Ekaa odottaessa mulle ei edes käynyt mielessä että maitoa ei voisi tulla. Mutta sairaalassa kävi aika äkkiä selväksi että multa sitä ei vain tule eivätkä nännitkään kestä mitään. Pakottivat silti kokeilemaan josko nousisi- lapsi huusi nälkäänsä suu verisenä. Sen jälkeen kun olin istunut rintapumpun ääressä 1,5 tuntia ja siellä oli pohjalla pari tippaa jotain, jonka epäilin olevan ennemmin kudosnesteitä kuin maitoa niin totesin että tämä oli tässä...
Toisen kohdalla ei edes yritetty erityisesti aiemman kokemuksen vuoksi. Nyt syntyneelle yritin antaa tissiä, jos sieltä tulisikin jotain tällä kertaa. No... Toisesta rinnasta tuli pari tippaa!
Toisesta ei saatu mitään. No, edes pari pisaraa. Ehkä niistä sai vastustuskykyä. Ei taaskaan noussut sitten sen enempää ja rikkihän nuo nännit meinasivat mennä jälleen...
Eli ehkä mun roikottimia vaan ei ole tarkoitettu imetykseen. Ei se mitään, en ole oikeastaan edes pettynyt asiaan. Ainoastaan ärsyttää jos ihmiset alkavat arvostella mua kuin olisin huonompi äiti kun ruokin pullosta- koska ruokintatapa ei todellakaan tee kenestäkään parempaa tai huonompaa! :) Pääasia että lapsi saa ruokaa.
Nyt meillä sitten tosiaan on taas pullonpyörittelyä. Toistaiseksi pieni on syönyt semmoisen 3-4 tunnin välein 10ml/ikäpäivä. Eli nyt viikon ikäisenä 70ml. Johonkin 100ml:n asti hyvin tyypillinen "tahti". Sitten saa nähdä kuinka paljon alkaa mennä, kun maidon määrä "vakiintuu". :) Meillä on käytössä nan-korvike, lähinnä hyvän saatavuuden takia. Meillähän kun ei ole autoa niin jos mahdollista niin halutaan käyttää sitä, mitä varmasti löytyy joka kaupasta tarpeeksi. Vielä ei ole ilmennyt vatsavaivoja, ehkäpä tuo siis käy. Käytetään mam-merkkisiä anti-colic pulloja, niistä tulee maito sopivan hitaasti. (Vaikka tietysti se on siis ihan yksilöllistä mikä sopii parhaiten.)
Tosta lämmittämisestä; Mä oon ymmärtänyt että huoneenlämpöinen on ok, ja sellaisena oon itsekin esim ulkona juottanut. Mutta koska sitä menee aluksi niin pieniä määriä, jotka säilötään jääkaapissa, niin ne nyt ainakin pitää lämmittää, koska vauvat kylmettyvät helposti jos sisuksiin menee kylmää nestettä. :) Ei oo muuten aina ihan helppoa se sopivaksi lämmittäminen! Siihen muutaman kymmenen millin lämpeämiseen menee vain muutama sekunti. Mutta senkin oppii. Pääasia ettei ole jääkaappikylmää tai polttavaa.