Vauvan nukuttaminen ja iltarutiinit

Meillä on herätty viime kuukaudet klo 6.20-7, useimmiten aika tarkkaan 6.30. Sopii mulle, tuntuu päivä pidemmältä ja tyttö nukkuukin nykyrytmillä 2x 1,5-2h unet ja menee klo 20 nukkumaan. Itse harvoin ennen puolta yötä maltan mennä, ja kun yöt ollu aika hulinaa viime aikoina niin kyllä aamulla on hetken hankaluuksia saada omia silmiä auki. Onneksi rauhallisempaan suuntaan yöt menneet nyt, vain keskimäärin yksi herätys aamuyöllä.

Meillä on kellojen siirtämisen jälkeen herätty kuuden jälkeen kun aiemmin heräsi seiskan pintaan. Aluksi ärsytti kun yritin jopa muuttaa rytmiä mut pojalla aika tarkka sisäinen kello :D mut eipä tuo enää haittaa.

Meillä mennään nukkumasn 19-20 välillä ja herää 6-8.30 välillä :) tänään olisi herännyt jo 6 jälkeen,mutta mua väsytti edellisestä yöstä niin nukuttiin puol 9 :)

Meillä nukkumaan klo 21 ja vaikka viivästyiski niin ylös klo 7.00. Joitain kertoja heränny jo kuudelta kellojen siirtämisen jälkeen, mutta silloin oon käyny vaihtaan vaipan ja antanu pullollisen maitoa niin saanu onneks nukkuun uudelleen. Aamupäikkäreitä nukutaan 0,5-1 h, päikkäreitä n. 2,5 h ja iltapäikkäreitä ei joka päivä enää ollenkaan ja joskus ottaa vartin tirsat.

Meillä mennään nukkumaan 19-20 välissä ja herätään 7-8 välillä. Viikonloppuna kun isosisko ei herättänyt kahdeksalta (7:45 sisään rakennettu pikkukakkoskello) niin nukuttiin kaikki yhdeksään! Mutta kyllä tässä on elämässä jo muutamassa vuodessa oppinut heräämään aina kahdeksalta viimeistään, ennen oli toisin :D

Ei todellakaan ongelmaa aamu-unisuuden suhteen. :grin Meillä nukkumaan 19.30-20.30 ja ylös yleensä 4.30-6 eikä väliä monelta illalla nukahtaa. Ei tahdo nukahtaa enää aamuyön syötön jälkeen tai ainakin aikansa touhuaa ja sitten torkkuu 0,5-2 tuntia. Edelleen nukkuu päiväunia kahdessa osassa 4-5 tuntia, mutta iltapäiväpäikkäreiltä ollaan herätelty viimeistään klo 17. Aamupäikkäreillä saa nukkua niin pitkään kuin haluaa. Olen nyt itse ollut sen verran väsynyt, että mennyt nukkumaan pojan kanssa yhtäaikaa ja jopa nukahtanut.

Meillä herättiin ennen kellojen siirtoa hyvään aikaan 7-7.30, joskus klo 8.. Nykyään herääkin sitten 6-6.30 :banghead: Nukkumaan meno illalla on samaan aikaan kuin ennenkin, eli 20.30, joten unen määrä on vähentynyt sen tunnin kellojen siirron myötä :sad001 Olen miettinyt pitäisikö nukkumaan menoa myöhästyttää vaikka puolella tunnilla, olisiko sillä vaikutusta aamuihin.. Pienempänä ainakin vaikutti niin, että kun nukahti aiemmin niin heräsi sitten saman verran aikaisemmin aamulla ja sama toisinpäin.. Jos nukahtaminen illalla venyi niin tiesi, että saa sentään aamulla nukkua pidempään..

Aamulla tyttö nukkuu nykyään 9.30 -> noin tunnin.. Toiset unet ovat siirtyneet pari-kolme tuntia myöhemmäksi ja nukkuu nykyään 15-16 ja noin tunnin verran.. Se onkin sopivampi aika itselle niin jää hyvä pätkä tuohon unien väliin käydä tytön kanssa jossain :)

Eilen omien vanhempien luona oli järjestetty isänpäivän ateria ja aikataulu oli veljen kohta 4 vuotiaan lapsen päikkäreiden mukaan järjestetty (eivätkä sitten edes suvainneet tulla paikalle) ja ruoka oli katettu tytön päikkäriaikaan.. Onneksi sitten vähän aikaistettiin kun eivät nuo toiset tulleetkaan, mutta kotoa lähtiessä oltiin varmoja, että tyttö huutaa siellä sitten pää punaisena väsytystä heti kun kello tulee kolme.. Mutta yllätykseksi leikki siellä iloisena ja piti omaa showtaan.. Kun lähdettiin kotiin puoli neljän aikaan niin meinasi pienellä kävelymatkalla nukahtaa rattaisiin ja kotona nukahtikin samantien sänkyyn.. Hyvin alkaa jaksaa venyttää nukkumaanmenoaan kun ennen tiesi, että alkaa huuto kun vähänkin väsyttää..

Mariel meillä käynyt ihan samoin kellojen siirron myötä. Herää kuuden jälkeen mutta nukkumaan menee normaalisti. Ei ollut apua vaikka pitkitti iltoja. Toisilla lapsilla sisäinen kello niin voimakas :) sympatiaa sinne

Apua meidän poika on oppinut nousemaan pystyyn ja nyt ei sängyssä muuta teekään kun on nukkumaanmenoaika. Laitan sänkyyn ja mitään muuta ei yritä tehdä kuin kääntyä mahalleen ja siitä pystyyn. Ei mene itse takaisin makuulle vaan jää siihen huutamaan kunnes laitan alas. Ja sitten uudestaan..
Olen jopa kokeillut pitää häntä aloillaan, siis käsillä laittanut vastaan kun yrittää nousta seisomaan. Kunnon painia, sillä tyyppi alkaa karjumaan jos ei pääse pystyyn. Alkaa jo risoa jokailtainen painiminen tuolla makkarissa. Jos jätän yksin huoneeseen, nousee seisomaan ja huutaa kunnes laitetaan makuulle.
Vinkkejä?? Tai edes muita kohtalotovereita??

Jos nukuttaisit syliin? Tai viereen ja siitä nostaisit sänkyyn? Annatko maidon sänkyyn?

Kyllä sofiza meillä on samaa ollut siitä lähtien kun alkoi motoristen taitojen pyrähdys.. Alkuun oli vielä kohtalaisen helppoa saada rauhoittumaan, toisin kuin nyt.. Nykyään nukuttamiseen menee tunti, vaikka nukuttaisi mihin. Aikamoista taistelua, mutta nyt vaan hoetaan, että tämä on vain vaihe :sorry:

Meillä ei tainnu auttaa tuohon seisomaan nousemiseen muu kun aika. Sillon pari-kolme kuukautta sit kun oppi seisomaan ni teki sitä tietenkin koko ajan nukkumaan käydessä, onneks kuitenkii melko nopeesti väsähti. Nyt ei oo sitä enää tehny vähään aikaan, loppu varmaan kun oli se taito hallussa. Yöllä kuitenkii edelleen nousee aina seisomaan kun herää, sieltä on aina käytävä kippaamassa poika nurin ni jatkaa unia.

Oivoi! Poskihampaita puskee ja ilmeisesti se valvottaa poitsua. Heräilee öisin, annoin särkylääkettä ja se hieman auttaa. Tietysti kävelemään lähtökin voi olla osasyy levottomuuteen.
Meillä poitsu ei ole koskaan nukkunut keskellä, koska isosisko saattaa tulla viereen yöllä. Nyt kun heräillyt, oon yrittäny ottaa viereen (kuin myös aiemmin ollessaan kipeänä), mutta siitähän hän riemastui. Kiipeili keskellä yötä miehen päälle ja hihkui onnessaan. Kun siirsi taas omaan sänkyyn, rauhottui heti nukkumaan. :D

Meillä myös poika seisoo sängyn reunasta kiinni pitäen iltaisin kun yritetään nukuttamista. Annan siinä heilua jonkin aikaa ja sitten kokeilen kipata selälleen. Muutaman kerran nousee aina takaisin, mutta lopulta suostuu jäämään makuulle. Meillä vaatii nykyään nukahtamiseen sen, että saa pitää minua kädestä kiinni koko sen noin tunnin, minkä nukuttaminen vie. Melko puuduksissa käsi aina tuon operaation jälkeen, kun pinnasängyn pinnat on sen verran tiheässä, ettei käsi mahdu niiden välistä ja joudun kurottelemaan laidan yli. :rolleyes:

Jotenkin niin tutun kuuloista nuo tunnin nukuttamissesiot... :meh: Täällä kans jätkä hyörii ja pyörii sängyssään. Nousee seisomaan ja hihkuu. Ei kyllä yleensä itke ja osaa tulla itse alas, mutta ei ole aikomustakaan mennä nukkumaan, kun sänkyyn päästään. Pinnis on sivuvaununa mun vieressä, niin nyt viimeisin juttu on se, että poika nousee oman sänkynsä päätyä vasten seisomaan, kääntyy siitä mua kohti, päästää laidasta irti ja kaatuu suorin vartaloin mun päälle. Itsesuojeluvaisto much?! :hilarious: Vaihe, vaihe, vaihe....

Ollaan siis pitkään nukutettu syliin, lähinnä flunssan ja hampaiden puhkeamisen takia. Haluttiin siitä eroon ja sen takia aloitettiin ns unikouluttaminen eli opettaa poika nukahtaa omaan sänkyyn. Joo, nukuttaminen kestää n yht n tunnin mut eipähän enää herää aamuyöllä neljältä hihhuloimaan. Tän unikouluttamisrn jälkeen on herännyt n6.30 vasta aamiaiselle. Joku on siis aina ilmeisesti pielessä.. :D

Meillä päikkäreillä useim tuo tilanne. Annan riekkua vartin pinnoissa jonka jälkeen väsyy ja alkaa nukkua. toki erona se ettei pimu huuda ollenkaan :)

Meillä on nukuttaminen ollu pari viikkoa HELPPOA. Tissitellään aina ennen päiväunia ja yöunia. Nyt on nukahtanu usein syliin ennen päiväunia eikä herää ees vaipan vaihtoon tai siihen kun puen ulkovaatteet päälle ja laitan rattaissa ulos :grin Pitäs opettaa nukkuu päikkärit pinnasängyssä ku nukahtaa noin hyvin, mut toistaseks oon vielä vieny ulos ni ei tarvii varoo kolinoita ja saa rauhassa metelöidä pojan unien aikaan. Iltatissillä yleensä vaipuu horrokseen mut ei välttämättä ihan nukaha syliin, laitan sänkyyn ja kääntyy siinä kylelleen ja nukahtaa :) Nyt kun tulin tänne kertoo miten helppoo on nykysin nukuttaminen ni varmasti muuttuu taas hirveeks taisteluks :grin

Mut siis edelleen herää 3-5 kertaa yön aikana, ja syö 2-3 kertaa aamulla ennen kun noustaan ylös. Millä sais tuon pojan nukkumaan aamulla pidempään ettei tartteis tissillä torkuttaa??!! Pitäs päästä eroon yötissittelystä.

Meilläkin helpottunut taas nukahtaminen, välillä voi jättää pojan sänkyynsä, välillä pitää olla vieressä. Eli siis pinnasängyn vieressä toisessa sängyssä. En reagoi poikaan, joskus saatan sanoa jotain "hyvä poika" tai "nukutaan vaan", mutten reagoi esim. tutin heittelyihin, paitsi jos tutti on ihan pakko nostaa lattialta pojalle. Usein teen sen viiveellä ja laitan sänkyyn, että joutuu menemään ainakin istumaan.
Muutaman kerran on pitänyt ottaa poika viereen, mutta se vaihtelee tosi paljon. Joskus vieressä nukkuminen on pojalle mieleen, toisinaan rauhoittuu paremmin omaan sänkyynsä.

Aamuisin herään usein siihen, että poika hihkuu pinnoja vasten seisten. Ilostuu, kun huomaa että herään, ja sitten ei enää pysty feikkaamaan nukkuvaa - niin kauan kuin luulee että nukun, on siis melko rauhallinen.

Meillä tullut yhtä pelleilyä nukkumaan menosta. Yö ja päivä. Tänään ei ole nukkunut vielä yhtään ja tunnin olen yrittänyt saada unille. Yöunille poika nukahtanut aiemmin klo 20 ja eilen valvottiin 22.30 kun ei vaan nukahtanut. Enkä nyt tarkoita mitään kipuitkuilua vaan PELLEILYÄ. Kikattelee ja riehuu nukuttaessa yms.

Äitiä kiukuttaa. Väsyttää. En yhtään ihmettele vaikka tämä mun atooppinen ihottuma leimahtaisi kohta kunnolla taas. Ja mies. Ihmettelee kun olen iltaisin niin väsynyt eikä aikaa jää hänelle. Itse nukkuu yöt ja aamulla tunnin mua pidempään. Ai mitenniin väsyn iltaisin tunnin häntä aiemmin??

Anteeksi.

Takaisin