Vauvan pankkiasiat

Eriika

Asioista perillä oleva
Aiotteko avata lapsukaisellenne/lapsukaisillenne säästötilin? Jos aiotte, niin mistä ja millaisia kilpailutuksia olette saaneet aikaiseksi ja mihin pankkiin olette lopulta päätyneet? Minkä verran aiotte säästää per kuukausi/vuosi?
 
On tarkoitus avata säästötili. Noissa on monesti parempi korkokin kuin tavallisissa käyttötileissä. Itse ajattelin avata tilin ihan omaan pankkiimme sen kummemmin kilpailuttamatta, menee asioiden hoito paremmin. Teemme vielä niin, että tiliä ei voi käyttää kuin molemmat vanhemmat yhdessä, ettei toinen tyhjennä tiliä yksin toisen tietämättä. Luotamme toisiimme mutta entisenä pankkivirkailijana olen nähnyt mitä ero tilanteessa voi pahimmillaan käydä... Ei ole tarkoitus pelotella nyt ketään! :)

Ajattelin sujauttaa rahaa tilille aina silloin tällöin ja antaa isovanhemmillekin tilinumeron jos haluavat muistaa :)
 
Varmaan sitä joku tili tulee avattua, mutta ei olla vielä mietitty sen tarkemmin. Luultavasti avataan samasta pankista, missä on meidänkin tilit. Ei kuitenkaan aiota mitään säännöllistä summaa ruveta säästämään, mutta varmaan sinne pieniä säästöjä alkaa kertyä esim. synttärilahjarahoista. Noita isovanhempia ja isoisovanhempia kun on yhteensä elossa vielä yhdeksän, niin heillä saattaa olla kiinnostusta muistaa rahallisesti joskus.

Sinänsä kyllä vähän vastustan sitä, että vanhemmat kerää lapselle jonkun muhkean tilin, jonka lapsi sitten saa omaan käyttöönsä 18-vuotiaana. Parempi olisi opettaa lapsi tienaamaan rahansa esim. kotitöitä ja kesätöitä tekemällä. Mutta tää nyt on vähän varhaista pohdintaa tässä vaiheessa :p
 
Miekin meinasin avata vauvelille tilin, jahka tuo joskus syntyy. Aattelin jotain säästötiliä kans. Sukulaisille sit vaan tilinumero, jos haluuvat jotenki muistaa. Tavaraa ei mielellään tänne lisää.. On varmaan sit ihan kiva kun on jotain säästöjä 18 vuotiaana. :)
 
Me kans avataan jossain vaiheessa tili tytölle, muttei vielä oo ajankohtainen asia. Ehkä joskus 2 - vuoden iässä. :rolleyes: Ei olla keskusteltu asiasta muuta ku et tili avataan ja samasta pankista missä meidänki tilit, helpompaa ku kaikki samassa "laitoksessa" :joyful:
 
Me siksi kysyttiin tarjous molemmista, Nordeasta ja Osuuspankista, kun miehellä pankkiasiat Nordeassa ja mulla Osuuspankissa - ainakin vielä toistaiseksi. Osuuspankissa on meillä yhteinen taloustili, jota minä "hoidan" eli tarkistan saldoa silloin tällöin ja laitetaan sit omistamme rahaa. Vaikka ollaankin naimisissa niin minusta on silti mukavaa, että molemmilla on tavallaan omat rahat. Toki jos toisella on rahat vähissä, niin sit toinen maksaa enemmän. Ja ollaankin sovittu, että sen ajan mitä oon äityislomalla, niin mies ostelee enemmän omistaan eli kaiken ylimääräisen, mitä tarvii ruuan lisäksi.

Nyt oli tullutkin vastaus Osuuspankista eli antaisivat Pentikin nallen lahjaksi, kun avaa tilin. Nordeasta saa nettisivujen mukaan jopa 40 egen pesämunan lapsen tilille ja säästölippaan, joten taidetaan kallistua Nordean puoleen, jos ei tule Osuuspankista vastatarjousta.

Aiotaan laittaa lapsilisistä 20 euroa syrjään joka kuukausi. Ja sit annetaan tosiaan tuo tilinumero, jos ja kun joku haluaa lahjaksi antaa rahaa. Tiliin otetaan sellaiset käyttöoikeudet, että voi tiukan tilanteen tullessa käyttää, jos siis sattuu jotain todella yllättävää... mutta korttia ei oteta sille tilille eli tarvittaessa voi siirtää rahaa sit eri tilille, jos semmoinen tilanne tulee.

Rahat voi käyttää sit ajokorttiin, ensi asunnon laittoon ja muihin isompiin hankintoihin. Ei siis ihan mihin tahansa höpöhommiin... Itse en oo saanu ikinä mitään rahallista apua kotoa ja se on aiheuttanut aivan älyttömästi stressiä opiskeluaikoina ja opintolainaa on aivan älyttömästi. Sitä en halua meidän poitsulle, että jää aivan ilman tukea mutta toki rajat pitää siinäkin olla, että oppii itsenäiseksi.
 
Mä ajattelen myös että se on kiva kun on vähän pesämunaa siinä vaiheessa kun muuttaa kotoa pois. Ensiasunnon ostajallakin kun pitää nykyään olla melkoisesti omia säästöjä ennestään niin jos tämä pieni tili siinä edes hieman auttaisi...

Koska tässä molemmat on ihan tavallisia duunareita niin mitään hillitöntä pottia sinne tuskin edes saadaan, mutta kyllä sitä silti haluaa kaikin tavoin auttaa :)
 
Me avataan tili vauvalle sit ristiäisten jälkeen, kun aina tulee mummeleilta rahalahjoja. Näin tehtiin myös tytärten kohdalla. Ovat siis ihan säästötilejä. Lisäksi vielä yksi kummipariskunta avannut tilin meidän toiselle tytölle, mihin menee joka kuu jonkun verran rahaa vain heiltä itseltään. Ihan kiva idea tuokin :)
 
Me kyllä säästetään, mutta kokemuksesta voin sanoa, että kun täysi-ikäinen pääsee rahoihin käsiksi niin... nimimerkillä opintolainaa on, vaikka lähtökohtaisesti olis todellakin ollu mahdollisuudet olla ikinä ottamatta...että sen verran säästetään lapsille, että ajokortit ja vuokravakuudet ja muut saa, mutta tuskin sen suurempia summia, kun siinä todennäköisesti käy niin kuin käy jos äitiinsä tulee...
 
Meillä on kans lapsilla tilit, tosin ihan tavis tilit. Lapsilisistä menee pieni osuus kaikille säästöön. Lisäksi varsinkin mun isovanhemmat muistaa merkkipäivät suoraan tilille. Mut meil ei oo ressii summan karttumisesta. Ollaan ajateltu niin et jos tulee isoja hankintoja tai harraste maksuja niin maksetaan sit lapsen tililtä jos tarve vaatii.
Uusimmalle tulokkaalle tarkotus avata tili lähi aikoina, varmaan jo ennen ristiäisiä.
 
Meillä on esikoiselle ollut nordeasta tili ja avataan myös neidille kunhan nimi on rekistereissä :) nordeasta sai silloin 20€ talletuksen lapsen tilille, jos avaa tilin alle puolivuotiaalle ja toisen 20€ jos aloitetaan myös rahastosäästäminen lapselle. Meilläkin menee osa lapsilisästä automaattisesti tilille, jos pienen pesämunan sais kerättyä :) tosin, mikä on hyvä ikä antaa rahat lapselle, ettei mene turhuuksiin?
 
Itse en ole ajatellut säästää erityisesti lapselle annettavaksi rahaa. Mutta ajokorttia ja opintojen tukemista varten ollaan ajateltu säästää. Ei vielä tarkempaa ajatusta millaiselle tilille ja miten. :)
 
Hyvä ikä...öö...ei koskaan? Yritän olla toistamatta edellisten sukupolvien virheitä, ja opettaa lapselle että itse on omat rahat tienattava eikä ne tipu puusta noin vaan. Säästetään kyllä lapsille isompia yksittäisiä tulevaisuuden kulueriä varten, kuten ajokorttia, vuokravakuuksia, kielikursseja/opiskelijavaihtoja, oman kämpän huonekaluja, autoa tms. Ja en siis tarkoita, ettenkö rahallisesti ja kaikin tavoin tukisi lapsia sitten kun esim. opiskelevat, mutta kun tiedän kokemuksesta, että jos on suuri könttäsumma käytössä, niin sen jakaminen tasaisesti pidemmälle aikavälille voi olla aika ylivoimaisen vaikeaa nuorelle ihmiselle. Ja se, mihin se raha sitten kuluu...sanoisin, että itse ainakin keksisin näin jälkeenpäin tuhansia järkevämpiäkin käyttökohteita. Ja mitä nyt ihmisiä tunnen, niin vähän vanhemmallekin ihmiselle voisi olla hankalaa olla käyttämättä jos rahaa kerran on, eli ikä ei ratkaise siinä...taitaa olla aika lailla luonteesta ja itsekurista kiinni. Toisilta onnistuu, toisilta ei. Parempi ettei ota 'riskiä' kumpaan kategoriaan lapset kuuluu, vaan antaa sitten aina tarpeen mukaan sopivan verran.
 
Me ajateltiin pojalle avata tili johon pientä pesämunaa voi sitten säästää. Ainakin ajokorttia varten on ihan hyvä laittaa rahaa sivuun. Eiköhän tuostaki melkoinen automies tule ku on noita rekkakuskeja suvussa :smug: Mihkään höpöhöpöön ei kyllä rahaa säästetä. Ite vedin aikoinaan säästötilini 10 000 markkaa kurkusta alas ku sain käyttöoikeuden siihen tiliin 16 vuotiaana...
 
Ollaan myös mietitty tilin avaamista vauvalle. Vielä mietinnässä on, että laitetaanko joka kuukausi sinne itse rahaa vai laitetaanko kaikki lahjaksi saadut rahat aina tilille ja ostetaan niillä rahoilla vuosien varrella isommat, arjen menoista poikkeavat jutut, kuten polkupyörät yms.
 
Me ei aiota säästää vauvalle omalle tilille rahaa, en nimittäin ihan ymmärrä mitä iloa siitä on. Olen käsittänyt, että jos rahat on lapsen tilillä niin niiden käyttö on kuitenkin aika rajoittunutta? Jossain vaiheessahan maistraattiakin alkaa kiinnostaa lapsen omaisuus ja siinä vaiheessa rahojen käytön pitää olla todella hyvin perusteltua. En haluaisi sellaista tilannetta, jossa perheen talous syystä tai toisesta meneekin yllättäen todella tiukalle ja sitten osa säästöistä on "koskemattomia". Jos nyt tulee vaikka iso vesivahinko tms. Myös tasapuolisuus mahdollisten seuraavien lapsien suhteen mietityttää.

Toisaalta jos miettii verosuunnittelun kannalta (koska sitähän se on, ei se rajoitu vain kokoomusministereihin!), niin oman lapsen elinkustannuksia, kuten takuuvuokria ja autokouluja, saa ainakin nykyään maksaa ihan vapaasti ilman että niitä lasketaan lahjoituksiksi. Tällöin pystyy myös vahtimaan että rahat menee oikeasti siihen käyttötarkoitukseen mihin on tarkoitus eikä kurkusta alas. Käsittääkseni myös luottokorttiin voi antaa rinnakkaiskortin ilman että sitä lasketaan lahjoitukseksi. Eli käytännössä omaa lastaan voi opiskelujen aikana yms. tukea rahallisesti ilman veroseuraamuksia, kunhan vähän miettii miten asian hoitaa. Jos rahaa säästää ihan vaan tilille, niin inflaatio syö sitä melkoista tahtia jopa tämän hetkisellä tasolla ja nyt inflaatio on melko maltillista.

Mutta tosiaan, en ole näihin asioihin kovin hyvin perehtynyt vielä, eli mielelläni kuulisin jos olen väärässä!
 
Rosered, kyllähän sen voi itse päättää millaiset oikeudet vanhemmilla on lapsensa tilille. Eli jos tulee tiukka paikka, niin sieltä voi sit ottaa/lainata, jos on määritelly sellaiset käyttöoikeudet. Tällainen aiotaan ite ottaa, mutta ei korttia tilille.
 
Eriika, mun käsittääkseni tilin käyttöoikeudet on eri asia kuin se, että miten lapsen omaisuutta saa käyttää. Maistraatin sivuilta löytyi tälläinen:

http://www.maistraatti.fi/Documents...psen omaisuuden hoitaminen.pdf?epslanguage=fi

Tuolla lukee "Lapsen omaisuutta voidaan alaikäisyyden aikana käyttää vain lapsen omaksi hyödyksi ja tyydyttämään hänen henkilökohtaisia tarpeitaan. Muu lapsen omaisuus on sijoitettava siten, että sen säilymisestä on riittävä varmuus ja että sille saadaan koh- tuullinen tuotto." ja "Lapsen elatuksesta annetun lain mukaan vanhemmat vastaavat lapsen elatuksesta kykynsä mukaan. Lapselle mahdollisesti maksettavaa perhe-eläkettä tai muita tuloja voidaan käyttää kohtuullisessa määrin lapsen elatukseen, mutta lapsen muuta varallisuutta ei voida ilman erityisiä perusteita käyttää lapsen tavanomaisiin elinkustannuksiin. Lapsella ei ole milloinkaan velvollisuutta osallistua vanhempiensa tai sisarustensa elatukseen. Edunvalvoja ei saa lahjoittaa lapsen omaisuutta. Varoja voi lainata ainoastaan maistraatin luvalla riittäviä vakuuksia vastaan."

Jos lapsen nimissä olevalle tilille laittaa rahaa, ne rahat ovat virallisesti lapsen omaisuutta. Tietenkään kukaan ei seuraa mitä muutamalle sataselle tai tonnille tapahtuu, mutta kannattaa ottaa huomioon että jos säästää lapselle esim. lapsilisät ja sen lisäksi tulee lahjarahoja isovanhemmilta/kummeilta niin se 20 000 € mistä pitää ilmoittaa maistraatille tulee täyteen ennen kuin lapsi on täysi-ikäinen. Ja siinä vaiheessa voikin tulla ikäviä ylläreitä jos niitä rahoja on käytetty.

Mulla ei ole mitään hajua siitä, mikä lasketaan lapsen omaksi hyödyksi ja henkilökohtaisten tarpeiden tyydytyksesi esim. kalliiden harrastusvälineiden suhteen, eli voi hyvin olla että olen ihan ylivarovainen :)
 
Mä avaan myös tälle neidille tilin, mutta en laita sinne mitään säästöön.
Kaikilla muksuilla on avattu tili vauvana ja se on lähinnä et jos kaukana asuvat kummit on halunnu avustaa jossain hankinnassa, niin sinne ovat laittaneet sitten rahaa.
Eipä näillä rahoilla mitään saiskaan säästöön 4 alaikäselle, mielummin laitan itelle jemmaan jotain pahan päivän varalle.
 
Takaisin
Top