Vauvan pankkiasiat

Rosered, ihan totta nuo mitä laitoit ja uskon, että kyllä se katsotaan ihan lapsen edun mukaiseksi, että jos hänellä on joku yllättävä meno (sairastuu tai tarvii jotain erityistä) niin sit rahoja voi käyttää. En siis tarkoita, että käytettäis vauvan rahoja omiin yllättäviin menoihin... Kyllä meillä on omat säästömme sitä varten :)
 
Mulla on 2 säästötiliä ollut jo jonkun aikaa. Toinen on pahanpäivän varalle ja toinen sitten poitsulle, jos tulee jotain isompaa ostettavaa. Loput jäämät saa sitten, kun muuttaa omilleen. Kuussa laitan aina muutamat kympit, raha tilanteen mukaan.
 
Me aiotaan avata pojalle tili, johon ohjataan hänen lapsilisänsä (minun tilin kautta, koska lapsia kaksi), kuten on tehty esikoisenkin kanssa. Tältä tililtä sitten puolet lapsilisästä ohjataan rahastoon ja puolet saa jäädä sinne tilille odottamaan parempaa sijoituskohdetta. Esikoinen täyttää pian 4 vuotta ja ihan näistä pienistä lapsilisistä, rahastotuotoista ja isovanhempien lahjoituksista on jo kertynyt mukava pesämuna. Lapset saavat käyttöoikeudet tileihinsä 18 vuotiaina, mutta siihen asti me pääsemme tekemään varoilla sijoituksia. Tarkoitus on, että hieman ennen kuin täyttävät 18, katsomme tilanteen ja sijoitamme varoja esim. eri pituisiin määräaikaistalletuksiin, jotka sitten erääntyvät eri aikoina. Näin lapset eivät kuitenkaan saa kaikkea kerralla käyttöönsä, vaan osissa, jolloin riski varojen hukkaamisellekin on pienempi. Ja toki myös opetamme, ettei raha kasva puussa.
 
Ihan hyvä ja huolellisesti ajateltu suunnitelma, Mörri-Möykky. Itse pitäydyn kuitenkin tossa minimijutussa, siitä syystä että jos ovat yhtään äitiinsä tulleet niin... Siinä ei sitten hyvätkään suunnitelmat auta :D
 
Tuosta kyllä tulee tosi kiva pesämuna jos on vaan taloudellisesti mahdollista laittaa lapsilisät säästöön. Meillä se ei valitettavasti ole mahdollista mutta pyritään kyllä parhaamme saamaan aikaiseksi :) Ja sitten tietysti jos esim isovanhemmat haluavat muistaa merkkipäivinä tai muulloin :)
 
Keskiviikkona on aika pankkiin niin päästään avamaan pojalle tili. Käytiin ensin meidän omassa pankissa, mutta siellä oli ihan älytön jono eikä päästy edes aikaa varaamaan ku palvelupisteessä ei ollu virkailijaa niin olis pitäny kassapalvelun kautta muka jonottaa (aina sama juttu tuolla. Kerran jonotin tunnin yhden pirun 8 euron maksuosoituksen takia) Siispä äänestettiin jaloillamme ja marssittiin kulman taakse säästöpankkiin :smug: Mulla on itelläki säästötili siellä vaikka muut pankkitoiminnot mulla onki OP:ssa. Saas nähä mimmonen tili pojalle saadaan :happy:
 
Mielenkiintoista tarinaa kertoo pakeista, että mulla on kanssa asuntolaina ja palkkatili OP:ssa ja säästötili Säästöpankissa :) (oho, vähän off topic :wink)
 
Nyt on Vekalla oma säästötili. Ihan perus säästötili vähän paremmalla korolla johon mulla ja isimiehellä on käyttöoikeus ja rahaa ei saa nostettua ku konttorin tiskillä.
 
Mä laitoin menemään automaattisesti joka kuukausi 10 euroa vauvan tilille ja jos isimies tekee saman tempun niin kertyyhän sitä sinne sitä rahaa sitte jemmaan :) Tarvii isovanhemmille antaa pojan tilinumero myös niin voivat laittaa sitte merkkipäivärahaa. (etenki tällee alkuaikaan kun ei vauva vielä ymmärrä tavaralahjojen päälle mitään ja leluja osaan iteki hommata...)
 
Takaisin
Top