Vauvan sairastelu ja vaivat

Huoh eikö kipeät lapset nuku yleensä todella paljon? Tämä tyttö ei..valvoi taas puolet yöstä. Mulla eilenillalla flunssa pahimmillaan ja olin tosi viluinen ja väsynyt illasta. Menin ajoissa tytön viereen nukkumaan että saisin omaa flunssaa nukuttua pois...nyt taas kahta väsyneenpänä ja päänsäryn kera uuteen päivään :/
 
Minkki tiijän niin hyvin tuon olon. Kun itse kipeänä on vaven hoito tosi rankkaa. Ja ku mulla jatkui sairastelu miltei kaks kk en olis selvinny ilman miestä joka on vielä kotona. Tosin hänkin tekee aikalailla töitä koyoa käsin mutta voi rytmittää. Viime yönä vave osas ekan kerran nukahtaa isin viereen ja havahtui vasta kolmelta kun könysin tallista sairaan eläimen luota.
 
Meidän vauva on nyt pari päivää yskinyt limaisesti. Ei sinällään mitään pahoja yskänpuuskia saa, mutta toistuvasti herättänyt huomiota, että yskii ja kuulen kuinka lima rohahtaa. Muuten ei ole kipeän oloinen, ei edes räkäinen.
 
Meillä vauvalla jo neljäs tai viides flunssa, en pysy edes laskuissa enää :sad001 Onneksi ei oo mennyt korviin tai enempää keuhkoihin.
 
Oliks se niin et imetys suojaa taudeilta..meidän korvikeruokittu ei oo vielä yhtään tautia saanut! :wink Joo, joo, yksittäistapauksia. Ja kyllä mekin keretään sairastella ihan varmasti. Nyt jännätään, josko siskon perheen vatsatauti otettiin mukaan toissapäivänä.
 
Lääkäri totesi et tauteja on niin paljon ettei imetyskään kaikkeen tehoa. Harmi, sais tehota:D Ei oo ainakaan korviin mennyt, et katsotaan niitä korvatulehdustilastoja sitten :wink
 
Tänään tytön (4kk) peppua pyyhkiessä puhdistusliinaan jäi vähän verta. Vaipassa verta ei ollut joten tuskin tuli pissan mukana. En myöskään löytänyt ihosta pienintäkään haavaa tai hankaumaa, eikä tyttöä kirvellyt. Tuputtelin varovasti eri kohdista ja emättimestä se veri ilmeisesti tuli. Siinä emättimen suulla ei meinannut näkyä verta kun on niin pikkuinen tyttö mut joka kerta liinalla koskiessa liinaan jäi vähän verta. Seuraavalla vaippakerralla sama juttu. Oliskohan joku tulehdus kyseessä vai mikä? Soitan huomenna neuvolaan tai lääkäriin jos vielä tulee verta aamulla. Mut onko jollain kokemusta tai tietoa mistä vois olla kyse?
 
Minivöö imetätkö? Mun esiloisella tuli tolleen vähän verta, kylläkin olin vielä laitoksella eli kohta syntymänsä jälkeen. Sanottiin että "valekuukautiset" ja johtui mun hormooneista. Mutta toki soita neuvolaan.
 
Joo imetän. Mut lueskelin että vauvan "kuukautiset" olis tosiaan mahdollista vaan ihan vastasyntyneellä, ekojen päivien aikana. Tänään ei oo enää verta tullut. Liekö sit ollu kuitenki joku pieni naarmu vaikken millään löytänyt mitään eilen.
 
Limakalvot alapäässä niin ohkaset että tosi vaikeaa voi olla nähdä haavatkin. Meillä vasta esikoiselta alko tuleen verta ja näytti että emättimestä. Yksityisellä käytettiin heti vaan siellä ei asia selvinnyt. asitten sairaalan gynelle. Syyksi löysi pitkähkön pintahaavan joka aivan siinä emättimen juurella. Tyttö oli uiinut edellisenä viikkona joka päivä ja kun alapään iho kuivui liiaksi niin kutitti. Aamulla sitten alkoi tää verentulo kun oli kynsinyt sen haavan nukkuessaan. Oli aika hämmentävä kokemus pikkutytölle kun ehti itse jo luulla että kyseessä kuukautiset.
 
Oho! No toivottavasti meillä on samantaipaisesta kyse. Muutaman kerran oon huomannu vappaa vaihtaessa vauvan nappaavan tukevalla otteella kiinni omasta häpyhuulestaan :D tuskin sentään emättimeen asti on kynsimään tosin ylettänyt mut periaatteessa mahdollista et pikku haava on jääny huomaamatta.
 
Olipa eeg. Eka hoitsu oli nii. uupunut että kyseli samaa kaks kertaa ja hukkas neuvolakortinkin. Sitten sattu itse tutkimukseenkokematon mieshoitsu joka ähräsi piuhojen kans yksin. Oli joko vasta valm. tai muuttanut osastoa kun homma ei oikeen sujunut. Muutenkin vauvalle tukalaa hommaa. Hoitsu jopa kielsi ystävällistä naishoitajaa tulemasta avuksi. No vavelle tuli nälkä kesken kaiken ja kun nää kaksi leikki kissanhännänvetoa, en viittinyt kiristää tunnelmaa entisestään pyytämällä ruokataukoa. Mulla meni kyllä kaikki keskittyminen siihen ettei vave pakahdu ja saan hänet uneen. Raukka huusi lopulta että "pullo!", kunnes simahti. Säpsyili alkuun mutta syvää untakin kuulema saatiin. Olin jo kotiin lähdössä kun tajusin että osa remmeistä oli jääny vauvan ylle ja jouduin palaamaan takas nyt jo nolon hoitsun luo. Tulokset parin vk päästä. Joo ja parkkitalossa täysi ruuhka niin että ihmiset ajoivat lopulta sumppuun vääriin suuntiin. Tosi huonosti suunniteltu: tilaa ei ole keskikokoiselle autollekaan, siis oveja ei saa auki ja hissitkin puuttuu lastenvaunuja lykkäävälle. Siinä sitten kruisailin ahtailla ajoradoilla autojen seassa. Ihme touhua keskussaraalalta. - Nyt on vaven pää täynnä ärhäköitä näppylöitä. Ei iho kestänyt aineita tai siitten ronkki turhan kovalla otteella tää hoitsu.
 
Joo-o. Esikoisella oli ensin flunssa ja nyt on vauvallakin ollut sunnuntaista asti. Jouduin peruuttamaan neuvola-ajan ja ulkoilemaan ei pääse vaikka ilma on mitä parhain. Miehestäkään ei apua ole kun hän simahtaa sohvalle töistä tultuaan. Pienet murheet, mutta on tää silti raskasta. Välillä mietin miksi piti toinen lapsi tähän tehdä kun koko ajan tuntuu ettei kädet riitä mihinkään :/
 
Vauva ei oo kakannut torstain jälkeen ollenkaan, siihen asti pari kertaa päivässä. Soseet on aloitettu pari viikkoo sitten. Oliskohan siitä johtuvaa ummetusta? Luumua oon antanu jälkkäriks ma ja ti mutta kakkaa ei vaan tule. Kannattaakohan vielä antaa luumua vai mikä muu vois auttaa?
 
Meillä vaan nukutaan, eilen saatiin rokotukset. Tai siis yöt valvotaan tuttuun tapaan mutta päiväunet senkun kestää. Heräsi jo välillä mutta kiukku kertoi että ei oo vielä riittävästi unta saanut ja siihenhän tuo simahti uudestaan. Harvinaista.

Meillä syödään luumua joka päivä "jälkkäriksi", en enää halua todistaa samaa kuin viime viikolla kun oli kolme päivää kakkaamatta (vaan), ja sen jälkeen sitkeetä kakkaa pönkättiin hirveen huudon ja itkun voimalla vaippaan puol iltaa. :/
 
Ystävän vauvalla oli samantyylinen tilanne minivöö. Ei lauennu ruokavaliolla (eli luumulla) ja antoivat sitten lähes pari viikkoa vaikka mitä kokeiltuaan neuvolan kehituksella levolacia.
 
Neuvolassa joskus mullekin mainittiin levolac vaikka silloin ei ollu edes tarvetta. Saako sitä siis ilman reseptiä? Muutaman päivän on vauva ollu itkuinen ja masu selvästi kouristelee varsinkin iltaisin. Tuntuu pahalta tupata pikkuiseen vaan lisää soseita kun ei oo moneen päivää tullu mitään ulos...
 
Joo, saa levolacia ja vastaavia ilman reseptiä. Tosiaan voi odottelu vaan kasvattaa hankalampaa tulppaa.
 
Levolac periaatteessa ei poista mahdollista jo syntynyttä tulppaa ja pahimpaan umpeen laitetaan peräruiske. Se on kuitenkin aika raju ratkaisu, jos kakka voisi vielä itsekin tulla. Levolacia voi hyvin antaa ilman lääkärin ohjetta ja saa ilman reseptiä, se ei aiheuta mitään vakavaa pitkäaikaisellakaan käytöllä. Tietty sivuoireita voi tulla niin kuin mistä vaan lääkkeestä..lähinnäkai useimmiten vatsavaivoja. Aloitusannos 4kk vauvalle oli neuvolan ohjeen mukaan 2,5ml. Meillä oli ummetusta jo pelkällä korvikkeella ja soseet pahensi sitä. Nyt Levolacia joka aamu jo kolme viikkoa 4ml menee nyt..perjantaina me mennään lääkäriin kysymään jatko-oýhjeita.
 
Niin, tarkoitinkin, että odottelu voi kasvattaa tulppaa entisestään. En niinkään, että lääkkeillä tulppa häviää. Kuitenkin mukavampi se mahdollisimman pieni tulppa on punnertaa ulos. Enkä myöskään väitä, ettei tilanne voisi itsestäänkin laueta. Meille neuvolassa sanottiin vähän muuhun tilanteeseen liittyen, että viikko olis ns max ulostusväli.
 
Takaisin
Top