Vauvan nukuttaminen ja iltarutiinit

Siis meillä menee nukuttamiseen 10min-reilu 1h, ja on huutoa, itkua, pärinää, surinaa ja välillä nukahtaa heti vain kylkeä kääntämällä. Onhan se rankkaa nukuttaa tuntikin, varsinkin jos itsellä on nälkä, mutta pakko se on. Poika tulee kuitenkin ennen omia tarpeita :) Ja kyllä sitä välillä meneekin hermo ja sitten ei nukuta, kun en jaksa taistella,mutta useimmiten lopputulos on nukkuva poika.

Meillä nukutaan aamupäikyt vaunuissa, päivällä sisällä ja iltapöivällä vaunuissa. Sisällä imetän sylissä ja nostan sänkyyn, joskus annan Sofie-kirahvin katseltavaksi. Silittelen poikaa ja hypsytän, sekä estän kääntymästä mahalleen. Poika ei oikeastaan itke muutakun päiväpäikyille mennessä, mutta nukkuu myös niillä pisimpään 40min-2h.

Meiän poika nukkuu päiväunet rattaissa. En jaksa samaa nukuttamisrumbaa päivällä kun mitä illalla aina on, huutoo, kitinää, kääntyy mahalleen, istuskelee, konttaa, nousee seisomaan... ei kiitos, illalla nuo riittää. Valitsen vielä toistaseks helpomman tien ja nukutan rattaisiin kun nukahtaa yleensä muutamassa minuutissa ja nukkuu paikallaan olevissa rattaissa. Ekat päikkärit n. 2 tuntia, toiset reilu 30min.

Meillä myös nukahtamisesta on tullut hirmu haastavaa iltaisin. Päiväunet poika nukkuu omassa sängyssään ja nukahtaa yleensä itsekseen muutamassa minuutissa kun saa tutin suuhunsa ja unikaverin käteen. Mutta nää illat... Pouka oppi nousemaan seiaomaan tukea vasten pari päivää sitten ja muutenkin liikkuu nyt hurjaa vauhtia. Illalla sängyssä tuntuu olevan joku taitojen kertaus meneillään kun vielä puoliunessä on könyttävä laitaa vasten seisomaan, kontalleen hytkymään tai rauhoittelevan äidin käsivartta pitkin kivuttava ylöspäin. Sen seitsemän kertaa pitää laskea makuulleen ja koittaa rauhoittaa tempoilevaa poikaa asettumaan makuulleen ja rauhoittumaan nukkumaan kun on kuitenki selvästi väsynyt. Toivottavasti tämä on ohimenevä vaihe. Huh.

Meilläki pitää nukuttaa (sylissä) yöunille, ku aiemmin vaan kannettu sänkyyn. Eivät kai malttais lopettaa touhujaan, vaikka väsyttää. Teen varmaan itelle karhunpalveluksen, ku pitäs jaksaa vaan laittaa sängyssä makuulle tuhat kertaa ja kuunnella huudot päälle. Päiväunille meno onnistuu kyllä hyvin edelleen eli laitan vaan vaunuihin niin läppää silmät hetken päästä kiinni. Aamu- ja iltaunet vaatii kyllä taas sitte nukuttamisen. En tosin enää hirveesti nukuttele eli saa valvoakin, etenki illalla. Iltapäikkärit jäänetkin jo osittain pois ja aamupäikkärit lyhentyneet tunnista puoleen tuntiin.

Meillä ennen leikkausta nukahti sänkyyn tutin kanssa kun piti suussa.. Ja oppi itse pitämään tuttia käsillään suussa niin nukahti itsekseenkin jo useasti.. Ennen leikkausta oli flunssa eikä meinannut nukahtaa edes sen tutin kanssa, ei mihinkään ja tutista tuli huonoon aikaan entistä tärkeämpi, mutta leikkauksen jälkeen tyttö nukahtikin sitten sänkyyn tassutuksilla yms hytkyttelyllä. Ihmeteltiin miten helposti se kävi, mutta kun käsilastat otettiin pois viime torstaina niin nukahtaminen on ollut todella vaikeaa kun touhuaa aina itsensä käsiä heiluttelemalla hereille, ei nukahda sänkyyn kyllä millään eikä edes tuolissa keinuttelemalla vaan itse pitää istua sängyn laidalla pomputtamassa tyttöä sylissä, jotta nukahtaa.. Kun siirtää sänkyyn niin alkaa huutaa ja nukahtaa sinne sitten hytkyttelemällä kun on juuri nukahtanut kertaalleen syliin.. Yöllä onneksi nukahtaa helposti takaisin kun herää pari kertaa huutamaan ja puoli unessa istumaan. Rattaisiin ja autoon nukahtaa ilman tuttia ilman huutoa.

Nyt sitten onkin vaikea päätös antaako tutin takaisin kun todennäköisesti nukahtaminen sujuisi jopa itsekseen sänkyyn, mutta siirtääkö sitten tämän hetkisen tappelun vain eteenpäin kun taas tulee tutista luopumisen aika. Ei millään haluaisi, kun siitä on nyt päästy näinkin paljon eroon.. Mutta kyllä tänäänkin päikkäreille meno oli niin hermoja raastavaa, että taas toivoi että voisi vain lykätä tutin suuhun..

Mä vieroitan tutista varmaan hiljalleen 1-1,5 vuoden iässä jos ei itse ala luopua siitä. Sitä ennen en aio stressata asiaa. Sitäpaitsi sormet menee niin herkästi suuhun, että mieluummin se tutti.

Eilen oli ihan uuvuksissa, muttei suostunut nukkumaan. Kun annoin tutin suuhun, poika nussutti sitä ja ojensi kädet, jotta ottaisin syliin, siihen saakka ei halunnut edes sylissä olla. Hetken päästä sain laittaa matkasänkyyn, jonne nukahti.

Meilläkin nukutuksista tullut haastavaa. Nykyään aamu ja päiväunet nukkuu vaunuissa, aamulla 30min-2h ja päikyt 1-2h. Yöunille nukutetaan syliin kuten ennenkin ja siitä siirto omaan sänkyyn. Nykyään ei vaan tahdo jäädä omaan sänkyyn, havahtuu kai herkemmin siirtoon ja heti nousee konttausasentoon ja siitä ylös. Välillä rauhoittuu silittelyihin ja toisinaan joutuu ottamaan taas syliin ja nukuttamaan siihen uudestaan. Yleensä viimeistään kolmannen kerran jää sänkyynsä :)

Kylläpä kuulostaa tutulta nuo iltatouhut :) Olen myös nukuttanut päivisin ulos, koska siellä nukkuu hyvin ja nukahtaa helposti. Iltaunille milloin mihinkin, pyrkimys omaan sänkyyn, vaikka se onkin taistelua. Hyvät naurut tuli Siskonpedistä ja nukuttamisesta!

Meillä on aamuista tullut aivan kamalia unikoulun jälkeen. Saatiin siis yösyötöt vähennettyä 2-3:sta yhteen, mutta yöheräilyjä se ei ole poistanut. Herää itkien ja nousee konttausasentoon/ istumaan joitakin kertoja yössä. Aamulla sitten poika herää klo 5 tai aikaisemminkin, vaikka illasta yrittäisi vähän valvottaa pitempäänkin. Eilen esim. heräsi klo 4.30, nukkui aamupäivällä 3,5 tuntia ja iltapäivällä/ illalla vielä 1,5 tuntia ja yöunille nukahti klo 20.30. Sitten taas aamulla ylös klo 5. :meh: Eli nukkuu yöllä vain 8-9 tuntia, kun ennen saattoi mennä 11.

Pikkis, pystytkö lyhentämään päiväunien pituuksia ts. muuttamaan hieman päivärytmiä?

Joo, mäkään en ehkä antaisi nukkua noin paljon päivällä jos yöllä ei uni maistu. Toisaalta annan yöllä maitoa vaikka neuvolan lääkäri oli sitä mieltä, että ehdottomasti pitää vähentää ettei yömaidon kanssa tuöe ongelmia. Poika on itse vähentänyt yösyömisiä, mutta kyllä niitä saattaa olla se 2-3, joista yksi ennen kuin me aikuiset mennään nukkumaan.

Mä olen sitä mieltä, että unikoulu on järkevää jos ei itse jaksa niitä heräilyjä tai jos se yöheräily on muuten ihan hurjaa. En itsekään jokaiseen itkuun edes tarjoa maitoa, ja jos ei ole nälkä, nukahtaa. Jos on nälkä, se huuto eskaloituu todella kovaksi, eikä sylillä ole siihen mitään vaikutusta. Vaikea mulle on tuossa kohtaa myydä sitä, että lapselle ei anneta lainkaan yöllä maitoa, kun välillä nukahtaa ilman ja välillä ei todellakaan.

Meillä yöt menee nyt näillä näkymin täysin heräilemättä,mutta nukahtaminen omaan sänkyyn ei onnistu. Tytöllä on kai joku pinnasänkykriisi,alkaa ahistaa ku on kaltereiden takana jos hereillä ollessa sen sinne laittaa. On siis nukutettu syliin. Mutta kyllä osaa itse nukahtaa jos aamulla herätään aikaseen ja mennään olohuoneen puolelle ja patjalla makoillaan niin ei ole ongelmaa. :D samapa tuolle kunhan vaan nukkuu.. Näillä mennään nyt toistaiseksi ainakin,pääasia ettei yöllä valvota. :)

Eilen herättelin iltapäiväunilta klo 16. Oli nukkunut jo aamulla 2 tuntia ja tuossa vaiheessa iltapäikkäreitäkin jo 2 tuntia. Nukahti 19.30, heräsi 1.30, jolloin mies nukutteli ainakin puolituntia. Sitten nukkui 4 asti, jolloin syötin. Ei meinannut syönninkään jälkeen millään nukahtaa taaskaan, vaan nousi aina istumaan/ seisomaan ilman itkua ja minä sinnikkäästi kippasin takaisin selälleen, johon joskus viiden aikaan viimein simahti ja nukkui klo 7 asti. Eli ehkä parempaan päin, kun vielä oppisi yöllä itse jatkamaan uniaan. :rolleyes:

Täälläkin poika heräilee yöllä sen pari-kolme kertaa ähisemään. Aika herkästi tarjoan rintaa ja kyllä aina syökin ja siihen nukahtaa. En ole unikoululle kokenut vielä tarvetta, mutta ehdottomasti tämä on jokaisen perheen kohdalla yksilöllistä. Uskon, että meidän poika edelleen tarvitsee öisinkin sitä maitohuikkaa ja jaksan myöskin uskoa siihen, että sekin yö vielä koittaa, kun nukutaan illasta aamuun. :happy: Kuitenkin poika nukkuu ihan hyviä määriä, yöunille mennään klo 21-22 välillä ja aamulla heräilee klo 7-8 maissa. Aamupäivällä nukkuu ulkona pari tuntia ja alkuillasta toisen mokoman.

Meillä on nyt ongelmana tuo nukahtaminen. Iltaisin kun vielä jaksetaan nukuttaa, ja joskus se menee helpomminkin. Mutta aamuyöllä kun herää, ei meinaa nukahtaa enää.. Kokeiltu tissillä ja ilman, mutta lopputulos ei poikkea toisistaan, tissillä toki hiljaisempaa, kun ilman huutaa. Mutta siis uni ei tule kummallakaan tavalla. Toivottavasti tämänkin on vaan vaihe, joka menee pian pois :rolleyes:

Meillä oli myös noita aamuyön heräämisiä joihin ei auttanut mikään nukuttamisyritys. Pari tuntia jaksoi kukkua hereillä ja sitten nukahti. Onneksi nyt herätykset ovat vähentyneet.

Mä vaan nostan pojan omaan sänkyyn imetyksen jälkeen yöllä jos ei ole nukahtanut ja heitän pari lelua sinne ja laitan itse pään tyynyyn :hilarious: Turha siinä itse on alkaa valvomaan, kun kuitenkin on hereillä x ajan ja nukahtaa, sama se on itse nukkua sillä välin :P välillä saattaa vähän kitistä ja jos alkaa itkeä niin rauhoitan tai otan syliin, mutta muussa tapauksessa nukun :)

Onko muilla "ongelmaa" lapsen aamu-unisuuden takia? :)
Meillä joskus kyllä herätään seiskan kasin mais, mut sit on näitä aamuja, et jäbä nukkuu vieläkin!
Nukkumaan mentiin puol kympin mais ja maitoa on lupsuteltu pitkin aamuyötä ("unikoulu" paussilla, koska flunssa), et ei ainakaa nälkä vaivaa... Eihän tässä muuta, mut kohta on lounasaika! :D

Voi kun meillä oiskii ongelma aamu unisuuden kanssa :grin käy n.22.00 nukkumaan ja herää jo 9.00 :grin mie voisin nukkuu vielä pari tuntii pidempään, tosin käyn ite illalla nukkumaan yleensä 1-1,5 tuntii myöhemmin kun poika.

Meillä nukkumaan 20 maissa ja ylös 7-8. Kyllä aamulla väsyttää aina jos yö on ollu touhukas mutta muutoin tykkään kyllä herätä ajoissa, muuten en oikeen saa päivää käyntiin ja iltakin sit venyy näillä.

Takaisin