Vauvan rokotukset

Mä näin muuten kaupassa sellaisia tutteja, jotka mittaa kuumeen. Onko kellään sellaista? Ihan mielenkiinnosta käyttökokemuksia ois hauska lukea.. :D
 
semmostakii me meinattii:) mut ei sitte ostettu,kun tuli tarpeen toi normaali digimittari,ennestään kun oli vaa elohopeemittari ja se on aikas hidas.ni ei se tuttimittari oikee itellää mee..
 
Pneumoa ei otettu, koska hyödyt oli meiän mielestä ihan liian pienet. Korvatulehduksia se on tainnu 7%:lla estää, jos oikein muistan. Toisekseen sitä ei oo testattu kovin montaa vuotta. Ne haittavaikutuksethan voi tulla vasta vuosien päästä. Aivokalvontulehdusta vastaanhan annettii se yhdistelmärokote, niis tais olla muitaki samoja. Pneumohan oli niit bakteeritulehduksia varten, mut ei nekään niitä estä. Ihan turhaa antaa kaiken maailman piikkejä. Pitää sitä vastustuskykyä saada. Ei oltais sitä rotaakaan otettu, mut neuvolantäti puhu ympäri. Jos oisin ollu fiksumpi, ni ois tainnu sekin jäädä purkkeihinsa.

Meil on semmonen tuttikuumemittari, en oo vaan vielä muistanu testata. Korvakuumemittaria himoitsen minäkin. Kalliita ovat vaan piru vie :)
 
Mä taas haaveilen sellasesta otsakuumemittarista(on siinä se korvamittauspääki). Se on semmonen infrapunamittari ja tosi nopee, ei haittaa vaik vauval ei pää pysyis paikoillaa mittauksen aikana. Pitäs vaa omalt äidilt kysyy mistä sellasen ostivat, muistaakseni ei ollu ihan halpakaan :sad001
 
Samasta syystä mekin jätettiin Pneumo pois. Hyödyt on niin pienet ja ei ole kuulemma estänyt korvatulehduksia ja korvatulehduskierteitä kuin juurikin 7%:lla. Niin ja pitkäaikaisvaikutteista ei ole vielä tietoa.
 
Meil on korva ja otsakuumemittari, joka näyttää mun mielestä aika lailla mitä sattuu. Mulla esim. aina jotain 35 astetta...Lähiaikoina ollaan mitattu tytöltä ihan tavallisella nopealla elektronisella mittarilla pepusta. Tulee luotettavampia tuloksia. Ite luottaisin eniten vanhanaikaiseen "elohopea" kuumemittariin, mutta kun ne on liian hitaita vauvalle.
 
Meil oli korvakuumemittari esikol, ja se näytti kans ihan mitä sattuu. Heitin sen pois ja sain myöhemmin kuulla et syy oliki mittaajassa. Eli sen kans on kuulemma tarkkaa mis asennos mittari on et tulos on luotettava. Esikolt mitattii sit kans elektronisel pyllyst. Mut kerran ku sil oli oikee kova kuume, ja oli veltto lääkkeiden annost huolimatta, ni pyllyst mitattaessa näytti mittari vaan 37,9 ja lääkäris mittas korvasta 39,4. Et se meiän mittari ei taida olla ihan priimaa (tai mä en osaa).
 
Haaveilin noista korva- jne mittareista mut luin et ne on tosi epätarkkoja. Oonki sit mitannu elektronisella mittarilla kainalosta. On näyttäny 36,5-36,7 C joka kerta, eli vissiin toimii. Ja hetken kun oon oottanu nii oon sit todennu et kipeyden "oireet" on ollu kuviteltuja :) Toivotaan et näyttää sit kuumeenki kun sitä joskus tulee! Käsittääkseni kainalostakin saa mitata ja meillä mittari pysyy ihan hyvin siel kainalokuopassa jos vaikka syöttäessä mittaa.
 
määps mittasin tytöltä lämmön kun hohkas kun lämpöpatteri,no 38.6 tuli ku hanurista mittasin.sit puhelu neuvolaan ja tuumas et lämpööhän se on ja rokotukset siirty ens viikolle.kivakiva,kaikki meillä kipeenä,mieskii yöllä valitti et palelee ja aivastuttaa kokoajan.:shaking
 
Mekin mitataan ihan normimittarilla kainalosta vauvan lämpö ja ihan hyvin on silleen onnistunut. Ja meilläkin tosiaan sillon kerran infektion takia siirtyi rokotukset, mut saatiin ne sit parin viikon päästä avoneuvolassa.

Me on annettu vauvalle kaikki rokotukset. Meillä yks tuttu sairastu pneumokokin aiheuttamaan keuhkokuumeeseen, makas pari viikkoo teholla ja melkein kuoli. Sen jälkeen ei tarvinnut miettiä rokotuksia enempää.
 
Maksoin muutaman euron enemmän apteekissa ja ostin lapsille tarkoitetun kuumemittarin. Pääty taittuu ja on pehmeä, kuumeen mittaan nopeeta. niin , ja on muumi :)
musta toi kainalo on kätsy, meillä ei tutti pysy suussa jos harmitus on valtava.
 
Mä mittailin kainalosta ja pepusta sillä samalla elektronisella mittarilla, niin ne kainalotulokset oli paljon alempia, muistaakseni jopa asteen verran. Eli pepusta sain tulokseksi 37,8 lämpöä ja kainalosta alle 37. Mutta jos aina mittaa samalla tavalla, niin se on varmaan paras!
 
kainalosta mitattuna onkii alempia tuloksia.sen takia pyllystä mitattuna kuumeen raja on se 38->
 
Mä oon aina mitannu kainalosta niinkun isoilta pojilta :) en jotenkin halua tunkee sinne kakkoseen mitään.. se suponkin laittaminen on jotenkin inhottavaa vaikka helposti käykin.. Tayssissakin mulle neuvottiin ihan toi kainalosta mittaaminen eikä sielä edes mitattu kun kerran kakkosesta ja sekin oli sillon synnytyksen jälkeen ensitarkastuksessa kun isi oli pitämässä kädestä kiinni. :p
 
Oon jotain lukenu, että kainalosta mitattuna saadaan yleensä noin 0,5°C pienempiä tuloksia kuin muuten. Joo ja vauvoilla se kuumeen raja taitaa olla juurikin tuo 38°C pepusta mitattuna.
 
Mä en kans tykkää mitata pepusta kuumetta. Suponkin laittamisesta pyydän aina pojalta anteeksi. Mut onneks toi korvamittari toimii meillä hyvin. :) Ja ainahan voi mittaa kainalosta omalla mittarilla. :)
 
Takaisin
Top