Vauvan liikkeet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jep, liikkeet tuntuu ja näkyy, maha vaan hyppii. Esikoisesta tunsin liikkeet aiemmin, tällä kertaa tais olla vasta vkolla 19. Toki voi olla etten ole ehtinyt kuulostelemaan samalla lailla nyt :) Mutta kovaa jumpsutusta pitää tää meidän kakkonen. Onkohan se nyt 22+0. Ei tule viikotkaan kuin apteekin hyllyltä tällä kertaa :)

Ei tunnu vielä liikkeet, istukka on kuulemma edessä joten voi mennä vielä hetki. Välillä vihlaisee kipeästi, veikkaan että potkii silloin jotenkin tosi herkullisesti, tai venyttelee.

Viime viikolla mies tunsi liikkeet (viikko 20) ja tänään potkittiin tätsyä. Esikoisesta kirjattu isin tervehdys viikolle 23. Mukavia merkkipaaluja <3

Meillä rakenne ultassa todettiin että istukka on etuseinässä niin tosi tosi huonosti tuntuu muo potkut.
Itse olen niitä nyt pari viikkoa tuntenut vain tietyissä paikoissa. (Lähinnä vasemmalla navan vieressä ja vasemmalla ala vatsalla)
Hirveitä spurtteja ottaa hän välillä.
Isä ei ole päässyt potkuja vielä useasta yrityksestä huolimatta tuntemaan.
Harmittaa hirvittävästi.
Mutta eiköhän ne vielä jossain vaiheessa tunnu selvemmin.

Mietityttää vaan kun niitä on vielä nyt hirmu vaikea seurata niin kuinka sitten kun täytyisi jotain liike seurantaa pitää.

Rv21+3

Ulpuri, liikkeet vahvistuu viikko viikolta. Muutaman viikon päästä et voi olla huomaamatta liikkeitä ja silloin jos liikeseurantaa pitää tehdä, niin kyllä se onnistuu :) täällä nyt 24+3, istukka myös etuseinässä ja liikkeet tuntuu jo tosi hyvin. Myllertää ja potkii. Ilmeisesti mahtuu vielä tekemään kuperkeikkojakin :)

Liikeseurantaahan voi pitää vasta rv 30 jälkeen. Tai muistaakseni se on se raja, et sitten vasta pätee se 10 liikettä tunnissa sääntö. Sitä ennen sikiö on vielä liian pieni/liikkeet niin hentoja ettei kaikki liikkeet edes tunnu.

Joo, olisi pitänyt kirjoittaa " ja sitten jos joskus lähempänä loppuraskautta liikeseurantaa pitää tehdä, niin kyllä se onnistuu". Pointti nyt oli että me liikkeet kyllä vahvistuvat viikko viikolta.

Ulpuri kuten blackpanther pisti niin liikelaskentaa voi tehdä aikasintaan vasta rv 30+ jälkeen ja varsinkin rv 37+. Vauva on vielä pieni(paljon tilaa liikkua) ja varsinkin kun istukka on etuseinämässä niin ne liikkeet tuntuu huonommin. Kun vauva kasvaa ja tila alkaa käydä ahtaammaksi niin ne liikkeet kyllä huomaa vaikka se istukka olisi etuseinämässä. Kyllä sää huomaat ne liikkeet sitten jos joskus tarttee liikelaskentaa tehdä.

Eikä myöhemmin kannata hätääntyä, jos liikkeitä ei tunnukaan. Mulla ainakin vauva liikkui viimeisillä viikoilla tosi vähän, kun tila loppui. Synnytys käynnistyikin 38+2.

Oih eilen oli jännittävä hetki! Luin Vauva-lehdestä siitä kuin vauvalle ois hyvä soittaa musiikkia tai laulaa itse. Siinä sohvalla kölliessä laitoin sitten kännykästä Youtuben kautta klassista musiikkia soimaan ja känny nojaamaan mahaan. Ei kauaakaan kun mahassa alkoi tapahtua. Useita tosi selkeitä potkuja, niin että mieskin kädellä ne hennosti tunsi. Aiemmin noi vauvan liikkeet on ollu tosi random, sellasia pieniä muljahteluita vaan jotka rauhottuu heti kun niitä rupeaa kädellä tunnustelemaan. Olin ihan fiiliksissä, musta tuntui että me kommunikoitiin!

20+6

Rockqueen, mä just eilen ajattelin, että kun en ole itse (eikä isäkään) yhtään musikaalinen, niin auttaisiko se vauvan musikaalisuuteen, jos soittaisi jo mahalle musiikkia. :) Ja muistelin myös nähneeni joskus televisiossa jonkun jutun, että musiikkia kuunnelleet ihmiset suorittivat jonkun koetehtävän paremmin, kuin vertailuryhmä. Että se musiikki siis aktivoi aivoja, jonka jälkeen tehtävä oli helpompi suorittaa. Tämä oli kyllä joku hömppä-ohjelma, eikä virallinen testi, mutta ei siitä musiikista varmasti haittaakaan ole aivoille. :)

Rockqueen, mä just eilen ajattelin, että kun en ole itse (eikä isäkään) yhtään musikaalinen, niin auttaisiko se vauvan musikaalisuuteen, jos soittaisi jo mahalle musiikkia. :) Ja muistelin myös nähneeni joskus televisiossa jonkun jutun, että musiikkia kuunnelleet ihmiset suorittivat jonkun koetehtävän paremmin, kuin vertailuryhmä. Että se musiikki siis aktivoi aivoja, jonka jälkeen tehtävä oli helpompi suorittaa. Tämä oli kyllä joku hömppä-ohjelma, eikä virallinen testi, mutta ei siitä musiikista varmasti haittaakaan ole aivoille. :)
Juu siinä artikkelissa just luki että tekee hyvää aivoille. Ja ei musiikin genrellä sinänsä ole merkitystä mutta musiikki ja/tai itse laulaminen aktivoi vauvan aivoja. En ole minäkään musikaalinen, mies sitten enemmänkin.

Tosta musiikin soittamisesta oli jossain juttua et sitä musiikkia ei kannata soittaa kovin kovaa, sillä vauva voi ahdistua/hermostua kovista äänistä. Mut muutoin siitä ei pitäisi haittaa olla, vaan enemmin hyötyä.

Ultrassa kätilö kertoi istukan vähän nouseen ylöspäin, eli on nyt tossa navan kohdalla, joten ei ihme et liikkeet tuntuu pääosin alamahalla.

Liikkeet ja niitten tuntuminen on sinällään ihanaa, muistutus pienestä ihmisestä ja todistus pojan olemassaolosta. Mutta. Nyt vajaan viikon verran miulle on alkanu tulla paha olo paljon potkuttelun yhteydessä...vissiin liian herkät sisuskalut, eikä tää närästelykään auta asiaa.

Myös mulla liikkeet tuntuu pääosin alamahassa. Istukka kohdun takaseinässä.

Tänään ehdin jo hieman huolestua, kun en ollut töissä tuntenut tavallista aamumylläystä. Ruokiksella oikaisin hetkeksi syömisen jälkeen sohvalle, ja onneks pikkuinen kävi mylläämään oikein huolella. Ehkä se aisti, että äippä siellä hätäilee, että laitetaas vähän meininkiä niin tietää kaiken olevan kunnossa ☺️

Mahamylläys tuntuu kyllä tosi jännältä. Tavallaan pulpahtelee, mutta tosi voimakkaasti. Vähän kuin joku siirtelis mun sisuskaluja uusille paikoille. Ilmeisesti siellä järjestellään mahamökkiä mieluisaan muotoon ja haetaan mukavinta asentoa ☺️❤️ Kutittaa!

Nessu 21+5

Musiikin soittamisesta mietin kans sitä sopivaa äänenvoimakkuutta että jos ei tosi kovalla kannata kuunnella, mut minkä vauva sit kuulee? Kai toi maha ja muut eristää kans aika paljon ääntä?

Christalli, mä oon soitellut musaa mahalle semmosella perusvoluumilla. Siis tyyliin puhevoimakkuutta vastaavalla äänellä. Laitan pienen bluetooth-kaiuttimen masun reunalle, ja iltaisin soitellaan parit tietyt biisit. Ollaan tehty tätä epäsäännöllisen säännöllisesti varmaan pari kuukautta kohta ☺️

Oon tosin käynyt myös parilla musakeikalla kuuntelemassa livemusaa. Siellä voluumit oli kovalla, mutta tuskin vauva pahakseen pani hetkellistä häiriötä. Kuten tuumasitkin, pötsi varmasti myös suojaa ja eristää liiat mölyt ulkopuolelle.

Nessu 21+5

Christalli lapsivesi kuljettaa ääntä hyvin ja vauva kuulee esim lähellä puhuvien äänet, vaikka he eivät puhuisi mahalle tai kovin lähellä mahaa. Tossa samassa jutussa oli et liian kovalla soitettuna se musiikki saattaa aiheuttaa kuulon alenemista jo ennen syntymää sen mahdollisen ahdingon takia. Normi puheäänen voimakkuus on kait aika passeli.

Takaisin