Vauvan Neuvola

Tuizu, "suppo" -sanaa taitaa useimmat käyttää nimenomaan ja vain siitä peräpuikosta ("suppositorium" on sen lääkärilatinankielinen nimi ;-)). Kun esikoiseni oli pieni, ei muita särkylääkemuotoja pienille vauvoille vielä ollutkaan. ONNEKSI nykyään on myös suun kautta otettavia, nestemäisiä lääkkeitä enemmän. 

Kyllä peräpuikkokin voi toimia, ei siinä mitään, mutta sen imeytyminen on huonompaa ja epävarmempaa (lapsi helposti työntää sen ulos puolisulaneena vaippaan). Lisäksi sen laittamisen kokemus on useimmille lapsille kurja. Tietysti, jos joku puolestaan ei yhtään tykkää ottaa suun kautta lääkettä, niin sitten laittaisin supon. 

 
Heippa! 
Mekään ei olla otettu rotarokotetta, muista en vielä tiedä. Todennäköisesti otetaan se kaikista vanhin, muttei yhtään "turhaa". Kiva kuulla, ettei kaikki niitä ota. Tarkoitan vaan, että yleensä rokottamatta jättävät ei kauheesti siitä muille huutele koska sitä yleensä kommentoidaan aika kärkkäästi. En haluu silti puuttua kenenkään päätöksiin, laittaa rokotteet tai on laittamatta. Näen, että kaikki tekee niinkun parhaaksi näkee. Meillä olis ens iikolla 3kk neuvola vaikka huomenna jo tulee kuukaudet täyteen. Saa nähdä kuinka paljon on kasvanut, ainaki vaatteita on saatu 2 viikon aikana vaihtaa isompiin. :) Mukavaa seurata vauvan kasvua ja kiva lukea myös miten muut kasvaa!
 
Mua täällä kans epäilyttää tuo pneumokokki-rokote. Siitäkään kun ei ole edes tehty pitkäaikasta tutkimusta, vaan tutkimus on parhaillaan menossa. Eli käytännössä tämä ikäpolvi toimii rokotteen testaajana. Jotenkin vaan on alkanut tuntua, että pitäisikö jättää laittamatta.
Onhan tässä aikaa päättää, huomenna rokotteet saa, jos saa. :-D
 
Rokotuskeskustelu on vähän kuin sohaisis kepillä ampiaispesää :) Jokainen vanhempihan on oikeutettu tekemään omat päätöksensä koskien vauvansa rokottamista. Ei saa suuttua.

Uskoisin itse kuitenkin vahvasti että nämä perussettiin kuuluvat rokotukset on todettu turvallisiksi. Minä pidän esim tuota pneumokokkibakteeria paljon suurempana riskinä kuin rokotetta. Samoin rotavirus, en koskaan antaisi itelle anteeksi jos tyttö sairastuisi pahaan rotaripuliin (joka voi olla pienelle hengenvaarallinen) ilman rokotusta. Saati sitten polio, hinkuyskä, jne. Eihän niitä niin Suomessa esiinny (tosin, muistatteko Nokian vesikriisin- siellähän jätevesistä löytyi mm. elävää poliovirusta);  mutta mekin tullaan matkustelemaan lapsen kanssa ulkomailla missä niitä rokotuksia oikeasti tarvitaan. Tai vaikka ei matkusteltaisikaan, taudinkantajia voi tulla esim päiväkotiin.

 emoticon
 
Kiitos Kressida vastauksestasi. Taidan hankkia varuilta molemmat versiot. Rota-rokote meni nestemäisenä nätisti kurkusta alas, mutta jos pikkuinen kipuilee ja huutaa kovasti, niin en tiedä miten nieleminen onnistuu siinä sivussa. Siinä tapauksessa peppusuppo voi olla parempi vaihtoehto. Toivottavaa tietysti on, että ei tarvittaisi kumpaakaan, mutta taittaa olla toiveajattelua.

Meillä olisi siis huomenna 3 kk neuvola, mutta nyt neiti on saanut elämänsä ensimmäisen räkäflunssan. Pari yötä on ollut aikamoista rohinaa ja tuhinaa, kun pieni nenä on ollut täynnä "räkämatoja". Ei voi kun ihmetellä miten noin pieneen nenään yleensä mahtuu noin paljon tavaraa. Nenä-Frida on ihan ykkönen. Taitaa neitikin tajuta, että se helpottaa oloa, kun ei itke yhtään friidaillessa.

Siispä, miten mahtaa käydä rokotusten kanssa? Joudutaanko siirtämään niitä eteenpäin, että pikkuneiti on terve? Vai tuikataanko ne joka tapauksessa, onko flunssasta mitään haittaa? Paitsi tietysti, että jos olo on jo valmiiksi tukkoinen ja vähän huono, niin mitä se mahtaa olla sitten rokotusten jälkeen.... Voi pientä.

Sadepilvi, samoilla linjoilla sun kanssa eli kyllä me nuo rokotusohjelman mukaiset rokotukset otetaan. Eiköhän ne ole jo turvallisiksi ja tarpeellisiksi havaittu. Kuten sanoit myös minä pidän itse tautia suurempana riskinä kuin rokotetta. Mutta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.
 
Tuizu kirjoitti:


Siispä, miten mahtaa käydä rokotusten kanssa? Joudutaanko siirtämään niitä eteenpäin, että pikkuneiti on terve? Vai tuikataanko ne joka tapauksessa, onko flunssasta mitään haittaa? 


Viranomaiset (esim. THL:n rokottajan oppaassa) kovasti yrittää tolkuttaa, että vain selvästi kuumeinen infektio on rokottamisen este, että tavallinen flunssa tai vatsatauti tms. ei mitenkään haittaa rokottamista.... mutta käytännössä olen huomannut että neuvoloissa lykätään rokottamista hyvin helposti jos on vähänkin jotain flunssaa ilmassa. En oikein tiedä miksi... Ehkä juuri siitä syystä, että jos jotain oiretta sitten tulee, niin on ensinnäkin vaikea tietää johtuiko se rokotuksesta vai paheniko tauti, tai oireet on vain raskaampi vauvan ja vanhempien elää läpi jos on muutenkin paha aika? 

Jos neuvolalla on aikaa antaa uusia aikoja ja vanhemmilla aikaa neuvolassa käydä, niin eihän lykkäyksestä yleensä haittaakaan ole (kun kuitenkin riski oikeasti sairastua näihin rokottamalla ehkäistäviin sairauksiin on tosi pieni ja häviävän pieni siinä "lykkäysaikana" jos tajuatte mitä tarkoitan). Kustannuksia yhteiskunnalle siitä tulee, ja joskus on koettu ongelmaksi että kun vähän joka toisella on joku rokotus jossain kohti lykättynä, niin alkaa olla vaikea pitää niitä järjestyksessä ja helpommin joku rokotus unohtuu välistä jos vaikka muutetaan uudelle alueelle ja uuteen neuvolaan. 

 
Oon Sadepilven kanssa samoilla linjoilla noissa rokotuksissa. Äitini huokas helpotuksesta et on nykyään olemassa tuo rotarokote. Minä oon 3kuukautisena sen sairastanut ja sen takia ollut melkein kuukauden sairaalassa tiputuksessa...Sitä en haluaisi omalle pojalleni missään vaiheessa...
 
Kovasti pikkuneiti on räkäinen ja tukkoinen, mutta kuumetta ei ole eli periaatteessa ei siis olisi (THL:n mukaan) estettä rokotukselle. Vähän vaan hirvittää, jos rokotuksesta tulee kovat jälkioireet lisättynä jo päällä olevaan räkätautiin... Mutta katsotaan nyt mitä mieltä neuvolantäti on.
 
3 kk:n neuvolassa just käytiin, hyvin on neiti kasvanut ja sai kovasti kehuja reippaudesta, tomera tyttö. Ainoa ongelma on ilmeisen atooppinen iho mutta ei näytä sekään tyttöä haittaavan, nyt vaan rasvaillaan ja kuukauden päästä sitten lääkäri katsoo tilanteen uudestaan. 

Mittoja: 
Pituus 58,9cm
Paino 6040 g
Pipo olikohan se 39cm? 
Mitat on kuulemma kuin ohjekirjasta :D

Rokotukset saatiin ja sanoi että 6-8 tunnin päästä näkyy mahdolliset sivuoireet ja suppo pitää antaa tarvittaessa. Pikkuisen piti parkua piikityksen jälkeen mutta ei pahemmin, äitin reipas muru emoticon 

Meillä tytsy on mutjustellut kieltään ihan synnäriltä asti, (toisessa keskustelussa oli tästä) ja nyt kysyin asiasta niin sanoi ettei ole syytä huoleen, sitten olisi jos ei leikkisi kielellään ollenkaan. Normaalia kehitystä siis. 
 
Meilläkin tänään 3 kk neuvola. Oli vähän pikainen käynti, koska neuvola olis ollut kello 13 ja itse olin merkinnyt neuvolan ajaksi kello 14. emoticon Tyhmä minä. Mutta onneksi päästiin kuitenkin käymään.
Mitat oli 59,9 cm, 5460 g ja päänympärys tasan 40 cm.
Rokotuksista huusi kun syötävä, mutta rauhoittui kyllä nopeasti sylissä.
Ja tulipahan vahvistettua se, mitä itsekin jo epäilin, hampaita puhkeaa hetkellä minä hyvänsä.
 
Kuumeenhan ne rokotukset nosti, yöllä heräili parin tunnin välein ja neljästä eteenpäin nukkui vain vieressä. Suppo ja vaatteiden vähennys helpottaa. 
 
Meilläkin nousi kuume, mutta onneksi vain matala. Tyttö nukkuikin lähes normaalisti, mutta pientä ähinää kuulu pitkin yötä. Paljon pienemmällä vaivalla päästiin, kun mitä odotin.
 
Meillä oli eilen 4kk neuvola!

Mitat olivat: 60,2cm/6060g, hieman kasvu menee alempaa käyrää, ainoastaan 1cm tullut lisää kuukaudessa, no taitaa tulla yhtä lyhyt kuin äitistänsä! :)

Ei kuulema tarvi vielä alkaa edes soseita maistelemaan kun rintamaidolla nuinkin hyvin kasvaa! Noh, kyllähän tuo helpottaa vielä ettei tarvi alkaa tehtailemaan nuitten soseiden kanssa, katsotaan mitä täti sanoo sitten kuukauden päästä! :)
 
 
Meilläkin oli eilen 3 kk neuvola ja niinhän siinä kävi, että rokotukset siirrettiin ensi viikkoon neidin nuhaisuuden vuoksi. Rota-viruksen toinen satsi saatiin, koska siitä ei viimeksikään tullut mitään oireita, mutta piikit siirrettiin. Neuvolatäti oli sitä mieltä, että siirretään, koskapa jos sitten nousee kuume, niin ei välttämäti tiedetä johtuuko se rokotuksista vaiko flunssasta. Näin siis täällä eli ensi tiistaina mennään hakemaan ne piikit.

Mitat oli paino 5950g, pituus 62cm ja pipo tasan 40. Pitkä ja hoikka tyttö ja hyvin kasvaa. Sai kehuja neuvolatädiltä, että kovin on hymyileväinen ja reipas pikkuneiti kaameasta flunssasta huolimatta. :)
 
Kertokaapa viisaammat. Meille jo talvella neuvolantäti laittoi ajan vauvan hammasryhmään, joka olisi jo ylihuomenna. Mulla jäi vähän epäselväksi, mitähän tuommoisessa hammasryhmässä tapahtuu? Onko mitään järkeä ja tarvetta mennä vielä kun ei tytöllä ole hampaita vielä tulollaan?? Tonne ryhmään saa vaan mennä, eli ei ollu ilmoittautumista. Luulisin siis että niitä tulee myöhemminkin.
 
No, olitko Sadepilvi hammasryhmässä? Minä kyllä kannatan ryhmäneuvoloita kovasti, ovat hyvä tapa käydä läpi asioita "teema kerrallaan" syvemmin kuin mitä ehtisi jos jokaisen perheen kanssa yrittäisi ottaa puheeksi. Tietysti, jos on kova surffaamaan tai on paljon lapsiperhetuttuja yms. eikä tarvetta tavata niitä oman alueen samanikäisten äitejä, niin saahan sen saman hammastiedon muualtakin kaiveltua. 

Luultavasti joku tuollainen hammasryhmä järjestetään vain esim. kaksi kertaa vuodessa. 

***

Meillä on neuvola pitkästä aikaa ensi viikolla. Oikein jännittää, mitä tämä mötkäle painaa. Tiedän, että on kasvanut, ja ihan sopusuhtainen on, mutta kyllähän ne luvutkin aina kiinnostaa :-)

 
Eilen käytiin neuvolassa hakemassa ne 3 kk rokotteet, jotka viime viikolla siirtyivät neidin nuhaisuuden vuoksi. Ja itkuhan niistä piikeistä tuli. :( Mutta onneksi muuta ei sitten tullutkaan eli ei nostanut lämpöä, kuumetta tms. oireita. Yöuni oli vähän katkonaista, mutta nyt neiti on taas oma iloinen itsensä. :)
 
Kävimme tänään taas neuvolasyynissä (suluissa syntymämitat):
painoa 7,1 kg             (2,4 kg)
pituutta 62 cm            (47 cm)
pään ympärys 41 cm   (32,5 cm)

Pojallahan on ikää jo 4 kk ja lähes kaksi viikkoa päälle. Mutta hyvin ollaan saatu kavereita kiinni! Osittain rintamaidolla ja osittain Nanilla on menty tähän saakka, molemmat terästettynä maidonpaksuntajalla. Ei painon puolesta, mutta muuten jo kovasti kannusti kokeilemaan soseita. Itse en ihan vielä ole innostunut asiasta, sillä onhan poika kuitenkin reilun kuukauden muita 4 kuukautisia jäljessä kun syntyi 6 viikkoa liian aikaisin. Jospa nyt kuitenkin aloittaisi pikkuhiljaa ne makuannokset että tottuu lusikkaan ajoissa.
 
Kressida kirjoitti:
No, olitko Sadepilvi hammasryhmässä?




Ei tarvinnut miettiä, koska hammashoitolasta tuli tekstari että ryhmä peruttu sairastapauksen vuoksi :) rozie onko teille muuten puhuttu hammasryhmästä mitään?

Meillä kans pitkästä aikaa neuvola ens viikolla, jänskättää kuinka tyttö on pysynyt kasvussa. (Hmph...käytiin anoppilassa pari pv sitten niin anoppi tokaisi ensimmäisenä kun tytön näki, että onko se kasvanut ollenkaan kun on niin laiha?!...meinas tulla miniältä äksy vastaus mutta pidin suuni. Ei meän tytölläkään mitään masupalleroa ole vaan on aika solakka tapaus, mutta ei se nyt mitenkään ylilaiha ole ja posket on soman pyöreät ainakin...niin ja tytön reisissä sitä läskiä kyllä riittää! :D )
 
Mammax mistä olet hankkinut tuota maidonpaksuntajaa kun me tarvittais sitä myös mutta en löydä sitä mistään? oon parista eri apteekista kysyny ja marketit ja kaikki
 
Takaisin
Top