Vauvan rokotukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kiips
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Kiips

Näppärä viestien naputtelija
Täällä vois höpistä vauvalle annettavista rokotuksista.

Meijän poika sai rota-rokotteen eilen, onneks ei oo mitään sivuoireita tullu.
Annetaan näillä näkymin rokotusohjelman mukaiset rokotteet.

Mites muut annatteko rokotusohjelman mukaiset rokotteet vai onko joku päättänyt olla antamatta rokotuksia lainkaan?

Me otetaa kaikki muut perusrokotteet paitsi se pneumokokki. Se kun on vielä niin uusi ja se altistaa keuhkosairauksille (lisää keukokuumeen ja -putkentulehduksen riskiä). Ja meil ku on suvussa kaikennäköstä astmaa ja miehel menee herkästi keuhkoihin flunssatkin ni ei huvita ottaa riskiä.

Toi rota-rokote aiheutti esikolle kaikil kolmel kerral viikon mittaset ripulit. Nyt saatii valita et saako vauva sen kuusviikkosena vai vast 2kuisena. Valittii tietty se myöhempi ajankohta.

Me saatiin rota tasan 6vk iässä, saman illan oli pikkusen apaattinen ja väsynyt tai sitten kuvittelin :)
Kauhulla odottelin oireita viikon..kakka tuli edellen 5pv välein.
Kun rokotuksesta oli 2vk, alkoi tulla n.3pv kunnon vihertävät löröt,joinain päivinä jopa 3 krt,muutamana yönä ähinää ja mahan porinaa mutta ei muuta.Ripulin jälkeen oli tyypillä kova nälkä!!!
Luulin että huutaa kovaa kipua, kunnes en keksinyt muuta siihen hätään kun antaa maitoa ja humpsautti alas tunnin välein 150ml!!

Vitsit, että täällä on hyviä aiheita :) Mua mietityttää rota ja pneumokokki, ne jättäisin pois jos jotkin... musta on jotenkin nurinkurista, että tubia vastaan ei rokoteta, mutta ripulia vastaan rokotetaan (patentit, patentit...). Rotasta sovittiin, että mietitään tuohon 2kk neuvolaan,eli ei tyrkätä ainakaan vielä ensi viikon lääkärineuvolassa. En vaan tiedä, uskaltaako noita jättää ottamattakaan... Poliot sun muut vanhat rokotteet otetaan ilman muuta! Onko kukaan kieltäytymässä kaikista rokotteista? Olisi jännä tietää, miten neuvolantädit suhtautuisi kieltätymiseen... Meillä ainakaan ei tullut mitään käännytysyritystä, kun sanoin harkitsevani noiden kahden poisjättämistä.

No mä oisin kans halunnu sen tubi-rokotteen molemmille mut ku ei ne tollot siel anna :mad: Se ku on just niitä tauteja mitkä on tulos kovaa vauhtia takas Suomeen.

Meil neuvolas kysyttii mitä otetaa, sanoin että pneumoa ei oteta. Täti ruksi sen yli listasta ja sano ettei sit enää sitä meiltä kysy. En tiiä olisko joku muu täti kyselly perusteluja, mut tää meiän täti on jo tottunu meihin ja siihen et ei aina tehä asioita sen oman näkemyksen mukaisesti :)

@sukki me jätetää se siks pois ku on vielä niin uusi rokote (jotenki sellasia karsastaa), se saattaa lisätä reippaasti keuhkokuumeen ja -putkentulehduksien riskiä, ja ku meil on noit keuhkosairausherkkyyksiä ihan tarpeeks suvussa muutenkii ni ei ylimäärästä riskii haluta. Ja toisaalta ei taas oo mitää korvatulehduskierteitäkää ollu, ni jotenki tuntuu vähän turhalta ottaa se. Mutta tää on meiän oma päätös ja se ei saa vaikuttaa muiden päätöksiin rokotuksen suhteen.

Bettie: kiitos tiedosta. Täytyy tutustua itsekin tuohon rokotusohjelmaan paremmin. Itsellä oli ennen raskautta koko vuoden ajan keuhkoputkentulehduskierre. Epäilin, että työpaikan sisäilmassa olisi ollut jotain.

Meillä oli neuvolan suosituksena tuo Tuberkuloosirokote Calmette, kun mies matkustelee. Sairaalan lastenlääkäri ei sitä meille suositellut, sitä rokotetaan nykyisin ainoastaan, jos kuuluu riskiryhmiin esim. toinen vanhempi sellaisesta maasta, jossa tubia esiintyy tai jos perhe muuttaa sellaiseen maahan. 2005 tuo rokote on muuttunut erilaiseksi ja suositukset sen käytöstä muuttuivat sen jälkeen. En muista enää millä tavalla rokote muuttui, netistä varmaan löytyy tietoa. Esim.synnärillä eräälle vauvalle rokote annettiin ja vauva reagoi siihen äitinsä mukaan menemällä tajuttomaksi ja nukkui vain. Päädyimme lääkärin kanssa yhdessä siihen ettemme ota kyseistä rokotetta ja ehkäpä hyvä niin. Voi sen kuulema ottaa myöhemminkin.

Se tubirokote muutu, koska se lääkefirma mikä sitä alkuperästä rokotetta teki, lopetti rokotteen valmistuksen. Ja nykyinen rokote tulee toisesta yhtiöstä ja se tehää jotenki eritavalla. Nykyses rokottees on enemmän haittavaikutuksia kuin aiemmassa. Näin ainaki meille neuvolan täti sano ku esikolle sitä aikanaa kysyttii.

Mä oon kanssa ymmärtäny, että aiempi tubirokote oli turvallinen mutta poistui markkinoilta (Tehokin oli kai heikkenemässä?). Tämä toisen valmistajan rokote aiheuttaa vissiin enemmän komplikaatioita ja siksi on punnittu, että haitat ohittaa hyödyt ja joukkorokotuksista on luovuttu. Meillä mun pappa on tubin sairastanut ja tubihan voi aktivoitua jossain vaiheessa uudestaan... mutta pitäisi asua samassa taloudessa, että tuo rokote olisi laitettu.

Olen Bettien kanssa samoilla linjoilla, eli nämä uudet rokotukset vaan mietityttää. Saatan tuohon rotavirusrokotteeseenkin päätyä vielä, kun poika on kuitenkin terve (rokotteiden pitäisi olla terveille lapsille suht turvallisia, ristiriita sitten onkin siinä, että terve lapsi yleensä noista ripuleista ja muista selviää hengissä.). Ehkä olisi vaan parempi kulkea lauman mukana sen enempiä miettimättä...

Mä en miettinyt kahta kertaa tota rotaa, nkl kätilö kertoi että yli 80% sairaalahoitoa vaativista vauvojen ripuleista on rota-virusten aiheuttamia ja voi olla kohtalokkaita.

Meillä laitetaan vauvalle rokotusohjelman mukaiset rokotteet, tosin tuo pneumokokki ehkä jätetään välistä. Rotarokote otetaan kyllä. Olen itse vauvaikäisenä joutunut sairaalaan ripulin takia, ikää oli vissiin n. vuosi. Vauvalle on paha pakkosyöttää tai -juottaa mitään ja ne kuivuvat äkkiä. Joten en kyllä sellaista ripulia tahdo omilla lapsillani nähdä. Mutta kukin tekee toki, kuten itse haluaa. Meillä ei onneksi ole neuvolassa suhtauduttu mitenkään karsaasti siihenkään, kun en itse ole raskausaikana influenssarokotusta ottanut.

Meillä mennään luultavammin tuon ohjelman mukaan. En ole vielä miettinyt tuota pneumokokki-rokotetta...

3kk rokotukset käyty hakemassa eli rota uusittu ja sit piikkinä toi DtaP.. Pneumokokkia ei oteta ollenkaan. Ekasta rota rokotteesta ei tullut muita sivuoireita, kun kakkaa melkein joka vaipassa. Nyt ei oo uusinnasta ainakaan vielä tullu mitään. Toisesta rokotteesta nousi hieman lämpö, muuten on ollu oikein iloinen vauva ja oli niin reipas :love017 neuvolassa, itki ihan pikkusen vaan, kun rokote nippasi, ootin jotenkin isompaa itkua.

Onko muilla tullu oireita tuosta DtaP... rokotteesta?

Onko kaikilla kysytty neuvolassa,että halutaanko ottaa kaikki rokotukset? Kun meiltä ei ole kysytty ollekaan, oletetaan ilmeisesti, että kaikki rokotusohjelman mukaan vaan laitetaan eikä ole tullut tilaisuutta keskustella asiasta.
Ei ole tullut mieleenkään epäillä noita rokotuksia. Pitäisi ehkä tutkia enemmän...

Joo, meilt ainakin kysyttiin.

Meille sanottiin heti ekalla neuvolakäynnillä vauvan synnyttyä, että miettikää rokotuksia. Katsokaa vaikka netistä tietoa, että haluatteko antaa kaikki rokotusohjelman mukaiset rokotukset tai osallistua johonkin uusiin kokeiluihin, että annetaan ekstrana esim. vesirokkorokotus ja hepatiitit tai mitä sattuu olemaankaan. Sit kysyttiin myöhemmin, edellisellä kerralla rnnen rokotusta mitä on päätetty ja vielä varmistettiin ennen rokotuksen antamista, että otetaan se.

Takaisin