Vauvan sairastelu

Kerätään semmoiseen pussiin joka on asetettu siihen pimpin tai pippelin eteen. Voi ottaa oman tovint uo keräily tai sitten sattuu tulemaan heti
 
Entä mistä sitä tietää alkaa epäillä? Itse tietää saaneensa virtsatulehduksen siitä, että kirvelee mutta noita pikkuihmisiä on vaikea haastatella kivuista ja säryistä.
 
Tulehduspissa kyllä normaalisti haisee pahalle. Jos vauva vaikuttaa kivuliaalta tai itkee pissatessaan, on syytä epäillä pissatulehdusta. Tommoseen pussiin joo kerätään, ja jos se ei onnistu ni neulalla vatsanpeitteiden läpi otetaan jos on paha tulehdusepäily. Se on kyl inhottava vauva ja helposti leviää munuaisiin jos ei hoideta! Ja sit nouseekin jo korkea kuume jos niin käy.
 
Meillä neiti muuttui ensin itkuiseksi, sitten katosi ruokahalu ja lopulta tuli hyvin käsittelyaraksi. Kuume ja tulehdusarvot nousivat lopulta ensimmäisessä, siis siinä pahemmassa tulehduksessa nopeasti. Toisella kerralla mukana oli jo äidinvaisto, kuumetta ei ollut eikä tulehdusarvot nousseet yhtään. Molemmilla kerroilla piti itse pyytää lähete tk:sta sairaalaan... Pissa ei kummassakaan tulehduksessa tuoksunut kovinkaan pahalle. Ehkä äkillinen itkukohtaus sai ajattelemaan, että sattuuko pissatessa, vaipan läpi sitä ei siis nähnyt, tuleeko pissaa :D
Pissatulehdus on kuulemma hyvin yleinen vaiva alle vuoden ikäisillä. Meillä kummankin tulehduksen taustalla oli kolibakteeri, rakenteet olivat kunnossa, ultrattiin onneksi heti ensimmäisen tulehduksen yhteydessä. Toivottavasti enää ei tulisi kiusaamaan pientä :sad001
 
siis tuossa aiemmin piti kirjoittaa inhottava vaiva eikä inhottavA VAUVA :d

Tytöillä on varsinkin kyllä yleinen riesa nuo toistuvat tulehdukset. Isellänikin oli lapsena jatkuva tulehdus ja jouduin estolääkettäkin (antibioottia) syömään kokonaisen vuoden ajan. Mut itse en muista siitä kärsineeni, muistan vaan miten noloa oli kävellä kaupungin läpi kun isi kanto mun pissaa vesilasissa :D

Hyvät pesut ja pyyhkimiset tytöillä edestä taakse on tosi tärkeää jottei tulehduksia tulis.
 
Ja näköjään caps lock jäi päälle tossa aiemmin. Hankala kirjottaa kiemurteleva vauva sylissä :)
 
Meille saapui eka kunnon flunssa tuossa viikko sitten. Ens kärttyisyyttä, käheyttä ja tuhinaa, sitten oikein valuva nuha, vähän lämpöä 2vrk, ja lopuksi yskä. Nyt enää hiukan yskittää, ei lämpöä, mutta ruokahalu yhä tosi huono ja uni maittaa toooodella hyvin. Miten kauan ja millä oireilla teidän flunssaiset on poteneet? Lieneekö tuo yhä jatkuva ruokahaluttomuus ja väsy normaalia vai pitäiskö lähteä lekuriin vaikkei kuumetta olekaan ja hereillä ollessa tyttö touhuaa ja on hyväntuulinen?
 
Meilläkään ei noussut kuumetta. Ainoastaan nuha ja pieni yskä. Ruokahalu pysyi ennallaan ja nukkuikin hyvin. En osaa sanoa, onko syömättömyys tai huono nukkuminen huolestuttavaa vai ei, mutta jos tyttö on iloinen hereillä ollessaan niin ehkä en huolestuisi hirveästi. Itse aina soitan neuvolaan, kun olen epävarma. Joka paikkakunnalla ei välttämättä ole mahdollista soitella sinne, mutta meillä on ihana neuvolantäti, joka auttaa vaikka kyselen välillä ihan tyhmiä. :)
 
Meillä seurattiin pissatulehduksen aikaan sairaalassa ruokahaluttoman neidin päivittäistä nestemäärää tarkasti. Piti kirjata ylös sekä maidon että veden määrä. En kyllä tajunnut silloin kysyä, että paljonko sitä pitäisi päivittäin mennä ettei pääse kuivumaan.
 
Meillä ei pysty soittamaan suoraan omalle neuvola-th:lle, vaan puhelut menee erilliseen ajanvarauskeskukseen jossa ne ei osaa ottaa mitään kantaa mihinkään. Puhelinkeskus on kyllä samassa talossa kuin meidän neuvola, mutta esim. kerran kun hississä oli vikaa eikä 2. kerrokseen ole asiakkaille muuta kulkua kuin se hissi, eivät ne puhelukeskuksen tädit osanneet sanoa yhtään miten meidän olisi sinne yläkertaan onnistunut päästä... portaikko siis on lukossa ja for staff only. Näin Tikkurilassa... (ihan off topic, mutta kuitenkin).
Oon seuraillu nesteytystä ihan vaan arvioimalla juotuja nestemääriä ja tunnustelemalla ettei lakiaukile mene ihan kuopalle. Onneksi tyttö alkaa nyt jo syödä normaalimmin ja eilen jaksoi olla jo hereilläkin aika paljon. Kai se siitä. Helpolla kyllä lähdetään päivystykseen jos aihetta ilmenee.
 
Meillä on Leila, toisessa kerroksessa myös :) mulle käyny kans niin kun olin lähdössä sieltä niin hissi ei toiminu ja jumitin siel ylhääl, kävin sit kysyy terkkarilt miten pääsen alas niin tuli sit päästää mut niistä portaista!
 
Me käytiin elokuussa Leilalla kun Minna oli lomalla. Mukavia ovat molemmat :)
 
Tänne tuli nyt nuha ja on sitten ikävä tauti pienellä. Tissiä ei pysty syömään kun nenä tukossa. Yrittää kyllä. Niistäjän jäljeen semmoset itkut että valuu vielä pahemmin. Hörpyttämällä mennyt ehkä desi maitoa. Ei kai se riitä mihinkään :sad001
 
Onneks vauva ei kuitenkaan yhen päivän huonoihin syömisiin vielä kuole. Meilläkin on nyt ollut pari heikompaa ruokailupäivää, mut syö sit yleensä sen jälkeen kaksinverroin. Toivottavasti paranee pian! :Heartred
 
En minä syömisestä muuten ole huolissaan kun sais vaan nestettä tarpeeksi. Päikkäreiden jälkeen kyllä uppos sosetta ennätysmäärä ja lisäsin siihen maitoa. Saa vielä harkata nokkamukia jos sieltä jotain menis masuun asti.
 
Takaisin
Top