Vauvan nukuttaminen ja iltarutiinit

IceQueen varmasti väsyttää. Meillä kun oli toi rikkinäisempien öiden vaihe niin oli kyllä aivan toinen jalka haudassa. Väsymys ei käy mulle yhtään, esikon touhut ottaa sillon kyllä monta kertaa kovemmille. Onneksi on nyt ainakin tässä välissä tämmönen parempi vaihe niin saa vähän ladata akkujaan.

Meillä likka nukahtaa tutin kanssa kainaloon josta siirrän omaan sänkyyn missä nukkuu yönsä. Ei herää onneksi siirtoon. Paljon helpommin nukahtava ja sikeämmin nukkuva tapaus kun esikko, ainakin vielä. Tuo ettei tartte tissin kaa nukuttaa helpottaa kyllä sitä kun hampaat tulee ja täytyy harjata niin voi harjata illan päätteeksi eikä tuu maitoa taas kohta päälle. Esikoltakin opeteltii juuri sen takia sit tutinukutukseen jossain vaiheessa. Saas nähdä..tietenkin kun ne hampaat sit on niin tyttö just alkaa vaatia nukutustisuja :D

Mä en ole enään aikoihin mitenkään nukuttanut tyttöä. Annan vaan mahdollisuuden nukahtaa, eli jotakuinkin toistuvat iltarutiinit. Nukutaan siis perhepedissä ja katson myös telkkaa sängystä, niin illat pesujen ja yökkärin vaihdon jälkeen pesitään sängyllä. Jos/kun tv on päällä niin hiljennän sen ja tyttö makaa yleensä niin ettei nää sitä. Touhuu lelujen kanssa välillä itsekseen ja kikattelee kunnes nukahtaa. Tai sitten liian väsyneenä kaipaa vaan enemmän huomiota, pajailua ja mukavaan asentoon asettamista (nukkuu nykyään mieluiten kyljellään). Välillä valvoo sängyssä yli tunnin ennenkuin nukahtaa, välillä nukahtaa parissa minuutissa. En jaksa stressata, kun nukkuu kuitenkin yöt tosi hyvin. Pari kertaa herää syömään ja nukahtaa samantien uudestaan. Jos vaihdetaan yöllä vaippa niin teen sen ennen syöttöä, silloin nukahtamiseen saattaa mennä muutama minuutti, muttei yleensä sen kauempaa.

Mutta päiväunet on meillä ihan kaaosta. Ei mitään ennustettavuutta. Välillä nukkuu vaan muutamia vartin torkkuja, välillä 3h päikkäreitä..

Mie oon miettiny et onneks tässä ei oo toista lasta, ei hirveesti jaksais touhuta. Mut toivottavasti toinen kuitenkii joskus tulee ja ois helpompi tapaus ku tää :D

Tuttia meillä ei huolittu ku joskus kuukauden iässä parin viikon ajan, siitäkää ei oo apua nukuttamiseen. Enpä taas niitä hampaita ajatellu tuossa kun tissille nukuttaa. Ehkä tuo ei ihan heti vielä hampaita kasvata :D vielä ei ainakaa merkkiäkään hampaista. Tarvii yrittää päästä tissille nukuttamisesta ennen ku hampaat tulee...

Noo..kyllä sitä aikaa on, meilläkin esikolla sit jossakin vaiheessa kun hampia oli jo enempi juotettiin iltamaidot nokkamukista puuron kera ja sit ei enää muuta kun tuttia. Mutta jos tuttia ei huoli niin sit voikin olla vaikeempaa..enkä kyllä usko että ne hampit nyt siitä ihan hirveästi kärsii? Onhan niitä lapsia jotka syö öisin vielä pitkään. Hammaslääkärissä tuon vaan mainitsivat niin päätin sit yrittää toteuttaa, esikkohan jätti yösyönnit 5-6kk..niin näyttää tämäkin neito tekevän. Toivottavasti myös nukutustisut pysyy unohdettujen kopassa ja tutti kelpaa..

Meillä yöriekut jatkuu ja jatkuu... Kaikki kikka kolmoset on käytetty, mutta tää nyt on vissiin vaan joku vaihe joka jatkuu vähän pidempään. Viime yönä heräs 4 kerta.. Jospa tää mökki ilma tekis taas unihiekasta painavampaa! :sleep002 Voimat on välillä aika koetuksella, mutta näillä mennään!

Termppiä!
Meilläki nukutaan taas. Josko kiinteät auttais tai sitten tuloillaan olevat hampaat eivät vaivaa toistaiseksi

Tsemppiä jopa! ;)

Muokattu viimeksi:
Meillä taas villi alkuyö, meillä kiinteät ei ole auttanut öihin yhtään, mutta ehkä se tästä sit jossain vaiheessa :)

Oon kateellinen meijän naapurille kun niitten 9pv nuorempi vaavi nukkuu 8h yössä putkeen. Herää kasilta syömään ja nukkuu vielä muutaman tunnin.. Ja ihan alusta asti nukkunu näin.

Oon miettiny pitäskö öisin ruveta kokeileen että rauhottusko muuten ku vaan pulloon. Välillä kun on heränny ni vaatii pullon, ottaa muutaman lussuimasun ja alkaa nukkumaan.. Jos sais ees alkuyöstä pois noi pullon vaadinnat. Keskellä yötä kun vetää sit kuitenki melkeen 200ml kerralla.

Ja pitäis ruveta myös yrittämään että poika rupeis sänkyyn nukkumaan. Mikä on kyllä vaikeeta kun ei suostu olemaan sängyssä muutakun väsyneenä :D

Eiks teilläkää Sande huolita tuttia? Mie oon miettiny et jos tuo meiän poika huolis tutin ni sille varmasti riittäis yks syöttö yössä nykysen 5+ syöttökerran sijaan, ei varmasti oo nälkänen joka kerta kun herää mut tarvii tissin imeskeltäväks...

IceQueen, ei huoli ei! Kerran nukahti vahingossa tutin kans sänkyyn. Nykyään vaan yökkäilee jos yrittää laittaa suuhun. Ja ei poika varmasti oo aina nälkänen ku on heränny. Joskus auttanu kitinään ku kääntäny toiselle kylelle.. Nykyään taitaa aamuyöstä uneksia ni tarttee sen pullon hetkeks suulle kun se taitaa hälle olla turva. Kun ei auta vaikka silittelee, halaille, juttelee ym..
Eli tuttia jos suostuis imemään ni ois helpompaan tällä hetkellä varmastikkin. Mutta nyt on menny yöt kyllö suht hyvin viikon verran. Vaan pari-kolme herätystä 6 mennessä, sen jälkeen alkaa tuo uneksimiskitinä ja sillon ei saa ite nukutuks kun kitisee monesti tunnin sisään :(

Mä en olis kyl kateellinen jos jonkun vauva nukkuu noin pitkään ja alusta asti syömättä välillä. Kyllä normaalin terveen vauvan kuuluukin herätä välillä syömään. Ei maito voi nälkää kauan pitää loitolla eri asia sit tietty jos muksu syö jo kiinteitä mut ei varmaan alusta asti oo syöny. Toki poikkeuksiakin on mutta mä olisin kyllä huolissani vauvasta jos se ei heräilis. Tietty olis kyl mukavaa jos pari heräämistä riittäisi.

Eikai näissä vauvoissa oo yhtä tiettyä "normaalia".. Toiset pärjää kun juo masun täyteen ennen nukahtamista ja toiset vaatii enemmän :) Eikä hän syö vielä kiinteitä.

Juu kyllä lapsilla on niin eri unirytmit! Ei nukkuvaa lasta mun mielestä herättää kannata jos se ei yöllä itse heräile.
Meilläkin nukuttiin kaksi kuukautta 7h putkeen, mutta nyt heräilty pari kuukautta jo vauhtelevasti 2-5 kertaa yössä. Onneksi se on juurikin tuollaista sanden kuvailemaa pullo huulille ja unet jatkuu -heräilyä. :)

Meillä on onneks toistaiseksi yöt taas rauhottuneet. Mennään nukkumaan ysin maissa ja neiti herää kuuden-seiskan aikoihin. Yöllä on 2-3 nopeaa syöttöä, jotka menee niin kivasti että herään vaan siirtään neidin täydemmän tissin puolelle ja nukahdan heti uudestaan. Toivottavasti ei muutu takas levottomammaks nyt kun tänne kirjotin... :)

Päikkäreiden nukkuminen meillä on muuttunu huonompaan suuntaan. Ennen tyttö nukku vaunuissa kerran päivässä kolmen tunnin unet lyhyen vaunulenkin päätteeks. Nyt kuukauden verran vaunuihin nukahtaminen on kestäny paljon pidempään ja unet loppuu usein 5-10 minsaa vaunujen pysähtymisestä. Parhaat ja pisimmät unet nukkuu kantoliinassa, missä saa nukahtaa tissille ja sitä on kesken unienkin tarjolla jos meinaa liian nopeasti herätä. Hyvä että nukkuu, mut toki tuo kyydissä nukkuva vaavi vähän rajoittaa äipän "omaa aikaa"...
Ja meillä on kans tuo tuttiongelma, siis se että se ei kelpaa. On kuulemma olemassa sellasia kokonaan luonnonkumisia tutteja, jotka saattaa kelvata vauvoille, jotka ei perustutteja huoli.

Me oltiin kolme yötä reissussa ja poika nukkunut tosi huonosti. Taas sellaista levotonta unta. Vaivaiskohan hampaat kuitenkin? Lisäksi silmä rähmi pahasti perjantaina, nyt kuitenkin jo parempi silti edelleen vetistää. Olispa nyt syy hampaat eikä mikään silmä-korvatulehdus. Itkeä tihrustaa enemmän oikein kirkumistehostein :( harmittaa kun ei tiedä mikä toista vaivaa..

Tätä oli jo hieman ennen reissuakin, ei tosin noin pahana. Oliskohan reissu kuitenkin kaiken takana..? Mä olen jo niin tööt etten osannut edes ajatella asiaa, tyhmämami. Oli kyllä rankka juhannus :D katsotaanpa mitä käy nyt kun ollaan kotona :)

Mekin oltiin neljä päivää mökillä ja levotonta oli. Nyt oon ihan poikki, ku piti herätä yössä 4-7 krt. Meillä ei enää meinaa nukahtaa tissille, vaan alkaa hetken syönnin jälkeen häseltää ja nauraa äitille. Pitää hyssytellä uneen joka vie välillä jopa 30min, kyllä kädet ja selkä on kovilla. Osittain varmaan häiritsee ilmavaivat nukkumista, kun kakkiminen on harventunut huomattavasti kiinteiden myötä.

Takaisin