Vauvan liikkeet

Sintura, en mä olis hirveän huolissani! Mulla pitäis olla kaikki edellytykset tuntea liikkeitä kun istukka on takana, mut en silti ole varma johtuuko kuplinnat kamalasta ummetuksesta vai vauvako se siellä potkii. :) Aika samoilla mennään sun kanssa. Ja sitähän sanotaan että ensisynnyttäjä tuntis vasta joskus 18-20 viikoilla. Toisaalta neuvolassa just sanottiin että jos kuulostelee itseään voi ihan hyvin tuntea jo nyt, että yleensä kun kunnolla tuntee liikkeet tajuaa että hei näitähän on ollut jo pari viikkoa - siis 18 miinus 2 on 16 :).
Mutta olen kyllä aika vakuuttunut että meidän vauva se siellä liikuskelee. Siitä ajatuksesta tulee kiva olo. :)

 
Täälläkin on vihdoin ensimmäiset liikkeet varmuudella havaittu. Noin viikon ajan oon epäillyt poreilun olevan vauvasta lähtöisin, mutta nyt beibi veti kyllä ihan kunnon kuperkeikkoja, niin että maha venyi ja meteli kuului. Käteen osui myös muutama pienempi "venytys" navan läheisyydessä, nämä potkuiksi tulkitsin emoticon

tini & matkustaja 17+5
 

Kiitos Sofi! Helpottaa kuulla, että jollain muullakin on samalla lailla ja varsinkin kun samat viikotkin menossa:) 

Kyllähän tässä tuntuu saavan sitä huolta revittyä mistä vaan, vaikka järjellä ajateltuna tietääkin, ettei syytä ole.. Mutta toivotaan ettei mene enää kauaa, kun meidän molempien vauvat alkaa mylläämään oikein kunnolla! 

 
Mulla on toinen tosiaan tulossa, enkä ole vielä liikkeitä tuntenut. Mut en mä huolissani silti ole. Viimeksikin tunsin vasta joskus viikolla 19, niin aattelin, että aikaisintaan näillä kieppeillä saattais jotain tuntea.
 
Mä olen enemmänkin malttamaton kuin huolissani (kerrankin). :) Eilen juttelin kaverin kanssa joka on nyt sitten vk 19 ja jotain ja hän on vasta nyt tuntenut liikkeet, joten ihan hyvin muutaman viikon voi vielä rauhassa tunnustella ennen kuin antaa paniikille vallan. :D Hehheh.
Tämä on taas yksi tällainen luokitteluasia, että on joku normi joka on keskiarvo ja on vaikea muistaa että normaalia on ilmiön esiintyminen kumpaankin suuntaan. Näihin törmännemme myöhemminkin, esimerkiksi lapsen kehityksessä. Sitten panikoidaan että miksi minun lapsi ei kävele kun tuo toinen jo lähes juoksee! :D
 

Enemmän mullakin tässä on malttamattomuudesta kyse kuin huolesta...Mutta silti, olen vaan näköjään tämän raskauden suhteen(muutoin en niinkään oo huomannut) sen sorttinen panikoija, että itseänikin ärsyttää:D.

Ja ehkä eniten tässä on nyt se, että kaipaisi jotain konkreettista, jotta tuntuisi enemmän raskaana olevalta. Pahoinvoinnit, väsymykset yms. loppuivat ajat sitten, maha on edelleen aika pikkuruinen, eikä niitä liikkeitä(selkeitä sellaisia) tosiaan vielä tunnu...Satunnaisia vatsan kipuiluja lukuun ottamatta olo on ihan normaali. Ne liikkeet siis, voi kun jo tuntuisi!!

 
Täällä pieniä "värinöitä" välillä mutta ei kummempaa. Jostain olin lukevinani että ekakertalaisella voi mennä jopa viikolle 22 ennen kun tuntuu joten malttia malttia tosiaan vaan :D

Niinhän se menee että ensimmäiset 4 kuukautta sitä toivoo niitä potkuja ja loput 5 kuukautta että se olis hetkenkin paikallaan.

Ja syntymän jälkeen ensimmäiset 3 vuotta opetetaan puhumaan ja kävelemään, seuraavat 15 vuotta olemaan hiljaa paikallaan ;)
 
Haha Sintura, samassa veneessä ollaan! :D Ja keväällä sitten valitetaan kun maha on tiellä... Mut just samanlaiset fiilikset on. Panikoinnista ja odotuksen konkretisoitumisesta.
 
Nyt on meillä isukkiki sitte saanu tuntea ensimmäiset potkut käteensä <3 ja haltioissaanhan tuo oliemoticon harmi että oli niin pimeä makkarissa illalla että en päässyt näkemään sen ilmettä ollenkaa, uskoisin ainaki että tais poitsun silmänurkka kostua vähän ;) Kysyinki siltä sitte että, nooh, joko alkaa tuntumaan todellisemmalta asia että sielä on oikea pienen pieni käärö tulossa <3 Tuumas vaan että, no jos se noi lujaa touhuaa sielä nii pakko se on uskoa :) Kovasti odotetaan ens viikon rakenneultraa niin näkee pienokaisen <3 Mutta pääasia että isä tunsi liikkeet :) 
 
Hauskaa joval, meilläkin isukki tunsi eilen ekat potkut massun läpi <3
Tunsin ite potkun eka ja sit otin miehen käden mahan päälle niin sekin hetken päästä tuns napakan potkun :) Sano vaan että ajatteli hetken ajan että se oli elohiiri ennenku tajus että "Eikunniiiin!" :D

Musta kyllä tuntuu itestä välillä jotenki vähän pelottavalta kun potkut tuntuu. Itekki tajuaa että herranjestas, mulla on oikeesti ihminen tuolla mahassa. Kumma fiilis, jotenki luonnoton ajatus vaikka tottakai on oikeesti maailman luonnollisin asia. Eipä vaan ite oo aikaisemmin päässy tätä ajattelemaan että mun mahan sisällä on joku tyyppi jolla on ihan oma persoonallisuus ja josta kasvaa ihan omanlaisensa ihminen :) Sekavaa sepustusta, mutta jotenki alkanu iskee tää juttu nytkun potkii niin kovasti.
 
Saas nähdä kuinka tänä iltana isukki alkaa kopeloimaan mahaa että saa tuntea pikkusen taas :) Ylpeänä siskolleen kertoi tänään kuinka eilen tuli monta pientä potkua ja yks oikee iso :D On se ihanaa huomata kuinka nuo miehet vaan alkaa tajuamaan että sielä joku on <3

Simppu, kyllä mäki oon kuule monet kerrat, varsinki iltasin että onko tuola oikeasti joku joka möyrii menemään.. Ja varsinki ku potkut alkaa olemaan jo aika voimakkaita välillä :) Mutta pakko kai se on uskoa jo :D

 
Joko ne tuossa vaiheessa tuntuu läpi? emoticon (Ai että nuo hymiöt on tyhmiä.) Mä kuvittelin että sitten joskus lähempänä kolmeakymppiä. Jei! Toivon nimittäin että tuntuisi ulospäin ennen kuin mies lähtee tammikuun lopussa.

Simppu, ei yhtään sekavaa - olen miettinyt just samoja juttuja. Tosi friikki ajatus että mun sisällä on JOKU. :D
 
Täälä tosiaan tuntuu jo.. En kyllä olisi itekään uskonu että näin "aikasin" alkais tuntumaan jo läpi asti mutta niin vaan on :D Työnantajan kans tästä juteltiinki yks päivä ja se totes ettei voi tuntua vielä väitti kivenkovaa ja sanoin että kyllä ne tuntuu vaan. Tuumasi että 5. kuun jälkee vasta alkais tuntumaan ensisynnyttäjällä :) Ja tokas jo peräänki että ellei oo pidemmällä :D Mikä ei ainakaa np-ultran mukaa oo mahdollsita :D
 
Oho, nyt on pikkuinen alkanut aktivoitumaan päivä päivältä!
On jotenkin tosi selittämätön tunne. Hassusti ne töytäisyt jopa ärsyttää välillä kun "unohtaa" mitä ne on. Hmm..en tarkoita kuitenkaan negatiivisesti. Tosi vaikea selittää :D
Siellä se nytkin paukuttaa -pumpumPAM. Hui :D
 
Joval: Etkös sää oo jo 6. kuulla periaatteessa? Jos aattelee että
1. kuu on 1-4rv
2. on 5-8rv
3. on 9-12rv
4. on 13-16rv
5. on 17-20rv
6. on 21-24rv
7. on 25-28
8. on 29-32
9. on 33-36
10. on 37-40

Eikäköööö, miten noi lasketaan? Vai ootko viidennellä sit? Eiks raskaus kuitenkin nykyään lasketa kestäväks 10kuukautta, mut voiks sanoo että on kymmenennellä kuulla raskaana? :D

Valaiskaa joku viisaampi!

Mutta liikkeistä, kyllä mää oon kuullu monelta että näillä viikoilla alkaa tuntuu läpi, eikai siinä mitään ihmeellistä ole, toisilla menee sit vähän myöhempään :)
 
Mä oon kans miettiny miten noi raskauskuukaudet jaetaan. Jos joku kysyy millä kuulla oot niin en osaa vastata :D
 
Ihanaa etten oo ainoa pöljä! :D Aloin kans miettiä kuukausia ja viikkoja ja tulin siihen tulokseen että se 9kk ei pidä paikkaansa tai ei ainakaan täsmää viikkoihin. Onks se sitten niin että suurin piirtein sikiö on 9kk vanha kun syntyy eli siihen plus 2vk niin onkin jo kymmenes kuu menossa...?

Mut päädyin myös siihen että olen nyt 5 viidennellä kuulla. Täsmäis Simpun laskelmiin... :)
 
Simppu,
Emmä tiiä ku viikot vaan 20+3 eli kaks päivää myöhemmäs ku sinä jos noin lasketaan :D Emmä tiedä :D En oo koskaa edes ajatellu että kuinka monennella kuulla on paitsi ny periaattees ku jos ajattelee et on 9kk koko aika ja puoli väli rikki nii 4½kk.. Mä oon sanonu kaikille et n viidennellä kuulla vissii :D
 
Tänään kävi hassu juttu kun olin siskon oppilasillassa - soittaa viulua - ja kun tertsetti piano-viulu-klarinetti soittivat sellasen todellisen tilulilumodernin biisin, alkoi sen päiväinen melskaaminen mahassa että ihan nauratti. Teoksen keskimmäinen osa oli rauhallisempi, samoin vatsa. Viimeinen osa oli taas vauhdikas ja taas lähti mopo käyntiin. Ei tykännyt mato pilipalimusiikista (siis ihan samantyylistä kun kummelissa soittavat herrat Nahka ja Nuppi)! :D

Siis se vaan mua ihmetyttää, että eihän sen vielä pitäis kuulla? Se klarinetti ja viulu veteli kyllä suhteellisen korkeelta ja kovaa... Mut siis ainakin Vaun laskuri sanoo, että sikiö alkaa kuulla vasta tammikuun lopussa. emoticon Mutta kun ihan selvästi reagoi! Tai sitten ne oli mun ilmavaivat kun reagoi musiikin aiheuttamiin paineen vaihteluihin... Heh.
 

Täällä melskataan nyt vähän väliä, eniten tuntuu kyllä aina myöhään illalla. Dopplerilla kun kuuntelee, niin monotusta tulee lähes aina ja ihan mietityttää, että nukkuuko se koskaan? :D Vieläkin liikkeet on kyllä suht hentoja kuplia, mutta joka päivä niitä selvästi silti tuntuu. Ihanaa <3 Nyt kun vielä alkais tuntua masun läpi, niin mieskin pääsisi kokeilemaan..

Sofi, mun käsityksen mukaan vauva kuulee nyt äitinsä puheen ja suoliston yms. äänet, muttei ulkopuolisia. Veikkaan että vauva reagoi sun reagointiin. Eli kun itse havaitsit korkeammat äänet, niin vauva aisti sun kehossa jonkun muutoksen ja reagoi siihen? Ehkä. En kyllä tiedä, mutta mullakin tosiaan käsitys, että vasta kuukauden päästä vauva kuulisi myös ulkopuoliset äänet.

 
Takaisin
Top