Vauvan Neuvola

citronella: Meidän apteekki tilaa sitä mulle ja toimituspäivä on aina 2 arkipäivää. Hinta vähän alle 5 euroa. Tuote on Nutricia:n Nutrilon Nutriton, joka on erikseen imeväisille tarkoitettu. Ensiksi kauppasivat meille vanhuksille tarkoitettua, joka on ihan eri tuote. On toiminut kyllä tosi hyvin, vaikka pukluja tuleekin edelleen varmasti se "normaali" määrä.
 
Sadepilvi: Ei oo mainittu mitään :D Eli taas meidän neuvola on erilainen toiselle... 
 
rozie: Se hammasryhmä on 3-6 kk ikäisille, varmaan teillekin pitäis asiasta kertoa ens neuvolassa. Seuraava on meiän neuvolassa toukokuun puolivälissä. Saadaan ohjeita hampaiden ja suun terveydestä ja suuhygienisti kurkkaa sitten jokaisen vauvan suuhun. Jospa sinne sit mennään.

Tytyn 3 kk neuvolassa käytiin ja painoa oli tullut hyvin, nyt 5790 g ja pituus 59,7 cm. Kiinteiden maistelusta th:lla ei ollut oikeen kommenttia, kai me saadaan oman tuntemuksen mukaisesti aloitella maistelut sitten kun huvittaa... Piikit tuli tytölle reisiin ja itkettihän ne vähän, mutta tosi reipas äitin sydänkäpynen oli ja rauhoittui heti tutilla ja mun sylissä.
 

Meilläkin oli tänään 3kk neuvola. Painoa hyvin tullut lisää nyt 6,215kg (2kk 5,2kg) emoticon piikit saatiin kanssa reisiin...minäkin meinasin pärähtää itkuun jo pelkästään kun näin ne neulat! Nyt on ollut pientä kiukkuilua ja jalat on kosketus arat, jospa se tästä!

Saatiin lupa aloittaa kiinteiden maistelu jos siltä tuntuu...

Neuvolatäti oli sitä mieltä että olis vierastamista jo havaittavissaemoticon  

 
Meillä on tytöllä ainakin ihan selvää vierastamista nyt jo! Ei huolinut pulloa kun mun äiti yritti syöttää eikä ihan helpolla ota edes omalta isältäänkään =/...mutta äidiltä kelpaa ;D
Meillä on huomenna 3 kk neuvola. Vähän jänskättää ne rokote hommat =(
 
Tuli niistä rokotteista sit Roni kipeeks...Kovasti poikaa väsytti mut ei saanut nukuttua kun johonkin koski, annoin sit sille särkylääkettä niin sais ees hieman nukuttua...Nukku se äsken muutaman tunnin, syötiin välissä ja pienillä kitinöillä unet jatku. Toivottavasti yö menis vähillä itkuilla. Itellekkin meinas itku tulla kun ei meinannut mikään helpottaa oloa, ei ensin edes se särkylääkeemoticon  
 
Meillä oli likka sillon 3 kk rokotteiden jäljiltä kolmisen päivää kuumeessa. Aina välillä laski kuume, mutta sitten nousi taas, ja tyttö hikoili kun mikäkin. =(
 
Eilen täytti vauva 3 kk ja toissapäivänä käytiin neuvolassa. Minä veikkailin, että olisi jo yli kuusikiloinen, puoliso sanoi, että alle.... ja oli oikeassa. Niin on pikkuriikkinen tämä tyttö että on vaikea uskoa: 5600 g vasta. Pituudessa sentään +1SD -käyrällä. Luulisi siis, että on kovinkin hoikka, mutta silmämääräisesti en niin sanoisi. Sopusuhtainen on, ja suloiset on makkarat reisissä ja pulleroiset kädet ja kaksoisleukaakin. Pusipusipusi.... (pakko heti vähän pusia, kun nukkuu tässä sylissä).

Pohkeisiin on tullut kuivia iholäikkiä ja pelkään, tuleeko tästäkin atoopikko niinkuin isoveljensä on... neuvolantäti oli kuitenkin pitkän kokemuksensa perusteella sitä mieltä, että iho on päinvastoin erittäin hyvässä kunnossa ja tuollaiset yksittäiset kuivat pisteet eivät mitenkään ennustelisi atopiaa. Olisipa mukava....

Ei otettu rokotteita vielä. Minä kyllä antaisin pistää, ihan jo noin virkauskottavuudenkin vuoksi, itse terveydenhoitajana. Rokottaminen on minusta hieno keksintö ja rokotuskattavuus useimpien rokotteiden kohdalla oikeasti tärkeä asia. Mutta puoliso ajattelee enemmän oman vauvan kannalta, ja vauvayksilön kannalta on tietysti totta, että riski sairastua on vauvallamme nyt (kun ei vielä liikuta muiden lapsiperheiden seurassa juurikaan) todella pieni, ja rokotusten sivuvaikutukset todennäköisesti - vauvan kannalta - ikäviä vaikka eivät olisi oikeasti vaarallisia. 

Niinpä lykkäämme asian harkintaa syksyyn. 

Neuvolasta sai mukaan lomakkeita täytettäväksi. Helsingissä on siirrytty uuteen neuvolasysteemiin johon kuuluu ns. laaja terveystarkastus 4 kk, 18 kk ja 4 v iässä. Lääkärintarkastus tulee, mutta kartoitetaan myös perheen sosiaalisia kuvioita ja muuta hyvinvointia tai riskitekijöitä. Päihdekyselyyn meiltä tulee jotakuinkin ei-ei-ei:tä kaikkiin kohtiin, mutta oli kiinnostavaa ja kivaa täyttää kumppanin kanssa yhdessä perheen hyvinvointikyselyä (mm. parisuhteen tilasta, tulevaisuudenuskosta, vanhemmuudesta...).



 
Paavo kävi tänään 4 kk lääkärineuvolassa, kaikki hyvin. Voidaan jatkaa rintamaidolla, ei kiirettä aloitella kiinteitä.
Mitat: 7005 g ja 65 cm emoticon
 
Noin, 3 kk neuvola takana =) painoa on nyt 6,480 kg ja pituutta 59,5 cm <3   Alkupainohan tytöllä oli se 2,900 kg...voi pikkusta ^^ Rokotteiden anto meni hienosti. Molempien kohdalla tuli pieni huuto mutta meni sitten heti ohi. Muutenkin sai kehuja..etenkin siististä ihosta. Kiinteiden alottamisesta sano, että kyllä voidaan antaa vaikka pieni maistiainen jos itse halutaan..mutta muuten ei ole mitään syytä ihan alottamalla alottaa koska tyttö kasvaa hyvin ja yöt sujuu =)
 
3kk neuvola on nyt meilläkin takana. Mittoja pienelle miehelle oli tullut jo 6075g ja 61,8cm. Rokotusten laitossa eniten taisi ketuttaa kun piti jumittaa jalka sinne mun jalkojen väliin. Rota-rokote meni taas niin helposti alas, se kun on makeaa niin uppoaa tosi hyvin maiskutellen vielä.
 
Meillä oli 4kk neuvola-lääkäri käynti.
paino 7405g
pituus 66.5cm
hyvin kasvaa rintamaidolla, lääkäri aika pikasesti kokeili juttunsa,kaikki normisti :) enempi lääkäri päivitteli näitä mun onglmia, kun mun kilpirauhasen vajaatoiminta on nyt ihan villiintynyt, ja ei oma lääkäri oikeen oo kartalla mitä tehtäs :(
 
Me käytiin tänään siinä pienten hammasryhmässä. "Turha reissu mutta tulipahan tehtyä"... Ihmettelin kyllä kun tyttö oli siis varmaan joukon juniori, paria lukuun ottamatta muut oli selvästi lähempänä 1 vuotta, olipa eräs jo yli 1-v ja melkein kaikilla muilla vaaveilla oli siis jo hampaita. Asiaa oli hampaiden puhkeamisesta, harjauksesta ym. Hlääkäri kurkkas sitten kaikkien vaavien suuhun, kaikki näytti olevan ok, eli hampaita sitten odotellessa... Tyty sai hampiharjan ja ekan purkkapaketinkin, pysyyköhän tuo tallessa sinne asti ku sen saa antaa hälle...
 
Meillä oli kanssa 4kk lääkärineuvola eilen.
Painoa oli 6850g ja 64cm. Eli kilo ja 4cm tullut kuukaudessa! Huh huh mikä kasvupyrähdys pituuden kanssa. Ennen tullut noin 2cm kuussa ja aattelin että nyt rupee kasvu hidastuu niin neiti tuplas kasvun. :D
Lääkäri oli hiukan kovakourainen ja haisi todella paljon hajuvedeltä niin Nella pelkäs sitä ja rupes itkemään. Lääkäri tuumas että taitaa vierastaa... En kommentoinut mitään. Hyvin kasvaa typy. Silmän rähmimisestä sanoi että jos 8kk lääkärineuvolassa vielä rähmii niin lähete silmäpolille putsaukseen. Ja pimpsa oli kiinni. Ihan kauhistuin, mutta ei vissiin vielä vaarallista. Jos ei ennen 1,5vuotta aukee niin sitten jotain hormoni voidetta mikä avaa sitä.
 
Meillä oli 4kk lääkärineuvola 10.5. Kovasti sai tyttö kehuja, että on aurinkoinen tapaus emoticon  Saapi nähdä kuinka aurinkoinen on taas ens kerralla ku tulee seuraavat rokotukset... Noh onneks siihen on taas hetki! Painoa kertynyt 8580g ja pituutta 67cm, mun "pikkunen" emoticon Eli hyvin on maito riittäny mun tissitakiaiselle. Ja suuhun on ilmestyny yks hammas alhaalle eteen, mitä on kiukuttu nyt viime päivät...
 
Meillä myös oli 4kk lääkärineuvola 10.5. Kovasti jännitin menoa, koska oltiin jo pari viikkoa sitten aloteltu kiinteitten maistelu emoticon  vaikka omahan on lapseni, mutta tuntui edellisellä kerralla, et tarvitaan tyyliin neuvolan hyväksyntä ennenkun kiinteet voi aloittaa... Pelkällä rintamaidolla oltiin siihen asti pärjäilty, mutta poika alko heräileen yöllä 2h välein syömään niin totesin ettei pelkkä maito enää riitä. Hieman siinä terkka nieleskeli kun kerroin (oli sitä mieltä aikaisemmin, että voidaan ootella sinne 6kk asti), mutta lääkäri oli ihan samaa mieltä, et jos poika kerran sen jälkeen taas nukkunut paremmin niin hyvä niin.
Ihmeen arka sitä on kaikkien uusien asioitten kanssa tai lähinnä, että mitä muut siitä ajattelee. Vaikka eihän se muille kuulu ;)
Noh, hyvin oli painoa taas kertynyt pojulle; 7430g ja pituutta oli 65,4cm <3 Syntymämitat oli siis 4050g ja 55cm.

Kauheesti lääkäri kehuskeli, kun oli niin sosiaalinen ja hymyilevä poju <3 ja sitä kovasti ihmettelivät, että oli jo muutama viikko sitten kääntynyt selältä vatsalleen. Mun mielestä se on iha normaalia... :D Naureskelivat, ettei varmaan enää mee pitkää aikaa, kun poika ottaa jalat alleen ja lähtee konttaileen.. no huh huh... ei kai sentään ihan vielä :)
 
Takaisin
Top