Vauvan ruokailu

Entä Miitu jos ite koita tehä sosetta jonka sekaan laitat lihaa? Meillä parhaiten menee kananjauheliha-maissiseos. :) mut tiedän sellaisiakin lapsia jotka on vauvasta asti kieltäytynyt syömästä lihaa ja eivät aikuisenakaan ole sitä syöneet.

Voikohan muuten kookosmaitoa tai kermaa käyttää vauvan ruoan laitossa? Kovinkaan terveellistä se ei kyllä ole, mutta jos sitä välillä vois käyttää.
 
Miitu, mites sormiruokailijalle maistuis lihalla ryyditetyt muffinssit, letut tai leipäset..? Ja jos ei mene, niin mitä sitten? Proteiinia ja rautaa saa muustakin ruuasta. Meillä on esim. linssipihvit maistuneet yllättävän hyvin.
 
Ootteko antaneet vauvalle papuja tai kikherneitä? Jos ootte, niin millaisessa muodossa?
 
Heh, mua huvittaa toi liha-asia ja sen "saantisuositukset", kun meiän muksu ei saa sitä lainkaan :joyful:
Ootteko antaneet vauvalle papuja tai kikherneitä? Jos ootte, niin millaisessa muodossa?
Meillä syödään pävittäin papuja (tai palkokasveja yleensäkin) jossain muodossa. Tänään meni makaroonilaatikossa soijarouhetta + silkkitofua. Kikherneitä (ja muistaakseni jotain muutakin papua) on syönyt paputahnana/hummuksena ja muutaman sellaisenaan. Normiherneitä ja on ollut jossain laatikkoruoissa sekä Vihreissä kuulissa (Simppelin resepti. Soseeks herneitä, parsakaalia, kvinoaa ja riisihiutaleita, ja siitä palloja uuniin).
Vihreät pavut on kans ihan tuon vauvan suosikkeja! Niitä tarjoan ihan vaan höyrytettynä. Ne on kivasti käteen sopivia ja helpot mussuttaa.
 
Sormiruokailijoille voisi kai tarjota niitä banaanilettuja. Ohje oli, että kaksi munaa ja yksi banaani muussattuna sekoitetaan keskenään ja paistetaan pannulla miedolla lämmöllä rasvan kanssa.
Vaikka siis muna ei liha olekkaan, niin lasken sen samaan sarjaan, eli toinen munavinkki. Mä keitän kattilassa tavallisen kaurapuuron ja sinne valmiiseen puuroon sekoitetaan raaka muna joukkoon. Se kypsyy tosi nopeaan kuumassa puurossa, ettei sitä tarvitse keitellä sen kummemmin. Olen antanut kuplahtaa kerran pari, jos sitäkään.
Mites olis ihan lihasuikaleet imeskeltäviksi. Ei kai niistä aina tarvitse palaa irti saada mahaan asti. Tai vaan jauhelihan muruja. Tylsää leipoa jotain kakkaroita ja pyöritellä hienoja leivoksia, jos ne ei kelpaa.
 
Hampaallisten äidit! Milloin niitä xylitol pastilleja pitää ruveta antamaan ruokailun päätteeksi? Hammashoitaja oli sitä mieltä että vaikka heti, mutta minusta ne on aika kovia eikä liukene suuhun ollenkaan niin hyvin että tohtisin.
 
Meillä ryhmäneuvolassa suuhygienisti oli sitä mieltä, että siinä vuoden iässä, sitten kun lapsi osaa imeskellä tai pureskella ne pastillit, eikä varsinaista tukehtumisvaaraa enää ole. En nyt ihan satavarma ole, mutta muistelisin näin. Itse en ole niitä vielä pojalle ruvennut antamaan.
 
Niin just, niin mäkin ajattelisin että vähän myöhemmin aloitettais. Voishan sitä toki kokeilla laittaa vaikka 4osaan ja antaa semmoinen murunen suuhun. Näkis että osaako tää imeskellä tai jotenkin lussuttaa pastilleja.
 
Hampaallisten äidit! Milloin niitä xylitol pastilleja pitää ruveta antamaan ruokailun päätteeksi? Hammashoitaja oli sitä mieltä että vaikka heti, mutta minusta ne on aika kovia eikä liukene suuhun ollenkaan niin hyvin että tohtisin.

Enpä minäkään antanut kun esikoiselle vasta 1v tienoilla ja kun oli hampaita ja osasi pureskella. Silloinkin pieninä paloina.
Muistan myös tuon ohjeen pastilleista että murusiksi vaan ja vauvalle.. En tohtinut alkaa kumminkaan testailemaan. Ei se todellakaan liukene edes suuhun sillä tavalla. :eek:
 
Niistä pastilleista kai löytyy joku, mikä liukenisi aika hyvin, mutta sit taas jotkut Hakkaraiset yms. on kai aika kovia. Meille kyl sanottiin samoin kuin Kaarille, että n.vuoden iässä olis hyvä aloittaa.
 
Joku täällä kirjoitteli jostain koivu xylitol hiutaleista. Pitäis ostaa niitä mutten muista mistä niitä sai ostaa.
 
Aaria niistä tais kirjoitella.

Meille sanottiin neuvolassa että 1-v iästä annetaan niitä pastilleja kun kysyin silloin hampaiden tullessa. Mut eipä siitä varmaan haittaa olisi aiemmin jos ei ois tukehtumisvaaraa.
 
Millasta xylitolia rauha annoit? Pitäisköhän itsekin alkaa jotain testaamaan..
 
Xylimax pikkumyyn ensipastilli. Nyt olen ehtinyt antaa jo pariin otteeseen ja hyvin on mennyt.

Niin, tällä meidän tyypillä on siis jo 6 hammasta ja 2 on parhaillaan tuloillaan. Ihan jo saa harjata :D
 
Joo suuhygienisti suositteli alle 1v antaan lusikankärjellisen puhdasta koivusokeria (eli 100% xylitolia) pastillien asemasta. Löytyy eri valmistajilta ihan marketeista. Meillä on tämmönen noin 5€ pönikkä mikä riittää useammallekin vauvalle.. voi makeuttaa terveellisesti teetä yms samalla tuotteella joten ei mee hukkaan loput jos siirtyy pastilleihin.

Screenshot_20180626-011020.jpg
 
Laitatteko lapsille ruuan sekaan jotain rasvalisää. Meille on neuvolassa sanottu, että pitäis joka päivä antaa rypsiöljyä, että saa pehmeitä ravoja. Ennenvanhaan rasvaa laitettiin vain laihoille vauvoille, mutta nykyään suositellaan kaikille.
Mä itse suosin kylmäpuristettuja luomuöljyjä, jotka on tummassa lasipullossa, niin ei sitä rypsiä taida noilla kriteeteillä oikein olla kaupoissa. Pirre saa siis lähinnä oliivia. Voitakin olen jo harkinnut kohtapuolin antaa.
 
Takaisin
Top