Vauvan ruokailu

Meille sanottiin tänään neuvolassa että pitäis alottaa maistelut siinä 4 kk iässä. En kyllä tajua että miks nii aikasin? Maitoa kuitenkin tulee hyvin ja paino on noussut hyvin..
 
Kai se on vaan siitä, että vauva ehtisi tottua erilaisiin makuihin kiinteiden ruokien suhteen, kun aloittaa maistattelut hyvissä ajoin. Eihän se tarkoita sitä, etteikö äidinmaito voisi olla edelleen se pääasiallinen ravinnonlähde? Välillä vaan sitten maistattaa vauvalla erilaisia kiinteitä ruokia pikku hiljaa, ja sitten ajan kanssa lisää niiden osuutta. En nyt ole edelleenkään jaksanut lukea tuota Ensilusikallisia-kirjasta, jonka sain viimeksi neuvolasta. Siellä varmaan olisi jotain tietoa asiasta, ja varmasti muualtakin sitä löytyy.

Kyllä se itselläkin tuntuu aika haikealta aloittaa nuo kiinteiden maistatukset, kun se on taas vaihe, joka konkreettisesti tarkoittaa sitä, että vauvasta on kasvamassa isompi lapsi koko ajan. Jotenkin haluaisin jämähtää tähän vauvavaiheeseen pidemmäksi aikaa :Heartred
 
En mäkään tiedä miksi pitäisi aloittaa kiinteät nelikuisena jos on kyseessä ihan normi vauva. Keskosena syntyneiden asioihin en ota kantaa. Meillä vähän erikoinen tilanne kun vauva oli ihan täysiaikainen, mutta kasvuhäiriöinen. Lääkäri sanoi kun kotiuduttiin sairaslasta, että kiinteät 4 kk iässä ja liha mukaan 5 kk. Vellejä olisi voinut aloitella jo 3 kk, mutta koska pumppaan omaa maitoa, niin silloin ei tarvi niitä.

Mä olen yrittänyt etsiskellä tietoa millä ruuilla kannattaisi aloitella. Löysin aika huonosti mitään muuta kuin nämä neuvolankin jakamat infot, joita en halua sellaisenaan noudattaa.
Löysin jotain infoa Safkatutkan vauvanruokakurssista ja ne väittivät, että juurekset on huonoja aloitusruokia. Avokaado, munan keltuainen ja banaani olisi hyviä. Lihatkin ennen juureksia. Marjat parempia kuin juurekset, mutta niitäkään ei heti kärkeen. Omatekemät luuliemet on hyviä vauvoille. Vilja ja peruna sitten vasta 8-10 kk.
Yhdellä keskustelupalstalla ulkomailla asuva nainen kertoi, että siellä kiineät aloitetaan liha-kasvisliemillä. En tiedä mistä maasta oli kyse.
 
Mä aloitin maistelut esikoiselle 4 kk koska neuvolasta käskivät. Mitään kunnon perusteluja ei ollut mutta esikoisen äitinä en uskaltanut toimia muuten. Esikoinen ei selkeästi ollut nelikuisena vielä valmis kiinteisiin, harmittaa ihan vietävästi.

Nyt tähtäin on kuudessa kuukaudessa mikäli hyviä syitä toimia muuten ei ilmene. Haluan että suolisto saa rauhassa kehittyä vielä pari kk pidempään niin ehkä eri ruoka-aineetkin sitten sopii jo paremmin. Ehtii se lapsi niitä kiinteitä syödä koko loppu ikänsä.

Huomatkaa muuten että vaikka mustikka on vähän allergisoiva niin aiheuttaa ummetusta. Että jos vatsa on jo valmiiksi jumissa niin siitä ei ehkä kannata aloittaa.
 
Tosta kiinteiden aloitusiästä ei taida olla mitään yhtä absoluuttista totuutta, tuntuu että vastaus riippuu ihan siitä keneltä kysyy. Suomen suosituksethan on tosiaan että maistelut aloitetaan 4-6kk iässä ja maito pääasiallisena ravintona 1v asti. Täällä meilläpäin maistelut aloitetaan yleensä hedelmäsoseilla (täällä nyt tuoreita hedelmiä on paremmin saatavilla kun juureksia) mutta mitä oon muiden kokemuksia kuullut on lasta ollut hankalampi totuttaa lihoihin ja perunoihin makeiden hedelmien jälkeen. Itse oon ajatellut lähteä liikkeelle bataatilla, mut kuulen mielelläni meidän lastenlääkärin mielipiteen ensin.

Sellaisestakin on ilmeisesti joissain tutkimuksissa ollut viitteitä että varhainen kiinteiden aloitus auttaisi välttämään allergioita ja atopiaa, mihin haluaisin kyllä perehtyä enemmän kun meillä on alttiutta molempiin. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/09/07/vauvalle-kiinteaa-ruokaa-nykysuosituksia-aiemmin
 
Esikoisella aloitettiin maistelut noin 5.5kk kun oppi istumaan. Bataattia maistatettiin ekana ja sit sekaruokailtiin kun "kerittiin/jaksettiin" muutama kk. Nopealla tahdilla otettiin uutuuksia mukaan 1-2 uutta makua päivässä parin pv välein. 7-8kk iässä otettiin ihan ateriarytmit aamu, lounas & iltapala ja pääasiassa sormiruokailtiin ja sotkettiin :D. 10kk-14kk syötiin taas aamu ja ilta sormiruokaa. Lounas ja päivällinen kaupan soseilla. Sit alotti pk ja jätettii purkkiruoat kokonaan pois. Nyt on syöny 14kk lähtien itse välillä avustaen. Eikä juo maitoa kuin tisusta nyt siis on 1v9kk.

Samalla linjalla ajateltii mennä nytkin muuten paitsi purkkiruoat jää välistä ja siirtyy sit samantein syömää samaa ruokaa meidän kanssa. On helppoa kun ei itse käytetä lisättyä suolaa vaan pelkkiä mausteita. Lehmänmaito juomana jätetään myös opettamatta, mutta hapanmaitotuotteet otetaan sit heti 10kk mukaan kuvioihin.

Siinä vähän avautumista meidän perheen ruokailusta :D Niin ja muistakaa opetella tai käydä joku vauvojen/lasten ea kurssi ihan viimeistään kun alatte maistelee/ruokailee :)
 
Meillä esikoisella aloitettiin maistattelut vasta 6kk koska kasvui hyvin tissimaidolla ja halusin minäkin että suolisto kehittyy kunnolla. En tiedä tuosta kiinteiden varhaisesta aloituksesta ja allergioiden suhteesta? Sen takia en millään mutu -tuntumalla oo mennyt.
Aloitettiin itse tehdyilla soseilla, bataatti oli ihan ensimmäinen. Sitten porkkana ja peruna. Huonosti pojalle maistui, oli tosi valikoiva purkkiruokienkin suhteen.
Sormiruokailuakin harrastettiin vaikka se alkuun hirvittikin. :nailbiting: (Mutta senhän pitäisi olla kaikesta kakomisesta huolimatta turvallista.) Hapanmaitotuotteet taidettiin ottaa mukaan siinä reilu 10kk kohdilla, mutta lehmistä ei opetettu juomaan. Esikoinen sai pääasiallisen ravintonsa tissiltä vielä tuonne reilu 1v4kk kun mui ei kelvannut. :hilarious: On nykyäänkin vielä huono syömään ja pieni ruokainen.

Oon tuuminut että varmasti aikalailla saman kaavan kanssa mennään nyt kakkosen kanssa, mutta sormiruokaillaan rohkeammin. :happy:
Helpompi että syö samaa ruokaa meidän muiden kanssa.
 
Ääk musta kuulostaa aika kamalalta että neuvolassa ohjataan aloittamaan rintaruokitulle lapselle jo 4kk kiinteitä ilman mitään varsinaista syytä (keskosuus, pienipainoisuus syntyessä ja näissä tilanteissa nimenomaan liha on tärkeä mutta sitä ei yleensä aloiteta ensimmäisenä tai ainoana lisäruokana). Alle 1v kuitenkin ravitsemuksen kannalta lähinnä maito on oleellista ja suoliston & valmiuksien kypsymisellä sen pari kk voi olla isokin merkitys, mitä ei välttämättä heti suoriltaan voi sanoa. Ei ole mitään sellaista näyttöä että alle 6kk aloitettu maisteleminen suojaisi allergialta, ainoastaan gluteenin sietäminen voi heikentyä/ vilja-allergian todennäköisyys kasvaa jos kotimaisia viljoja saa vasta yli 7kk iässä. Eli jos 6kk aloittaa maistelun niin 2kk on aikaa maistaa jotakin viljaa.. ei hirvee kiire? Jos ei esim vanhempien taustasta johtuen ole aihetta ennakoida mitään vaikeita allergioita niin nykyäänhän voi aloittaa vaikka useita uusia ruoka-aineita päivässä (aikaisemmin suositeltiin totuttautumaan joka raaka-aineeseen useita päiviä) eikä millään muullakaan tavalla tule "kiire" jos kiinteät ruuat tulee mukaan kuvaan 6kk iästä alkaen koska ei tuolloinkaan tavoitteena ole määrä. Korviketta syövillä vauvoilla määrä on tärkeämpi aikaisemmin kun energian tarve kasvaa mutta korvike rasittaa munuaisia eikä sen määrää kannata ylettömästi kasvattaa vaan mielummin täyttää osa ravinnon tarpeesta kiinteällä ruualla jo selvemmin alle 1v. Maistelemistahan taas pitää opetella koko ikä.. ne mitkä vauvana oppii syömään voi taaperona unohtaa ja sit joskus taas löytää uudelleen.

Eli pointtina et kun suositus maistelemisen aloittamisesta on "ei ainakaan alle 4kk" ja siinä noin 6kk aloittaen ihan kaiken ehtii paremmin kuin hyvin, niin miksi NEUVOLASTA ohjataan hätäileen sen aloittamisen kanssa vaikka se 2kk lisää täysimetystä vois olla tärkee vauvalle? Se mihin tietyt vanhemmat päätyy ja miksi on musta toinen asia, mutta kuulosta kyl niin virheeltä että neuvolasta tyrkytetään turhan aikaista aloitusta ilman pätevää syytä.
 
Mun vanhin lapsista on nyt 18 ja hänen olessa vauva meillä oli neuvolan tätinä semmonen käskyttäjä. 2 kk neuvolassa sanoi: "ens kerralla kun tulette olette jo maistelleet perunaa!" Eli siis ennen kolmea kuukautta olisi pitänyt jo aloittaa perunan syönti. Kun mentiin 3 kk neuvolaan ja kerroin ettei perunaa ole vielä syöty, niin täti käski heti keittää kun kotiin pääsee. 4 kk neuvolassa olin vielä niin tyhmä, että sanoin ettei perunaa ole vieläkään muisteltu, mutta 5 kk neuvolassa sanoin meidän keittäneen heti perunaa kun silloin kuukausi sitten kotiin päästiin. Alotettiin oikeasti vasta 5 kuisena. 8 kk neuvolakäynnillä täti sanoi : "ens kerralla kun tulette, niin imetys on lopetettu ja lapsi juo koko perheen kanssa yhdessä rasvatonta maitoa!" Nyökyttelin vaan ja kerroin, että näin teemme. Oltiin 1.5 v neuvolalääkärillä ja täti oli siinä samassa huoneessa lääkärin kysyessä kuinka pitkään imetin. Kerroin että lopeteltiin viime viikolla. Lääkäri kehui monin sanoin ja täti hurrasi taustalla kuinka upeaa on kun imetin niin pitkään. Ei varmaan kehdannut ruveta torumaan lääkärin kuullen kun en ollutkaan tehnyt käskyjen mukaan.
Onneksi tälläiset terkkarit taitaa olla vähemmistössä nykyään ja asioita suositellaan suorien käskyjen sijaan. Valinnan vapaus ruoka asioissa jää vanhemmille. Neuvolassa pitäis kertoa tarkemmin asioista, jolloin vanhemmat voisivat tiedon perusteella punnita milloin kiinteitä aloittelee. Nyt vaan meillekkin sanottiin viime kerralla, että tiesithän, että nyt voi soseet aloittaa jo 4 kuukauden ikäsenä. (Edellisen vauvan ollessa vauva, suositus oli vielä se 6 kk) Ei mitään sen tarkempaa puhetta ollut asiasta.
Jos meidän pirpana olisi tavallinen tapaus, niin hetkeäkään miettimättä aloittaisin maistelut vasta puolivuotiaana. Sillon voi edetä vähän huolettomammin, nopeammin ja rennommin uusien ruokien kanssa.
 
Mitä on tämä sormiruokailu?
Meillä on vauva täysin korvikkeella joten varmaan ohjeistavat aika aikaisessa vaiheessa aloittamaan kiinteät ruuat. Olen hieman huolestunut kun on jo huomattu että hänellä on herkkä suolisto. Täältä foorumilta nyt pongasin tiedon että juurekset saattaa ärsyttää suolistoa mutta kuitenkin moni tuntuu aloittaneen bataatilla? Onko kokemusta mitkä juurekset kantsii suosiolla jättää myöhemmäksi? Pohdin myös tuota lihaa, miten olette sitä ajatelleet antaa? Itse en haluaisi hirveästi kaupan purkkiruokaa syöttää.
Ehkä jos tekesi kerralla vähän enemmän soseutettua ruokaa ja pakastaisi pikku erissä. Koska kala tulee mukaan kuvioihin?
 
Musta on ikävää että niin paljon pitää itse selvittää näissä asioissa nimenomaan että tietää että on muitakin vaihtoehtoja kuin vain se joka meille faktana esitetään. Nyt tosiaan kun tutustunut asiaan paremmin niin osaan tehdä toisin kuin esikoisen kanssa.

Olen ymmärtänyt niin että varhainen kiinteiden aloitus allergian välttämiseksi on nimenomaan silloin 6 kk kieppeillä, kuten Aaria kirjoittikin. Eli senkään puolesta ei ole kiire aloittaa kiinteitä 4 kk.

Sormiruokailu on sitä että vauvalle ei syötetä soseita vaan syö omin käsin. Ensin isompia palasia mikä on helppo ottaa käteen ja myöhemmin pienempiä palasia. Kannattaa facessa tutustua sormiruokailijat-ryhmän tietopakettiin.

Meillä syötiin sormin ja soseita, alussa keittelin vihanneksia yksitellen ja pakastin soseena jääpalamuottiin mistä jäädyttyä siirsin pussiin ja sieltä otin tarpeen mukaan erilaisia sekoituksia. Myöhemmin kun annoskoot kasvoi keittelin muutamia vihanneksia yhdessä, soseutin ja pakastin silikonisissa muffinssivuoissa joista taas siirsin pussiin. Aika pian alkoi syödä myös samaa ruokaa kuin me kun suola lisättiin vasta lopuksi kun vauvalle oli jo otettu annos.

Lihana taidettiin aloittaa kanalla. Kala lasketaan lihaksi eli samaan aikaan voi sitäkin kokeilla. Jotkut kala-allergikot muuten kuulemma reagoi myös broilerin lihaan jos ei ole rypsikanaa vaan ruokittu kalanperkeillä. En ole asiaan perehtynyt mutta kannattaa pitää korvan takana jos tulee kanasta oireita.
 
Jee, me saatiin lupa aloittaa kiinteät myöhemmin. Lääkäri oli sitä mieltä, että pirpanan kasvuun ei voi vaikuttaa ravitsemuksella, niin ei ole mitään kiirettä aloittaa soseita nyt 4 kk iässä. Ajattelin siirtää kuukaudella homman eteenpäin. Lihat yritän ottaa heti alussa mukaan, niin saa sitä rautaa ja prodea reilusti.
 
Tein eilen bataattisosetta, kumma kyllä mun ainakin 25 vuotta vanha sauvasekoitin toimi moitteetta :D Tosin sitä ei ole montaa kertaa käytetty. Mietin, että kun mulla on äidinmaitoa pakkasessa, niin sitä vois laittaa soseen sekaan. Sitten tuli mieleen, että ilmeisesti en voisi sitten sitä sosetta enää pakastaa, kun äidinmaito on jo kertaalleen ollut pakkasessa. Jotenkin on tullut sellainen käsitys, ettei kertaalleen sulatettua saisi enää pakastaa uudelleen, mutta päteekö se siihen, jos sulatettu ruoka-aine on kuumennettu muiden ruoka-aineiden kanssa valmistuksen yhteydessä. Nyt käytin soseen ohentamiseen sitä bataatin keitinlientä, ja hyvin maistui pojalle sellaisenaan, kun maistatin vajaan teelusikallisen eilen :)
 
Mie jo niin ootan että pääsen keittelemään ja miksailemaan pojalle kaikkia eri makuyhdistelmiä. En tiedä missä vaiheessa voi sit alkaa syömään meidän kanssa samaa ruokaa kun tykätään mausteisesta ja tulisesta ruuasta. En myöskään pidä ajatuksesta että ruuan maustaa lopuksi koska olen tarkka siitä missä vaiheessa mitäkin lisätään että maku hautuu oikeanlaiseksi.
Täytyy ehkä ostaa minikattilat ja paistinpannu niin voi samalla keitellä pojalle oman satsin :)
 
Jos sen ämmän kuumentaa ruuan seassa niinvoi pakastaa mutta itse ainakin tein sakeampia soseita ja sekoitin maidon vasta tarjoiluvaiheessa. Joko suoraan tissistä tai pakkasessa olevista minigripeistä niin sai hyvin taitettua pienen palan maitoa ruoan sekaan.
 
Maitoa voi pakastaa myös jääpalapusseihin. Saa sitten vaikka yhden palan kerrallaan soseen sekaan. Eskimo jääpala pussit näyttivät olevan BPA-vapaita.
Maito kannattaa sekottaa ruuan joukkoon juuri ennen syöntiä koska maito alkaa pilkkomaan ruokaa ja siitä tulee melkoista velliä aika nopeaan.
 
Tuli pakastettua minigrippeihin ne maidot silloin aikanaan kun oltiin se 4 päivää korvikkeella. Muuten en ole pumpannut ollenkaan. Ehkä olis voinut, mutta ei vaan ole tullut tehtyä.
 
Mä tein esikoisen aikaan niin, että lypsin maitoa käsin soseen sekaan tarjoiluvaiheessa. Näppärää. :)
 
Mä en ole edes harrastanut kun muutaman yksittäisen kerran tota maidolla läträämistä noissa sosehommissa. Keitinliemellä notkistaminen on helpompaa.
 
Takaisin
Top