Vauvan rokotukset

Meillä ei kyllä oo mitään lupia kyselty.... Tänään poju sai toisen rotarokotteen, ilmeisesti kk liian aikaisessa. Ja vain 2 viikon antovälillä!! Ensimmäinen saatu siis 6vk neuvolassa. Kun selvitin että minimivälinä pitäisi olla tuo 4 vk niin soitin sitten hädissäni myrkytyskeskukseen. Ei kuulemma pitäisi olla mitään vaaraa, "rokotteen immuniteettisuoja saattaa vaan jäädä ei niin optimaaliseksi".
 
Mä ainaki seuraavalla käynnillä valittaisin sille neuvolantantalle jos tollee lähtis rokottelemaa,ihan miten sattuu.Mut mä nyt kyl valitan aina ku saan aihetta.
 
Meillä otettiin 2kk-neuvolassa rotarokote.. viikko siitä poika oireili. Tuli sellaista huutoripulia muutaman kerran ja sitten loppui. Siltikin parempi vaihtoehto kuin kärsiä itse taudista. Muuten otetaan normaalisti rokotteet, mutta sitä pneumokokkia olen epäröinyt. Onneksi on hoitajia suvussa, niin saa sieltäkin hyvää ja arvokasta neuvoa. Eli mietinnän alla vielä.. parasupot on hankittu odottamaan seuraavan rokotussatsin sivuvaikutuksia ohjeiden mukaisesti.

Itse en ole ikinä ottanut ainoatakaan influenssarokotetta, enkä niitä myöskään lapselleni tule antamaan. En ole koskaan sairastunut influenssoihin, joten aivan turhia rokotteita meillä. Muutama sukulainen ja ystävä kyllä sairastaa influessat joka vuosi, vaikka ovat rokotteet saaneet, joten blaablaa sanon minä niistä rokotteista. :D Toki tässäkin varmasti kaksi eri leiriä.

On sitä vähän ymmyrkäisenä välillä noiden rokotusohjelmien kanssa pieni ihminen. Parastaanhan sitä vaan lapselleen tahtoo. :)
 
Eilen saatiin 5kk rokotukset. Poika oli tosi reipas, pikku itku taas tuli rokotus piikistä.. mutta samantien jo höpötti neuvola tädille.

Viimekski yhdistelmärokote nosti lämpöö, väsytti ja kiukutti. Eilen illalla oli tosi kiukkunen, kun yöunille oli menossa. Yön nukku hyvin sit kuitenkin.

Onko muilla tullu millasia sivuoireita rokotuksista?
 
Meillä ei ihme kyllä tullut oikein mitään oireita 4 kk rokotuksista (saatiin ne vähän myöhässä). Tyttö oli tosi hyväntuulinen niiden jälkeen, mutta nukkui kyllä melkein vuorokauden putkeen :)

Häviävän pienen hetken jo mietin että otetaanko influenssa rokotteet perheelle. Meillä oli influenssaa naapurin perheessä, joiden lasten kanssa esikoisemme leikkii paljon. Vähän jännäsin saadaanko me se, kun olisi tosi kurjaa jos pieni vauva tulisi tosi kipeäksi :sad001 ei onneksi tullut sairaus meille vierailulle! En kovin mielelläni yhtään ylimääräistä rokotusta halua ottaa enkä varsinkaan antaa niitä lapsilleni. Mutta rokotusohjelman ohjelman rokoitukset kyllä haluan kaikki antaa ja kantaa korteni kekoon sen puolesta, etteivät kyseiset sairaudet suomen maahan enää laajalti leviäisi :)
 
Meillä ei ollut ihmeempiä oireita, hieman kiukkuinen oli illalla niin annoin varmuuden vuoksi supon. Pneumoa ei otettu.
 
Meil ei tullu myöskään mitään 5kk rokotuksista, vaikka kauhulla sitä jo oottelin. Kaikista muista rota-rokotteista tuli. Pneumoa ei otettu meilläkään.
 
meijän pitäs saada tänään ne kaks piikkiä,mut tyttö on vissiin kipee.koko yönä nukuttu taas pierun vertaa,tyttö köhiny kuivaa yskää,aivastellu eilisestä lähtien melkein yhtäpaljon kun minä,potkinu peittoo ja itkeny.suppo tungettii hanurii johkuu aikaa ja limaakii imettii nenästä.mitenköhän rokotusten käy?jos kuumetta ei oo niin kai ne rokottaa??
 
Älä anna rokottaa jos susta tuntuu, et tyttö on kipee... se voi oireilla rokotteista lisäksi. Onks teil avoneuvolapäivää? Pyydä, et saat tulla sit rokottaan tytön, et jos vähän tervehtyis....? Kyl vanhemmilla on oikeus päättää oman lapsensa asioista.
 
ei mulla oo mitää sitä vastaa et ne rokottais,tulis sit kaikki kiukut samalle päivälle:grin.kelläs se rokotus siirty sen vauvan kipeyden takia?meinasin ettei tarvis sit suotta lähtee tonne pakkasee jos ei rokotakkaa.mittasin tytöltä lämmön,se oli hanurista mitattuna 37,3.ei ei vissiin kuumetta.
mikä se semmonen avoneuvolapäivä on?ei meillä varmaan oo semmosta:think005
 
Katoppas Orvokki81 edelliseltä sivulta Bettien viestit koskien pneumokokkia. Hänellä on hyvät pointit. Samoista syistä mekin jätettiin pneumokokki pois... tervettä ja vahvaa lasta on turha rokottaa tavallista flunssabakteeria vastaan. Ne vakavimmat taudit voi saada muistakin bakteereista, joita vastaan ei edes rokoteta.En uskalla itseänikään rokottaa uusilla rokotteilla niin en myöskään lastani. Mä arvoin kauheesti ton pneumokokin kanssa mut onneks en ottanu.

Nii ja Jätski.. meillä on torstaisin avoneuvola, eli muutaman tunnin aamupäivästä pari neuvolantätiä ottaa vastaan ilman aikaa.
 
Juurihan oli iltalehdessä(?) että pneumokokki rokotteessa on hyötyä esim korvatulehduksen estämiseksi. Itsehän kärsin edelleen pienistä korvakäytävistä ja joka vuosi ainakin 1-2 kertaa korvatulehduksen. Joten hyvin mahdollista että tuo Niilo on saanut tän "perintökalleuden" multa... me otetaan se ainakin ihan vaan sen takia koska äiti :D
 
Joo iltiksessä siitä oli sellainen lyhyt uutinen. On siitä ollu hyötyä joo.. tosin se oli aika pieni se hyöty ja siitä syystä sitä ei enää mainosteta korvatulehdusrokotteena. Tuli kyl tutustuttua noihin pneumokokin haittoihin ja hyötyihin ihan tosissaan kun niin kauan sitä tuskailin ja arvoin. Mut tottakai se antaa suojaa ja jos on taipumusta, niin kannattaa se varmastikin ottaa.
Meillä ei oo ollu koskaan korvien kans ongelmia kummankaan suvussa ja muutenkin ollaan harvoin kipeinä.. poikakin oli alle 2kk ikäisenä pienessä nuhassa, mut sen jälkeen ei oo sairastanut. Nenä päästelee välillä räkää, mut se on sellasta ihan vähäistä.
Mut meidän pojalle nousi yhdistelmärokotteesta kevyt lämpö kahtena iltana mut eilen ei enää ollut lämpöä. Annoin naperolle supon ennen nukkumaan menoa molempina iltoina iha varuiks, jos kuume pahenee, mut eipä siitä sen kummempia. :)

Toi on kyl nappo ikävää, jos on korvasärkyä.. mulla oli vuosia sitten yhden flunssan aikana korvat kipeenä ja se on kyl inhottavaa. Toivottavasti Niilo pysyy terveenä. Mahtava nimi muuten.. oli yks vaihtoehto meilläkin toi Niilo, mut päädyttiin sitten Nuutiin. :D
 
Meillä ei ole mitenkään noi rokotteet aiheuttanu minkäänlaista kipua tms. onneks :)

Ps on tuo Nuutikin ihana nimi ja teijän vauva on ihan Nuutin näköinen :)
 
Meillä oli "lämpöä" 37,3 kainalosta mitattuna koko viime vk, pe-la välisenä yönä löysin pojan kallonpohjasta patin.Aamulla kiikutin meidät Diacoriin ja niinkuin epäilin,imusolmuke.
Normaalia,flunssan yhteydessä ja voi olla siinä seuraavat 3vuotta.Sanoi älä räplää.

Nielu punoitti,sanoi kiinteät voi tökkiä (olin huomannut että koko vk maistui vain kylmä ruoka) ,korvat terveet.
Ja tuo lämpö on vauvan normaalilämpö,kuume on 38 pepusta mitattuna.(tosin meidän normilämpö on 36.1)
kyllä huomasin että oli normaalia kuumempi ja pipi.En ajatellutkaan että vois olla vauvalla kurkku kipee :) voi parka ja maitokin meni vain jääkaappikylmänä.

haluisin ostaa sen apteekin oman (Apteq) korvakuumemittarin 42e, saanut parhaimmat testi tulokset vauva lehden testissä.
 
niin mä kans muistelin et pepusta mitattuna se kuumeen raja on korkeempi.Me meinattii heti lapsen synnyttyä hommata semmonen korvakuumemittari mut siinä se mittauspää oli ihan liian iso,en sit tiiä et onko niihin jotain pienempiäkii päitä?ja saattaishan semmonen nykyisin olla jo ihan sopiva tohonkin korvaa,mut jotenkii itteni helpompi mitata se sielt tytön hanurista kun kainalosta.
Mulla itelläni tuntuu tällä hetkellä kaulassa ja kainalossa yhet imusolmukkeet,niiku aina kun oon kipee.mälsää.
 
Takaisin
Top