vauvan masu

Caarina

Kommentoinnin ninja
Joulumammat 2016
Keskustelua mahantoiminnasta, kivuista yms.

Mä kysyn heti kakka kysymyksen. Kuinka näiden pitikään kakata? Tyttö tulee huomenna 2 viikkoa ja neljä kakkaa on tehnyt. Kaks pihkaa ja kaks sinappia. Viimeisin tiistaina kun ikää oli 1vk 3 päivää... Mä muistelisin että hieman useemmin tulisi.

Syö paljo. Sen vaaditut 12 kertaa tissillä vuorokaudessa tulee täyteen jo ennen puoltapäivää. Iltaan mennessä imetyskertoja 25-30. Rautalääke veti mun mahan kovalle, voisko vaikuttaa vauvaan kans?
 
Meillä yleensä vauva kakkaa monta kertaa päivässä ja koostumus vaihtelee ihan laidasta laitaan. Oon kyllä ymmärtänyt että vauvan maha saattaa toimia tyyliin monta kertaa päivässä tai vaan pari kertaa viikossa vain ja sekin on ihan normaalia..

Meillä selvästi toi rauta aiheuttaa nyt kipuja vauvalle koska D-vitamiiniin on jo siihen yhteen tippaan tottunut. Ja huomenna aloitetaan 2 tippaa. Kivut siis alkaa selvästi vasta sen jälkeen kun antaa sen raudan vaikka onkin tosi pieni annos vielä..
Ikää siis meidän pojalla 4 viikkoa huomenna.
 
Meillä myös monta kakkaa päivässä. Mutta ilmeisesti vähän niinkuin kaikki on normaalia jos kuitenkin painoa tulee ja pissavaippoja useita päivässä.

Mites tuo d vitamiini, pitikö sitä antaa aluksi vain yksi tippa? Minä olen antanut 5 tippaa päivässä ihan alusta alkaen, onko mulla mennyt jotain ohi :nailbiting:
 
Numea; meillä oli ohje nostaa annos yhdestä viiteen hitaasti koska vauvalla vatsaoireita. Jos ei oireita, niin hyvä vaan saada se 5tippaa/pv heti käyttöön.
 
Mutta jos vauvan maha ei kestä sitä 5 tippaa päivässä alkuun ni täysin riittävä et alottaa yhellä tipalla ja nostaa vaikka tippa/vk.
 
Ok, kiitos. Vauvalla on mahavaivoja mutta vaikea sanoa johtuuko d vitamiinista vai mistä. Eilen unohdin kokonaan antaa tipat ja silti vatssaa väänsi. Tänään annoin puolen päivän maissa ja on sen jälkeen lähinnä vaan nukkunut mikä on poikkeuksellista. Joten tiedäpä tuosta...
 
Täällä nukutaan nyt vatsallaan pää mahan päällä, puruja on päivittäin ja syynä voi olla melkein mikä tahansa d-vitamiinista rautaan. Cuplatonikin käytössä, ehkei itke ihan niin paljoa kun sitä antaa. Iltaa kohti yleensä helpottaa kun annan tipat aamupäivän aikana. Ja ei oo helpottanu kahdessa kuukaudessa joten en nyt tiedä tottuuko maha noihin...
 
Meillä myös monta kakkaa päivässä. Mutta ilmeisesti vähän niinkuin kaikki on normaalia jos kuitenkin painoa tulee ja pissavaippoja useita päivässä.

Mites tuo d vitamiini, pitikö sitä antaa aluksi vain yksi tippa? Minä olen antanut 5 tippaa päivässä ihan alusta alkaen, onko mulla mennyt jotain ohi :nailbiting:

Meillä ohjeistettiin 1 tippa, seuraavana päivänä 2 jne mut sit kuulemma joku lääkäri ihan sanonut että viikko 1 Tippa ja seuraava viikko 2 tippaa jne.. Meillä ainakin oli tosi paha kun yritettiin nopeasti nostaa ku lapsi huusi selkä kaarella..
 
Meillä aloitettiin suoraan 5 tippaa päivässä ja vauva kesti sen mun mielestä ihan hyvin, aloitettiin kolme viikkoa sitten ja nyt kiusaava masuvaivatyyppinen käninä alkoi selkeästi myöhemmin. Annettiin alkuun lisämaidon sekaan , ja välillä tuppasi unohtumaan kun lisämaito lopetettiin. Nyt taas melko hyvin muistettu.

Meillä suoli toimi alkuun joka syötöllä, mutta maidonnousun jälkeen harveni ensin kertaan päivässä, ja sitten lisämaitojen vähentyessä suoli hidastui entisestään toimien nyt enää pari kolme kertaa viikossa. Tänään oli kitiseväinen ja kakasta on jo ainakin kolme päivää, joten kokeilin luumumehua. Vielä ei ainakaan tuotosta ole tullut.
 
Meillä neuvolan ohjeistus (ihan kirjattu paperi, oisko ollu jonkun isomman tahon paperi) oli, että 1 tippa kolme päivää, 2 tippaa kolme päivää, 3 tippaa kolme päivää jne jne.

Meillä pihkakakan jälkeen ei tullut mitään, sitten huomattiin niiden bili-arvojen nousseen ja kun ne saatiin laskuun ja lapselle tarpeeksi ruokaa niin kakkaa tuli joka päivä viikon verran. Nyt on tasaantunut siihen pari kertaa viikossa.

Ei kitise kakasta kuin yksittäisiä parkuja ja sillon tietää, että parempi antaa rintaa :) Äidinmaito poistaa vatsakipuja (tai näin mulle ainakin sairaalassa väitettiin). Ja tuntuu toimivan.
 
Meillä kakataan paaaljon! Joka vaipassa jotain pientä ja välillä tursutetaan enemmän. :D

Vatsan kanssa ongelmana välillä on ilma. Sitä kun menee näistä suihkutisseistä johtuen mahaan. Ei kuitenkaan ole mikään paha juttu eikä vauva sitä itke, joskus vaan pusertaa paukkuja ulos kitinän kera. Mä oon antanut d-vitamiineja aika huonosti, ehkä neljänä päivänä yhden tipan. Johtuu ihan omasta huonosta muistista. Meitäkin ohjeistettiin aloittamaan yhdestä tipasta ja parin päivän välein lisäämään annosta :)
 
Jaaaaa, saatiin me neuvolasta joku lappu d vitamiinista ja sitten imettävän äidin ruokavaliosta mutta en muista minne ne tuuppasin. Tippapaketissa vaan lukee että annostus viisi tippaa päivässä niin niillä menty silloin kun muistetaan.
 
Ehkä tää mun tyttö on vaa hidas kakkaamaan... Terkkari kysy vaan että piereekö ja on ok kun ilma löytää oikeasta paikasta ulos.

Terkka toi myös dvitamiinia mut annan ehkä suosiosta ostamiani jossa on maitohappobakt. Mukana. Voin itte käyttää noi toiset. Huomenna alkaa tippailu, iiks.. Pitää muistaa vaik aamupesulla aina antaa nii tulee annettua. Ja aloitan kyl yhdellä tipalla. Oon muute lukenu et jos ei vauvalle sovi niin saa kyl äidinmaidon mukana myös jos äiti käyttää niin ei oo ni hätä niiden tippojen kanssa. Annostus ilmeisesti vähä suurempi?

Tänää annoin ekakertaa cuplatonia 4 tippaa ja heti alko masu pulputtamaan ja huutokin väheni. Toivottavasti auttaa. Tänää ollu itkuinen päivä.
 
Meillä tyttö vasta nyt 5 viikon ikäisenä alkanut kakkaamaan joka päivä ja huomaa kyllä, että on parempi olo hänellä nyt. Meillä käytetään super D vitskua, jota annetaan 1 tippa päivässä. Ei ole tullut tytölle oireita siitä. Relaa annetaan lisäksi, koska minulla taas antibiootit päällä.
 
Ehkä tää mun tyttö on vaa hidas kakkaamaan... Terkkari kysy vaan että piereekö ja on ok kun ilma löytää oikeasta paikasta ulos.

Terkka toi myös dvitamiinia mut annan ehkä suosiosta ostamiani jossa on maitohappobakt. Mukana. Voin itte käyttää noi toiset. Huomenna alkaa tippailu, iiks.. Pitää muistaa vaik aamupesulla aina antaa nii tulee annettua. Ja aloitan kyl yhdellä tipalla. Oon muute lukenu et jos ei vauvalle sovi niin saa kyl äidinmaidon mukana myös jos äiti käyttää niin ei oo ni hätä niiden tippojen kanssa. Annostus ilmeisesti vähä suurempi?

Tänää annoin ekakertaa cuplatonia 4 tippaa ja heti alko masu pulputtamaan ja huutokin väheni. Toivottavasti auttaa. Tänää ollu itkuinen päivä.

Ei saa äidinmaidosta.. Tarkistettu tieto lääkäriltä ja terkalta. Tosi moni uskoo että saa äidinmaidosta varsinkin jos äiti ottaa D-vitamiinia mut ei tosiaan mee noin :sad001 It meinaan harkitsin että olis pojalta lopettanut kokonaan D-vitamiinin kun aiheutti niin paljon vaivaa alkuun..
 
^ toi on kyllä jännä. Oon miettinyt, että miten on mahdollista, että äidinmaidosta vauvaan siirtyy kaikki muu, mutta se d-vitamiini ei. Terkka just sanoi, että hyvä syödä maitohappobakteeria niin vauva saa sitä maidon kautta. :wideyed:
 
On kyllä jännä homma. imetyksen tuki ryhmässä ihan yleistä että äiti ottaa dvitamiinin vauvan sijaan.

Tänään aloitettu meillä tipat. Laitoin tipan tuttiin josta imi sen ja tissi perään. Näin annoin aiemmillekkin lapsille tipat. Pistin hoitopöydän viereen lapun että muistan antaa ja määrät ym. Tyttö niin uninen tänään eilisen valvomisen jälkeen että ei oo mitään oireita vielä havaittavissa.
 
Kakasta esikoisen aikaan sanottiin sellanen ohje että toiset kakkaa seitsemän kertaa yhdessä päivässä ja toiset yhden kerran seitsemässä päivässä ja kaikki tältä väliltä on täysin normaalia.esikoisen ryhmässä oli aikanaan muutama kellä oli kakkavälit yli viikonkin.
 
Meillä tulee ihan vihreää kakkaa. Neuvolassa sanoivat, että normaalia kun täysimettää. Miten muilla, onko näkynyt vihreää kakkaa? :D
 
Takaisin
Top