Happy73 ja pontso10: Silloin, kun olin vielä töissä 2kk sitten, mun maha oli kokoajan tuollainen kuvailemanne kova, pinkeä patti. En päässyt kumartumaan lainkaan ja muutenkin oli vähän ähiseväinen olo. Sitten alkoi öisin tulla kovia, kipeitä supistuksia, joiden takia jouduin käymään synnärillä tarkistuksessa. Siellä lääkäri sanoi, että se kovuus tarkoittaa jatkuvaa supistustilaa, eikä se ole normaalia. Pitäisi tulla sellaisia parin minuutin kovettumisia ja sitten rentoutua. Mulla maha oli kovana koko päivän. (Olin silloin alle 30 raskausviikoilla.) Sain sitten sairaslomaa loppuajaksi ja nyt kun olen ollut kotona, on massu kovettunut ihan normaalisti vain jos kävelen liilan kovaa tms.
Joinakin päivinä maha kyllä supistelee enemmän. Supistukset ovat juuri noita kivuttomia, mitkä tuntuvat vain kovettumisena ja juurikin siltä, kuin joku pönkeäisi mahaa sisältä ulospäin. Näinä supistusherkkinä päivinä vauvan ei tarvitse kuin vähän liikahtaa, niin vatsa reagoi siihen supistamalla ja silloin on vaikea erottaa, mikä tuntemus on vauvan aiheuttamaa pönkemistä ja mikä kohdun jumppaamista. Sellaisten päivien jälkeen ovat vatsalihakset vähän arkoina. Onhan se supistelu aikamoista treeniä, joten ihmekös tuo.
Mitä vauvan liikkeisiin tulee, niin itse olen huomannut, että vauva ei enää ole niin aktiivinen kuin aiemmin, kun tilaa oli enemmän. Se nukkuu pidempiä aikoja ja sen liikkeet ovat lähinnä venyttelyä. Tosin lauantaisissa bileissä, joissa olin, pojat soittivat kitaraa ja lauloivat Dave Lindholmin Tupakka, viina ja villit naiset, jolloin jotkut tytöt innostuivat laulamaan ja tanssimaan mukana...niin myös meidän pieni tyttö. [:D] Se rummutti rytmisesti jaloillaan mun ylävatsaani, kuin olisi tanssinut.