästi kiinnitettyä runkoon niin ettei vauvaa ihan lyhyen ajan/pysähdyksen takia tarvitse olla kaukalosta pois ottamassa.

Vaunut ovat todella helppo heittää takakonttiin ja tarvittaessa koppa/ratasosa sekä renkaat irtoavat heittämällä, jos tarvitsee sovitella takakonttiin.

Vaunut ovat suht isorenkaisetkin ja kevyet työnnettävät, sekä työntöaisan korkeutta saa hyvin säädettyä.

Liikumme myös autolla suhteellisen paljon joten sillä oli myös merkitystä vaunuhankinnassa.

Keskitettiin kertaostoksena kaikki yhteen Lastentarvikkeeseen ja saimme hyvän alennuksen kokonaispaketista.

Toki kannatan kierrätystä,  kirppariltakin tullut hyviä löytöjä tehtyä vauvalle. Babybjörnin rintareppu tarttui sieltä kerran matkaan sekä pieniä ihania vaatteita silloin tällöin :-)

Seuraavaksi etsinnässä pinnasänky ja ehkä hoitopöytä :)

Tosin edellisen muksun kanssa huomasin että hoitopöytä jäi aika vähälle käytölle ja se paras vaipan vaihtopaikka olikin ihan joku muu!

 
Takaisin
Top