Vauvan rokotteet

August14

Sanavalmis juttuseppä
Elokuunmammat 2014
Elomammat 2017
Huhtikuiset 2021
Täällä vauva sai eilen ekan erän rotarokotetta. Sitten illalla alkoikin jo oireet.. Ja yö ollut tuskainen. Ruoka ei maistu tytölle, vääntelee itseään jatkuvaan, kitisee ja itkeskelee.. Massullaan olo helpottaa ja selän hierominen..
Inhottavaa! :sad001 mutta eipähän tule sitten tautia, itsekin kuulemma vauvana ollut sen takia tiputuksessa..
Huh, mitähän sitten tulee, kun aletaan piikittää rokotteita :S
 
Voi ei! :sad001 Minkä ikäisenä ne annetaan? Neuvola täti asiasta puhui mutta en muista.. nykysin kun tuo muisti pätkii pahemman kerran!
 
6 viikkoisena suunnilleen on ensimmäinen annos.
 
Kaveri anto mulle aikoinaa vinkiks et melkee kannattaa antaa särkylääke lapselle enne rokotetta. Oireet helpottaa ja sekä lapsen että vanhemman on helpompi olla. :)
 
Meillä annettiin calmette rokotus sairaalassa, koska mies on turkkilainen.. siitä en huomannut mitään oireita niin kovasti toivon, että muutkin menis yhtä helposti.. mut mä oon kans kuullu tota varsinkin pistettävien rokotteiden kohdalla et laitetaan suppo jo ennen neuvolaan menoa, ei kai se ainakaan haitaksi ole..
 
Sain tänään neuvolasta rokotus ohjelman, siinä oli et rokotukset tulis alottaa ennen kolmen kuukauden tai 12 viikon ikää. Meille oli varattu seuraava aika kuukauden päähän, eli ollaan sillon 8-9 viikkoa.
 
Meillä on se rotan ensimmäinen annos ens viikon keskiviikkona samalla kun on lääkäri. Ikää on sillon 6,5 viikkoa..vähän jännittää. Mutta ei tota rotaa ennen varmaan vielä kannata mitään särkylääkettä antaa, ei kai se nyt siihen tautiin muutenkaan auta? Ja kun se annetaankin suun kautta, jos ymmärsin oikein...
 
Immala, Mä just neuvolassa tätä asiaa tiedustelin että kun toiset sanoo että ennen rokotusta olisi/kannattaisi lääkitä etukäteen lapsi niin vastaus oli et ei missään nimessä! Etukäteen ei tulisi koskaan antaa mitään lääkettä jos ei ole tarvetta ja rokotuksesta saattaa nousta pieni kuume pariksi päiväksi mutta se menee ohi. Ja tosiaan siis ennalta ehkäisevä lääkitys ei ole lapselle hyväksi koska jos kikeepsi ei siitä rokotuksesta vaikka tulekaan niin turhaa saa lääkettä. En mä itsekään syö lääkkeitä etukäteen et jos tulee vaikka kipeeksi?
 
hanski_ Kiitos tiedosta enpä ollu tota sen tarkemmin analysoinut kun vaan ajattelin sitä samaan tyyliin kun hammaslääkäriin mennessä yleensä otan buranan jo ennen sinne menoa niin kuin mulle joskus neuvottiin (lääkärin toimesta). Mutta ihan pointti että lasta ei "turhaan" lääkitä..
 
Me saatiin tänään se rotavirus nyt sitten. Annettiin joskus 11 maissa ja ainakin toistaseksi neiti on vielä ihan oma itsensä. Täällä on äidillä peukut ja varpaat pystyssä, ettei mitään pahempia oireita tulisikaan...

Ja saatiin lupa jatkaa kestoilua. Mä siis etukäteen tota mietin, että voiko kestoja käyttää normaalisti, kun netissä oli siitä vähän ristiriitasta tietoa. Mutta neuvolantäti sanoi, että ihan normaalisti voi niitä käyttää. Kestot tai kertsit, niin ihan samat ohjeet on kuulemma seuraavien viikkojen ajaksi eli seuraavat 2 viikkoa pitää vaan kakkavaippojen vaihdon yhteydessä huolehtia käsien pesemisestä tavallistakin tarkemmin :)
 
Eilen saatiin rota, eilen ei mitään oireita mutta tuntuu että tänään on ollut päivällä itkusempi eikä rintamaito oikein oo maistunu.. ja selvästi ripulisempaa toi vaipan sisältö.. mut toivottavasti ei vaan nostais mitään kuumetta kun kuitenkin söi nyt illalla niinkin paljon että puklautti.
 
Rota"rokote" ei nosta kuumetta. Näin mulle kerrottiin neuvolassa, kun kyselin et mitä jälkimaininkeja kyseisestä rohdosta saattanee tulla..
 
Meille taas neuvolan th sanoi että kannattaa hakea suppoja varmuudeksi että voi nostaa kuumeen.. hassua että niin erilaisia ohjeita antavat kaikkiin asioihin :D
 
Meille sanottiin, että rota aiheuttaa vatsavaivoja, ei kuumetta.. Ja niin se olikin ja vaivasikin pitkään.. Mutta nuo pistettävät rokotteet tulee kahden viikon päästä ja siihen neuvoi varaamaan suppoja..
 
Täällä kerrottiin, että vasta siitä seuraavasta (eli se on kai sit ihan oikeesti rokote) voi kuume nousta, ja että sitä varten kannattaa varata valmiiks särkylääkettä ym suppoa. Tiedä näistä nyt sitten :/
 
Kyllä rota annetaan aina suun kautta. Tai sitten näissäkin on jälleen eroja :D
 
Ok, oon sit ymmärtäny väärin. Mut tosiaan terkka sano, että ens rokotuskertaa varten kandee aseistautua supoilla, tosin sillon saattaa olla vuorossa jo joku toinen rokote... Muisti pätkii :P
 
Ihmettelen miksi eivät anna noita lääkeinfoja luettavaksi ennen rokotusta. Meillä annettiin rota viikko sitten. Oireita tuli vauvalle ainakin kova puklailu. Nyt on sellainen tunne itsellä että olisko voinut tauti valjuna iskeä? Maha kuralla ja olo kuin krapulassa, paitsi ei mitään hyvää tee mieli. Meille sanottiin että särkylääkettä ei saa antaa etukäteen koska se voi haitata rokotteen tehoa jonkin tutkimuksen mukaan. Tässä lääkeinfo:http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=15090&i=SANOFI+PASTEUR+MSD_ROTATEQ
 
Takaisin
Top