Vauvan liikkeet ja sydänäänet ja muuta

Täytyy tulla ilmoittautumaan [:)] Aktiivisesti näitä keskusteluja kyllä luen, mut eipä meinaa saada aikaiseksi kirjoittaa!
 
Äsken tultiin rakenneUÄstä ? Kaikki näytti olevan ihan kunnossa, pään (ja mahan) ympärys vastasi viikkoja 21+6 (mulla siis menossa 21+5) ja reisiluun pituus jotain 22+4 suurinpiirtein. Kätilö vaan naurahti että onkohan vauvan suvussa pitkiä ihmisiä [:)] Mä oon ehkä 175 ja mies 195, se kätilö itse oli sellainen mua päätä lyhyempi kääpä [:D] Meinas vaan että voi tulla pitkä vauva. Kaikki oleelliset sisukalut löytyi, ylähuuli ehjä. Istukka on -yllätys yllätys - etuseinässä. Eli ei ihme vaikka vähän malttamaton olinkin niiden liikkeiden kanssa (nyt jo tuntuu sellaisia niinkun joku kala huitasis kääntyessään pyrstöllä, ei kaikki liikkeet tunnu mutta sentään osa). Poikahan sieltä on tulossa, saatiin kuva todistusaineistoksi [:D][:D]
 
Mun mielialat on alkaneet tasaantua onneksi, tai sit tuo ukko on vaan ollu enemmän mun kanssa ja vähemmän viihteellä niin mä oon paremmalla tuulella [:)][:)] Mut nyt ainakin on tosi hyvä mieli! Maha mulla ei oikeestaan ole vielä kasvanut, ettei suoraan kaikkien silmiin paista vielä tämä raskaus.
 
Nyt äkkiä syömään, alkaa uunista tulla sellaiset tuoksut!
 
Meille on kyllä tulossa näillä näkymin oikea ikiliikkuja! Tänään tasan puolessa välissä ja n. 3 viikkoa nyt tuntuneet liikkeet. Ja varsinkin parin viime viikon aikana on tuntunut, että pikkuinen on koko ajan liikkeessä. [:D] No ei se sentään äitiään pidä vielä yöllä hereillä, että antaa toisen meuhkata ja jumppailla rauhassa. Ihanaltahan se tuntuu, kun vauvaa potkii ja liikuskelee!
 
Kyllä se täälläkin on nyt uskottava, että vauva se siellä mahassa liikuskelee. Kauan kuvittelin niiden olevan jotain muita kuplintoja, mutta vauva se on. On se!! [:D]

Mulla liikkeitä tuntuu enimmäkseen kun olen syönyt/juonut jotain, tai välillä istuessa etukumarassa. Ja iltaisin myös kun itsekin rauhoittuu. Neuvolatäti sanoi viimeksi ettei kannata tässä vaiheessa huolestua jos tulee pitkäkin tauko ettei tunne mitään liikkeitä. Mutta piakkoin vauva on varmasti mukana liikkeineen päivittäisessä touhuilussa. Mikäs sen ihanampaa [:)][:)]
 
Oon niin innoissani että pakko kirjottaa tänne!! Äsken tässä istuskellessani vauva alkoi elämöimään oikein kunnolla.. toinen varmaan hermostui kun sillälailla häntä tänään ultrassa vakoiltiin [:D]! Pari potkua oli niin voimakkaita että näin ne selvästi vatsan päältä <3 On tää vaa niin jännää ja ihanaa.. ja vielä viikko sitten harmittelin kun pelkkää möyrintää ja kuplintaa vasta tunsin ja sellasta pientä tuuppimista.. mutta nyt tuli ja kunnolla =D 
 
täällä kans alkanu vauva ihan parin päivän sisään liikkumaan ja potkimaan kovasti[:)]ihana kun saa tuntea että kaikki hyvin[:)]
 
Näin edellisiltana ensimmäisen kerran potkun (tai löynnin, kärrynpyörän, kenties kuperkeikan) mahan päältä!! Olin ihan innoissani, muttei sitten sitä toista tullut vaikka miten yritin olla räpsyttämättä silmiäni...[:D]
 
Ihana kuulla miten muut on tuntenu liikkeet! Mä tunsin selvät potkut tosiaan jo 17+0, eli ensisynnyttäjäksi melko aikaisin. Mutta ei niistä ollut epäilystäkään, ihanaa tökkimistä. [:)] Mä olen yrittänyt kädellä tunnustella, joko niitä potkuja tuntisi päälle päin, kun pieni on aika voimakas ja välillä potkut tuntuvat aika epämiellyttäviltä. Mutta Bébé ei taida tykätä, vaan rauhoittuu heti kun laitan käden masun päälle. Suostuu potkaisemaan uudelleen vasta kun jätän hänet rauhassa riehumaan. [:D] Taitaa olla ujonpuoleinen lapsi, tai ehkä vain kiltti ja helposti rauhoiteltavissa... 
 
Moikkamoi,

Meillä tapahtui kuluneella viikolla iloista kehitystä, kun yhtenä iltana juuri ennen nukkumaan menoa tunsin oikean voimakkaan muljahduksen masussa ja ennätin hihkaista tarpeeksi ajoissa että mies ehti saada käden mahan päälle sopivasti seuraavaa tölväisyä ennen!

Sen jälkeen sama on onnistunut jo pariin otteeseen, ja liikkeet on välillä niin selviä että mahakummun kupristelut näkyy ihan selvästi silmällä jo päällepäinkin. Ihan ensimmäisiä liikkeitä arvelen nyt itse tunteneeni ainakin vkolla 18, silloin en vain vielä uskaltanut varmaksi sanoa. Mutta nyt kun ei ole enää epäilystä, niin tajuaa että samantuntuisia mutta vain heiveröisempiä liikkeitä on ollut jo sen pari viikkoa.

Nyt vain odotellaan tiistaista rakenneultraa jännityksellä, olispa mahassa vaan kaikki kunnossa! Uskomatonta että tänään on tasan puoliväli - 20 vkoa takana ja toiset 20 edessä. Miten aika voi mennä yhtä aikaa niin hitaasti ja samalla nopeasti? :)
 
Yppy sama täällä, aina se ryökäle lopettaa kun laittaa käden siihen kohtaan missä kauhea muljuaminen tuntuu. Yhtenä päivänä potki kyllä niin kovaa että tuntu jo aika inhottavalta, ja sillon tunsin omaan käteen kerran pari. Mutta kun huusin miehen kokeilemaan kanssa niin sitten lopetti koko potkimisen. Isin vauva, ei haluu potkasta..[:D][:D] Tai sitten vauvakin säikähti kun sain ukosta aivan mielettömän sähköiskun. Toinen on masussa ollu ihan haituvat käkkärällä..[:D]

Ja HK, mahtavaa että mieskin pääsi tuntemaan potkuja, tulee varmaan vauva aina todellisemmaksi kaikista virstanpylväistä mitä tässä matkalla tulee[:)] Tuleehan se itsellekin, kun ensin näki ultrassa, kun kuuli sydämen äänet ja kun alkoi pieni möyrintä..

Täällä kanssa rakenneultraa odotellaan malttamattomana mutta jännityksellä, välillä ilosella ja välillä pelon sekaisella. Mutta tuo on niin totta HK että aika menee tuskaisen hitaasti, ja sitten toisaalta älyttömän nopeasti! No sitten kun se pieni on maailmassa niin aika lähtee huristamaan, pitää muistaa se.

Mukavaa viikon alkua kaikille mammoille![:)]
 
moikka moi!

meillä on muksu alkanu masussa potkiin ihan mahdottomasti! varsinkin illalla kun menen selälleen makoileen niin johan alkaa jytistä! [:D] mikähän lie nyrkkeilijä lupaus tulossa.. [;)]
mut kun sanon miehelleni ja hän laitata kätensä masun päälle niin johan loppuu.. [&:] hyvä rauhoituskeino sitten loppuvaiheessa.. [:D]
 
Me ollaan nyt tehty mieheni kanssa niin, että jos halutaan kontakti vauvaan (esim. ei ole pahemmin potkinut tai helunut muuten vain) niin koputellaan hentoisesti kahdella sormella vatsan reunaan tai alavatsaan. Muutaman kerran kun tekee siten niin vauva potkaisee takaisin [:D]
Tämä auttaa etenkin siinä vaiheessa, kun ehdin huutamaan miehelleni että vauva potkii eikä hän tunne mitään (kun on juossut ensin kovaa vauhtia toisesta huoneesta laittamaan kätensä mahan päälle ja pettymys on suuri) [:)][:)] Sitten vain koputus ja takaisin vastaus tulee varmasti!
 
Myös meillä oli eilen ensimmäinen kerta kun vauvan isä tunsi potkut. Kyllä veti miehellä suun hymyyn, ja voin vain kuvitella että on isästäkin upea tunne tuntea vauvan liikkeet ensimmäistä kertaa [:D]
 
Täällä tunsi tuleva isukki ensimmäisen potkun eilen. Mä makoilin sängyllä ja tunsin jotain liikettä mahassa, sanoin sit että laita käsi tuohon mahan päälle, mies laittoi ja melkein heti oli kuin sähköiskun saanut. Nappas kätensä nopeesti pois ja virnisti että hui kauheeta, oliko tuo SE? [:D][:D] Sanoi että aivan käsi tärähti. Musta ei kyseinen liike tuntunut juuri miltään, samalta nappaisulta kuin aina ennenkin... Voiko olla siis jotenkin mahdollista että mä vaan en tunne itse niitä liikkeitä kovin helposti, vaikka mahan päällekin ilmeisesti tuntui? Uskon, että mies ihan aidosti tunsi sen potkun, kun tiesi tasan koska se napsahti ja oli niin innoissaan [:)] Onko mulla jotenkin epätavallisen tunnoton maha? [&:] Kun viikkoja kumminkin jo 23+3 (jos oikein laskin) Vai puskuroiko etuseinässä oleva istukka mun omat tuntemuksen niin totaalisen tehokkaasti (liikkeet ei ole "vahvistuneet" juurikaan sen jälkeen kun niitä aloin tuntea)... Keskiviikkona neuvolassa kuunneltiin sydänääniä ja pikkumies jotain hääräili, terkkatäti sanoikin että se liikkuu kun "viuhahtelee", että kyllä siellä jotain liikuntaa harrastetaan, äidin tietämättä [;)]
 
Täällä on nyt viime viikkoje aikana tuo muljuaminen alkanut ihan kunnolla tuntumaan. Aiemmin tuntunut vain aina joskus jotain pientä. Nyt ihan selvästi aina pysähdyksissä ollessa. Huomasin viikolla, että liikkeet tuntuu jo pikkuisen päällekkin ja mieskin jo jotain tunnusteli, että ehkä se tuo saattoi olla. Tuntui kuulemma niin hentoisena. Toinen alkoi vain puskemaan miehen kättä vasten ja pikkuisen vain pyörähti lopuksi. Itse pystyin sanomaan, että se puskee kättä vasten, kun on sen verran tullut mahaa kokeiltua ja tuntuuhan se nahassakin, mutta mies ei erottanut kuin vasta pyörähdyksen.

Tuonne eka sivun loppuun Ypyn ja Jasmiinin kirjoituksiin sen verran, että täällä on ollut samanlaista ongelmaa. Tavaraa ei tosin tule lisää, mutta en tiedä mitä niille vanhoille tekis. Vanhaan taloon on kertynyt niin paljon jo aiemmilta sukupolvilta, että välissä olen miettinyt miten me vauvan kanssa tänne mahdumme(vaikka olenkin melkein viimeisen vuoden siivoillut kaapeista vanhoja papereita yms. pois). Minulla siis omia tavaroita vielä paljon omassa opiskelujen vuoksi pitämässäni kämpässä. Sitten kyllä varmaan alkaa löytymään tilaa, kun kannan omat tavarat pahvilaatikoissa keskelle pirttiä. En vain haluaisi oottaa sinne asti, kun äippäloman alussa ois tarkoitus muuttaa. Voi olla siinä vaiheessa aika työlästä hommaa tavaroiden purkaminen jo muutenkin, saati sitten koko kämpän järjestäminen. Ehkä lainaan Jasmiinilta tuota lista ideaa. (Tähän asti on menty sillä, että minä olen aloittanut huone kerrallaan siivoamista ja laittanut miehelle tavarat eteen, että nyt pitäs päättää mitä näille tehdään?! Sitten hän on innostunut auttamaan varsinkin omien tavaroiden raikkoamisessa.)

Olen monesti miettinyt mitä yhteen muuttamisesta tulee. Kysynyt sitä ääneenkin ja ehdottanut, että muutetaan jonnekkin ihan muualle mihin molemmat tuo vain omat tavaransa. Ainakaan vielä ei se idea ole saanut kannatusta. Minäkin pidän tästä talosta paljon, mutta haluaisin laittaa sen sellaiseen kuntoon, että aivan heti pian ei remonttia tarvisi alkaa tekemään. Jos tähän jäämme, se on tehtävä joka tapauksessa seuraavan 3 vuoden aikana, että saadaan lisähuoneita käyttöön nyt kylmillään olevasta yläkerrasta. Olen jo päättänyt, että jos liian vaikealta alkaa näyttään jatketaan yhdessä, mutta eri osoitteessa kunnes mekin lapsen kanssa mahdumme tänne.

Olen Jasmiinin kanssa samoilla linjoilla tuossa, että kun miehet ei ajattele samalla tavalla, tuntuu ettei he rakasta/välitäkkään. Vaikka ne välittäs ja omalla tavallaan sitä osottasivatkin, eivät vaan ole hoksanneet (kai) kuin tärkeitä ne tietyt jutut on. Meillä asiaa on hoidettu pääasiassa keskustelemalla. Välillä isoäänisesti, yleensä yhdessä suunnittelemalla. Ainakin vielä kunnolla perustellut ja riittävästi nenän eteen vietyinä asiat on menny perille, toteutus tulee tosin jälkijunassa, mutta jossain vaiheessa kuitenkin. Onneksi (kiitos ihan mitkä tahansa jumalat!) minulla ei ole ollut aivan älyttömän isoja mielenmuutoksia tässä raskaudenkaan aikana, niin olen pystynyt pikku tussahduksia lukuunottamatta kommunikoimaan suunnilleen normaalisti. Eipä siinä, normaaliolotilassa menetän malttini vain muutamien ihmisten seurassa, kun tietävät miten sen onnistuu tekemään (yllättäin sisaruksista/vanhemmista kyse). Totta itsehillintä on jo perusluonteessa jota erinäiset työt (mm. puolustusvoimilla ja järjestyksenvalvojana) on vain lisänneet.

Voimia ja pitkää pinnaa (vaikka se vaikeaa onkin) toivottelen teillekin! Älkää kuitenkaan ihan näin "ilmeettömiksi" päätykö.. Ei sekään meinaan aina niin helppoa ole. Vaikka sitä pystyy peittään ne huonot hetket niin samanlain ne meinaa peittyä ne hyvätkin hetket. Ihan on pitänyt opetella sanomaan ääneen silloin, kun on hyvä.

Pitkä tuli kirjoituksesta, mutta lyhyempänä sitä en onnistunut saamaan.. Ja onhan tämä jo vähän myöhässä noihin keskusteluihin, mutta ollut vähän heikosti aikaa lueskella/kirjoitella.
 
Meillä kanssa mies tunsi su iltana ekan kerran potkun mahan päältä. Jo se oli jonkin aikaa ihmetellyt, että miksei hän jo liikkeitä tunne vaikka itse olen tuntenut jo monta viikkoa. Meillä se menee niin, että sanon miehelle jos vauva ihan kovasti touhuaa ja useimmiten hän laittaakin käden mahan päälle. Itse sitä sitten ohjaan oikeaan paikkaan jos tarvetta. [:D] Sunnuntaina olin makailemassa miehen kainalossa, kun vauva oli tosi aktiivinen. Se liikuskeli yhteensä reilun tunnin verran (ei ikinä ole touhunnut noin pitkään) ja mieskin sitten halusi kokeilla. Ja vihdoin hänkin liikkeen tunsi. Sen ihmetyksen ja onnen ilmeen kun olisi kameralla saanut tallennettua. Kyllä oli mies ihan yhtä hymyä sen jälkeen. 
 
Alkaa täällä tulla mustelmia muillekin sisäpuolelle kun kovin kuulostaa potkujen lisääntyneen kaikilla; enempi tai vähempi tuntuvia [;)]
Pari päivää on itsellä ollut yhtä nyrkkeilysäkkinä olemista kun tuo vauva pistää parastaan jos mistäkin kulmasta. Oudoimmalta tuntuu se kun iskut tuntuvat tuossa takamuksen kohdalla!! Olisi TOSI kiva nähdä, missä asennossa se silloin on, koska tuntemus ainakin vastaa suuren elohiiren olemista peräsuolessa...niin, että tiedoksi vaan nämäkin [:D][:D]
Tänään on pelkkää rummutusta ollut, samoin viime yönä heräilin (mies nukkui tosi huonosti, joten vaikutti myös minuun) kun vauva jyskytti oikein kunnolla.

Huomenna pääsen kuulemaan sydänäänet (toivon että miehenikin pääsisi), kun menen sokerirasitukseen. Neuvolakäynti mukavasti ympätty samalle aamulle niin sydänääniä eniten odottelen [:)][:)]
 
Aagh, heti oli rynnättävä tännekin ilmottamaan, mies just äsken tunsi mahan päälle potkut <3

Nyt se onnessaan myhäilee, 'mä tunsin, mä tunsin...' :D

RV 21+1
 
Sydänäänet kuului selkeästi ja hyvin sekä tasaisesti = n. 149 paikkeilla [:D]
Potkuja tulee paljon!! [:)][:)] Ja näkyy selkeästi kun makaa selällään ja tuijottaa masua. Ihanaa!
 
me nähtiin eilen (rv 23+6) vaavin liikkeet masun päältä! se oli niiiiin suloista!! [:D]
muutenki tää muksu alanu niin super hyper aktiiviseks et potkii illasta ihan koko ajan! ihanaa! [:)]
eilen oli kyllä muutenki hassu päivä. illasta supisteli muutaman kerran aika kovasti. ei liittyny kipua tms mut tunsi kuin masun pohjasta ottaa.. [;)]
 
Täytyy minunkin tulla tänne nyt kirjaamaan tämä historiallinen päivä, eli että vihdoin tänä aamuna minunkin mieheni tunsi vauvan potkun oikein kunnolla käteensä [:)] Pumpuli82 kirjoitteli tuolla ylempänä että koputtaa vatsaan niin vauva ikäänkuin vastaa. No, minä kokeilin kanssa, ja kun koputtelin hentoisesti masun oikeeseen laitaan niin johan alko potkuja tulemaan vasempaan laitaan [:D] Fiksu likka, kun osaa jo nyt kommunikoida [;)] Taidan kaivaa netistä morsetuksen aakkoset niin voidaan alkaa kommunikoimaan vielä paremmin! [:D] [:D]

Että mä nauroin tota Pumpuli82:n peräsuolen elohiirtä!!! [:D] [:D] Ja se on muuten just nappiin kuvailtu, siltä se minustakin välillä tuntuu [:D]
 
Takaisin
Top