Vauvan ruokailu

Onko kellään kokemusta tai oletteko harkinneet käyttää vauvan ruokailussa apuna niitä verkko/maistelututteja?

https://www.vauvatalojohanna.fi/kidsme-food-feeder-silikoni.html

https://www.lastenturva.fi/lapselle/tuote/munchkin-syomaapu-fresh-food-feeder/5019090110877/

Ja jos on kokemusta, niin onko jompi kumpi malli toistaan parempi.
Meillä oli edellisellä vauvalla ton esimerkin tapainen verkko, mutta se oli niin iso kapistus, että pallero piti kiinni verkosta kahvan sijaan ja sotku oli taattu.
 
Minä olen ajatellut että ovat turhakkeita. Vauva maistelee sitten kun on motoriset taidot sillä tolalla että pystyy viemään ruoan ihan sellaisenaan suuhun ja osaa sen kyllä käsitellä suussa niinkuin pitää. Mutta ehkä jos vauvan tukehtuminen pelottaa kovasti tai haluaa jo pienemmälle maistattaa niin sitten..
 
Mä ajattelin lähinnä semmosia ruokia jotka ei pysy ehjänä niin kauan että päätyisivät suuhun. Meillä pallero söösäsi esim kananmunan keltuaisen ja banaanin sellaseen kuosiin ettei ne mennyt sitten suuhun laisinkaan.
Onhan noi toki turhia en sitä kiellä. Turvallisuuden nimissä myydään jos jonkinmoista hömpäkettä. Osa hömpästä on kuitenkin ihan hauskoja ja käyttökelpoisiakin juttuja.
Mulla on niin hirvee ostovimma päällä, että jotain täytis saada ostaa. Ei saa pilata mun iloa tämän tuotteen kohdalla :)
 
Antaa mennä sitten vaan :) varmaan se vauva sitä tykkää natustaa. mulla on ongelma kun en keksi mitä ostais kun kaikkee tuntuu jo olevan :grin ja asiat mitä mietin et vois ostaa on joko kalliita enkä sitten viitsi ostaa tai sitten jotain mitä lopulta kuitenkin ajattelen että ei tarvii. Vauvalla ei oo oikein mitään omaa :rolleyes:
 
Turhake oli meillä! Hysteerinen mamma kun oon ja tukehtumisen pelko on yks pahimpia mulla, niin ostettiin tuollainen "verkkotutti" esikoiselle.
Että ois päässyt maistelemaan kaikkea sen läpi, niin ei vahingossakaan sopinut. Mut toivon et ois toiminu, ois säästäny monta hädän hetkeä itseltä. :grin

Mulle oli todella vaikeaa luottaa siihen että kun ne valmiudet löytyy, niin osaa toimia, mutta niin vaan nää osaavat. :rolleyes:

Ja sama tilanne meillä Nuppu, vauvalla ei oo mitään omaa. :arghh: En keksi mitä hankittais? Ja sitten jos eksyykin joku ajatuksiin, maksaa se maltaita.
 
Sehän se aika kauheen kuuloista on kun se vauva kakoo, kun isommilla se liittyy jo tukehtumiseen, väärään kurkkuun vetämiseen jne. Mutta vauvalla se vaan tulee jo suun keskiosassa se refleksi ja on ihan eri asia. Itellä kun oli lukenut niin moneen kertaan ne sormiruokainfot niin oli se tietty usko siihen että se sujuu. Mutta kyllähän ne ekat kakomiskerrat oli aika kylmääviä. Meillä esikoinen ei ollut onneksi mikään sihtikurkku joten ei ole kakistellut kovin paljon koskaa ruuille.
 
Mä oon pähkäilyyn tuota että miten sitten aloittaa ruokailu kun on sen aika. Tuntuu et mitä enemmän luen sormiruokailusta, niin sitä vähemmän tekee mieli sillä aloittaa. Mitenkäs muut? Miten meinaatte aloittaa ja minkä ikäisenä? Ja minkälaisia kokemuksia teillä on ennestään?
 
Minusta se pussukka mihin voi laittaa jotain pientä maistiaista kuulostaa hauskalta :) eikö sormiruokailu ala vasta 6kk vanhana? Meillä alkaa soseet 4kk niin ois kiva jo sillon antaa ite maistella jotain.
 
Esikoisen kanssa mentiin sosein ja sormiruokaillen, todnäk sama nyt. Sormiruokailu on minusta mahtavaa kun vauva saa itse syödä mitä haluaa ja sen verran kun haluaa. Siinä upeasti huomaa motorisen kehityksen kun ensin ruoka ei juuri osu suuhun ja sitten isot palat sujuu ja jossain vaiheessa onkin pinsettiote jo käytössä :happy: Tähtäin olisi 6 kk täysimetys joten ei vielä mitään kiirettä maistella.

Ihan uteliaisuudesta.. Mikä Siiru sinua arveluttaa siinä sormiruokailussa?
 
Noh, meillä esikoinen on meinannut kaksi kertaa tukehtua elämänsä aikana ja se on liittynyt veteen eikä milläänlailla kiinteisiin. Mutta kyllä ne kakomisen äänet on aivan hirveitä. Siedätin jopa itseäni niillä sormiruokailu vieeoilla. Ja hienostihan osaavat syödä. Täytyisi vaan luottaa luontoon. :)
Mun mies aina hermostuukin muhun kun se ensireaktio on aina paniikki! Johan lapsikin aistii kun äiti aivan paniikissa. Sormiruokailunhan sanotaan olevan turvallisin vaihtoehto, kun se tosiaan tehdään lapsen ehdoilla.

No esikoisen kanssa 6kk täysimetys, sitten aloin tehdä soseita maisteltaviksi ja sormiruokailukin aloiteltiin.
Nyt ajattelin tähdätä samaan 6kk täysimetykseen ja vielä vähän arvon, aloitammeko sormiruokailulla suoraan. :)
 
Mä oon niin kade teille kun pystytte odottelemaan sinne puolivuotiaaksi noiden ruokien kanssa. Olis kiva odotella vauvan oman kiinnostumisen heräämistä ja sitä, että osaisi edes joten kuten istua.
Olen yrittänyt psyykata itseäni, että on pirpanan parhaaksi aloitella ajoissa, jospa saataisiin kasvuun vauhtia lihoista ja rautavarastot täyteen.
Eniten ottaa päähän ehkä se kun meillä on juuri vapautunut aikaa ongelmallisesta syömisestä muuhun puuhailuun, niin nyt pitäis aloittaa se samperin sössääminen soseiden kanssa ja sitoa taas aikaa syömiseen.
 
Tää on sellainen ahmatti / hotkija niin pelkään että tukehtuu :nailbiting: mutta onneksi on vielä aikaa kypsytellä asiaa, koska ei meillä kiirettä ole kiinteiden aloituksen kanssa. Pitäis varmaan niitä Miitun mainitsemasi videoita katsella.
 
Kannattaa kyllä tutustua aiheeseen ja katella niitä videoita :) ei ainakaan suoraan kannata jättää kokeilematta. Maistelua ja opetteluahan se on vuoden ikään asti kuitenkin, enemmän kuin varsinaista syömistä. olipa soseita tai paloja. Suurin osa ihmisistä oppii syömään ihan siististi jossain vaiheessa :grin
 
Voiko tuosta päätellä mitään, kun annoin sosetta pojalle varovasti taas maistelumielessä, lusikasta siis pientä määrää kerralla sipaisin suuhun, ja poika oli joka kerta lusikan nähdessään jo valmiiksi suu auki. Taisi olla tyytyväinen makuun ja tahtoi lisää? En uskaltanut kovin paljoa antaa, ehkä noin ensilusikallisen verran meni kurkusta alas, osahan tuli ulos päin kun mähnäsi sosetta suussaan.
 
Kai sitä sosetta voi antaa enemmänkin jos maistuu. En tiedä voiko kasvissoseella saada suolta tukkoon. Ite antaisin ekat pari viikloa melko varovasti, ehkä max pari tl kerrallaan.
 
Musta toi meidän pieni on niin vauva vielä että kiinteiden aloittaminen tuntuu tosi kaukaiselta ajatukselta. Olin alkuun ajatellut että 4kk voisi aloittaa maistelemaan, mutta nyt näyttää kyllä siltä että varmasti menee lähemmäksi sitä 6kk. :)
 
Mä varmaan myös aloitan siinä 6 kk jos maitoa riittää sinne asti :) tää myös tuntuu tosi vauvalta vielä. Tekis mieli aloittaa soseita ja ehkä siinä rinnalla se sormiruokailusta sitten jos uskaltaa.
 
Mä muistan että ekan kohdalla into piukeena oottelin soseiden maistelua ja kun neuvolastaki siihen suuntaan innostettiin niin 4kk aloitin maiseluita vaikka vauva oli melkoinen tissiposki eikä yhtään osoittanu ees omaa kiinnostusta vielä ja ihanan sijaan se oli kamalaa kidutusta sekä itelle että lapselle. 6kk vaihdoin sormiruokailuun kun kuulin asiasta ja valmiudet täytty ja se kyllä toimi niin paljon paremmin mutta vasta 1v jälkeen lapsi oikeasti alkoi syödä ees jotain muutakin ku maitoa.. ja vasta 4v jälkeen ihan jokainen ruokailu ei ole ollu täyttä tuskaa. Kasvuun ei kyllä noilla kiinteiden aloituksilla ollu minkäänlaista vaikutusta mutta kyl se ärsytystä suolessa aiheutti kun kakka lakkas kulkemasta vaikka ei "alas asti" menny ees juuri mitään ja sit se oli sellasta vihreää veriviiruista mönjää. Jee. Tokan kohdalla jaksoin oottaa oman kiinnostuksen heräämiseen asti, reilu 5kk alkoi olla niin "vaativan oloinen" että sai muutaman lusikkamaistiaisen ennen 6kk mutta varsinaisesti aloittelin sormiruualla 6kk. Se ei hyvistä ennakko-odotuksista huolimatta alkanu sujua yhtään ja tokan kanssa sit siirryinki soseisiin :D Lapset on yksilöitä näissäki jutuissa.. nyt aattelin lähtökohtaisesti aloittaa sormiruualla 6kk ja oon vain helpottunut ettei vielä tarvi ajatella sitä asiaa. Vauva tuntuuki vielä niin pieneltä et jotenkin jo ajatus kiinteistä ruuista tuntuu ihan hassulta..
 
Me annettiin tänään 4,5kk tytölle ekaa kertaa perunaa maistiaisena. Ei tykännyt yhtään ja sylki kaiken pois :D kertokaas kokemuksia, kannattaako huomenna koittaa perunaa uudelleen vai koitetaanko jotai muuta? Vai kannattaako lykätä vielä koko syömistä? Vauva kyllä avasi suuta innostuneena mut heti kun lusikka meni suuhun ja ni ei halunnutkaan syödä..
 
Meillä alotettiin sillä viikolla kun poika täytti 4kk, eikä kyllä sylje ruokaa pois. Ainoastaan parsan, mistä ei vieläkään tykkää vaikka olen yhdistellyt kaikkeen mahdolliseen. Selkeästi halusi jo alkaa soseita syömään ja ollaankin nyt parin viikon aikana maisteltu lähes kaikki mitä tuossa iässä saa syödä.

Aamulla syö maidon jälkeen puuroa ja jotain hedelmää tai marjaa, lounaalla maito ja vihanneksia, välipalaksi maito ja marjaa tai hedelmää, päivälliseksi maito ja vihanneksia ja iltapalaksi velli.
 
Takaisin
Top