Vauvan nukkumisjärjestelyt

Ilman muistikuvaa yöllä imettäminen on myös koettu, ja se on jokseenkin pelottavaakin :D Esikoisen kanssa saatoin hakea pinnasängystä toisesta huoneesta ja viedä takaisin muistamatta aamulla mitään. En muista mistä kävi ilmi, että olin näin tehnyt, olisiko mies havahtunut ja kertonut aamulla. Ja joskus saatoin herätä yhtäkkiä ja huomata, että kappas, vauva on vieressä ja olin itse hakenut.

Meilläkään ei voi oikein välissä nukuttaa juuri sen takia, että jompikumpi saattaa muksauttaa tai kierähtää päälle viritelmistä huolimatta. Tuo vauvasänky kuitenkin on niin näppärä, että ei tarvitsekaan ottaa samaan sänkyyn viereen. Jos imetin esikoista yöllä sängyssä makuullaan, laitoin laidan puolelle ja lattialle tyynyjä yms pehmusteeksi varulta. Mutta ei meinannut kertaakaan tipahtaa vaikka itse torkahdinkin. Lisäksi imetyskerrat olivat meillä alusta alkaen kohtuullisen tehokkaita ja lyhyitä, eli ei tarvinnut tunteja syöttää koskaan. Ilmeisesti oli yhdistelmä sitä, että poika imi hyvin ja maitoa tuli sopivalla tahdilla, ja tein myös ihan alusta asti niin, etten antanut vauvan kokonaan nukahtaa ikinä rinnalle vaan nostin hänet heti pois, mikäli näytti siltä, että käytti tissiä tuttina. Meillä se toimi oikein hyvin :)
 
Ei tuo sängyn laittaminen ollutkaan niin yksinkertaista. Laitoin äp-laatikkoon pehmustetta reunoille ja reunalakanan, mutta käyköhän kosteussuojaksi käsipyyhe ja lakanaksi tyynyliina? Mistä ihmeestä saan peiton? Kokeilin äitiyspakkauksessa tullutta kosteussuojaa pinnasänkyyn ja se on valtava. Onkohan se tarkoitus leikata puoliksi vai miten sitä käytetään? Onko tapana käyttää tyynyliinaa vauvan pään alla vai onko se turvallisuusriski? Onkohan näillä keleillä ihan täkki tarpeen pinnasängyssä vai olisiko unipussi parempi? Auttakaa uusavutonta. :oops:
 
Nykyäänhän suositellaan unipussia ennemmin, kun kaikki ylimääräinen on kai turvallisuusriski. Mä taittelin ylimääräsen kosteussuojan sinne patjan alle nätisti ja samoiten lakanan ja hankittiin ikeasta unipussi.

78cc44ba78f5b48614968e33caf1bae8


Meillä vauvan peti näyttää siis tältä..kuvasta puuttuu unipussi :)
 
Onpa hieno sänky! Jalat ja kaikki. Miten nuo pysyvät kiinni laatikossa? Täytyy vielä tehdä ikean reissu siis ja ostaa unipussi. Onneksi ikea on lähellä. :)
 
Unipussit oli meilläkin käytössä, käteviä ovat ainakin siihen pisteeseen asti, jos/kun lapsi alkaa nukkuessaan ja muutenkin heilua enemmän ja pääsee sieltä pois :D

Pyyheliinaa en välttämässä laittaisi kosteussuojaksi, kun kuitenkin päästää nesteen läpi, ja kosteussuoja on muovitettu, joten suojaa patjaa paremmin. Tuon uusimman äitiyspakkauksen suojanhan voi tosiaan vaikka taittaa patjan ympäri jos ei halua leikellä. Pinnasängyn patjalle nimittäin tuollainen isompi on parempi. 2013 äitiyspakkauksessa kosteussuoja oli ihan onnettoman pieni rimpula pinnasängyssä käytettäväksi, ja eka ilonaihe mulle tässä uudessa oli juurikin tuo iso suoja :D

Tyynyliinan sijaan laitoin esikoisella harson pään alle niin, ettei tarvinnut joka kerta vaihtaa lakanaa, jos tuli puklua sänkyyn. Harson saa kuitenkin pienen patjan alle niin, että ei pääse liikkumaan. Ja alussahan se vauva ei juuri siitä asennosta liiku, mihin on asetettu nukkumaan.Mutta joo, kaikki ylimääräinen sängyssä ja sellainen joka on mahdollista kieputtaa esim. kaulan ympärille on toki huono juttu.
 
Tuo jalusta on ihan tehty äp-laatikkoa varten. Siinä on laidat, niin laatikko pysyy paikoillaan. Reunoilla tuon pingviinikankaan alla on vielä pehmustetta ja tuo norsukangas on kuminauhalla, niin kiristää tuota pingviinikangastakin paikoilleen :) tuo oli jo meillä esikoisellakin käytössä ja kätevä, kun ei tarvi pinnistä ahtaa makkariin, eikä tarvi lattialle laittaa.
 
On kyllä aivan ihana Suski! :) Mä tilasin netistä semmosen love to swaddle up -kapalopussin, katsotaan kuinka hyvin toimii meillä :)

Ootteko omaan sänkyyn laittanu mitään kosteussuojaa? Jos siis meinaatte vieressä nukuttaa..
 
Meillä on kosteussuoja omassa sängyssä ja hyvä niin. Maitoa olen vuotanut kunnon lammikot pariin kertaan ja yksi vuotanut vaippakin on sängyssä koettu!
 
Onko teillä joku iso suoja vai aseteltu sun ja vauvan alle semmonen pienempi? Tyhmä täällä kyselee :D
 
Mä ostin Eurokankaasta ison palan, josta ensin vauvan sänkyyn yms ja loput länttäsin meidän sänkyyn. Peittää ehkä 2/3 leveyssuunnassa ja jaloille ei ole tyyliin polvesta alaspäin jalkapäässä suojaa..
 
Meillä on pinnasänky kiinni omassa sängyssä ilman sängynpuoleista laitaa ns. sivuvaununa. Oli tarkotus siinä vauvan nukkua, mutta meidän välissä se on vielä toistaseks yöt ollu.

Suojana on kokonainen patjan peittävä kosteussuojalakana sekä pinniksessä että meidän sängyssä. Ja meilläkin ollu kyllä tarpeen, sen verran puklut, maidot ja maitokakat valunu lakanoille jo :D

Välillä päivällä jos vauva suostunu nukahtamaan muuallekin kun tissille, on nukkunu äitiyspakkauksen laatikossa. Mäkin oon pitäny harsoa pään alla, mutta en oo taitellu sitä patjan alle. Enpä ollu tullu aatelleeks, että sekin voi tietty olla turvallisuusriski :eek:
 
Meillä nukutaan kaikki samas sängyssä, mieskin on rauhallinen nukkuu eikä liikoja pyöriskele. Kosteussuojaa en ole edes tajunnut miettiä, kiitos vinkistä :D
 
Takaisin
Top