Vauvan liikkeet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ElMa86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos Alotta ja Caarina!
Toivon todella että kääntyisi vielä itekseen! Kohtu on niin supistusherkkä ollu koko raskauden ja istukka vielä etuseinämässä ni hankaloittaa vähän käännyttämis päätöksiä :/. Rv. 35 menossa tällä hetkellä. Ihana kuulla hyviä käännytys kokemuksia Caarina :)! Ja kiitos Alotta vinkistä! Käyn heti kattomassa noi spinnig babies ohjeita! :)

Vaikuttaako etuseinämässä oleva istukka jotenkin kääntämiseen?
Mulla nimittäin on tunne, että vauva olisi poikittain :/ venytellessä tuntuu kummassakin kyljessä pieni pallukka ja potkut tuntuu pääosin alhaalla.. viimeksi neuvolassa oli rt, mutta siitäkin on kohta jo kk aikaa. varasin yksityiseltä ultran, koska neuvolan synnytystapa-arvio on vasta ensi viikolla (silloin jo melkein rv 37!) ja se tehdään vain käsikopelolla. muutenkin tuo neuvolatouhu tuntuu siltä, että aina siellä on joko kiire tai sitten ei tiedetä.

Josko sitten huomenna yksityiseltä saisi vähän enemmän infoa, vaikka olisi niille rahoille muutakin käyttöä keksinyt.

Nyt kun äitiysloma on alkanut, niin tuntuu että vauva liikkuu koko ajan! tai sitten on vaan erilailla aikaa huomata liikkeet.

No siis eikös siinä kun käännetään niin paineta aika kovaa? Ja ainakin ensimmäinen mitä tulee mieleen on se että istukka irtoaa jos kovin joutuu runnomaan..

No totta joo :/ enpäs tullut ajatelleeksi.
Täytyy toivoa että omat aavistukset asennosta olisi väärässä, mulla nimittäin istukka on edessä :(

Mirri mulla täsmälleen samat tuntemukset! Ihan kun oisin ite kirjoittanut sun postauksen.. ainoo ero että nyt 32+2.

Virmu, musta taas tuntuu, et pikkunen liikkuis vähemmän. Voi kyl johtuu siitä, ku touhuun koko ajan. Mitään en kyl saa aikaseks :P

Mullakin vauva liikkui muutaman päivän vähän vähemmän kuin normisti, piti oikein kellosta seurata liikelaskentaa.. kyllä se sieltä sitte liikkui kun oli oikea asento.. sitte sunnuntaina kun mulla itsellä oli energiaa touhuta niin vauva oli hyvinkin vilkas kokopäivän ja illan..

Mitä noihin itse yritys kääntöihin tulee niin mä oon sen verran skeptinen että pelkään että vauvan kaulan ympärille kiertyy napanuora.. voihan se muutenkin kiertyä mutta lääkäri/sairaala joka sen tekee seuraa mun käsittääkseni ultralla asentoa..

Käytännössä siinä ei käännetä eikä ohjata vauvaa mitenkään muuten kuin tekemällä tilaa lantioon tai sit pyritään irrotetaan kiinnittynyttä peppua sen verran, että pääsee kääntyy. En oo kuullut, että olis napanuora riskejä, täytyypä kysyä neuvolasta!

Itse oon tähän mennessä lähinnä yrittäny istua niin, että lantiossa mahdollisimman paljon tilaa.

Mulle on esikoisen kanssa yritetty kääntöä kahdesti. Istukka oli etuseinämässä, et ei se kokonaan estä mutta voi vaikeuttaa.
Ennen yritystä ultrataan; vauvan asento, napanuoran sijainti jne. Jos ultrassa näkyy et napanuora on kaulan ympärillä ei kääntöä tehdä. Koko käännön ajan ultrataan vauvan vointia, jos sykkeet muuttuu, äitiin sattuu tms niin keskeytetään. Mua ei käännöt sattunut eikä vauva kääntynyt kokonaan. Mut siis enemmän sellaista suostuttelua kuin väkisin runnomista.

Sain doukalta ohjeen et ideaalitilanteessa isoimpien liikkeiden pitäisi tuntua navan yläpuolella vasemmalla ja alhaalla vain pieniä 'hipsutuksia' ja et ihan rohkeasti voi tunnustella miten vauva majailee

Kyllä ne aika kovin tuolla sairaalassa painoi ultran aikana katsoivat kohdunsuun. Ei se varsinaisesti sattunut mutta tuntui pahalta.

Mulla noi vauvan liikkeet tuntuu just yleensä vasemmalla navan yläpuolella ja heikompaa hipsutusta alhaalla :) ja selvästi taas tänään on pojan pää ollu melkein koko päivän kiinni mun lonkassa! Tuntunut siis vasemmassa lonkassa painetta ja vasen nivunen on ollut puutunut.. Vauva liikkuu kuitenkin normaalisti :)

Mä oon ollu siinä käsityksessä, että optimaalinen asento olis selkä äidin vasemmassa kyljessä. Eikö silloin liikkeet tuntuis oikealla? Voin toki olla väärässäkin, en muista missä yhteydessä tuli esille.

Muistaakseni tosta luki bebesinfon sivuilla että sillon olis just se optimaalinen tarjonta eli takaraivotarjonta jos selkä on äidin vasemmalla kyljellä.
Ja siis mulla kyllä selvästi tuntuu että peppu suhaa tossa oikealta vasemmalle kyljelle ja aina jää tonne vasemmalle puolelle enemmän vauva :)

Mulla ainakin on niin että pää alhaalla, selkäranka vasemmalla, pylly taitaa sit välillä pömpöttää hieman oikealla keskilinjasta ja jalat potkii oikeaa kylkeä tai oikealle ylös kylkiluihin, miten nyt sattuu jumppailemaan.

Mulla voi olla suunnat sekaisin, mut selkä pitäs olla äidin oikealla kyljellä ja pienet osat eli jalat yms vasemmalla. Tarkistan vielä puhunko lööperiä. Bebesinfossa varmasti oikea tieto. Mulla vähän heikko hahmotus oikean ja vasemman kanssa [emoji23]

Mun vauvalla on selkä vasemmalla. Pylly tuntuu lähes keskellä ylhäällä. Suurimmat potkut oikealla kylkikaaren tienoilla, vasemmalla kyljellä maatessa oikealla mahalla. Pientä hipsutusta alamahalla ja välillä tuntuu kun pää puskee vasempaan lonkkaan.

Täällä köllötellään raivotarjonnassa, selkä oikealla puolella mun vatsaa. Potkut tuntuukin vasemmalla ylävatsalla. Mahalla on välistä melko mielenkiintoisia muotoja kun vauva venyttelee :D

Meidän jäbä viimeksi viime yönä poikittain... Saa nähdä milloin alkaa asettuu. Tosin sen takia ei liikkuminen oo vielä kauheen kipeetä.

Mul ainakin tänään neuvolas sanottiin, että viikolla 36 laitettais jatkotutkimuksiin, jos vaikuttaa siltä, et tä asento on joku muu kuin raivotarjonta o_O

Meillä on jo varattu 34+ ultra, jossa katotaan koko ja asento, kun sf-mitta ollut yläkäyrällä ja lisäksi viimeksi neuvolassakin oli perätilassa.

Takaisin