Vauvan leikit ja "opetus"

Me saatiin paljon perinto leluja millä itse leikittiin lapsena. Ja tietysti innokkaan isovanhemmat on hommanneet kaikennäköstä, kun on molemmille ensimmäinen lapsenlapsi. :)
Puuhamatto, sitteri ja vauvakeinu löytyy, viihtyy noissa kaikissa hyvin kun on värikkäitä ötököitä yms. roikkumassa. Keinussa monesti nukkuu päikkäritkin. :)
 
Meillä "maailma on vauvan mobile" eli ei ole mitään leluja erikseen... kerran olen kyllä kaivannut jotain, jota laittaa hänen eteensä heilumaan tai pyörimään, kun oltiin kahdestaan kotona ja olin menossa vessaan - ja joku vaistohan sitä kertoo äidille, milloin vauva on mihinkin tyytyväinen. Tiesin, että kun lasken hänet sängylle, alkaa huuto hetken päästä, ellei ole jotain katseltavaa. Ja niinhän siinä kävikin, koska ei ollut mitään katseltavaksi laitettavaa. 

Varmaan teilläkin näitä "ennaltanäkemisen" hetkiä.... sitä vain tietää aikooko vauva nukkua pitkään tai herääkö kohta tai alkaako kohta käninä sylissä tms. Ikävä kyllä en ole onnistunut kehittämään tätä taitoani luotettavaksi ja varmaksi, se toimii vain JOSKUS. Kuitenkin silloin, kun sellainen "varma aavistus" tulee, se on aika varma :-)

 
Meillä on leikkimatto kaarineen, joka on ihan huippu. Tyttö viihtyy siinä tosi hyvin leluja katsellen ja potkien! :) Leikkimaton ansiosta äitiltä onnistuu ruoanlaitto ja omien juttujenkin tekeminen.
Mumminsa on myös ostanut helistimen ja yhden nallen, muuten on ainoastaan nuo lelut mitkä liittyy tuohon leikkimattoon. Itse en ole vielä leluja ostellut, ja tuskin tarvitsee vähään aikaan ostaakaan kun mumminsa hoitaa tuon hemmottelupuolen. :-D
 
en oo yhtään lelua ostanu, mut silti niitä on paljon... käytössä vaan sitterissä lelukaari, helistimiä ja mobile. kaupungista saatu oranssi SAK ilmapallo on myös hyvin jännä.
 
Itse ei olla ostettu ku sitteri ja keinu. Kaikki muut on tulleet lahjoina. Vieraille sanonutkin että leluja ei tarvita ku niitä on jo nyt ihan kauheesti vaikkei tuo leikikkään niillä vielä. :D
 
Me täällä luettiin tänään kirjaa...tai no..minä luin ja tyttö hihitteli vieressä emoticon
Kohta pitäs taas kokeilla jos neiti vaikka haluis tänään nostaa päätään jo enemmän...meillä mennään ton asian kanssa aika hitaasti xD

Teidän joittenki pikkusilla oli tainnu alkaa jo hampaitakin pukkaa?! =D
 
Meillä luetaan aika paljon. Parhaat kirjat on sellaisia, missä on isot ja värikkäät kuvat. Välillä parasta pojan mielestä on se, että äippä on niin innostunut kirjan saloista. Välillä katselee vain minun innostumista ja ilmehtimistä :D

Matto kaarineen löytyy, mutta se ole kevannut tällä viikolla. Selällään vain huutaa. Sitteri on pop, ja on seurustelemassa siinä mukana kun ollaan syömässä tai kahvilla. Mobile on sängyssä, mutta vähän ollaan käytetty. Välillä jätän siihen vessassa käynnin ajaksi kun ollaan jonnekin lähdössä ja puen itse päälle. Illalla nukahtaa tissille.

Sylissäkään ei oikein viihdy - tällä viikolla - halunnee olla niin itsenäinen. Laulua jaksaa kuunnella, jos äippä jaksaa vain laulaa. Menninkäinen ja päivänsäde on tämän talon lauletuin tällä hetkellä :D

Juttelutuokioita on varsinkin tällä viikolla olla paljon ja ne on pitkiä. Vastailee kivasti kysymyksiin. (mitä lie :D) Tänä aamuna syötön jälkeen jäikin hereille juttelemaan sänkyynsä ja nukkuisi siellä reilun tunnin tai höpötteli. Minä nukuin ainakin.

Vaipanvaihto on myös hyvin aktiivinen vuorovaikutusaika :D
 
Salla88: Meijän Jimi on alkanu tekeen tosiaan jo niitä hampaita ku kuolaa tulee enemmän ku laki sallii. Hyvännäköstä ku ihan ku se välillä tekis saippuakuplia sillä kuolalla tai purkkapalloja :D Mut enpä sit tiiä, voi mennä hetki silti vielä ennen ku ne hampaat oikeesti puhkee. Mutta jotain siellä suussa selvästi tapahtuu :) En ihan ajatellu että näin nopeesti tulis hampuliinit ajankohtaseks! :D
 
Haha, ostin neidille tänään lelukaaren ja heti nukahti sen alle xD Telkkaria katellen kyllä nukahti...tais musiikki videot olla paljo mielenkiintosempia =D Meidän pieni tv:n orja emoticon
 
Sama juttu täällä, poika tykkää makoilla puuhamatolla ja kattella telkkaria, lemppari kanava on voice :D oon vaan miettiny että tekeekö se huonoo silmille jos pikkunen kattoo telkkaria tai kuinka läheltä sitä saa kattoo vai onko sillä mitään merkitystä..?
 
Voice on myös täällä se lemppari kanava =D Mäki oon miettiny tota et viittiikö antaa hirveesti katella...en nyt tietty muutenkaa haluu siihe tv:n katteluun opettaa hirveesti mut mies pitää sitä aina hyvänä keinona jos haluu vaik ite tehä jotain muuta niin vauva vaan telkun eteen niin on rauha maassa [url=http://www.freesmileys.org/smileys.php][img]http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-rolleyes008.gif[/img][/url]
 
Ainakaan isommille ihmisille (leikki-ikäiset ja aikuiset) ei ole mitään väliä miltä etäisyydeltä telkkaria katsoo (luin "jostain" jonkun selvityksen tästä aiheesta muutama vuosi sitten... EN muista enää lähdettä, mutta silloin se oli mielestäni ihan luotettava selitys enkä ole siitä asiasta enää huolestunut sen jälkeen). Se on sellaista vanhaa luuloa. 

En usko, että vauvankaan silmät telkkarista vaurioituvat mitenkään. Mitä voi vähän miettiä, on kuinka vahvasti haluaa vauvansa jo tässä iässä tottuvan jatkuvaan kuvavirtaviihdykkeeseen. Mutta en näe mitään pahaa silloin tällöin ostaa aikaa antamalla vauvan katsella 'välkkyviä valoja ja ääniä'. 
 
ei luulis siitä pahemmin haittaa olevan kuhan nyt ei ihan naamaa kiinni ruutuun tunge :p Ite en oo viitiny telkkaria varsinaisesti katsotuttaa mitä nyt siinä sivussa salkkareita kattoo ku ite kattoo jos naama sattuu sinnepäin olemaan. jotenkin mielummin tahtois opettaa sen noita kirjoja ja kuvia kattomaan ja totuttaa ulkoiluun ja puuhailuun...pelottaa että tulee samalainen tv orja ku äitinsä niin nyt on hyvä syy olla kattomatta koko ajan tvtä ku pojalle koittaa keksiä tekemistä. tätä dataustakin tietysti vois jättää vähemmälle.. kyllä ne isukin kanssa netistä musa videoita katteli yks ilta. Musavideoissa vissiin on tarpeeks liiketä niin kiinnostaa..

yks päivä olin kyllä tosi fiksu kun poika otti äippä laatikon harjan käteensä ja se oli jotenkin niin sulosta ku oli ihan oikein päinkin ja kaikkee niin en raaskinu poiskaan ottaan, eikö se sit vahingossa huitassu itteensä otsaan.. reppana ku äiti oo aina ihan mukana et mikä on hyvä lelu ja mikä ei :D nyt ollaan sit pysytty pehmo pupuissa.
 
Mein vauva istuu isän sylissä tietokoneella ja katselee mielellään World of Warcraftin menoa. Pitäisi varmaan alkaa taas itsekin pelata... Muut lapset on alkaneet pelata 4-5 vuoden ikäisenä, josko tästä saisi gamerin vielä aiemmin ;-)

***

Yritän täällä tehdä päätöstä ilmoittautuako vauvaviittomakurssille vai ei. Harmittaa kun on aika hankalan matkan päässä ja aina maanantaisin kun olisi puolison vapaapäivä, mielummin lähtisi "harrastamaan" kun on yksin (vauvan kanssa) kotona. Puoliso ei kuitenkaan pääse mukaan, koska hänellä on länen lapsia hoidossa silloin. 

Tai ilmoittautuisiko vain yhden kerran "esittelyyn". 

On me aika monta viittomaa jo otettu käyttöön omin päinkin. Vaippa, vauva, pissa, kakka, ja sisaruksille jokaiselle omansa. Mikähän on äiti ja mikä isä viittomissa? Pitää etsiä!
 
En mäkää laittamalla laita poikaa kattoo telkkaria mut tohon puuhamatolle ku sen laittaa olkkariin ja voicen päälle ni ite aina kohdistaa katseen telkkariin, näkyy just kivoja valoja ja liikettä ni tykkää niitä katsoo :) Ei se sit varmaa mitää pahaa tee silmille jos ny ei oikeesti liimaa pojan nassua siihen telkkariin :D muistan et siskojen muksutkin katteli vauvana telkkaria ja ihan hyvin ne näkee tänä päivänä :P totta kai kaikki lelut ja kirjat on parempia,mutta kai sitä ny joskus täytyy pojan antaa jammailla musiikkivideoiden tahtiin ;) Mitäs toi tommonen vauvaviittoma on, en oo kuullukkaa? :O
 
joo en mä uskokaan et kirjat jää unholaan. Mua vaan pelottaa et mies pääsee opettaa pojan pleikkari sotapeleihin ym ihaniin ennen kuin poika tottuu ulkoilemaan ja leikkimään... ja tosissaan ite haluan tehä muuta ku kattoo telkkaria niin nyt on kova yritys päällä :D

Muistaakseen ainaki oikeessa viittomassa äiti viitottiin näyttämällä vauva mahaa en muista oliko isä vai mies ku "nostaa kaks kertaa lippistä ilmaan" yhen kerran tais olla poika eli varmaan se sit oli mies. nainen oli ku viitottiin tissi kaaria :) Lapsuuden ystävän pikkuveli on kuuro niin jotain jääny vielä muistiin hatarasti...
 
Nyt mä innostuin tuosta vauvaviittoma-jutusta, kun täältä siitä luin! Olin kyllä kuullut siitä jo esikoisen aikaan, mutta on autuaasti unohtunut koko asia. Enkä esikoisen kanssa koskaan viittonut. Ei sillä että ois puheenmuodostukseen vaikuttanut, esikoinen pälättää kuin ruuneperi ja monet on sanoneet, että onpas selkeää ja monipuolista puhetta tuon ikäisellä. No mutta jokatapauksessa, nyt tän pikkuveljen kanssa ois kyllä hauska kokeilla näitä viittomia. Ties vaikka isovelikin innostuis niitä näyttämään pienelle? :)

Olisko kenelläkään esim. kirjasuositusta, mistä noita viittomia ois helppo opetella?
 
Vauvaviittomista.... minä ostin (englanninkielisen) kirjan jo joskus 2003 kun toivoin että vielä olisi joku jolle viittoa. Minusta on ihan mahtava ajatus, että antaa vauvalle sanoja käyttöön jo ennenkuin hän on fyysisesti valmis puhumaan äänellä. 

Tässä on yksi artikkeli aiheesta: 

http://www.ts.fi/teemat/terveys/185228.html

...noin niinkuin yleisesittelyksi. 

***

Ikävä kyllä suomenkielistä kirjaa ei ole vielä julkaistu (luulisi, että tekeillä on! sen verran nopeasti kiinnostus on lisääntynyt). Haluaisin käyttää enimämkseen suomalaisia viittomia, koska niitä osaavat monet päiväkotien työntekijät yms - voi olla hyödyllistä opetella niitä itsekin saati jos oma vauva menee päiväkotiin esim 2-vuotiaana jolloin ei vielä ole puhe - välttämättä! - valmista. 

Täältä löytyy iso kasa viittomia joista voi soveltaa:

http://www.viivi.fi/lastenviittomasanakirja/lastenviittomasanakirja_web_content.html

...aakkosjärjestyksessä. Kaikki eivät sovellu sellaisenaan vauvalle, koska on liian pientä piiperrystä sormien kanssa. Vauvat tarvitsevat vähän suurpiirteisempiä eleitä, luulemma :-) Mutta ei se niin haittaa jos vauva ei osaa ihan täydellisesti viittoa itse, samahan se on ensimmäisten sanojenkin kanssa, aina saa vähän arvailla mitä hän nyt sanoi kun ääntämys ei ole ihan täydellistä vielä :-)
 
Pikkunen tajus tänään ensimmäistä kertaa kunnolla oman peilikuvansa ja heti alko naurattamaan ihan hirveesti  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/a055.gif[/img]
Ja sit lenskin jo maidot vatsasta kun just oli syöny xD
 
Takaisin
Top