Vauvan liikkeet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Etuseinämässä oleva istukka vaikuttaa aika paljonkin liikkeiden tuntemiseen. Ja jos on ensimmäinen raskaus niin voi olla että kaikkiin liikkeisiin ei itse osaa vielä reagoida. Myös äidin fyysinen rasitus(esim kävely) vähentää sikiön liikehdintää ja vastaavasti äidin levätessä sikiön liikehdintä vilkastuu. Toiseksi nää masuasukit on vielä niin pieniä, että kaikkia liikkeitä ei välttämättä vielä edes tunne. Vauva pystyy vielä helposti vaihtamaan asentoa (vaikka koko ajan) ja näin ollen potkimaan esim selkärankaan päin, jolloin etupuolelle ei tunnu selkeää liikkeitä ja jos istukka on etuseinämässä vaimentamassa niin eipä se vähäkään tunnu. Ja kuten Kyfi laittoi, kaikki vauvat ovat jo kohdussa erilaisia temperamentilta. Joten jos esikoinen on liikkunut paljon ja likkeet ovat olleet voimakkaita, voi seuraavat olla rauhallisempia tai jopa villimpiä. Ja vasta rv 30+ liikkeiden pitäisi muuttua säännöllisemmiksi kun sikiö alkaa olemaan jo isompi. Mutta aina kannattaa olla yhteydessä neuvolaan jos tuntuu ettei vauva ole liikkunut tai jollei tunne liikkeitä makean nauttimisen ja levon jälkeen.

Mulla jäi kokonaan se "hipsutus"-vaihe välistä tai en sitä ensikertalaisena tajunnut, mutta jo rv18 lähtien alkoivat kunnon potkut vaikka istukka on edessä. Mistään säännöllisestä päivärytmistä en tiedä, mutta koneen äärellä istuessa alkaa yleensä mahassa möyrimään ja aina illalla nukkumaan mennessä kyllä viimeistään herää :)

En tiedä mitä tyttö oikeen on masussa touhunnut tänään. Tuntuu kuin yrittäis kaivaa tietä ulos kohdusta jo! Oikeen iljettäviä liikkeitä alaspäin koko päivän tuntunut. :( Tuntuu kuin rapsuttelis pikkuruisilla sormillaan kohdunkaulaa auki.

Parin viikon tauko ollut foorumista. Nyt hiukan päällisinpuolin luin uusimpia juttuja. Olen ollut sairaslomalla näiden supistuksien takia, ja hiukan ollut muutenkin puhti poissa. Olen vaan zombina möllötellyt kotona.

Mitenkä on muilla. Voiko joku pahoin siis sillain huonovointisesti kun vauva liikkuu ? Itse meinaan herään joskus öisin jopa siihen metakkaan mitä vatsassa tapahtuu, ja esim. osittain nojatessa puolimakaavassa asennossa liikkeet tuntuu tosi hurjilta. Mulle siis tulee oikein pahoinvointia liikkeestä, enkä tarkoita mitään henkistä pahoinvointia, vaan sellaista että melkein olen pää pytyssä. Ja kuten aikaisemminkin olen maininnut niin raskaus ei missään vaiheessa ole ollut mitään luksusherkku aikaa, vaan vahvat oireet seuraa toinen toisiaan. 26+6

Meillä om myös tuo istukka etuseinässä niin välillä tosi huonosti tuntuu nuo potkut.
Mutta on kuitenkin tuntunu joka päivä.
Nyt olen ollut ensimmäisen viikon töissä loman jälkeen ja tuntuu että potkut on loppunu kun seinään. Iltaisin vaan tuntuu enää harvakseltaan muutamia potkuja.
Ehkäpä se johtunee juuri siitä että kun on itse liikkeellä koko päivän niin masuasukki on rauhallisempi ja illalla muutaman potkun potkaisee kun itse rauhoittuu.
Rv24+1

Köllin tänään illalla sohvalla ja vauva rymysi mahassa. Nyt vasta huomasi että ne liikkeethän näkyvät ulospäin, ei oo koskaan tullut katsottua aiemmin! Maha oikeen hytkyi kun sieltä potkuja tuli :D Siis oikeasti, mun sisällä on toinen ihminen. Kreisiä.

23+4

Ulpuri: Harvemmin mäkään töissä tunnen potkuja, tai no, tunnen kun on rauhallinen tilanne. Ehkä kun tohina on päällä, ei tule laisinkaan ajateltua raskautta eikä näin ollen liikkeitä.

Täällä kans potkut näkyy ja tuntuu, isäntä niitä videokuvas yks ilta :D. Vauva aika usein vastaa kun vatsaa koputtelee vähän, hauskaa kommunikointia. :)
Mulla on istukka takaseinässä ja liikkeet on tuntunu 19. viikolta lähtien. :)
26+5

Meillä tuntuu liikkeet ja potkut edelleen kuin iso kupla puhkeaisi. Juuri mitään ei vielä miehelle asti tunnu saati että liikkeitä näkyisi. Istukka edessä varmasti vaikuttaa ja hoksasin tänään, että nuo harjoitussupistukset varmaan omalta osalta vaimentaa liikkeitä. Vatsa kun on ihan kivikova koko ajan, kun mitään pystyasennossa tekee.

RockQueen, mäkin huomasin vasta viime viikolla liikkeet ulospäin ekaa kertaa. Ihan friikkiä että siellä joku ihminen potkii! :grin

En mäkään huomaa liikkeitä jos itse liikun. Useinhan sanotaan että vauva rauhoittuu kun itse liikkuu; toisaalta mietin että varmaan hennommat liikkeet tuntee huonommin kun on muuta mihin keskittyä.

Täällä vauvan liikkeissä on ollut kovasti vaihtelua viime päivinä. Ennätin tietysti jo vähän huolestua, kun pari päivää oli selvästi hiljaisempaa kuin aiemmin: ei tullut järeitä, koko mahaa heiluttavia tuuppaisuja eikä iltavilliä tai aamuhepulia - aamu ja ilta on selvästi meidän Pikkutyypin vilkkainta aikaa yleensä.

Koitin juoda sokerijuomia, syödä vähän suklaata, tunnustella mahaa jne., mutta vain jotain pientä liikettä harvakseltaan tunsin. Kunnes eilen illalla tuntui kunnon jytinät sohvalla makoillessa, huh.

Mietinkin, onkohan mahdollista, että vauva on alkanut hengata välillä eri asennossa kuin aiemmin? Aiemmin, kun liikkeet tuntuneet tosi selvästi, enin muljahtelu on ollut ihan alavatsalla tai kyljissä päin. Nyt muutama muksaisu on tuntunut vaimeasti myös jossa navan yläreunoilla. Ultrissa vauva on ollut useimmin perätarjonnassa, että josko se nyt hengaisi välillä pää alaspäin?

Kaikesta sitä huolestuukin...

Nessu 24+3

Tää hyperaktiivinen vauva ei välitä, oonko liikkeellä vai levossa. Meininki on hurja ihan jatkuvasti. Taitaa liikkua paljon myös unissaan. Osasin kyllä odottaa tätä, koska esikoinen oli tosiaan erittäin aktiivinen, ja on sitä yhä edelleenkin. Nyt on jo niin hankala olla, etten halua edes kuvitella miten vaikeaa on, kun vauva kasvaa vielä entisestään.

Nessu nää masuasukit on vielä niin pieniä että pystyvät vaihtamaan asentoa koko ajan. Se että sikiö on ollut perätilassa tai pää alaspäin ultrassa ei tarkoita sitä et olisi koko raskaudenajan niin. Se vauvan liikehdintä kohdussa on vauvan asennon vaihtoa ja venyttelyä. Ja koska nää vauvat on vielä niin pieniä ja asennon vaihto käy helposti, voi vauva hyvin kääntyä potkimaan esim selkään päin jolloin liikkeet ei tunnu selkeästi.

Ja jos vauvaa yrittää saada liikkeelle niin aluksi syö/juo jotain makeaa jonka jälkeen käy makuulle ja rauhakseen odottaa. Liikelaskennassa ohjeena on nauttia makeaa, jonka jälkeen asetetutaan kyljelleen ja odotellaan liikkeitä. Liikkeitä pitäisi tulla 10 per tunti. Huom, liikelaskentaa ei suositella tehtäväksi ennen rv 30+ sillä sikiö on vielä niin pieni ja paljon tilaa liikkua joten kaikki liikkeet eivät vielä tunnu selkeästi.

Yllätys, sepä se. Mutta ainahan sitä pitää huolikierroksia ottaa, vaikka järjellä ymmärtää, että vauvalla on vielä hyvin tilaa velmuilla ihan huomaamattakin masussa. Kai se on jotain äidinvaistoa, ettei oikein osaa olla huolehtimattakaan ☺️

Nii no itse vedin paniikin päälle esikoisen odotusaikana jos vauva ei liikahtanut heti kun yritin tökkiä masua tms. Ja sain pari kertaa ihan kunnon itku kohtauksen ja oli varma kohtu kuolemasta koska vauva ei muka ollut liikkunut koko päivänä, joten tiiän ton tunteen. Ja voin sanoa ettei se hulivili ja murehtiminen lopu synnytykseen, vaan pikemmin alkaa tai ainakin voimistuu sen jälkeen.

Meillä vauva liikuskellu useampaan kertaan päivässä ja iltaisin varsinkin. Tänään ollu hiljainen päivä ja oon vähän huolestunu. Jos ei nyt tai aamulla ala tuntua liikkeitä käyn tarkistuksilla.

Voi ei, toivottavasti Muska kaikki on hyvin. Tuon takia juuri oli pakko ostaa doppleri kotiin et voi heti tarkistaa tilanteen.

Takaisin