Vauvan liikkeet

Iirai

Sukkela juttelija
Tämäkin alkaa olla jo ajankohtainen aihe, kun ensimmäiset on poksahdellu rv 16 puolelle. Aiheesta on joissain keskusteluissakin jo hieman sivuttu.

Yleisesti siis sanotaan, että vauvan liikkeet voi tuntea ilman apuvälineitä ensimmäistä kertaa rv 16-20 välillä, uudelleen synnyttäjillä aikaisemmin ja esikoista odottavilla myöhemmin, ja joillakin vasta lähempänä synnytystä. Toiset taas eivät huomaa liikkeitä missään vaiheessa raskautta.

Milloin tunsit liikkeet ensimmäisen kerran?
Oliko kyseessä esikoinen vai monesko?
Milloin ulkopuoliset pystyi tuntemaan vauvan liikkeet?
 
Täällä on menty näin:
Esikoinen rv 19 (istukka edessä)
Toinen rv 14 (istukka takana), kädelle liikkeet tuntui rv 17..

Nyt menossa rv13 ja odotellaan vielä :)
 
Näin ensiodottajana kiinnostaa tietää miltä ne liikkeet aluksi tuntuu? Lääkäri kysyi neuvolassa että joko tuntuu kun vauva on niin liikkuvainen... No enhän minä tiedä kun en tiedä milta kuuluu tuntua :)
 
Esikoisesta alko ihan muksautuksilla, ja toisesta rupes tuntumaan muljahteluita alavatsalla. Mä en oo ikinä tuntenu niitä hipsutuksia ja havinoita mistä moni puhuu :D
 
Nyt 16+1 ja joskus tuntunu muksahduksia vähän sivummalla vatsaa... mutta kyllä se suolistokin kurnii ja kuplahtelee ja syky jumputtaa vatsalla. Niin nyt vähän turhautunu, että mistä ihmeestä muka erotan :/ Hipaisuja ja hipsutuksia varsinkaan... Harmi kyllä vielä etuseinällä istukka viime ultrassa. Ja iltaisin ei etenkään tunnu mitään kun ehtis kuulostella! Ehkäpä vauvalla hyvä unirytmi :D
 
Piti oikein alkaa kalenterista tarkistamaan noita liikejuttuja esikoisen raskauden ajalta. Rv 18+ muistan kysyneeni kaverilta, jolla lapsia, että miltä ne liikkeet oikein tuntuu, silloin olin alkanu epäilemään joitain kuplintoja vauvan liikkeiksi. Varmaan muutama viikko siitä sitten meni, että aloin tuntemaan selvästi eli joskus rv20 kieppeillä +/- jotain. Rv22+3 tunsi mies ensimmäisen kerran potkun mahan läpi kädellä. Olisi ehkä vähän aiemminkin jo tuntenut, mutta ei ehtinyt tarpeeksi nopeasti mahan luo tai ei ollut paikalla tms. Mutta tuon muistan niin selvästi, koska alettiin katsomaan yhdessä Mestareiden liigan finaalia, ja ennen pelin alkamista poika mahassa alkoi potkia, ja kun istuttiin vierekkäin sohvalla, ehti mies saada käden mahan päälle niin että tunsikin potkut käteensä.
 
Esikoisesta tuntui ekan kerran jo joskus varmaan 15-16 viikolla, sen jälkeen kunnolla lähempänä 18-19 ja kädelle tuntui joskus 21-22. Tästä oon tuntenut jo varmaan 11 lähtien hipsuntaa, nyt 14+4 enempi painelua ja pyörimistä vai muljahtelua :) Näkee myös kohdun selvästi ja missä päin vaavi oleskelee välillä.
 
16. viikko meneillään ja nyt kyllä tuntuu jo selkeästi liikkeet! Tai selkeästi ja selkeästi, mutta niin että oon jo varma että se on vauvan liikehdintää :-) Muutama viikko sitten jo alkanut kuulostelee että voisiko olla, mutta nyt on jo vahvistuneet muljahtelut niin että vauvan on se oltava! Jee!
 
Odotatko ensimmäistä s. , vai onko sulla aikaisempaa kokemusta raskauksista? Mäkin viikolla 16 , mutta en oo tuntenut vielä mitään , mistä vois ajatella että siellä se tyyppi olis . Mutta ensimmäinen raskaus mulla , niin en ehkä tiedä mitä mikäkin tuntemus mahassa tarkoittaa . :shy:
 
En oo kyllä ees ehtiny kamalasti kuulostelemaan kun tuo esikoinen pitää niin touhussa hereilläoloaikanaan. Viime aikoina sitten alkanut rauhallisina hetkinä miettiä että alkaisko jo tuntumaan ja vielä mitään ihan selvää en oo saanu bongattua.
 
Toinen raskaus, ekassa raskaudessa tuntui myös aika ajoissa, ei ehkä ihan vielä näillä viikoilla mutta ei mennyt paljoa pidempään :-) Mitenköhän niitä kuvailisi parhaiten niitä tuntemuksia.. Eka sellaista pienen pientä kuplintaa, ihan perus suolen toiminnan tuntuista liikettä, sitten ne voimistuu päivä päivältä ja sitten selkeämmäksi tullessaan ne alkaa ne kuplinnat aiheuttaa voimakkaampaa paineen tuntua vatsan sisällä ja etenkin jos liikkeet tulee vatsasta ulospäin napaa kohti, ne on helpompi huomioida just vauvan liikkeiksi. Ja ehkä sekin on hyvä merkki tunnistaa vauva liikkeiksi, jos ne kuplinnat hetkellä painottuu nimenomaan tiettyyn kohtaan vatsaa, eikä vaan et vähän joka puolella kuplii.. Ja ainakin mulla tuntuu nyt aikalailla keskellä vatsaa ne liikkeet - ei siis ala- tai ylävatsassa. Välillä tuntuu pidempiä hetkiä että joku jalka sattuu just painamaan vatsaa tietystä kohtaa joitain sekunteja, ja sit se tuntuu sellaisena paineena just siinä kohtaa. Lopulta se liikkeiden voimakkuus ja paineen tuntu niissä onkin sit niin vahvaa että ei voi erehtyä ja alkaa näkyä sit ulospäinkin. Näin mä kuvailisin :D
 
Nyt itseasiassa kun mylläys vatsassa alkoi ja kokeilin masua niin kädelläkin tunnustelen nuo liikkeet tuntuu jo vatsan pinnaltakin :-)!!! Sen tunteminen näköjään ilahduttaa vielä enemmän, tuntuu että saa ns. kontaktia vauvaan :Heartred Mutta mulla selkeästi kohtu edessä kun tuo vatsakin kasvaa niin reippaasti eteen. Varmaan siis helpompi tuntea liikehdintää kädellä jos kohtu sijaitsee edessä.
 
Ekassa taisin tuntea liikkeet 16-17 viikolla, tokassa 12+ tuntui rakossa ihme hipsutuksia (ihan kun joku sisältäpäin hetken painaisi rakkoa). Ajattelin tuolloin että on mahdotonta että tuntemukset tulisi vauvasta mut tässä raskaudessa samat tuntemukset tuli takaisin tosin jo 10+ viikolla ja ovat siitä vaan voimistunut. Tuntemuksia tulee useimmiten silloin kun syön pitkästä aikaa. Muutaman kerran liikkeitä on nyt tuntunut myös ihan masussa ettei aina vaan rakossa.

15+3
 
Nyt tuntu semmoinen MUKSAISU :) Ei tuntunu yhtään suolisto kuplinnoilta, eikä omalta sykkeeltä. Voiko tosiaan jo muksahdella h16+3???
 
Joo kyllä voi tuntua tuossa vaiheessa töytäisyjä. Esikosta tunsin tuossa vaiheessa niitä. Nytkin oon tuntenut ajoittain. Useimmiten aivastuksen jälkeen pikkunen vissiin osottanut mieltään äkkinäisen liikahduksen vuoksi.

Rv 15+1
 
Esikon kohdalla vk. 18 taisin tuntea liikkeet. En osaa kuvailla, muistaakseni en epäillyt yhtään vaan ne oli ihan kirjaimellisesti kunnon potkunyrkkelyä. Ei mitään hipsutusta:D
 
Mulla nyt kolmatta iltaa tuntuu kun joku kaapisi minua sisältäpäin. Ei kivulias tunne, mutta epämiellyttävä, koska tuntuu ihan raapimiselta. Voi olla että vaan kohtu siellä venyy, tai sitten ne on niitä liikkeitä??
 
Rv15 tienoilla alkanut tuntumaan, esikoisesta en muista sitten yhtään että millon tuntui ekat liikkeet.
Esikoisesta ekat tuntu vähän niinku marmorikuula ois pyörähtäny mahassa tai kalan pyrstö ois osunu seinämään :D
Tästä tuntuu ennemminki ihan minijalkojen potkuilta jo alusta asti.
 
Onneks mulla ei oo tuntunu kalanpyrstöltä :0 Tota kala-vertausta oon lukenu kyllä muualtakin :D
Pelottava ajatus kun mulle tulee mieleen semmonen koukussa pyristelevä liukas kala jolla terävät evät ja joka on yllättävän voimakas sätkiessään!
 
Takaisin
Top