Vauvan liikkeet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Malla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei minullekaan ole koskaan sanonut, että pitäis laskea montako kertaa vauva liikkuu tunnissa mutta olen jossain siitä kyllä lukenut?Missä lie?? Tämä vauva ei ainakaan paljon liikkuu enää.. mutten ole huolissani asiasta.. [:)] Kai kun on ahdasta niin eipä sitä paljon pystyy enää liikumaan! [:D]

Happy73: tuosta liikelaskennasta keskusteltiin aikaisemmin tässä samaisessa ketjussa. Ei siis ole tarkoitus, että vauva liikkuisi sen 10 kertaa joka tunti, täytyyhän sen välillä nukkuakin, mutta silloin kun vauva liikkuu, voit laskea, liikkuuko se sen 10 kertaa tunnin aikana. Luin jostain, että liikelaskenta pitäisi tehdä aina kyljellä maaten.

Kaverillani tuo liikelaskenta oli alotettu 2 kk:tta ennen laskettua. Kerran päivässä tunti kyljellään ja ainakin se kymmenen liikettä olis saatava kasaan. Jos alle 10, ni sit itelle vähän liikuntaa ja seuraava tunnin makuu-sessio. Paras olisi kuulema vasemmalla kyljellään maata, mut ei kai sillä niin suurta merkitystä kummin päin makaa. Meillä ei vielä ole tuota laskentaa alettu, jäljellä vajaa 6 viikkoa laskettuun. Mä en sit tiedä et pitääkö se laskenta suorittaa aina samaan vuorokauden aikaan, esim aina illalla tai aamulla tai jotain, kaveri sen teki iltasin kun vaan kerkes rauhottuun vaikka jotain sarjaa tv:stä tuijottaan. Jos noita liikkeitä ei meinaa saada edes sitä kymmentä kasaan tunnin aikana, ni muksua voi yrittää herättää jollain makealla, mehulla tms. Näin siis kaverillani, ite vielä odottelen et saa nuo laput nlasta [:)]

Siis ei niitä liikkeitä tarvi laskea, jos vauva liikkuu päivän aikana normaalisti. Sillon ku meillä alettiin puhua tosta liikelaskennasta ni sanottiin, että jos esim vauvan liikkeet huomaa yleensä selkeimmin iltasin, ni sitten jos jonain iltana on hiljasta/hiljasempaa ni sitten on hyvä laskea. Mutta mä en tosiaan oo mitään laskeskellu ku niitä liikkeitä tuntuu melkein jatkuvasti. Melkein heti jos alan miettiä, että jaa koskas muksu liikkuikaan viimeks ni taas tulee iskuja kylkeen.

Niin ja hikkaa ei lasketa.

Mullekin sanottiin liikelaskennasta vasta siinä vaiheessa, kun ongelmia oli tullut. Eli jos normaalisti liikkuu ja kaikki on ok, niin en näkisi välttämättä tarpeelliseksi ruveta laskemaan. Ja vasemmalla kyljellä on ehkä parempi sen takia tehdä liikelaskentaa kun se on raskauden kannalta ergonomisempi asento. Vauva saa silloin paremmin happea ja ehkä sitten liikkuu paremmin.

Miten musta tuntuu,että tää mun heppuli on alkanut myllertää ihan jumalattomasti tuolla mahassa? Tai sit vaan tuntuu
niin selvästi, kun tila loppuu....ihan tolkuton monotus koko ajan päällä.[:)]

Tulin Fearsome juuri samasta asiasta kirjoittamaan. Nyt on mahassa ollut muutaman päivän aivan järjetön myllerrys. En ole tähän asti nähnyt liikkeitä ulkpuolelle, mutta nyt maha muljahtelee ja pomppii vähän väliä. Olen jo vähän miettinyt sitä, että onko normaalia, että näin virkeänä ollaan. Ei tunnu juuri nukkuvan. Noh, eiköhän tilanne taas tasaannu ja kohta olen huolissani liikkeiden vähyydestä...

MEEMI kyllä täälläki mennään kovaa ja myllätään koko ajan.. tehny jo aika kauan sillee eikä lähinnä ees potki vaa yrittää pyllistellä tuolla mahassa.. välillä kun vauva saa pyllyn pystyyn nii maha on tois puoleinen.. kyllä mä aina iltasin nauran ku sohvalla makaan kun se tuolla myllertää.. [:D] ihan hassuu...

meemi, oliko sulla vielä perätilassa? Jospa se siellä nyt alkaa kääntyillä [:)] Mäkin oon miettiny, et eikai tässä mitään adhd:ta ole kehittymässä tms, kun tuntuu tosiaan niin aktiiviselta [:D] Mutta jostain muistan lukeneeni, että mahavauva nukkuu noin 20-40 minuutin pätkissä. Eli jos tuo pitää paikkaansa, niin eiköhän ihan normaalia ole. En ole muuten edes neuvolassa tuosta kysynyt.

Vähän kivuliasta alkaa välillä olla, jos osuu sopivasti johonkin kylkiluihin tms ja mua toi puskeminen, mistä rock^peijpekin mainitsi, sattuu myös välillä. Riippuu toki siitä, mistä yrittää puskea.

Pääskynen: Tulin just neuvolassa ja todettiin epäselvä tarjonta. Kirjoitan tarkemmin tuonne neuvolakuulumisiin. [:)]

Todella aktiivista täällä on edelleen ja tänään tunnistin ensimmäistä kertaa hikan. Tunnen sen siis ilmeisesti vain tietyssä asennossa ja siksi en ole aiemmin huomannut.

Täällä on kans kunnon jumppahuiti mahassa. En kyllästy mahan ja liikkeiden ihmettelemiseen ollenkaan. Joka kerta oon yhtä intsinä, kun maha alkaa muljua [:D] Mulla kans sattuu nykyään välillä oikeaan kykeen, kun kaveri potkasee kylkiluihin. Tuntuu, että lähtee ilmat pihalle. Välillä mahassa on sellanen pienempi kova kohta, ja kun siihen koskee, se lähtee alta. Jalkapohja varmaan.. voi pientä [:)] Oon itte ihan surkea arvaileen, miten päin se siellä touhuaa. Pää on kuitenkin alaspäin edelleen. Se katottiin ultralla maanantaina. Kai se sitten riippuu millä kyljellä vauva on ja ojentelee jalkojaan. Vauvan painoksi arvioitiin siellä äippäpolilla 1,8 kg. Vähän pienempi kuin tähän asti on arvioitu. 

[:D] Täällä onkin semmonen isänsä tyttö tulossa, ettei mitään rajaa!! [:D] Isänsä on nimittäin innokas jalkapalloilija ja muutenkin urheilee kovasti, ja tää tytöntyllerö selvästikin tykkää liikkumisesta. Potkii ja heiluu ja puskee ihan jatkuvasti!! Tää on pää alaspäin ja vaikka tilan pitäis jo olla aika vähissä (nyt jo 36+1!), niin tää kyllä muljahtelee ihan jatkuvasti.

Selvästi tykkää tunkea peppua tuosta navan oikealta puolelta ulospäin, eli vähän väliä on maha ihan toispuolinen sinne oikealle päin, kun peppu siinä törröttää.[;)] Ja monoa tulee jonnekin oikeaan ylälaitaan. Vielä se ei kyllä oo onnistunu mitenkään kipeästi potkaisemaan, ehkei oo osunu niihin kylkiluihin sitten, en tiedä. Sopii mulle kyllä. [:)]

Hikka tuntuu aina tuolla ihan alavatsassa, kun selvästi siellä pää ja ylävartalo heiluu hikan tahdissa [:)].

Välillä sit tosiaan kääntyilee ja muljuu jotenki mulle epämukaviin asentoihin: ei varsinaisesti satu, mutta tuntuu ikävältä. Varmaan painaa jotain sisuskaluja tms. mut onneks yleensä mun omalla asennon muutoksella siirtyy vähän ja helpottaa oloa. [:)]

Minä kans huomannu parin viime viikon aikaan entistä selkeemmin nuo liikkeet. Ja huomannu myös et on silti paljon sellasta toimintaa mahassa mitei huomaa ellei joku "ahdista" mahaa, yhtään tiukempi takki tai omat kädet mahan päällä. Hirmusta muljuamista ja tuuppimista, ja kyllä välillä tulee niin kipeetä iskua että älähtää. Olikohan eilen viimeks kun täs koneella istuin, kun sain tuonne alakertaan oikeen mojovan tällin, osu luuhun, ja mietin että tuo osuma jos ois tullu ulkoo päin ni varmasti ois muistona ainakin mustelma [:D] Tuo masu-kaveri tykkää enimmäkseen kans just punkee peppuaan ulospäin ja tuuppia jaloilla, useimmiten punkee niin kovaa että tuntuu kyl oikeesti pahalle. Pieni terävä polvi(?) kun työntää mamman mahanahkoja tieltä pois ni sattuu.. [8|] Ja ainakin iltasin maha hyllyy niin lujaa puolelta toiselle että alkaa huvittaan [:D] Kyl nuita liikkeitä seurates tulee niin vekkuli fiilis, alkaa hymyilyttään ihan väkisin [:)] Kyllä voi allekirjottaa nuo unien pituudet vaikka nyt niiden asiasta ekan kerran kuulin. Oon ihmetellykin muutaman kerran et eikö tuo nuku ollenkaan [:D][:D]
Nyt meillä iski hikka, ihme kyllä sanoisin et tunnin myöhäs ainakin [;)] Aamuhikkansa kans nappula on melko säntillinen, se tulee tuos kymmenen, viimestään yhentoista aikaan [:D] ja todella harvoin jää kokonaan väliin [;)]

Täällä on kans tämän viimeisen viikon myllerrys noussut ihan toiselle tasolle, tuntuu, että ei vauva paljoa ees nuku. Tuntuu, että se yrittää työntämällä ja pyllistelyillä venyttää mahaa, ja mun maha tuntuu suuren osan ajasta tosi piukeelta, melkein tuntuu että poksahtaa. Varsinkin kävely on muuttunut tosi hankalaksi, tuntuu, että vatsa kiristää niin ettei voi kävellä kun ihan etanavauhtia.

Itse asiassa vatsan kiristys ja piukeus tuntuu välillä niin ikävältä, että mietin, että onko normaaliakaan... voiko johtua siitä että vatsalihakset ois tiukat eikä antais oikein periksi vai kuvittelenko vaan? [8|]

Harjoitussupistuksia tulee, mutta toisaalta tuntuu, että vatsa on suurimman osan ajasta päällepäin kuin kivi (niin, puhumattakaan siitä, että muutenkin on vatsa niin kovana, että tuntuu, ettei suolissa liiku ku kiviä ja tuntuu välillä kipeältä jopa istua...) [&o]

Happy73: ihan on samat tunnot täälläkin. Oon jo miettinyt että eikai vauvalle tuu stressi kun tuntuu välillä että se ei nuku ollenkaan. Supisteli taas eilen illan ja koko yön ja mahakin oli niin sekasin (porisi vaan) ja vauva myllerti. Ihan sääliks käy kun tuntuu että kun mulla on vatsavaivoja ja maha porisee niin sekään ei saa hetken rauhaa. Maha on niin pinkeenä mullakin että välillä mietin onko ihan normaalia. Mietin kans että voisko johtua vatsalihaksista joita aika aktiivisesti harjotin ennen raskautta..

Ja hei onko kellään sellasta tunnetta ollut et maha on niin arka, siis lihakset, et tuntuu kun ois treenannut vatsalihaksia. Mietin että johtuuko supistuksista vai vauvan mylläämisestä kun vähän väliä tunkee jalkaa tai pyllyä mahan "läpi". Jos tää vatsan toiminta ei tästä tasotu niin varmaan pakko hommata jotain ulostuslääkkeitä ja kuplatonia. Nyt kun ei saa juuri liikkuakaan niin vaiva vaan pahenee. Ja painokin oli taas laskenut vaikka oon syönyt 2kertaa pvässä ruoan ja sitten vielä välipaloja. Sf mitta oli kuitenkin nyt kasvanut. Ei oikein tee kauheesti mieli syödäkään kun tuntuu että heti alkaa vatsanporinat... Tulipas avauduttua, huh [:)]

Mukavaa isänpäivää kaikille!!

Säikähdin tänään ihan tosissaan. Meidän vauveli on ollut viikosta 16 asti aikamoinen jumppari ja liikkeet on koko ajan tietysti vaan voimistuneet ja lisääntyneet. Tänään tajusin yhtäkkiä puolen päivän jälkeen, ettei vauva ole liikkunut koko aamuna niin, että olisin rekisteröinyt. Aloin sitten yhden aikaan laskea liikkeitä. Yleensä hän alkaa mönkiä mahassa heti, kun rauhoitun makuulle. Nyt ei alkanut tapahtua mitään. Meni oikeastaan pari tuntia, että sain laskettua tarpeeksi liikkeitä. Lisäksi liikkeet tuntu jotenkin tosi vaimeilta normaaliin nähden.
 Itkuksi meni ja mietin jo, että soitan äitiyspolille hetken päästä, jos ei mitään ala tapahtua. Sitten mies tuli mua rauhoittelemaan ja kohta vauva jo heräili tähän päivään. Päivä on ollut kyllä paljon rauhallisempi, mutta en ole enää huolissani, koska iltaa kohti on alkanut mönkimistä tuntua enemmän. On tämä vauvan odottaminen yhtä pelkäämistä.. Yhtään ei auttanut uusin Vauva-lehti, jossa oli monta aika rankkaa juttua ja kohtukuolemajuttukin.. 

HipsuNen: joo mä en ainakaan uskalla lukea mitään lehtiä enkä kattoa mitään ohjelmia missä on jotain kauhujuttuja. Pelottaa muutenkin koko ajan ihan kauheesti. Pakko vaan jotenkin yrittää itseensä rauhoitella että ei koko ajan panikoisi. Sanoinkin yhdelle ystävälleni että mun on oltava nyt ihan uutispimennossa kun en kestä yhtn noita surullisia juttuja. Hyvä tavallaan tietää että muitakin pelottaa..kaipa se kuuluu tähän[8|] Koitetaan olla turhia huolehtimatta, mukavaa alkavaa viikkoa!

Happy73 ja pontso10: Silloin, kun olin vielä töissä 2kk sitten, mun maha oli kokoajan tuollainen kuvailemanne kova, pinkeä patti. En päässyt kumartumaan lainkaan ja muutenkin oli vähän ähiseväinen olo. Sitten alkoi öisin tulla kovia, kipeitä supistuksia, joiden takia jouduin käymään synnärillä tarkistuksessa. Siellä lääkäri sanoi, että se kovuus tarkoittaa jatkuvaa supistustilaa, eikä se ole normaalia. Pitäisi tulla sellaisia parin minuutin kovettumisia ja sitten rentoutua. Mulla maha oli kovana koko päivän. (Olin silloin alle 30 raskausviikoilla.) Sain sitten sairaslomaa loppuajaksi ja nyt kun olen ollut kotona, on massu kovettunut ihan normaalisti vain jos kävelen liilan kovaa tms.

Joinakin päivinä maha kyllä supistelee enemmän. Supistukset ovat juuri noita kivuttomia, mitkä tuntuvat vain kovettumisena ja juurikin siltä, kuin joku pönkeäisi mahaa sisältä ulospäin. Näinä supistusherkkinä päivinä vauvan ei tarvitse kuin vähän liikahtaa, niin vatsa reagoi siihen supistamalla ja silloin on vaikea erottaa, mikä tuntemus on vauvan aiheuttamaa pönkemistä ja mikä kohdun jumppaamista. Sellaisten päivien jälkeen ovat vatsalihakset vähän arkoina. Onhan se supistelu aikamoista treeniä, joten ihmekös tuo.

Mitä vauvan liikkeisiin tulee, niin itse olen huomannut, että vauva ei enää ole niin aktiivinen kuin aiemmin, kun tilaa oli enemmän. Se nukkuu pidempiä aikoja ja sen liikkeet ovat lähinnä venyttelyä. Tosin lauantaisissa bileissä, joissa olin, pojat soittivat kitaraa ja lauloivat Dave Lindholmin Tupakka, viina ja villit naiset, jolloin jotkut tytöt innostuivat laulamaan ja tanssimaan mukana...niin myös meidän pieni tyttö. [:D] Se rummutti rytmisesti jaloillaan mun ylävatsaani, kuin olisi tanssinut.

Niin, ja mitä tulee noihin kauhujuttuihin: kun olin 7-vuotias, pikkusiskoni kuoli äitini vatsaan päivää ennen äitiysloman alkua. Olen siis hyvin läheltä nähnyt yhden hirveimmän asian. Lisäksi lähipiirissäni on tapahtunut monta muutakin traagista lapsiasiaa ja olen nähnyt, miten monella tavalla voi lapsen menettää ja miten monessa eri vaiheessa; synnytyksessä, ennen sitä tai heti sen jälkeen, syövälle alle 2-vuotiaana...

Itse en vain siltikään osaa pelätä, vaan lähinnä olen ajattelematta asioita liiaksi, kun ei niille itse mitään voi. Jos alkaa pelätä, ei pelkääminen lopu synnytykseen, vaan jatkuu läpi elämän. Toivon, että osaan jatkossakin elää pelkäämättä ennenkuin pelolle on todella jotain kunnon aihetta. Se nimittäin on niin lamaannuttava tila. Tätä toivon myös muille! Tsemppiä jokaiselle! <3

Totta joka sana ton pelkäämisen suhteen. Ei se tosiaankaan vauvan syntymään lopu, vaan siitä se vasta alkaa. Pitäis osata ottaa vähän rennommin, mutta se on sukuvika, kun suksi ei luista [:D] Oon ihan samanlainen näköjään, kun meidän äiti on omiin lapsiin liittyvissä asioissa. Onneksi sitä kuitenkin osaa myös nauttia tästä ajasta.. varsinkin tästä lopusta [:)]

Takaisin