Vauvan liikkeet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Malla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä kauheesti googletin eilen noita liikkeitä ja tuntuu että monella just näillä viikoilla hiljentynyt noi liikkeet. Ja toisilla on erilaiset muksut masuissa eri raskauksissa, toiset tosi rauhallisia ja toiset sit jytää koko ajan. Mä oon vissiin kans saanut suhteellisen rauhallisen pojan tonne masuun, koko ajanhan mulla on ollut tuskaa näiden liikkeiden kanssa. Tosin hetkellisestihän ne lisäänty kovastikki.

Mut Ang1 tsemii sulle, mä niin tiedän miltä toi tuntuu!

Minulla kaikki viisi olleet masussa ihan mahdottomia mylläjiä... Tämäkin ipana aiheutti monia naurunpyrskähdyksiä, kun sairaalassa JOKA kerta käyriä ottaessa tai sydänääniä kuunnellessa alkoi potkia suoraan antureihin. Siis joka keta käyrälle piirtyi noin miljardi liikettä. Eikä kyllä ole muutenkaan osoittanut mitään hiljentymisen merkkejä, toisethan saattavat rauhoittua tässä loppusuoralla, kun ei enää ole niin paljon tilaa mylätä, mutta meikäläisen muksut senkuin kiihdyttävät tahtia. Mikähän futistähti sieltä nyt tulee - meidän perheessä kun jo on Liedenpohjan Messi... (tosin tästä pitäisi poikien mielestä tulla sitten Messin kaima - jos siis on poika niin nuo isot haluavat nimeksi Lionel...)

Ja jatkuva päällä poraaminen, se on siis kamalaa, kun kohdunsuuta ja virtsarakkoa vihloo jatkuvasti ja tietysti vessassa pitää ravata senkin takia jatkuvasti.

Vauvan liikkeet... Tänään vauvallani oli ihan selkeästi hikka! Oih, miten hassulta se tuntui! [:D]
Tunnen, vaikken tiedäkkään, että vauva on pää alaspäin kääntynyt massussa. Potkuja kun tunnen aina kylkiini. Joinakin päivinä vauva on kääntynyt niin, että se potkii sisäelimiin ja aijai, kun tuntuu kenkulta!!! [&:][:)] Tänään taas potkut tulee masun läpi ja outo, vähän väliä pieni tärähdys virtsarakkoani vasten... Mietin mitä ihmettä tämä voisi olla? Luinkin viikkokirjeestä, että lapsi saattaa nikotella JA SILTÄ SE KYLLÄ OIKEASTI TUNTUU!!! heh heh! Miltäköhän se hengityksen harjoittelu oikein tuntuu lapsivedessä? [;)]

Ihanaa on, että kun tuntee lapsen liikkeet masussa, voi turvallisin mielin olla, että kaikki on juuri hyvin! [:)]

Ääää... kauheesti tekstiä [:)] Jos on huolissaan vauvan liikkumattomuudesta, niin HETI yhteys ä-polille, ei saa odottaa seuraavaan päivään. Tällaisen ohjeen siis sain neuvolasta.

Mutta joo, kyllä meillä liikutaan ihan perkeleen paljon, suoraan sanottuna. Ei mitään myllerystä, tosin joskus heiluttelee peppua ja kääntää kylkeä, lähinnä siis hakkaamista ja potkimista. Mutta kyllä tulee niin paljon päivässä, ettei ehdi edes huolestua. Joskus voi olla ehkä pari tuntia rauhallista, yleensä ei sitäkään. Tässäkin taas toki vaikuttaa se, että töissä en välttämättä aina kiinnitä huomiota, mutta kun on kotona koko päivän, niin aika varmasti tunnin parin välein tuntuu jotain älämölöä. Tosin, oon huomannut, että välillä tulee ihan vaan yksittäisiä potkuja tai satunnaisia liikahduksia. Eli saattaa lepäillä ja sitten unissaan huitasta tms.

Tää on varmasti taas näitä yksilö-juttuja, joten ei pidä nyt huolestua vertailemalla toisiin. Luottakaa niihin ammattilaisiin ja mitä ne sanoo! Plus että emmä tiedä mutta voi kai ne vauvat vieläkin osua usein sellasiin kohtiin, mitä ei sitten äiti tunne niin hyvin? Ehkä? Mut voisin kuitenkin kuvitella, että jos jotain olisi pahasti hätänä, se huomattaisiin myös sydänäänissä. Joten jos kuitenkin sydänäänet on olleet neuvolassa ok, niin ei varmaan kannata panikoida niistä liikkeiden vähyydestä. Toki liikkumattomuus voi olla merkki kehityksellisestä häiriöstä, mutta mistä sitä tietää. Kuten Angkin sanoi (tai äiti [:)]) niin lapset on kaikki erilaisia, jo kohdussa.

Onko muuten neuvolassa ihmetelty tai tutkittu sen tarkemmin, jos ootte sanonu ettei liikkeitä tunnu hirveästi? Kai nekin pistäs eteenpäin, jos ois syytä huoleen.

Tuli mieleen, että mä en ainakaan edelleenkään tunne kaikkia liikkeitä. Neuvolassa tai äitipolilla kun on doblerilla tai ultralla kuunneltu/katseltu, niin on havaittu paljon sellaisia liikkeitä, joita mä en ole lainkaan tuntenut.

Mutta, eipä siitä varmaan haittaa ole jos soittaa äitipolille kun on huolissaan. Kyllä ne sitten sieltä puhelimitse kertoo, jos ei ole syytä huoleen. Se yksi soitto ei kuitenkaan niin iso juttu ole. Nimimerkillä: yks joka aina itse hannaa ihan liian pitkään äitipolille soittamista...

Mä en rupea soittamaan yhtään mihinkään ihan vaan sellaisen asian takia että mun on oikeesti mahdottomuus edes lähteä mihinkään tarkistuttamaan yhtään mitään.
Asun hevonhornankuusessa, ilman autoa, ilman bussiyhteyksiä ja ilman mitään sukua tai ystäviä lähellä. Ja ollaan peeaa joten en voi pirssillä ajella kyllä yhtään.
Mies saanut vaan neuvolakäynnit jotenkin järkättyä mun kyytimiseen mutta oikeesti sekin ollut tosi tuskaa.

Tottakai nyt sen seittemän ihmistä alkaa huutaa että onhan noita ratkaisuja mutta oikeesti hei, olen miettinyt kaikki mahdolliset ja ei niitä ole.

Iltaisin olen aina ajatellut että lähetään sitten ajeleen vaikka päivystykseen mutta yleensä aina silloin on joku jysäys jossain tuntunut.

Mutta niin, olen jo ihan rauhallisin mielin että mulle tulee rauhallinen ja helppo mukula [:)] Sitähän mä toivoinkin, että isältänsä saa rauhallisuuden ja harkintakyvyn eikä multa temperamenttia tai muuta hullua.[:D][:D][:D][:D][:D][:D]

Niin mä en ees tunne niitä liikkeitä vaan kädet pitää olla mahalla, jotta tuntee sen fudun tms. Jos heppu oikein kauheesti möngertää tossa kylkiluun kohdilla, niin silloin tuntee, mut noin niinkuin yleisesti.

Täälläkin on liikkeet muuttunu selkeesti eri tyyppisiksi. Ei enää tunnu juurikaan sellasia napakoita potkuja tai lyöntejä ku aiemmin, vaan liikkeet on enemmänki semmosta muljumista (ihana sana, mutten kyllä keksi parempaakaan [:D]). Melkeen joka toinen ilta oon huolissaan, ku muksu on liikkunu mielestäni liian vähän, ja tökin neuroottisesti itteeni mahaan.. [:)] Eipä tuo siitä oo yleensä moksiskaan, vaan tuntuu liikkuvan sillon ku tahtoo. Vastapainoksi rauhallisille päiville on kyllä sitte ollu myös öitä, jollon en oo vauvan riehumisen takia saanu kunnolla nukuttua. Mulla ainaki vauvan liikkeiden tunteminen riippuu hirveesti kyllä myös vauvan asennosta. Liikkeet tuntuu selvästi vaimeempina sillon ku vauva kääntyneenä niin, että se potkii mua selkärankaan päin.

Zoe: toi muljuaminen on hyvä sana :) ollaan aika samoissa viikoissa menossa sun kanssa ja oon huomannu ihan samanlaisen muutoksen liikkeen "tyypeissä". Ei enää niin paljon yksittäisiä potkuja vaan enemmänkin sellasta muljuamista ja kääntyilyä.. tuntuu aika jänskältä :). Ja välillä sit sellasta kunnon "tärinää" ihan ku muksis sarjana nyrkeillä ;). Ja tosiaan välillä on päiviä jolloin ei päivän aikana niin tunnu liikkeet mut sit kun rauhottuu niin alkaa tuntua. Varmasti tosi yksilöllistä kaikilla ja ei tod kannata vertailla muihin.

Joo ja taas mullaki muuttui, tää yks heilunut koko illan... se on ainakun alan huolestuu, niin sit seuraavana päivänä taas mennään.
no hyvä näin, en valita [:D]

Vinkkivinkki, sairaalassa kun otettiin käyrää ja joskus huonekavereilla tuli "huono käyrä" eli ei tarpeeksi aktiivisuutta vauvan puolelta niin noita kehoitettiin vaihtamaan asentoa ja joskus vaikkapa juomaan hiukan sokeripitoista mehua tai limsaa ja yleensä se sitten korjasi tilanteen ja vauva virkistyi. Te, joilla on ongelmia tuntea liikkeitä paitsi tunnustelemalla niin ottakaa vain tavaksi vaikka pari kertaa päivässä maata tietty aika niitä liikkeitä kuulostellen.

No se on ihan vakio että kun on paniikissa kun se ei liiku ollenkaan niin sit kohta jo tumahtaakin.
Mutta joo, rauhallinen yksilö täällä on. Ei mitään spurtteja kyllä saa ikuna.

Ang1 Hyvä noin :) itseasiassa tässä ku miettii ni melkein koko raskaus ollu huolta liikkeiden suhteen ja noi parin päivän
hiljaiselot ei oo vieraita. Mutta jotenkin sitä pelkää että kaikki menee vielä pieleen :(

Samoin mulla varsinkin kun lähellä kävi hetki sitten ehkä se maailman pahin mitä voi odotusaikana käydä. Vauva kuoli kohtuun viikoilla 38. Ja oli kuitenkin synnytettävä se lapsi tietenkin. Aivan järkyttävä kohtalo, se äiti sanoikin että ei ole olemassa mitään pahempaa kuin se että odottaa sitä että saa synnyttää oman lapsen jonka tietää olevan kuollut.

Ja sitten vielä niin ihastuttavia on myös ne tarinat joita tuttavat nykyään kertoilee että kuinka joku on menehtynyt synnytyksessä tai ihan muutaman pv ikäisenä vaikka kaikki piti olla niin hyvin.

Mä olin ihan paniikissa hetken mutta sitten päätin että nyt loppu, mä en enää pelkää. Olen niin paljon tämän raskauden ajan pelännyt että en enää alistu siihen.

Tottakai, kyllä mulle tulee oloja että pelottaa mutta ihan tietoisesti työnnän ne ajatukset pois.
Jotenkin luotan tai yritän luottaa kohtaloon. Jos jotain ikävää oikeesti käy niin kyllä se on sitten tarkoitettukin niin jostain syystä. Sitten vaan mietitään sen tapahtuneen jälkeen että miksi näin kävi, ei vielä ole sen aika.
Kuten sanoit sinäkin Fearsome, sama mulla koko odotusaika ollut pelkoa varsinkin näiden liikkeitten takia.

Mutta ei se pelkääminen lopu lapsen synnyttyä, se ei lopu koskaan niin kauan kun se lapsi on oma lapsi. Sitä pelkää silloinkin kun se lähtee vaikka 30vuotiaana juhlimaan kaverinsa polttareita Tallinnan laivalle tms.

Fearsome onko sulla muuten tuo nimimerkki joku enne?? Pelottiko sua jo silloin kun teit tuon nikin? Eikös tuo tarkoita pelottavaa?

Mun mielikuvitus laukkas niin kovin, että otin koiran virallisesta nimestä osan....[:D]
ei sen syvempää merkitystä [;)]

Zoe, mulla on vauvan liikkeet kans muuttunut just noin, muljuttelua ja tänään ekaa kertaa jopa niin kovaa, että meenaa sattua. Tuntuu, että vauveli on tänään on ollu aktiivisempi kun koskaan, puuhannu jotakin koko päivän ja tosiaan tehnyt lähes kipeääkin.

Lisäks vatsa ei enää tunnut nätiltä sievältä kummulta, vaan alkaa olla enempi rantapallo-osastoa...ja vielä ois matkaa jäljellä, tänään tasan 2 kk! [:)]

Kuulin tänään ystävältä, että sitä oli neuvolassa raskauden loppupuolella käsketty laskea vauvan liikkeitä. Että pitäis olla tietty määrä liikkeitä tunnissa. Onko teille puhuttu tällasesta? Mulle ei ainakaan, ja vaikka vauva silloin tällöin liikkuu (potkut on nyt vaimeampia ja pehmeämpiä kun aiemmin, varmaan vähemmän tilaa liikkua), niin ei se kyllä joka tunti liiku. Tai en ainakaan huomaa.

Lisäks epäilen, että vauva ois kääntynyt perätilaan, kun se tuntuu ihan eri muotoiselta kun aiemmin. Oon yrittänyt tunnistella sen muotoja, mutta aika vaikeaa näin amatöörinä määritellä mikä osa on mikäkin... [8|]

Takaisin