vauvan masu

Täysimetyksellä ihan aikuisten ruskeeta kakkaa - ilmeisesti kaikki maito käytetään :grin
Eilisen 12h hereilläolon jälkeen tuli sitten pari vaipallista kakkaa (paino laski 20g...) ja tyttö onkin nukkunut vaan sen jälkeen. On nää kummallisia nää vauvat :)
 
Meidän plikka kakkailee ehkä viitisen kertaa vuorokaudessa. Kakka on sellasta sinapinväristä löysää. Ei mitään rakeita tai muitakaan sattumia kyydissä. Kerran on tykittäny hoitopöydältä (pesukoneen päällä lavuaarin vieressä) sellasen syöksypommin, että kakkaa lens ainakin metrin verran pitkin lavuaaria ja vessanpönttöö. :D
D-vitamiinia on nostettu tippa joka toinen päivä tahdilla nyt siihen viiteen. Meilläkin menee se Rela, jossa mhb:t mukana.
 
Kyl meillä vaihtelee kans toi kakka että on välillä vihertävää ja tosi löysää kun taas välillä on todella ruskeaa tai rakeista ja tahmaista.. Kuulemma kaikki on normaalia ja neuvolan mukaan ku kysyin niin laidasta laitaan vaihtelee mitä enemmän saa pelkästään tissiltä maitoa..
 
Vauva saa äidinmaidon mukana d-vitamiinia mutta todennäköisesti ei riittävästi. Siksi suositellaan lisävitamiinia. Mä syön 100yksikköä/pv kun suositus Suomessa 10yksikköä. Se 10 ei oikeesti riitä mihinkään. Mun esikoinen syö myös 20.
Jos ei anna lisiä vauvalle niin sit ehkä kannattaa tarkistuttaa verikokeella et saa riittävästi maidosta, mut se pitää kai teettää yksityisellä.

Kakkaa täällä lähes joka ruokailulla. Typy siis usrimmiten kakkaa kun röyhtäytän ruuan aikana
 
Meil on töräys kakkaa joka vaipassa nyt ku oon antibioottikuurilla. Mut onneks vauva ei silti itke masuaan vaan ilma ja kakka tulee hyvin ulos :) Relatipat on kans pojalla käytössä nyt.
 
Meillä täysimetyksellä vauva ja kakannu viikon vanhasta lähtien päivittäin ja paljon. Aluks vaihdettiin vaippa vasta kun sinne tuli kakka, vasta tällä viikolla on kakkailut vähentyneet ja on vaihdettu välillä pelkkiä pissavaippoja. Yöllä ollut nyt monesti kakkaamatta ja tehnyt vasta puoliltapäivin ensimmäisen rieskan. Aamu kuuden maissa monesti pieruhuutoa. Kakat muuttui meilläkin nyt vihreäksi, johtuukohan siitä jos tulee niin nopeasti läpi. Ainakin aikuisen vihreä kakka johtuu liian nopeasta vatsan toiminnasta. No jos on normaalia, ni olkoot. Oispa kiva jos meidänkin vauva kakkais vain kerran päivässä :D ..kymmenen päivää oli vissiin se maksimiväli.
Meillä myös yks terkka neuvoi että d-tipat kannattaa mielummin aloittaa 1tippa/4pv, kuin että kerrasta 5 tippaa ja sit lopettaa mahavaivojen takia.
Hankalaa vaan kun kolmen viikon tietämillä alkaa se joku itkukausi, ni voi hämääntyä et se johtuis tipoista. Minä ainakin totesin et kerta tää joka yö nyt huutelee kuuden maissa vaikka söisin mitä, ni ei se voi mistään ruoka-aineesta johtua. Ja nyt se huutokin on jo vähentynyt. Ei varmaan ihan pienestä kannata ruokia vältellä, jos sitä huutoa tulee kuitenkin.
 
Meillä sama, että aamu kuudelta alkaa itkuisuus ja alkaa punnata sitä kakkaa ulos. Yleensä silloin tuleekin tuotos, sitä tehdään kauan ja hartaasti. :D
 
Äidinmaitoon varmaan tosiaan tulee sitä D-vitamiinia, mutta en itse uskaltaisi jättää sen varaan, jos ei tiedä että sieltä tulee riittävä määrä. Meillä nostettiin D-vitamiinin määrää yksi tippa/pvä eikä mielestäni oo ollu tavallista enempää vatsavaivaa. On tässä 3vkon maissa alkanut paukauttaa enemmän ja ähisee kovasti masuaan, mutta en osaa myöskään yhdistää sitä mihinkään omaan syömiseeni ja olisin myös sillä kannalla, etten karsi omia syömisiäni, jos ei selkeästi oireile. Uskoisin, että jonkin tason paukuttelu ym.kuuluu asiaan, kun suolisto kypsyy ja muutenkin. Meillä kakkaa on melkein joka vaipassa. Jostain luin, että kakan väri voi vaihdella myös sen mukaan minkä verran saa etu- ja takamaitoa.
 
Jotkut sanoo, että vihertävä kakka voi johtua siitä, jos mahassa on kovasti ilmaa. Meilläkin joskus vähäm vihertävä väriä, pääosin kuitenkin sinapinväristä.
Ja meilläkin itketään pieruja kuuden aikaan. Onkohan se joku yleinen vauvojen pieruaika :p
 
No onneks tää pieree pääosin sujuvasti, ni ei haittaa jos on kaasuttamisen takia vihreetä :D
 
^ toi on kyllä jännä. Oon miettinyt, että miten on mahdollista, että äidinmaidosta vauvaan siirtyy kaikki muu, mutta se d-vitamiini ei. Terkka just sanoi, että hyvä syödä maitohappobakteeria niin vauva saa sitä maidon kautta. :wideyed:

Onpa jännä. En kyllä tiedä, meneekö joku maitohappobakteerin hyödyllinen osa maitoon, mutta siitä mä olen kyllä melko yllättynyt jos eläviä maitohappobakteereita sinne eksyisi. :wideyed: Sehän meinaisi sitä, että kokonaisten bakteereiden pitäisi imeytyä suolistosta ja kulkeutua verenkierron läpi maitoon. Lähtökohtaisesti niin ei tapahdu, koska jos ruuansulatuskanavasta pääsisi merkittäviä määriä eläviä bakteereita verenkiertoon, niin ihmisellä olisi hyvin äkkiä usean suolistobakteerin aiheuttama vaikea verenmyrkytys ja henki pois. Yksittäisiä bakteereita voi päästä joskus läpi, mutta immunipuolustus tappaa ne terveellä ihmisellä nopeasti.
 
Kiitos mangustimamma vastauksesta. Nää tuntuu olevan hämäränpeitossa, kun terveydenhuollon ammattilaiset antaa niin poikkeavia tietoja :) mutta ihmeainettahan se äidinmaito on!
 
No niinpä! Välillä alkaa kyllä epäilemään kaikkea mitä luuli ihmisen fysiologiasta tietävänsä, kun lukee listoja aineista joiden ajatellaan vaikuttavan vauvaan. :wideyed:

Olen myös lukenut useammasta lähteestä, että monet aineet jotka voivat aiheuttaa ilmavaivoja tai ripulia äidille voivat aiheuttaa vaivoja vauvallekin. Usein näissä artikkeleissa on annettu listoja esimerkkielintarvikkeista, joista osa on kuitenkin sellaisia, että niiden pääsy äidinmaitoon pitäisi olla lääketieteellisesti täysin mahdotonta. Esim. hiilihapotetut juomat. :wideyed: Ihmeellistä kyllä.
 
Saatiinpa masu toimimaan :) 5 päivään ei ollu kakannut. Lupasin jo huomenna soitella neuvolaan apuja. Tänään vähä koitin vauhdittaa kuumemittarilla ja osa jo tuli siinä pois. Loput tuli sitten myöhemmin. Selkeästi oli satsit eri värisiä, liekö kuumemittari poistanut/auttanut tulpan pois?
 
Mulle kyllä terkka sanoi, että äidinmaidosta vauva saa 6-viikkoiseksi asti tarvitsemansa d-vitamiinin. Sen takia tippojen antamisen voi aloittaa aivan rauhassa ensin yhdellä, sitten kahdella tipalla jne. Me taidettiin antaa melkein viikko ensin 1/pv ja nyt mennyt muutamana päivänä 2.
 
Takaisin
Top